Pajoncek: tak pekne po poriadku. PRÁVEŽE ťa tu nikto nenúti nič skladať a sa ti snažím(e) vysvetliť, že drahšími komponentami na úkor rámu nezískaš v podstate skoro nič, ešte môžeš pekne prerobiť! O rok-dva ťa možno nájdeme v kútiku fňukať nad downgradovaným bikom, pretože nebudeš mať ako chudobný študent na to, aby si na ňom udržal vysnívané XT či Fox komponenty!
Ešte raz pomalšie. Predstav si, že na hneď prvom výjazde urveš prehadzovačku. Medzi urvaním Deore a XTR je rozdiel asi 80 €! A to, či to urveš, je vec náhody, nie je pravda, že by sa XTR urvávala menej. V 40 km/h pri nabratí vhodne položeného, lístím maskovaného konára, nemá šancu ani keby bola z ocele. Čo nie je. A v okamihu keď sa ti toto stane a budeš bez prachov, tak príde k javu "čo mala, to dala" a hneď tam bude nejaké deorko miesto XT či čoho... inak povedané: zničiť nejaký XTR či XT
komponent bolí viac ako zničiť Deore. Životnosť sa pri slušnom zaobchádzaní nijako výrazne nelíši, chceš poslať foto Deore komponentov po 4000 km?
Podobne to máš aj s Foxom versus Rock Shox (OK, Trance X4 má RS Rebu a Radon Stage 5 má tiež RS, ale Revelation). RS sú takmer bezúdržbové záležitosti, Fox je na to trošku háklivejší a v konečnom dôsledku je jeho
servis asi 2x drahší. No a mne stačila sekunda a pretesnenie Reby ma stálo 1900 Sk. U Foxa by to bola drahšia sranda. Je to teda niečo podobné ako s tým Deore vs XTR. Pritom funkčne sú top vidly RS a Fox porovnateľné, rozdiel nie je nič, čo by si ako fullista začiatočník postrehol. Mimochodom tá Reba a Revelationka majú podobné črevá (resp. ak by si porovnával u-turn Rebu s u-turn Revelation tak by to bolo viacmenej to isté). Pokiaľ sa tu ideme baviť o progresivite tak u "nízkozdvižnejšej" Reby je to zároveň ochrana pred dorazom a je to len odraz fyziky - že totiž Revelationka má väčší objem pracovnej náplne, teda vzduchu. Pokiaľ by ti správanie Reby nejako vadilo, je tu vždy možnosť úpravy... a to úpravy doslova na mieru zákazníka... len si položme otázku, odkiaľ vieš, že by si to vôbec rozoznal, a prečo si si istý, že by to tvojmu štýlu jazdenia dokonca nevyhovovalo? Inak z hľadiska nákladov na vlastníctvo (servis, náhradné diely, náročnosť údržby, poruchovosť) ti výber RockShoxu schvaľujem, je to lacnejšia varianta pri úplne porovnateľnej kvalite (jazdím aj RS aj Fox, oboje bez výhrad).
O použití Floatu R vs RP2 vs R23 som už myslím písal. Tam dosť závisí na tom, či je zvolená správna kombinácia rám/tlmič. Teda správna úroveň propedalu (u Floata R) a internej kompresie (a práve toto sa spravidla nemáš ako dozvedieť, kým to niekto nevytestuje). Trúfam si povedať, že pokiaľ je pre daný
rám vybraný správny tlmič, čo sa týchto dvoch nastavení týka, tak pokojne stačí Rko a jediné čo ťa ešte teoreticky môže štvať, je nevypínateľný propedal. Ale aj to len v dlhých zjazdoch (a pri zadnom zdvihu tých 140 a viac, čo ani Radon nemá). Na mojom bielom koni je tá správna kombinácia pre daný rám (pre Zestyho je to konkrétne propedal min, kompresia min) a nejako mi srdce po inom tlmiči nepiští. Keď ho náhodou odrovnám, potom by som MOŽNO zvážil iný (ja som aj zvažoval výmenu pri nákupe, ale mi matt, ktorý ho prebehol, povedal, nech neblbnem, že to Rko je tam akurát - ako predajca ma mohol nechať, nech si urobím čo chcem, ešte by na mne zarobil...). Podobný prípad nehúpavej zadnej stavby je aj to čo ti navrhujeme, Maestro na Trance, ten tiež ide za pedálom bez nejakého húpania pri zábere, a preto mu tiež Float R úplne stačí. A opäť sa dostávame k cost of ownership: načo tam, kde netreba, chceš silou-mocou tlačiť drahší tlmič, ktorý je samozrejme mechanicky zložitejší, takže sa ti na ňom má viac čo dodžubať (a to je opäť štatistika, ktorú veľmi neovplyvníš), pričom má samozrejme typicky foxovsky mastný servis? Pri kúpe platíš za fičúru, ktorú nepotrebuješ a potom platíš častejší servis... naozaj to nie je o tom mať na
biku "ideály", skôr "optimá". Pre svoj štýl jazdy - aj pre peňaženku. A že Trance X si s večne zapnutým propedalom vystačí, je samozrejme dané aj tým, že to nie je AM, ale trail bike, ktorý dlhšie náročnejšie zjazdy zvláda, ale nie je na ne primárne určený. Mimochodom ani ten Radon na tom nie je v tomto až tak slávne, vzadu má travel 125 mm, čo je pri 140ke vpredu už trošku limitujúce - to riešenie s väčším resp. v podstate rovnakým travelom vzadu u Giantu má viac do seba. "Vzadu menej" je dobrý nápad u XM špeciálov (napr. LP X-Xontrol). Fakt ale je že ako tak na to pozerám tak u Radonu je zadný zdvih kdesi v polke rozsahu tej Revelationky a tak je to v podstate OK, až na tých 20 dekov navyše.
Napokon by si zistil, že 90 % času by si odjazdil na jednom nastavení propedalu a do väčšiny zjazdov by si ho nevypínal (kvôli 50 m sa ti ani neoplatí šahať medzi nohy)... ja tiež notoricky zabúdam do výjazdov zamykať vidlu
bodejť by neee keď to má význam len na asfalte alebo hladkej spevnenej ceste, už v len trochu drsnejšom teréne ti odomknutá
vidla výjazd zlepšuje... a tak tuleň došiel na to, že remote lockout je trošku zbytočnosť
.
Nazvať Rebu SL na Trance X4 horšou vidlou je tiež dosť odvaha. Celý rozdiel je, že nenastavuješ floodgate točítkom, ale imbusákom, čo aj tak predpokladám, že nastavíš kvôli citlivosti na full open (floodgate je tu kvôli pretekárom, aby nemuseli rozmýšľať nad poplockovaním). 426 Rev má oproti Rebe SL navyše 3 veci: externé nastavenie floodgate, U-Turn a ... nejaké plus na hmotnosti
znižovanie zdvihu do výjazdu sa hodí, ale jediné dva praktické systémy sú suntourácky TAD a to čo má TALAS, tak opäť neviem, nakoľko by si to využil... a keďže vzadu máš dosť malý travel tak absencia znižovania zdvihu nie je tuná až taká kritická. Jo a samozrejme je to zas niečo čo sa môže kaziť navyše... ešte že ten RockShox servisujú na každom rohu.
Pozerám na ten Trance X4 a naozaj neviem, čo by som mu vytkol také, že by to muselo byť menené pri nákupe alebo v krátkom čase... asi to chce veľkú dávku, ehm, kognitívnej disonancie. Ten rám je pierko a pokiaľ budeš obmieňať
komponenty tak, ako ti budú odchádzať (a to ti teda budú, nemysli si, že do roka nebudeš nič meniť, "roky budem na ňom jazdiť tak ako je" skrátka v MTB neplatí!!! ešte na ceste ako-tak...), bude ti pekne chudnúť
a na to, aké je to pierko, je naozaj extrémne pevný.
Keď už si ideme zarýpnuť, tak Crossridy sú blato, a to som v podstate priaznivcom Mavicu a nábojov na priemyselných ložiskách...
A teraz reálne: medzi tými dvomi by som sa nechcel rozhodovať ani ja, ale keďže na rozdiel od Radonu nie je Giant problém vyskúšať, tak to dosť zaváži. Kúpiť
bike v tejto cene A HLAVNE AK SOM CHUDOBNÝ ŠTUDENT bez vyskúšania je holý nerozum. Zistiť, že mi na moju anatómiu nesedí geometria po tom, čo mi príde z .de balík, je trochu průser (otázka potom je, či sú ochotní po tomto frapantnom zistení vymeniť bike za inú veľkosť a za akých "pridružených nákladov", alebo sa budeš musieť samopresvedčiť, že vytúžený Radon ti je vlastne viacmenej akože dobrý - lebo nejakých odhadom 100 € poštovné, a to som možno ešte z lacného kraja, je pretty UNcomparable s 30 € za otočku ICčkom do BA, kde si môžeš Giant naživo skúsiť, v rôznych veľkostiach - a to je ešte čo sa testu Giantu týka tá najdrahšia možnosť, tzv. nadprojektová havária, iste ho môžeš testnúť aj bližšie, ak lepšie pohľadáš - Radon nemôžeš asi vôbec, takže jediné, čo ti v jeho prípade zostáva, je viera... o vás z východu je známe že ste poněkud veriacejší ako my na západe, ale ak ide o prachy, dôveruj, ale preveruj, hlavne, ak ich veľa nemáš).
caupistemi: to
radenie bol samozrejme len príklad, a takisto si trúfam tvrdiť, že s výnimkou úplného aušusu typu Tektro a pod. sú dnes v podstate všetky
brzdy dobré, vidly som rozpitval vyššie - na všetkých spomínaných
bikoch sú takmer top modely, ktoré ak nebudú na optime, sú na optimum upraviteľné,
tlmič je tiež rozpitvaný vyššie, crossridy oklebetené
vyššie, etc. A už som spomínal aj to, že istý cestný rám sa tu so mnou flákal od r. 1985 zatiaľ čo za tie roky zmenil vybavenie asi 3x kompletne. A nie preto, že by to predchádzajúce bolo rádove horšie ako nasledujúce, ale preto, že komponenty proste umierajú prirodzenou smrťou, alebo úrazom (tá smrť na úrazy je v MTB podstatne častejšia a aj prirodzená je rýchlejšia).
Hai síce zrejme kompletuje v Nemecku, ale základ sú podle všeho tajvanské katalógové masové
rámy (cena tomu nasvedčuje, ak by to zvárali v Nemecku, nemohli by ísť s cenou tak dole - Číňan robí za to, že ho nezbičujú, Nemec sa, hovädo, chce mať dobre), nie je jediným .de výrobcom, čo to takto robí. U HT to nie je nejaké kritické a hlavne u entry level bikov je to vcelku OK stratégia (hlavne za prijateľnú cenu), ale u fullov asi skôr nie.