Lokalizácia
Formulár sa odosiela
To záleží na pôvodnej geometrii a veľkosti rámu, ale nemusí platiť záruka na rám ak to výrobca neuviedol ako možnosť zmeny. Každopádne zmena nie je extrémna ak nie si "citlivý", akurát budeš zrejme posúvať sedlo mierne dopredu.
Zobraziť komentár 19.10.2025 - 16:03:29
00
arrow_leftAdzamko napísal:
Chcem sa spýtať môžem vymeniť vidlicu zo zdvihom 100mm na zdvih 120mm ?? Ako sa zmení geometria Ďakujem

Tu si nahod svoju geo s jednou vidlicou a porovnaj si ako sa to zmeni ked tam nahodis druhu vidlicu - https://www.bikegeocalc.com/.
Ci to mozes vymenit ti najlepsie zodpovie vyrobca ramu, otazke je ci posluchnes jeho radu ked povie nie.
Zobraziť komentár 19.10.2025 - 16:17:39
00
arrow_leftAdzamko napísal:
Chcem sa spýtať môžem vymeniť vidlicu zo zdvihom 100mm na zdvih 120mm ?? Ako sa zmení geometria Ďakujem


Z praktickej stranky sa ti pri zvyseni zdvihu o 2 cm zmeni geo v tom, ze stack budes mat takmer o 2cm vyssi. Reach budes zas mat trochu kratsi. Riadidla teda budes mat vyssie a zaroven trosicku blizsie k sebe. Zmeni sa ti napr. aj head angle, t.j. uhol, ktory vidlica zviera so zemou. Kolesa budes mat trosicku dalej od seba, bike bude trochu stabilnejsi, trochu menej obratny. Pojde dole kopcom o nieco sebavedomejsie.
Posed budes mat viac spriameny. Zrejme si ho budes musiet upravit, prestavit sklon sedla, sklon riadidiel. Mozno zmenis predstavec ci pocet spacerov.
Zobraziť komentár 19.10.2025 - 19:54:35
00
Pri zohladneni % SAGu a hlavoveho uhlu (bez exaktneho vypoctu) si tipnem celkovu zmenu max 1cm.
Zobraziť komentár 19.10.2025 - 22:44:52
00
K tej vymene - niektorym vidliciam je mozne interne zmenit zdvih inym preskladanim alebo vymenou jedneho dielu.
A este, pri 100mm by som najskor skusil pridat volume token ak je vidlica vzduchova. Doraz bude tvrdsi ale zaciatok zdvihu citlivejsi. Trochu lepsie moze vidlica hospodarit so zdvihom. Ale to len za predpokladu ze to nebolo este upravovane a je tam moznost upravit to.
Zobraziť komentár 19.10.2025 - 23:38:07
00
arrow_lefta-biker napísal:
K tej vymene - niektorym vidliciam je mozne interne zmenit zdvih inym preskladanim alebo vymenou jedneho dielu.
A este, pri 100mm by som najskor skusil pridat volume token ak je vidlica vzduchova. Doraz bude tvrdsi ale zaciatok zdvihu citlivejsi. Trochu lepsie moze vidlica hospodarit so zdvihom. Ale to len za predpokladu ze to nebolo este upravovane a je tam moznost upravit to.


Pri zdvihu 100mm zvýšiť progresivitu nie je podľa mňa racionálne, takto krátky zdvih už tak nemá dosť veľký rozsah. Začiatok zdvihu bude citlivejší iba ak uberies na tlaku, ak necháš tlak rovnaký a pridáš iba token tak bude vidlica iba tvrdšia pri doraze, ak tlak zase uberies tak sa pri tak nízkom zdvihu budeš veľmi rýchlo dostávať k maximu, čiže mierne nerovnosti mäkká, o trochu väčšia nerovnosť zase prudšia zmena k tvrdosti. Ťažšie sa tam hľadá kompromis ak chceš pomerne univerzálnu funkčnosť.
Zameral by som sa iba na správny tlak a odskok.
Zobraziť komentár 21.10.2025 - 03:24:18
00
Ak pridas volume token tak sa snizi objem komory. Bez zmeny tlaku je potom samozrejme citlivost na mensie nerovnosti horsia. Avsak zmensenim objemu sa ti pri rovnakom tlaku zmensi sag, ak ho chces na rovnakej hodnote ako predtym tak znizujes tlak co vo vysledku vyrovna alebo casto zlepsi citlivost na male nerovnosti - mas mensi tlak a rovnaky sag. Progresivita je potom fajn ak chodis po dorazoch, a je mozne ze po dorazoch chodis ked chces menit 100mm za 120mm.
Jazdil som 100mm ktora mala moznost zmeny na 120mm, skusil som ale vratil sa spat k 100mm s vacsou progresivitou. Vyhovovalo mi to tak viac, mal som z toho lepsi pocit.
Hlavne je to urcite jednoduchsie skusit ako menit vidlu alebo ju rozoberat.
Zobraziť komentár 21.10.2025 - 07:26:39
00
Ak chodí po doraze, tak mu treba vyšší tlak, nie token, to je základ.. A ak chce citlivejsiu vidlu tak možno treba úplne inú, čiže aj iný zdvih. Zmena vidlice nie je mnohokrát ani výrazne finančne náročná, ale môže byť niekedy problém k danej geometrii. (môže aj nemusí) treba aj pochopiť, že pri zmene zdvihu na väčší totiž bude väčšie prenášanie nerovností na zadnú stavbu. Čiže pridáš komfort dopredu ale ubudne ti vzadu. Chcelo by to vidieť a konkrétne posúdiť.
Zobraziť komentár 21.10.2025 - 21:23:19
00
Neboj, ja velmi dobre rozumiem jednotlivym uskaliam zmeny zdvihu. Neviem co jazdi, neviem preco chce menit vidlicu, realne mohol dostat 120mm vidlicu do daru, neviem ... len vravim ze jedna z najlahsich moznosti ak koli dorazom vadi 100mm vidlica je pohrat sa s progresivitou a tym zmenit prejav vidlice, drzat sa viac v strede zdvihu a lepsie s nim hospodarit.

To co pises ty je len ciastocna pravda ale skor asi nepochopenie problematiky.
Predstav si to tak ze mas jednu vzduchovu komoru ktoru stlacas. A do tej istej komory pridas nieco co ten objem komory zmensi. Pri doraze nestlacas ten objem na 0, mozno iba ked tam mas max pocet tokenov. Stale sa ti pri max zasunuti len odpocita ten isty objem - Priklad: 500ml objem komory, 100ml objem tokenu, 300ml objem o ktory sa ti zmeni komora ked ides z 0 na 100mm (bez ohladu na to ci tam token je alebo nie). Cize bez tokenu ides 500ml komora - 300ml travel = 200ml po stlaceni. S tokenom zacinas na 500ml komora - 100ml token a odpocitavas 300ml travel takze po stlaceni mas objem komory 100ml. Vieme ze pri rovnakej teplote (ktoru teraz zanedbame) P1.V1 = P2.V2 => P2 = P1.(V1/V2) ak je P1 pociatocny tlak dajme tomu 1 bar tak pociatocny / vysledny objem 500/200 = 2.5 baru a 400/100 = 4 bary. Takze zatialco bez tokenu tlak po stlaceni narastie 2,5 nasobne tak s tokenom 4 nasobne. Cim vacsi tlak tim vacsia sila je potrebna na stlacenie. To je ta progresivita vzduchovych vidlic, ze s mensou komorou rastie tlak nasobne viac, vidlica chodi menej po dorazoch.
Cize ano mas pravdu ze na to aby nechodil po doraze potrebuje vacsi tlak ale nemas pravdu v tom ze token mu v tom nepomoze. Tie tokeny su prave na to urcene aby v zavere zdvihu tlak zvysovali.
Akurat co pri pridani tokenu potrebujes je trochu znizit tlak aby si mal rovnaky sag, stale ale budes mat vo vysledku tu vidlicu progresivnejsiu. To sa mi uz pocitat nechce ale tak snad ti je jasne ze ten povodny tlak nebude tolkonasobne mensi aby boli tlaky po stlaceni rovnake.

PS: cisla som si vymyslel, urcite su prehnane ale stale by to malo vychadzat tak ze s mensou komorou je tam ten percentualny narast tlaku vacsi. To je jediny ucel volume tokenov, to aby vidlica nechodila po dorazoch - rovnaky tuning ako tocitka a tlaky - doladenie vidlice na svoje potreby.

PS2: to s tym vacsim prenasanim nerovnosti na zadok je uplne zanedbatelne ak tam vobec nieco take je. Zadna os sa ti voci kolesu dozadu neposunie vobec a jedinne co na to moze vplyvat je o par mm vyssia pozicia stredu,
Zobraziť komentár 21.10.2025 - 22:51:42
02
keyboard_arrow_up