Uz som sa pytal na nejake biky, ale neda mi nevratit sa k mojim oblubenym GTckam...
Ake mate skusenosti a nazor na GT Marathon (http://www.bikecentrum.kasko.sk/index.php?option=com_content&task=view&id=330&Itemid=136) a system idrive.
Triede Force drzi pokope stavbu kovany ilink, marathon "dogbone", co je ocelovy pruzok zaliaty do gumy na koncoch zasrobovany do ramu.
Pocul som rozne story o upilenych sroboch, biednej zivotnosti atd...
Pripadne pokial niekoho poznate kto to jazdi.
DAKUJEM
> predtým bola debata už o Lp takže preto som to riešil PM >> netvrím že je to na 100% nakoľko som I-drive nejazdil
Text PM
Budem ho tak trochu porovnávať zo spomínaným Lp X-control.
Tak halvný rozdiel medzi bikami je v systéme pruženia. Lp funguje na princípe virtuálneho štvorčapu a GT na princípe jednočapu s plávajúcim uchytením kľúk (tiahlo drží na samostatnej časti rámu kľuky na jednom mieste). Veľkým rozdielom medzi týmito systémemi bude miera pedal kickback. Zjednodušene povedané uhol o ktorý potiahne reťaz kľuky pri prarpužení na plný zdvih pri určitom prevode. Logicky sa to meria na najľahšom prevode tam bude miera tohto efektu najvýraznejšia. Kôli tomuto má aj GT kľuky upevnené na samosstatnej časti rámu a prichytenej tiahlom. V reále sa ten uhol zmenší asi o 10° čo už môže občas cítiť. U Lp je ten uhol napríklad pri prevode píla 22 kazeta 32 .. cca 32° u GT cca 24° na tom istom prevode. V praxi sa to vlastne prejavuje ako blokovanie pruženia reťazou, pri väčších nárazoch ako potiahnutie kľúk proti smeru šlapania (pri prepružení potiahne reťaz cez kazetu kľuky späť). Je to vlastne sila ktorá pôsobí proti šľapaniu. Tento efekt má svoje negatíva a pozitíva. Hlavným negatívom je už spomínaná určitá blokácia pruženia ale len pri zábere. Pozitívom naopak lepšia akcelerácia pri odomknutom tlmiči a teda zníženie hojdavosti. Toto jsa dá u GT riešiť len propedalom na tlmiči. Preto GT bez tlmiča s propedalom/lockom by som asi nebral. U Lp je teda výhoda že je tam použitý tlmič ktorý nemá ani lock a zadná stavba je stále ochotná akcelerovať (nehojdavosť systému). Z osobnej skúsenopsti sa táto ochota neznižuje ani pri veľmi mäkkom naladení zadnej stavby, teda pri nízkom tlaku v tlmiči (SAG cca 25-30%). Takže máš zároveň veľmi komfotný bike ktorý po zábere do pedálov trochu stuhne a potom začne ochotne zrýchľovať. GT má zas výhodu že pri stúpaniach na ľahkom prevode je zadná stavba o niečo citlivejšia a pri šlapaní do pedálov v teréne o niečo lepšie reguje na nerovnosti. Teda tak to je len teoreticky, lebo otázny je chod zadnej stavby GT.
V spomínanom programe to vyjadruje krivka pomeru prepákovania. Tu je ďaľší zásadný rozdiel týchto systémov. Pomer prepákovania vlastne vyjadruje aké je prepákovanie na tlmič počas celého zdvihu. Ono sa táto veličina zvykne počas priebehu meniť a nieje konštatná, pri najlepšom len lineárne narastá/klesá. Do detailov nejdem zachádzať ale v skratke ak krivka klesá ide o zníženie pomeru prepákovania teda citlivejší chod a naopak ak krivka narastá ide o progresívny zchod. A tu je to u GT vs. Lp úplný opak. GT má spomínanu progresívnu krivku ktorá narastá a teda prepákovanie bude narastať až niekde k hodnotám 3,02 (pomer zdvih kolesa/zdvih na tlmiči). U Lp ide krivka presne opačne, od hodnoty niekde okolo 2,75 až k hodnote 1,8. Takže v praxi sa to prejaví tak že pri rovnakom SAGu na oboch bikoch budeš u GT cítiť akoby si tých 100mm nemal pod zadkom a u LP zas naopak akoby tam oblo viac ako an tom GT. Ďaľšie + je logicky pre nižší pomer prepákovania aj životnosť rámu a ložísk. Čím menšie prepákovanie tým menšie sily namáhaju čapy, rám a tým nižšie tlaky bude potrebné voziť v tlmiči.
Vybrať si z týchto systémov musíš na základe + a - čo Ti viac sedí a vyhovuje, no najlepšie je skúsiť oba biky a potom uvidíš.
nie som si isty ci mam posledne velo doma, ale skus
Mne v principe viac vyhovuje charakteristika ked ma bike zo zaciatku citlivejsi zdvih kvoli zehleniu malych nerovnosti (to su tie najneprijemnejsie otrasy) a neskor progresivita pri väcsich narazoch narasta, nie ze na zaciatku je progresivita väcsia a zadna stavba menej citliva a potom zacne zadok aj pri priemernom naraze zbytocne prepadavat do zdvihu.
Skoda ze netestovali v porovnani s Meridou 96, bolo by to objektivnejsie - to je totiz model ktory patri do toho porovnania viac kedze nahradza povodny LRS system.
Tá krivka nehovorí nič o vlastnostiach tlmiča. Je to čisto len o pomere prepákovania. Čiže keď zoberieš ešte do úvahy konečnú progresivitu tlmiča určite sa zadná stavbe nebude prepadávať.
Samozrejme, rozdiel medzi GT a LP bude veľký v tomto. Ale myslím že u 100mm je lepšie keď sa využíva maximum zdvihu. Osobne mi viac vyhovuje keď tlmič a vidlica využíva väčšinu zdvhiu. Ale toto už je o osboných preferenciách a ako som spomínal, každý si musí vybrať podľa kladov a záporov. Pre niekhoo môže byť zápor progresivita zadnej stavby pre niekoho naopak.
EDIT: Mirecku, daj sem pls. aj tie grafy prepakovania z linkage pre LP aj GT. A ak najdes, tak pridaj aj graf mojho (Kona Dawg 2005) pre porovnanie - som velmi zvedavy.
model GT I-drive je tu: http://forum.mtbiker.sk/viewtopic.php?f=1&t=18010&st=0&sk=t&sd=a&hilit=am+fully&start=30
pozri si cele vlakno, zaujimava diskusia. inac db linkage sa da stiahnut ako demo verzia http://www.bikechecker.com/index.php?demo nemas sice moznost vytvarat modely, ale da sa to cele pozriet aj v pohybe. fajn na prvotne zorientovanie, ale nenahradi vlastnu skusenost a pocit z jazdy.
jo ešte jedna vec, jezus, zmena polohy BB oproti sedlu je pri GT nezistiteľná (nejaká minimálna tam asi ale bude). to práve rieši ten idrive systém.
A nad tym prepakovanim vs. progresivitou prepakovania som sa tiez nezamyslal a chapal som to ako Lapierre (cim väcsie cislo leverage ratio, tym väcsia progresivita), ale teraz som sa zamyslel
A potom sem buchnem graf toho svojho.
čoby nie... sú aj také rámy, ktoré majú BB priamo na zadnej stavbe
ale ako hovorím, môže sa ti to nepáčiť, ale pri jazde to nepocítiš.
pre mna laika je zrozumitelnejsi graf, ktory zobrazuje silu v newtonoch a priebeh zadnej stavby v mm. ten podla mojho nazoru kombinuje leverage zadnej stavby a priebeh tlmica, takze lepsie zobrazi spravanie zadnej stavby ako celku (ako napr. http://forum.mtbiker.sk/viewtopic.php?f=1&t=18010&st=0&sk=t&sd=a&hilit=light+am+fully&start=15). ale to uz som OT...