mareček pochopil, ale s tou svetelnosťou to je tak, že objektív s o stupeň lepšou svetelnosťou sústredí na snímač dvojnásobok svetla... objektívy sú stupňované po 1/2 EV, teda to je 1,41x viac svetla... to teda neznamená že zoženieš všetky stupne
ale proste: na prd objektívy majú tak 1:3,5-4,5 (sú aj horšie svetelnosti, u dlhých ohnísk), také milé zlaté majú tak 1:2-2,8 (1,8 býva občas tiež, to je taká "slightly cheated dvojka") a čo je menej je už moooc dobréééé a moooooc drahéééé
cena má exponenciálnu závislosť
aj keď po takú asi dvojku je to ešte v poho, ale potom UAAA
vysoké svetelnosti umožňujú pracovať s malou hĺbkou ostrosti (všetko mimo rovinu zaostrenia je mierne až brutálne rozostrené - odlíšenie podstatného a nepodstatného) aj u digi, kde je hĺbka ostrosti zatiaľ stále väčšia ako u klasiky (kompakt toto pre prťavý rozmer snímača neumožňuje skoro vôbec)
no a z môjho pohľadu je filter na objektíve ešte pod úrovňou toho zasratia - príklad:
ak mám objektív 1:3,5 otvorený na plnú dieru a expozícia vychádza 1/250 s tak 1:2,8 bude umožňovať asi 1/350 s, 1:2,4 1/500 s, 1:2 1/700 s, 1:1,4 1/1500 s... s dobrým filtrom bude expozícia o asi 10-15% dlhšia, ale keďže normálne ti riadenie clony umožňuje meniť expozíciu až po 41% (1/2 EV) a riadenie uzávierky po 26 % (1/3 EV) tak si asi sám zodpovieš ako nejakých 10% transmitancie dolu zruinuje svetelnosť... oveľa dôležitejšou z fotografického/výrazového hľadiska je práca s hĺbkou ostrosti a tú ti filter neovplyvňuje. A možno ešte zabráni nejakému prepalu... prečo mi filter neva si už asi zodpovieš sám
no a čo sa týka "zmrazenia" pohybu... ak by si mal pri tých 1/250 s pohyb ešte máznutý, tak možno až pri nejakej 1/700-1/1000 by možno pôsobil nepohnutým dojmom... to už závisí od kadečoho, takže pre toto sa do svetelnosti dnes neinvestuje, to už sa oplatí mať väčší/citlivejší čip (alebo pushnúť film)