Ano, Scott je trochu predrazeny (ako vzdy a v kazdej kategorii bez rozdielu). A tiez sa mi nepaci, ze v tejto kategorii bikov je vybava akosi vseobecne viac rozbitejsia nez v tej XC kategorii a specialne je uplne nelogicke, ze namiesto Talasov tam davaju niektore znacky Floaty a pritom je pri tychto zdvihoch uz znizovanie kvoli strmemu pripadne aj tiahlemu x km vyjazdu velmi dolezite. Inak neviem preco som vlastne nezaradil Stereo 2009 ale 2008 - asi som uz bol ospaly. :) Doplnil som ho k ostatnym do prveho prispevku.
16.10.2008 - 20:31:26
00
ja myslim,ze je to jasny favorit :)

www.chainreactioncycles.com
16.10.2008 - 21:28:39
00
pre mna je jasny favorit toto:
www.ibiscycles.com
a dufam ze na jar sa nanom uz prehanam..
16.10.2008 - 21:41:30
00
ja myslim,ze je to jasny favorit :)


dizajnovo urcite vyhrava
16.10.2008 - 22:18:33
00
az na tie kolesa je to fajn :)
16.10.2008 - 22:33:00
00
Byl tu zmíněný Ibis Mojo. Tohle je druhé z kol v tomto vláknu, na kterém jsem ještě nejel a u kterého by mě projetí v reálu zajímalo. Nemohu ho tedy hodnotit detailněji, na posouzení některých vlastností projetí bude nutné.
Ale z toho, co se vím i bez projetí. Tenhle systém je takové "vpp obrácené naruby". Oproti vpp jsou vahadla postavená jinak, což má dva zásadní důsledky (a kvůli kterým tomu říkám "vpp obrácené naruby"). Pedalkick je mnohem nižší než u vpp, někde přibližně na úrovni Zesty. Tohle je určitě dobře.
Ovšem tím také došlo ke zcela otočení průběhu zadní stavby oproti vpp. A to je ten problém. Ten průběh se mi takhle ani trošku nelíbí.
Průběh je zde:
Príloha:
ams125mojo.jpg
ams125mojo.jpg 39.4 KiB thumb_up0thumb_down



Na počátku zdvihu největší lev. ratio. Do nějakých 60% zdvihu je průběh extrémně progresivní. Konec je pak degresivní. To samozřejmě ovlivní ještě tlumič. Mezi sagem a střední částí zdvihu tohle způsobí, že se do zdvihu v této fázi kolu moc nechce.
Vlevo je pro srovnání AMS125tka.
AMS125tka má konec zdvihu velmi podobný, ale s tím, že nemá ten progresivní počátek. A ten kdyby se k tomu navíc přidal, tak to nebude vůbec dobré.

Některé vlastnosti budu muset vyzkoušet ještě v reálu, ale průběh stavby je zcela jasný i bez vyzkoušení a ten z mojeho pohledu patří k velmi špatnému.
17.10.2008 - 09:02:14
00
Tu by sa mohol vyjadriť Peter bolo by to zaujímave porovnavie grafu a relity
17.10.2008 - 09:05:54
00
netreba zabudnut na:
http://www.freeborn.co.uk/shop/frames/full-suspension/67-ellsworth-epiphany-frame

img.alibaba.com

respektive pockat na Glimpse ktory ma 135mm a je asi o 500usd lacnejsi
17.10.2008 - 09:13:57
00
A ještě přidávám pro představu, co se ze samotného průběhu zadní stavby pak vyklube v reálu s tlumičem dohromady.

Měření výsledného průběhu jsou měření bike magazinu. Bohužel je nemám ke všem kolům, co tu jsou. Takže jen příklady pro představu a to Stereo a Canyon ESko. Je tam vždy více křivek, zadní stavba na plném zdvihu je ta červená (další jsou vidlice na minimálním a maximálním zdvihu a případně zadní stavba na nižším zdvihu).
Canyon ESko je ještě starší model, přepákovaný je ale stejně jako AMko 08. Až 09 model (jak už jsem psal) je přepákovaný trošku jinak. A je ten Canyon ještě s Pearlem, který je dost progresivní, takže to výsledek ještě zvýrazňuje (a proto také 08 Canyony AMka byly osazovány RP23 s high volume komorou, který je mnohem méně progresivní - tedy progresivita se tím snížila, i když by to sneslo ještě snížit více, což právě by měla řešit ta změna přepákování u 09).

Príloha:
canyoncube.jpg
canyoncube.jpg 14.32 KiB thumb_up0thumb_down



Vlevo je Canyon ESko, v pravo Stereo. U Sterea je tam hezky vidět, jak je výsledná křivka hezky položená až do cca 110-120mm zdvihu. Tedy v tomto rozsahu chodí velmi ochotně do zdvihu a dělá kolo extrémně pohodlné. A konec zdvihu je pak progresivnější, takže žádný problém s nějakým častým chozením na doraz.
Oproti tomu u Canyonu je vidět, jak je celá křivka poměrně strmá a progresivní v celém zdvihu. Což způsobí, že na stejných podnětech jde do zdvihu mnohem méně než Stereo. Ale jak jsem psal v úvodu, tak je to umocněno tím Pearlem a 09 Canyon s méně progresivním průběhem a s RP23 na tom bude mnohem lépe.

Tohle uvádím především pro představu pro ty, co si ze samotných grafů lev. ratio nedokáží představit výsledný průběh se započítáním tlumiče.
17.10.2008 - 09:15:01
00
Tu by sa mohol vyjadriť Peter bolo by to zaujímave porovnavie grafu a relity


To by samozřejmě mohl. Jinak porovnání grafů s realitou mám u všech těch kol, co tu byly zmíněné, kromě toho Scottu a Ibise. A takhle to mám porovnané u dalších mnoha kol. A myslím si, že stejně jako u vidlic dle grafu dost slušně poznám okamžitě, jak to bude v reálu (samozřejmě jen některé vlastnosti, které průběh ovlivňuje a zvlášť u zadní stavby je více dalších důležitých vlastností než jen průběh, i když průběh je jednou z nejpodstatnějších).

Ono se z těch mojich popisů by mohlo zdát, že třeba ten Ibis nebude vůbec fungovat, tak to ale samozřejmě není. Ty grafy ty rozdíly ukazují na první pohled větší než jsou pak pocitově v reálu (ale samozřejmě pocitově v reálu odpovídají, jen to nemusí být pro někoho tak výrazné, jak to dle grafu vypadá).
17.10.2008 - 09:24:34
00
netreba zabudnut na:
http://www.freeborn.co.uk/shop/frames/full-suspension/67-ellsworth-epiphany-frame
respektive pockat na Glimpse ktory ma 135mm a je asi o 500usd lacnejsi


Další z fullů, co jsem nejel. Na tenhle typ přepákování je tohle trošku atypické kolo. A to tím, že má extrémně nízký pedalkick, na velkém převodníku se dokonce dostane do opačných hodnot (tedy dochází místo nepatrného kopání do pedálu k pohybu klik ve směru šlapání). Na tom velkém převodníku je tohle ale nepodstatné, protože tam jde o proklatě nízké hodnoty, takže zcela neznatelné. Na nejlehčích převodech to už je klasický pedalkick, ale s velmi nízkou hodnotou.

Ještě přihodím průběh, který se mi na tenhle typ přepákování velmi líbí. Mně by se tohle kolo velmi líbilo a do výběru bych ho přidal. Je možné, že ale bude více houpavé (tím ale i skvěle žehlivé), což mě by se líbilo, někomu možná ne. Tohle ale odhaduju jen z položení horstlinkového čepu a průběhu pedalkicku, tohle je ale vlastnost, která je třeba vždy raději ověřit v praxi.

Prílohy:

epyphany.jpg
epyphany.jpg 21.22 KiB thumb_up0thumb_down

17.10.2008 - 09:37:03
00
Ja by som mal este jedneho adepta. Ale mnohym by sa nepacili jeho hmotnost, viac capov a samozrejme cena. Mne by vadila len ta cena:)

http://knollybikes.com/bikes/endorphin
17.10.2008 - 10:38:13
00
mne sa celkom pozdava vpp ... a ako alternatinu k santa cruz by som este tento http://www.intensecycles.com/2008/bikes.php?model=55fro myslim ze ram s tlmicom by mohol mat do 2.8 kila ... keby ja kupujem nieco nove s takymto zdvihom tak toto je jedna z prvych volieb
17.10.2008 - 10:48:27
00
Trochu mimo misu, ohľadom preberaného Ibisu Mojo.
Nechcem tu obhajovať ani kritizovať systém DWLink, ktorý Mojo používa. Takisto nechcem obhajovať/kritizovať Maestro ani VPP. Z tých systémov som jazdil jedine Reign 08, Trance X na SportLife, takže žiadna cenná skúsenosť. Chcem len povedať, že medzi tými systémami sú (podľa grafov a modelov) značné rozdiely, DWLink a Maestro sú si malinko podobné, VPP je dosť rozdielny.
Hlavný rozdiel medzi DWLinkom a VPP je, že vahadlá u DW sa otáčajú rovnakým smerom, kým u VPP sa otáčajú opačne. Druhý dôležitý rozdiel, ktorý je dôsledkom predošlého je, že IC (bod, okolo ktorého sa v danom momente otáča zadná stavba) sa u DWLinku pohybuje od miesta pred/nad kľukami smerom do miesta pri spodnom vahadle, teda zpredu dozadu. U VPP je toto presne naopak, zozadu do predu. Poloha IC ovplyvňuje to ako sa bike správa pri akcelerácii a decelerácii. Každý bike s DWLinkom má trochú iný charaktre LVR, Mojo je progresivnejšie oproti AM/FR fullom, ktoré sú v strede mierne lineárny, ku koncu progresívnejšie. Jednoducho tak, ako si to predstavuje výrobca a Dave Weagle.

Na us. fore ridemonkey.com sa dá o DWLinku dočítať veľmi veľa. Dave Weagle tam od roku 2001 vynakladal enormné úsilie na vysvetlovanie svojho systému a fyziky biku všeobecne. Podobne ako Milan Slanec na českom BF. Aj vďaka tomu si ho tam veľmi vážia, prekladal odborné argumenty na rozdiel od mnohých iných veľkých výrobcov. Trochu horšie je to na jeho webe http://www.dw-link.com, kde sa vyjadruje v superlatívoch a to mi dosť píli uši :-) ale čo narobíme.

Druhá veľká nevýhoda doterajších bikov s DWLinkom je, že sa výrabájú len a len v USA čo ich výrazne a podľa mňa zbytočne predražuje. Či už Ibis, Iron Horse alebo novo Pivot a Turner. Síce už nemajú politiku 1USD = 1GBP :-), ale 1600 GBP je stále dosť veľa za samotný rám
17.10.2008 - 10:49:13
00
fluider:
Na stránkách DW-linku, tam jsem toho četl hodně. To zmiňované fórum už ale ne. Vysvětluje tam někde, proč to má takový průběh jaký to má?
To co je třeba tady v části 3:
http://www.dw-link.com/reasons.html#
tak to je tedy hodně nedostatečné vysvětlení a navíc i poměrně zavádějící. Třeba citlivost na drobné nerovnosti, tak tam je ztěžejní tlumič a pak chování systému při šlapání, lev. ratio to ovlivní jen zcela minimálně.
A jakmile velikost nerovností narůstá ke středním nerovnostem, kde už jde stavba do zdvihu několik centimetrů, tak tam už je průběh velmi podstatný a právě díky němu při stejném impulsu půjde Mojo do zdvihu méně.

Ono s tím průběhem ale nic zásadního dělat nejde (tedy ať Dave Weagle ten průběh tak opravdu chtěl nebo to jen tak dopadlo kvůli ostatním vlastnostem je úplně jedno, když s tím nic udělat nelze), protože jakmile by zásadně se měl změnit průběh, tak v tu chvíli to už nebude mít ty vlastnosti dané polohou vahadel a jejich pohybem (protože by ta poloha musela být úplně jiná). Samozřejmě změny průběhu v určitém rozsahu možné jsou, ale není možné ten průběh zcela otočit jako má třeba Blur LT (do 08).

Je ale možné, že v ostatních vlastnostech se to bude chovat super díky té konstrukci (tím myslím např. pod brzdou, při šlapání).

Ještě by to s tím průběhm u Moja mohlo být docela dobré při použití výrazně progresivnějšího tlumiče. Tím by se v první polovině zdvihu vykopenzovalo lev. ratio a už by zadní stavba chodila celkem ochotně do zdvihu. Ale nikdy to nemůže udělat tu super věc jako u Sterea, kde cca kolem sagu se průběh láme a od něj chodí velmi ochotně do zdvihu, ale úplně na počátku zdvihu (ještě při menším zdvihu než je kolem sagu) se mu do zdvihu tolik nechce.
Tohle udělá tu super kombinaci pohodlného žehlivého kola, které ale na to má rozumný sag. Když se takhle počátek zdvihu nechová (což u Moja nebude) a dožene se to tím hodně progresivním tlumičem, tak se chování ze sagu do vyššího zdvihu dá přiblížit, ale problém bude v tom, že to bude vyžadovat hodně velký sag.
On ten sag je někdy uživateli trošku skrytý (teď myslím obecně). Na tlumiči může být hodnota sagu stejná, ale reálného zdvihu to přitom může být velmi odlišné. A ono navíc při použití toho hodně progresivního tlumiče bude ten sag velký už i na tlumiči.
Tohle je další důvod, proč Stereo chodí, jak chodí, tedy že reálný sag je kolem 3cm (samozřejmě každý to bude foukat jinak a bude ho mít trošku jiný, já mám právě ty 3cm a to vozím sag pro Stereo na té horní hranici, někdo bude vozit i o něco méně). K tomu k čemu sag slouží je to dostatečné (pokud by ale někdo vozil Stereo na výrazně vyšší tlaky než třeba já, tak už může být ten sag příliš malý a nedostatečný). A reálně využitelného zdvihu zbyde opravdu hodně.

Edit: Pro zajímavost doplním k tomu počátku zdvihu ke Stereu ještě, co se Stereem provedlo použití RP23 s high volume komorou (to bylo vyzkoušeno jen náhodou, když mi z TF tuned nejprve poslali upravený tlumič s high volume, což bylo trošku nedorozumnění, což se vše pak bez problémů vyřešilo). Díky ještě menší progresivitě (už RP23 se standardní komorou není moc progresivní) při nafoukání, aby zadní stavba chodila na doraz při stejné síle jako se standardní komorou, tak sag byl 1mm na tlumiči (tedy vlastně už žádný). Tedy bylo to s tímto tlumičem nepoužitelné. S jiným průběhem by ale zmenší sagu při použití high volume komory nebylo tak výrazné.


Naposledy upravil Mlok dňa 17.10.2008 - 12:12:32, celkovo upravené 1 krát.

17.10.2008 - 11:41:01
00
keyboard_arrow_up