Som tu novy takze mam par otazok:
Styl jazdy cross-counry, dirt, street, ... atd ake styly pozname a co to znamena??? diky
30.06.2004 - 19:44:24
00
cross-country -(krizom krajinou) to je klasika horske po lese biky horekopcom dolu kopcom
dirt street-tipkovia na namesti skakajuci po lavickach obruvnikoch a podobnych vyvysenych veciach podobne daco jak trial-sa jazdi skor na umelych prekazkach-myslim nesom znalec
freeride(FR)-(volna jazda) ides kade chces jak chces co si myslis ze prejdes
downhill(DH)-(dolu kopcom)hore kopcom to vynesjes a dole to sfaras tak rychlo ako si myslis ze bike vydrzi a este viac -mas maly ram s velkym zdvyhom vidly nejake 130mm ram-falat zeleza
je toho este vjac ale toto je zaklad
05.07.2004 - 12:01:30
00
Stylov je dost vela, zacnem od najmensej narocnosti terenu po najvacsiu:

1. Road, cesta. Co najlahsi bicykel, dopredu zahnute riadidla, uzke pneumatiky, podla moznosti bez drazok. Materialy hlavne Al, karbon, horcik, obcas titan. Rychla jazda vylucne po kvalitnom asfalte.

2. Fitness. Cestny bicykel s rovnymi riadidalmi, pohodlnejsim sedadlom a komponentai prisposobenymi pre rovne riadidla - ide o brzdove paky a radenie.

3. Cross. Ani ryba ani rak, nieco medzi cestou a crosscountry, plaste su sirsie ako na ceste, aj maju drsnejsi vzorok, ale nie su az take siroke ani take drsne ako na crosscountry. Bicykel vyzera ako crosscountry ale ma 28" alebo 29" kolesa, komponenty sa pouzivaju MTB ale obcas sa najde aj nejaky cestny. Vidlica je casto odpruzena, ale zdvih je nizky a jazdu po kamenoch a skoky to urcite nevydrzi. Vhodne na jazdu po nekvalitnych cestach a lahkom terene.

4. Trekking. Je to vlastne cross ale bicykel je ovesany nosicmi, blatnikmi a takymi vecami co mu pridaju aj 20% hmotnosti a v terene je prakticky neovladatelny, na cestu je zase priliz tazky. Ak niekto ide na dovolenku na bicykli a chce niest vsetko so sebou tak na to je vhodny, ale ziadny zazitok z jazdy necakaj.

--- To boli bicykle na jazdu po viac-menej upravenom terene, teraz nasleduje velka kategoria MTB, MounTain Bike, horske bicykle. Este k tym spominanym - okrem cestnych sa ziadne spickove modely za vysoke ceny nevyrabaju, ani sa nekonaju ziadne sutaze (okrem cestnych).

MTB:

1. XC, crosscountry - jazda hore aj dole kopcom po neupravenom terene, aj po rovine, po roznych povrchoch, vacsinou hlina. Riadidla su rovne (flattie) alebo na ohnute hore (riser). Rovne mozu mat "rohy". XC sa ma jazdit co najrychlejsie, takze bike ma byt lahky, ale ma aj vydrzat. Pneumatiky su 1.9 az 2.1 palcov siroke, zdvih vidlice alebo zadnej stavby je 8-10cm, vo vnutri je vacsinou olej a vzduch, pri vyjazdoch do kopca sa u niektorych da nastavit na menej alebo zamknut. Materialy su take ako na cestnych bicykloch, len karbon sa pouziva menej a len na tych drahych. Brzdy su rafkove V alebo kotucove; hydraulicke alebo mechanicke, priemer 160mm. Usporiadavaju sa kratke preteky (20-40km) a maratony (aj 100km a viac)

2. Enduro - drsnejsie ako XC, nejazdi sa tak rychlo, viac sa jazdi dole kopcom, skace sa obcas, bike je vacsinou celoodpruzeny (ale nemusi byt vzdy), brzdy kotucove, pneumatiky 2.1 - 2.3", zdvihy 10-13cm, cely bicykel je tazsi ako XC, aj viac vydrzi, karbon sa skoro vobec nepouziva, hlavne je to Al. Riadidla hlavne riser.

3. FR, freeride volna jazda, hlavne dole kopcom, drsny teren, vela skokov, jazda po kamenoch, hline. Pneumatiky 2.3" a viac (az do 3"), zdvihy 13 cm a viac (az do 30cm), pracuje olej a pruzina, pouzitie vyhradne kotucov, casto priemery 180 alebo 203mm. Su potrebne kvalitne chranice, casto sa pouziva integralka - helma na celu hlavu. Ram je tazky, casto aj viac ako 20kg, ale musi vydrzat vsetko. Materialy - Al, CrMo. Bicykle su drahe, aj 50000 a viac (az do nejakych 250000). Casto sa pouzivaju specialne komponenty ako napinak retaze, rockring na ochranu prevodnikov a pod. Dobry teren na FR sa hlada dlhsie, je to hlavne v horach, pozor ci to nie je prirodna rezervacia! Su aj postavene bikeparky Bad Wildbaad myslim v Nemecku, Leogang v Rakusku, legendarny a asi najvacsi je Whistler v Kanade. Kanadskou specialitou (ale prenasa sa aj do Europy) je NorthShore, jazda po umelo postavenych mostoch a lavickach z konarov, lavicky su siroke 10-70cm. Ak si chces zasutazit, v Utahu sa kona Red Bull Rampage, cena je 10000 USD pre vitaza, pozyvaju tam len asi 40 vybranych jazdcov. Inak to su hlavne amaterske sutaze.

4. DH, downhill, zjazd. Jazda vylucne dole kopcom po hline, kamenoch a korenoch stromov. Na kopec je potrebne sa dostat but pesi (neodporuca sa, namahave), alebo lanovkou, pripadne vrtulnikom ak si to mozes dovolit. Su potrebne chranice, bicykle stoja podobne ako na FR, aj vyzeraju velmi podobne, len kvoli lepsej ovladatelnosti su lahsie. Sutazi sa kona dost.

Dalsou kategoriou su discipliny na MTB bicykloch v specialne upravenych terenoch. Su potrebne chranice, helma je casto podobna hokejovej, nazyva sa "kokoska" ci "zaludovka", ak mas malu hlavu, vyzera to ako keby si na hlave mal supu od melona.

1. DJ, Dirtjump - je potrebne nahadzat hlinene vlny, najlepsi je na to buldozer alebo otroci. Mozu byt take vysoke a strme, ake si myslis ze zvladnes. Zdvihy su 130-150mm, brzdy vacsinou kotuce, aj ked velmi sa tam nebrzdi. Pocas pobytu vo vzduchu sa predvadzaju triky, sutazi je dost. Bike by mal vela vydrzat, ramy su male, dlhsia jazda po rovine je velmi nepohodlna.

2. Street - bicykle podobne ako na dirt, ale jazdi sa po meste, teda po schodoch, muroch, lavickach a podobne, sutaze nie su. Mozu byt problemy s policiou.

3. Park - bicykle ako na street, len sa jazdi v skateparkoch, namiesto policie robia problemy skateri. Sutazi je vela

4. Trial - preskakovanie po prekazkach, vacsinou umelych. Bike je maly, ma velmi maly prevod a casto nema sedadlo - prejst na nom po rovine co len 500m je ako mucenie. Sutazi je dost.

5. DS, Dual slalom - vyhradne sutazna disciplina, biky su podobne ako na dirt, ale su lahsie. Jazdi sa po hline dole kopcom. Startuju dvaja naraz a kto pride prvy, vyhra. Caste su skoky ako na dirte a klopene zakruty.

6. 4X, fourcross - to iste co DS ale idu styria.

Dalsia skupina je BMX, bicykle s 20" kolesami, z duralu alebo CrMo. Discipliny su street, park, dirtjump - spocivaju v tom istom ako na MTB. Plus su dve navyse. Vela BMX bicyklov ma twister, hlavove zlozenie urobene tak aby sa riadidla dali otacat dookola. Vacsina (okrem dirtjumpovych) ma pegy - rurky vystupujuce z ramu pri nabojoch, da sa na nich stat.

1. Bikross, jazdi sa po ovalnej hlinenej drahe s vlnitym povrchom,sutazna disciplina, ciel je skoncit prvy.

2. Flatland - bicykel ma spodnu ramovu trubku prehnutu hore, v zadnom naboji ma freecoaster aby sa mohol tocit dozadu a kluky sa nehybali. Bicykel na flat by mal mat hladke plaste, byt lahky a mat vidlicu a predstavec s riadidlami s "nulovym offsetom", cize aby to bolo zvisle v jednej rovine. Na jazdenie je potrebna rovna plocha pokryta co najrovnejsim povrchom ktory sa nesmyka (asfalt, beton). Vhodne priestory su hala, parkovisko.
13.07.2004 - 16:30:22
00
Dik, tak teraz uz v tom mam uplne jasno.
15.07.2004 - 19:03:17
00
keyboard_arrow_up