Len tak medzi recou,vie z Vas dakto,ake ma carbon a aramid(kevlar) vlastnosti,ked to tak hodnotite??? Troska objasnim. Tak za prve,s carbonom je problem so spracovanim a to,aby to bolo pekne a zaroven aj dobre urobene(musi byt dodrzany spravny pomer sytenia,aby to nebolo moc plne zivice,potom je velka vaha a slaba pevnost a na drhej strane,aby to nemalo bubliny-riesia to vacsinou preperegom) dalej mnozstvo vyrobcov,miesa carbon so sklom,tam ide tiez pevnost dole a vaha hore,aj ked pri skle je takzvany nekonecny unavovy lom,co by pri urcitom pomere mohlo zlepsit vlastnosti,ale max tak 10% skla,nie viac,aj tak to robia len kvoli znizeniu vyrobnych nakladov a osobne som poznal vyrobcu urcitych komponentov,ktore robil zo skla a pigmentom farbil zivicu a predaval to ako carbon. Dalsi velmi dolezity faktor je aj pouzita zivica a dodrzanie jej technologickeho spracovania,presnost miesania a dodrziavanie vytvrdzovacich teplot-extremne dolezite. A ted to zhrniem,za predpokladu,ze to vyrobca neodflakne(predopnutim vlakien sa da aj ladit jeho pruznost),tak carbon ma pevnost v tahu 300kg/mm a ocel asi 60kg/mm-spevnena ma okolo 80kg/mm a najpevnejsie ocele maju 280 az 300kg/mm,merna hmotnost carbonu je okolo 2.2g na mm kubicky a ocele 7.81g na mm kubicky,tak potom si vyberte sami hmmm??? aramid je skoro to iste,ako carbon,akurat ma este ine vlastnosti,co sa tyka jeho huzevnatosti(preto z neho nepriestrelne vesty) a pre spracovanie dost nevhodny,neda sa vobec mechanicky opracovat.
Mudro vravis, co vravis
. Co sa tyka kombinovania uhlikovej tkaniny a sklolaminatu, tak v tomto su prebornici cinania, ty to kombinuju jedna radost (iste vo vacsom pomere ako 10%) a to su potom tie zlomene a popraskane karbonove
komponenty a narastajuca skupina odporcov karbonu. Pokial je vyrobok dobre technologicky spracovany, tak pri rovnakej hmotnosti bude mat lepsie pevnostne vlastnosti ako pouzivany hlinik. Nevyhoda je, ze ked sa struktura vlakien narusi, resp. v kompozite su vzduchove dutiny, dochadza k postupnej delaminacii, co moze mat fatalne nasledky. Osobne, keby hodim tigra na carbonovom biku, tak urcite podstivo skontrolujem cely
ram a pripadne odrete miesta zalepim epoxidom - prelestim. Ja mam homemade carbonove
rajdy a zatial som si nenabil.