Neboj, ja velmi dobre rozumiem jednotlivym uskaliam zmeny zdvihu. Neviem co jazdi, neviem preco chce menit vidlicu, realne mohol dostat 120mm vidlicu do daru, neviem ... len vravim ze jedna z najlahsich moznosti ak koli dorazom vadi 100mm
vidlica je pohrat sa s progresivitou a tym zmenit prejav vidlice, drzat sa viac v strede zdvihu a lepsie s nim hospodarit.
To co pises ty je len ciastocna pravda ale skor asi nepochopenie problematiky.
Predstav si to tak ze mas jednu vzduchovu komoru ktoru stlacas. A do tej istej komory pridas nieco co ten objem komory zmensi. Pri doraze nestlacas ten objem na 0, mozno iba ked tam mas max pocet tokenov. Stale sa ti pri max zasunuti len odpocita ten isty objem - Priklad: 500ml objem komory, 100ml objem tokenu, 300ml objem o ktory sa ti zmeni komora ked ides z 0 na 100mm (bez ohladu na to ci tam token je alebo nie). Cize bez tokenu ides 500ml komora - 300ml travel = 200ml po stlaceni. S tokenom zacinas na 500ml komora - 100ml token a odpocitavas 300ml travel takze po stlaceni mas objem komory 100ml. Vieme ze pri rovnakej teplote (ktoru teraz zanedbame) P1.V1 = P2.V2 => P2 = P1.(V1/V2) ak je P1 pociatocny tlak dajme tomu 1 bar tak pociatocny / vysledny objem 500/200 = 2.5 baru a 400/100 = 4 bary. Takze zatialco bez tokenu tlak po stlaceni narastie 2,5 nasobne tak s tokenom 4 nasobne. Cim vacsi tlak tim vacsia sila je potrebna na stlacenie. To je ta progresivita vzduchovych vidlic, ze s mensou komorou rastie tlak nasobne viac, vidlica chodi menej po dorazoch.
Cize ano mas pravdu ze na to aby nechodil po doraze potrebuje vacsi tlak ale nemas pravdu v tom ze token mu v tom nepomoze. Tie tokeny su prave na to urcene aby v zavere zdvihu tlak zvysovali.
Akurat co pri pridani tokenu potrebujes je trochu znizit tlak aby si mal rovnaky sag, stale ale budes mat vo vysledku tu vidlicu progresivnejsiu. To sa mi uz pocitat nechce ale tak snad ti je jasne ze ten povodny tlak nebude tolkonasobne mensi aby boli tlaky po stlaceni rovnake.
PS: cisla som si vymyslel, urcite su prehnane ale stale by to malo vychadzat tak ze s mensou komorou je tam ten percentualny narast tlaku vacsi. To je jediny ucel volume tokenov, to aby vidlica nechodila po dorazoch - rovnaky tuning ako tocitka a tlaky - doladenie
vidlice na svoje potreby.
PS2: to s tym vacsim prenasanim nerovnosti na zadok je uplne zanedbatelne ak tam vobec nieco take je. Zadna os sa ti voci kolesu dozadu neposunie vobec a jedinne co na to moze vplyvat je o par mm vyssia pozicia stredu,