chem kupit bike no neviem sa rozhodnut aky. cena by mala byt 50-max70 000. velmi sa pi paci lapierre 514 alebo scott spark 30( http://www.bikestore.cz/cela-kola-horska-kola-celoodpruzena/scott-spark-30-horske-kolo-velikost-l-178-188-cm-2008.htm ). ghost lector. scoot genius mc-20( http://www.bikestore.cz/cela-kola-horska-kola-celoodpruzena/scott-genius-mc-20--horske-kolo-velikost-m-169-179-cm-2008.htm ).poradte aj ine biky. jazdim dlhe trasy ale aj tazsi teren.dost som sa zameral na fully
04.10.2008 - 20:56:25
00
Mozno niektorym teraz pojdem proti srsti,ale ja by som zobral hocijaky lacnejsi full (hlavne s dobrym tlmicom,XT vybava,dobre brzdy napriklad Giant Anthem 2) a vymenil vidlu za SR Suntour Epicon TAD od Milana.Ta Rs by sa mohla predat 8)
04.10.2008 - 22:14:12
00
tým LP asi myslíš Zestyho 514? toho beriem a myslím že je to dobrá voľba, je to ľahké a svižné - ale drahšie ako tvoj rozsah... 314 by ti vyšiel
tie Scotty majú divné umiestnenie tlmičov :) ale neviem sa k nim vyjadriť, nejazdil som, ani naživo nevidel, len sa tu už rozoberalo, či u toho dole umiestneného tlmiča ho to nebude obhadzovať blatom viac ako je slušné
winprog ja to musím zopakovať ale buď k veci alebo čuš... vidla sa tu nerieši, bicykel robí hlavne rám A HLAVNE ak riešime bike za 70 l tak tam už dosť pravdepodobne bude vidla veľmi slušnej kvality aj bez úpravy, však na tom druhom je "iba" Talas RLko... a keď už si chcel byť maximalista, tak TAD verzia má trošičku horší chod ako non-TAD
04.10.2008 - 22:38:10
00
tým LP asi myslíš Zestyho 514? toho beriem a myslím že je to dobrá voľba, je to ľahké a svižné - ale drahšie ako tvoj rozsah... 314 by ti vyšiel
tie Scotty majú divné umiestnenie tlmičov :) ale neviem sa k nim vyjadriť, nejazdil som, ani naživo nevidel, len sa tu už rozoberalo, či u toho dole umiestneného tlmiča ho to nebude obhadzovať blatom viac ako je slušné
winprog ja to musím zopakovať ale buď k veci alebo čuš... vidla sa tu nerieši, bicykel robí hlavne rám A HLAVNE ak riešime bike za 70 l tak tam už dosť pravdepodobne bude vidla veľmi slušnej kvality aj bez úpravy, však na tom druhom je "iba" Talas RLko... a keď už si chcel byť maximalista, tak TAD verzia má trošičku horší chod ako non-TAD

dufam ze s fullom nebudem stracat na dlhych trasach?
05.10.2008 - 08:15:44
00
predchádzajúci príspevok sa necituje :S

to strácenie je veľmi relatívne - snáď v úsekoch po rovine (hlavne asfalt a pod.) a zo sedla, ale zasa také dlhé zjazdy a rozbitý terén sa pôjdu lepšie (pokiaľ by sme hovorili o klasickom XC fulle so zdvihmi 100/100 tak tam je to celkom zanedbateľné, pokiaľ to nie je nejaká odfláknutá konštrukcia) a navyše prejdeš úseky, ktoré by si na HT nikdy nedal
05.10.2008 - 08:44:29
00
Ztráty na fullu mě vždy hodně zajímaly. Až teď za poslední dva měsíce jsem se dostal k velmi zajímavému srovnání. Pořídil jsem si i HT, které jsem už delší dobu neměl, na kterém mám pevnou vidlici.
To HT mám úplně stejně osazené jako jednoho z fullů (je to stejné komplet, ale především zdůrazním, že jsou stejná kola a stejné pláště a ty pláště nafoukané na stejný tlak).

A několikrát jsem projížděl stejnou trasu, která obsahuje pouze samý lehký terén a sem tam kousek asfaltu. Schválně vybrána takováto trasa, aby byla na tom celopevném HT jetelná zcela plynule a tedy abych vyloučil výhody fulla v rozbitějším terénu. Chtěl jsem sledovat pouze kolik energie mi žere odpružení.
Kola jsou to, co mám v profilu a srovnáváno bylo s AMS 125tkou (teď tam mám chvíli také RR/RR 2,25 UST, časem tam zpět přijde na přední NN), což je houpavější full se zdvihy 140/125 a ještě je to zvýrazněno upraveným tlumičem v TF tuned na zcela minimální kompresi (který je citlivější než v originálním stavu s compression tune na minimu). Ten tlumič z toho dělá ještě větší žehličku, ale samozřejmě zhoršuje pohupování při šlapání.
A ještě tu je poměrně velký rozdíl ve váze a to celé 3kg mezi těmi koly (to je hned i při totožném osazení, Talas je oproti té pevné těžší o 1,2kg, rám s tlumičem je těžší oproti tomu pevném rámu o 1,6-1,7kg, zbylých pár gramů jsou drobné detaily, kterými se ty kola liší jako např. jiná kazeta)

A i přesto, že pocitově hned jak sednu na to celopevné, tak se mi zdá, že to je neskutečná raketa a že musí jet minimálně o 20% lépe, tak to dle dlouhodobějšího pozorování tak není.
Ten okruh jsem se snažil jezdit pořád na +- stejné tepy a došel k závěru, že na tom HT jsem o 10% rychlejší a akorát všude jezdím o rozdíl kazet rychleji s tím že mám zařazený ve stejných místech stejný převod. Rozdíl kazet proto, že na na fullech mám 11/34 a na HT 11/32. Tedy na HT jezdím o 1-2 zuby těžší převod při +- stejné zátěži.
Jediný extrémní rozdíl je při jízdě ze sedla, tam full samozřejmě hodně ztrácí (protože i při použití platformy, tak mám Push platformu nastavenou, tak že to jen lehounce omezuje tlumič, ale pořád je to hodně aktivní - cca jako otevřený tlumič s compression tune na maximu - mám to tak schválně, tak mi to vyhovuje).
Ale na fullu také ze sedla téměř nejezdím, tam se prostě jezdí stylově jinak.
K tomu ještě doplním, že mám celkem slušné kruhové šlapání, takže to s houpáním není žádný větší problém ani na mojich fullech s těmi supercitlivými tlumiči a spíše houpavějšími systémy.
Na jiném systému a u jiného jezdce to může být trochu jinak.

No a jakmile se začne jezdit těžší terén, tak full začne získávat, až je v mojem případě v rozbitějším terénu full rychlejší. A to především na rovině (ve sjezdech samozřejmě také, ale tam se nedá tolik získat) a ve výjezdu. A to proto, že na fullu sedíš a plynule šlapeš. Na HT musíš pořád ze sedla nebo přinejmenším se na sedle nadlehčovat a o plynulé jízdě nemůže být řeč a stojí to mnohem více sil, než žere odpružení.
05.10.2008 - 10:26:17
00
chem kupit bike no neviem sa rozhodnut aky. cena by mala byt 50-max70 000. velmi sa pi paci lapierre 514 alebo scott spark 30( http://www.bikestore.cz/cela-kola-horska-kola-celoodpruzena/scott-spark-30-horske-kolo-velikost-l-178-188-cm-2008.htm ). ghost lector. scoot genius mc-20( http://www.bikestore.cz/cela-kola-horska-kola-celoodpruzena/scott-genius-mc-20--horske-kolo-velikost-m-169-179-cm-2008.htm ).poradte aj ine biky. jazdim dlhe trasy ale aj tazsi teren.dost som sa zameral na fully


Máš tam hrozně různorodý výběr. Takhle z toho se nic doporučit nedá. V první řadě je třeba si ujasnit jaký chceš zdvih, co a jak na tom budeš jezdit, tedy zda např. budeš provozovat větší dropy (a potřebuješ pak progresivnější průběh zadní stavby) nebo naopak skákat skoro nebudeš (hodí se co nejlineárnější průběh, jinak nebudeš využívat celý zdvih).

Genius žádný problém s bordelem nemá, díky opačné konstrukci tlumiče (při pružení se roztahuje), tak není na bordel tak náchylný a navíc lze použít blatníček nebo neopren na tlumič.
Nemám s tímhle problém ani na Stereu, kde je klasický tlumič a na ráně bordelu je opravdu hodně. S tím origoš miniblatníčkem jsem ani neoprén na tlumič už dávat nemusel.

Další věc je si ujasnit jaké vlastnosti od zadní stavby čekáš. Tedy chceš-li, aby se při šlapání stavba více zamykala (pak jde lépe za pedálem, ale zase hůře při šlapání žehlí) nebo naopak tohle nechceš.
Pak je dobré vědět, zda ti bude vadit pedalkick nebo ne a tím myslím jeho důsledek kopání do pedálu ne nejlehčích převodech. U některých kol je to extrémně výrazné, u některých skoro zanedbatelné. Mě to třeba vyloženě vadí a vím o dalších hodně lidech, co jim to vadí taky hodně. Ale také na druhou stranu vím o lidech, co jim to nevadí vůbec nebo téměř vůbec, většinou proto, že drtí těžší převody i do prudkých výjezdů a na těch se to už projeví minimálně. Kritický je hlavně úplně nejlehčí převod.

Teprve až upřesníš všechny tyhle věci, tak je možné něco doporučovat. Takhle můžu plácnout nějaký full, který určitě bude pro někoho dobrý (třeba pro mě dle mojich požadavků), ale to vůbec neznamená, že pro tebe nebude lepší úplně jiný.
05.10.2008 - 10:35:56
00
A ať nahodím tedy i nějaké biky do placu.
Pár nejlepších kola z mojeho pohledu, posuzováno dle mojich požadavků, tedy nikoliv nejlepší pro každého:
- Cube Stereo: zatím jsem nejel nic, co by se mu chodem vyrovnalo, bohužel v některých případech ty jiná testovaná kola nebyla dostupná s RP23 s compression tune na minimu, což srovnání trošku zreslovalo (ale jen trochu, Stereo jsem také chvíli jezdil s RP23 s compression tune na maximu, než šel tlumič na úpravu).
- Zesty, jedno z mála kol, které se průběhem zadní stavby přibližuje Stereu a průběh zadní stavby by se mi také líbil, na můj vkus ale zbytečně nízko horstlinkový čep (kdyby ale nebyl tam kde je, tak i ten průběh by nebyl takový jaký je), což ale někdo naopak ocení jako plus
- Cube AMS a Ghost AMR Lector, také průběh, který se mi líbí, jen ten konec zdvihu už by mohl být o chlup progresivnější, vyloženě vhodná kola pro ty, co nebudou více skákat a nemají problém s kruhovým šlapáním, třeba oproti Zesty jsou o trošku houpavější; se Stereem +- vyrovnané ale to jen díky tomu, že Stereo má reálný zdvih o 2,5cm vyšší.
- Ghost AMR Plus - to je z mojeho pohledu to nejlepší, co je k mání u tohoto typu přepákování, ale stejně to na průběh Sterea a Zesty nemá

VPP žádné nemám rád, kvůli velkému pedalkicku a většímu zamykání při šlapání, tím ale netvrdím, že pro někoho nebudou super.
05.10.2008 - 10:50:05
00
Máš tam hrozně různorodý výběr. Takhle z toho se nic doporučit nedá. V první řadě je třeba si ujasnit jaký chceš zdvih, co a jak na tom budeš jezdit, tedy zda např. budeš provozovat větší dropy (a potřebuješ pak progresivnější průběh zadní stavby) nebo naopak skákat skoro nebudeš (hodí se co nejlineárnější průběh, jinak nebudeš využívat celý zdvih).

Genius žádný problém s bordelem nemá, díky opačné konstrukci tlumiče (při pružení se roztahuje), tak není na bordel tak náchylný a navíc lze použít blatníček nebo neopren na tlumič.
Nemám s tímhle problém ani na Stereu, kde je klasický tlumič a na ráně bordelu je opravdu hodně. S tím origoš miniblatníčkem jsem ani neoprén na tlumič už dávat nemusel.

Další věc je si ujasnit jaké vlastnosti od zadní stavby čekáš. Tedy chceš-li, aby se při šlapání stavba více zamykala (pak jde lépe za pedálem, ale zase hůře při šlapání žehlí) nebo naopak tohle nechceš.
Pak je dobré vědět, zda ti bude vadit pedalkick nebo ne a tím myslím jeho důsledek kopání do pedálu ne nejlehčích převodech. U některých kol je to extrémně výrazné, u některých skoro zanedbatelné. Mě to třeba vyloženě vadí a vím o dalších hodně lidech, co jim to vadí taky hodně. Ale také na druhou stranu vím o lidech, co jim to nevadí vůbec nebo téměř vůbec, většinou proto, že drtí těžší převody i do prudkých výjezdů a na těch se to už projeví minimálně. Kritický je hlavně úplně nejlehčí převod.

Teprve až upřesníš všechny tyhle věci, tak je možné něco doporučovat. Takhle můžu plácnout nějaký full, který určitě bude pro někoho dobrý (třeba pro mě dle mojich požadavků), ale to vůbec neznamená, že pro tebe nebude lepší úplně jiný.


Takze zdvih by mal byt 100-120mm. jazdit budem skor dlhsie trasy(asfalt, satolina kde velky zdvih netreba a sem tam lesny zjazd, to znamena ze skakat skoro nebudem.
od zadsnej stavby cakam aby sa pri slapani do kopca som kvoli nej nestracal, alebo sa na tom nehonbal.
takzee aky bike nawrhujes???


Naposledy upravil tomas15 dňa 11.10.2008 - 19:43:09, celkovo upravené 1 krát.

05.10.2008 - 21:15:40
00
bordel je špina, prach, blato....ale aj iné významy to má :oops:
05.10.2008 - 21:32:31
00
aha noo jasnee :lol: :lol: :lol: aa pedalkick???
05.10.2008 - 21:45:45
00
aha noo jasnee :lol: :lol: :lol: aa pedalkick???


Pedalkick je vlastnost zadní stavby způsobená natahováním řetězu při propružení. A každá konstrukce zadní stavby má jinou hodnotu pedalkicku. Pedalkick se měří v úhlu otočení klik pro dané propružení. A protože protažení řetězu je konstatní pro danou stavbu (vždy pro konkrétní hodnotu zdvihu), tak je pedalkick závislý na zařazeném převodu.
Když máš zařazení lehčí převod, tak to při propružení protočí klikami proti směru šlapání více.

A pedalkick kromě toho kopání do pedálů při propružení (od čeho se to i tak jmenuje) má i opačný důsledek. Šlapáním napínáš řetěz a tím působíš proti jeho protažení, ke kterému musí dojít při propružení. A při větším pedalkicku bráníš tedy více tomu, aby stavba šla do zdvihu a tím se zamyká při šlapání. Samozřejmě, že když přijde větší překážka nebo díra, tak stavba půjde do zdvihu vždy a tah řetězu nemá šanci tomu zabránit. Ale zabraňuje tah řetězu při větším pedalkicku pohupování zadní stavby (což je dobře), ale současně je to méně žehlivé na dronbých nerovnostech.

No a to kopání na nejlehčím převodu je při velkém pedalkicku znát opravdu hodně (a čím těžší převod tím je znát méně). Pro představu sem hodím za chvilku ještě graf pro nějakou konkrétní zadní stavbu, která má větší pedalkick a tam bude pěkně vidět až o kolik se mohou kliky protočit zpět. A ono když jedeš na nejlehčí převod prudký technický výjezd a třeba přejíždíš větší překážku a už z ní sjíždíš nebo projedeš třeba větší díru a stavba jde více do zdvihu (třeba i 70% při větší díře i přes malou rychlost, přispěje k tomu vyšší zatížení zadního kola v prudkém výjezdu).
Když ale někdo i takové výjezdy drtí na těžší převody, tak mu tohle vadit nemusí. A pokud ne a nevadí mu to, tak to nechápu, jak je to možné.
06.10.2008 - 11:42:50
00
v jednej vete "sklbnutie" pedalom pri slapani ked ide tlmic zo zaberu.
obcas to neprijemne prekvapi...

off-topic: Mlok vitaj! :)
06.10.2008 - 12:14:24
00
Tak a tady slibovaný příklad. Schválně jsem vybral něco opravdu extrémního a to starší model Santa Cruzu V10 (2003). Je to pro ten nejextrémnější případ převodu, tedy pro 22/34, kde bude pedalkick největší.
Pro ilustraci je tam i v modelu, jak to bude vypada na kole při maximálním zdvihu. Startovací pozice je s klikou vodorovně, tedy je vidět o jak moc se klika protočila zpět.
Na tomto kole to samozřejmě nějak moc vadit nebude, to není kolo, kde na prudké výjezdy na 22/34 a ve sjezdu tam nikdo nebude vozit takovýhle převod (ten na tom kole nebude vlastně vůbec).

Pro nižší zdvihy je to i pro stejný systém lepší (díky tomu nižšímu zdvihu). A některé systémy mají pedalkick výrazně menší. Pro srovnání něco s menším pedalkickem. Třeba moje Stereo má pro 22/34 převod a maximální zdvih něco kolem 25 stupňů.
Já mám osobně takovou hranici, že snesu pedalkick tak do těch 30 st. pro zdvih 140mm a 22/34. Co je víc, tak už mi vyloženě vadí. Mírně ho registruju i na tom Stereu, které ho má dost malý (i když existují kola ještě s menším pedalkickem)

Prílohy:

pedalkick.jpg
pedalkick.jpg 156.48 KiB thumb_up0thumb_down

06.10.2008 - 12:41:43
00
pozeram ze tam mas zalozku aj pre zesty. pls mozes ju sem pridat tiez?
06.10.2008 - 15:27:05
00
keyboard_arrow_up