Já bych v první řadě škrtnul tu Meridu. I když oproti starším fullům od Meridy ty AMka chodí o něco lépe, tak proti všem těm ostatním kolům chodí hůře. Těch 13kg ta Merida neatakuje, v reálu pod 13kg mít nebude. A k tomu navíc se ještě velmi často objevuje vibrování zadní brzdy. U Meridy se k tomu sice staví velmi ochotně a mění i kvůli tomu zadní stavby, ale více lidem ani tohle nepomohlo.
Scott je jediné kolo, které jsem z nich nejel (u ostatních jsem jel stejně nebo téměř stejně přepákovaný model starší model, samozřejmě že 09 modely jsem nejel ještě u ničeho). A tady tu mezeru vyzkoušení u Scotta musím doplnit, protože vím z mnoha referencí, že ten systém chodí dobře, ale protože je hodně atypický, tak si v tomto případě nedovoluju odhadovat, jak vlastně přesně chodí.
V každém případě se mi ale nelíbí atypický tlumič, i když chodí pravděpodobně dobře.
No a pak Crossridy za takovou cenu, to je opravdu nepodařený vtip. Za ty prachy je to hrozně předražené kolo.
Canyon - pro 08 model bych řekl, že má o trošku horší průběh než ty ostatní kola (příliš progresivní zadní stavba s příliš velkým lev. ratio na počátku zdvihu). Model 09 je ale mírně přepracovaný a přepákování je změněné právě směrem k menší progresivitě (směrem k tomu Ghostu). Ale zatím jsem neviděl ani přesný model do Linkage, takže je sice jasné, že se průběh změnil a jakým směrem, ale není jasné přesně o kolik.
Osazení velmi dobré za ty peníze.
Ghost patří podle mě pro tento typ přepákování úplně k tomu nejlepšímu, ale Zesty i Stereo jsou z mojeho pohledu na tom s průběhem zadní stavby ještě lépe. Škoda, že tam je Talas jen v RL verzi. To znamená, že pokud ho nebudeš chtít upravovat, že na tom bude s citlivostí hůře než RLC verze kvůli ještě větší kompresi u RL verze, která nelze nastavit. Tedy pokud to bude stejné jako u 08 verzí, ale myslím, že tady žádné větší změny nebudou.
Zesty a Stereo patří podle mě k tomu nejlepšímu, co tahle kategorie kol nabízí chodem zadní stavby nabízí. Průběh mají dost podobný, i když Stereo je ještě výraznější s tím průběhem na počátku zdvihu (rostoucím lev. ratio). Zesty jde možná o malý chloupek lépe za pedálem, ale rozdíl je velmi malý. U Zesty je to díky o malinko většímu pedalkicku, který ale není nijak zase extrémní. Stereo to zase mírně dohání tím o trošku výraznějším počátkem průběhu zadní stavby, kdy kolem sagu má o něco nižší lev. ratio.
Ovšem u obou se mi nelíbí vidlice. Stereo Talas potřebuje uplně nejvíce ze všech těch kol. Díky průběhu zadní stavby je opravdu velmi pohodlné, chodí velmi ochotně do zdvihu, ale také se to projeví více negativně ve výjezdech (větší nárůst sagu), tedy je větší potřeba mít použitelné snižování na vidlici.
Stereo The One by byla super volba, ale v originálním osazení s Talasem. Váhu můžeš posoudit dle mojeho Sterea,
rám je pořád +- stejně těžký. S tím osazením, co tam mám jsem na rovných 12,5kg.
U Sterea jsou ale i nevýhody, které jsou po většinou očividné na první pohled. Tlumič na ráně bordelu, to řeší miniblatníček. Ale v extrémním bordelu (hlavně hodně lepkavého bahna) má pak tendenci se ten minimbaltníček ucpat (mě se stalo jednou, v takových podmínkách normálně nejezdím, takže mi to nevadí, ale někomu třeba bude). A pak hůře dostupná páčka propedalu.
No a pak je to u trošku horší tuhost zadní stavby. Není to nic tragického, ale Ghost, Canyon i Lapierre jsou na tom s tuhostí zadní stavby o trochu lépe. Já s tím nemám problém, AMS 125tka patří k těm nejtužším zadním stavbám a při pravidelném střídání se Stereem zásadní rozdíl nepozoruju. Ale mám jen 70kg.
U 09 modelu je ale pevná osa i vzadu, takže s tou to bude zase hned o dost lepší.
Na Zesty je zase Float, což je opět škoda, že tam není Talas. Float 08 je oproti Talasu 08 příliš progresivní. Ovšem otázka je jak to bude u 09, když tam je Talas přepracovaný, nebude už třetí komora, takže průběh je zatím velká neznámá.
Osobně bych vybíral ze čtveřice Ghost, Canyon, Lapierre, Cube s tím, že bych ale všechny bral s Talasem. A u Canyonu by ještě záleželo, jak přesně ten průběh zadní stavby bude vypadat.
A nejvíce se kloním k Zesty a Stereu, ale s tím Talasem.
A pak je tu další věc a to tlumič. U Sterea pokud bude opět compression tune na max., tak tam je změna na compression tune na min hodně důležitá, kvůli průběhu to bude více potřebna než třeba u Canyonu.
Edit:
Jsem úplně přehlédnul, že to Stereo The One je 08 (jsem totiž nekouknul ani na ten odkaz). U Sterea bych vzal spíše 09 model, kde jsou obě pevné osy. A tam standardně The One verze je s Talasem.