ale ma jednu kozmeticku chybicku: ta vidla fox nema lockout, predavac mi
hovoril, ze lockout prakticky na tejto foxe nepotrebujem ani on ho nevyuziva.
Neviem sa rozhodnut ci ho mam zobrat alebo nie, na lockout som sa tesil, doteraz som ho nemal
posledný komentár: 27. 1. 2013 o 11:55
aby si uplne eliminoval hupanie by si presunom taziska podla mna musel zasunut vidlu az na doraz
Zla uvaha. Ak ju zatazis castou svojej hmotnosti, zvysi sa prah, ktory je treba prekonat, aby sa ponorila viac. To je akokeby si u pruzinovej vidlice zvysil predpatie pruziny, co zhorsi jej citlivost a vidlica nereaguje a male a stredne podnety.
No a k tej progresivite: G:A je sice progresivna dost ale nemam sancu ju vo vyjazde zatazit tak, aby sa uz viac nehybala. Maverick som si upravoval tak, ze je brutalne linearny- objem vzduchovej komory som zvacsil asi o 30%, takze by som musel dat az doraz. Navyse ma Maverick taku srandu, ze so snizenim zdvihu z 150 na 100 mi zaroven pritiahne aj kompresiu, takze je skoro ako uzatvorena, ale nejake narazy este prepruzi.
Zla uvaha. Ak je pruzina linearna a odpory su v kazdom bode zdvihu konstantne, mala by sa vidlica pri vacsom zatazeni (z dosledku posunu taziska) zanarat pri slapani stale tak isto. ( F = -k * x).. Ber to tak, ze je vidlica v rovnovaznom stave (tiazova sila a sila pruziny su rovnake), a slapanim posobis dalsou silou proti sile pruziny. Ak je teda pruzenie linearne, sila slapania konstantna, potom je draha x o ktoru sa vidla stlaci ta ista.
je v tom vela fyziky a fyziku moc nemusim
podla mna lockout je super vec ,ale iba na cestu,a hlavne cesta smerom hore.vidla sa nepohybuje....
Keď šlapem po rovnine, prípadne hore kopcom a šlapem v sedle, tak šlapem viac menej rovnomerne nie? Prípadne plynule mením silu ktorou pôsobím na pedále a kľuky. Čiže sila ktorá pôsobí pri zábere sa prenáša síce do vildice, ale je relatívne konštantá, prípadne sa mení plynule. Čiže vidlica sa zanorí o SAG + o pôsobenie tejto sily. Vidlica sa bude pohupovať len pri nerovnomernom šlapaní, teda pri tom kto neovláda šlapanie do kruhu a skôr dupe do kľúk. Význam locku preto vidím jedine pri zábere zo sedla. Tam sa pracuje aj s ťažiskom a je samozrejmé že citlivá vidlica reaguje na tieto zmeny.
Môj názor je, že celé s lockom to je skôr reklamý žvást, to ako veľmi šetrí energiu. Prešiel som z FS 100/100 do 140/140 a nárast potrebného výkonu na prejdenie konkrétneho úseku som nepocítil. Lock na vidle používam len pri šlapaní zo sedla, tlmič bez lockoutu.
Môj názor je, že celé s lockom to je skôr reklamý žvást, to ako veľmi šetrí energiu.
Keby som to napisal ja, tak ma tu mnohi ukAMENuju
Ak by som si mal zjednodusene predstavit vektor, v ktorom posobim nohou na pedal, tak by podla mna prechadzal cez koleno do osi pedalu. Ak by som aj posobil konstantnou silou na pedal, tak sa smer posobenia sily meni voci osi trajektorie vidlice- sila ktora posobi na vidlu sa teda meni.
No a preco by som si pri slapani zo sedla nemohol pomoct lockoutom.
Keď si to celé predstavím, tak pri zábere je vlastne predné koleso nadľahčované (wheelie).
Z toho celého mi vyplýva, že pohupovanie je spôsobené skôr zlou technikou, teda využitie locku vidím len pri dupaní zo sedla. Toto všetko je síce len teória ale osobne to tak pociťujem aj v praxi. Takže lock by som nebral ako nutnosť.
Dnes som si vyskusal slapanie do kopca v stoji na asfalte s prenesenim vahy viac na riaditka a vidlica sa nehupala. Ak som udrzal polohu bez zmeny, tak vobec. Je ale pravda, ze vidlica je vzduchova, teda nie je linearna, zdvih som mal asi znizeny na 120 (Talas), ale v tom som si nie celkom isty (napadlo ma skusit to az pocas vyslapu a nastaveniu zdvihu som uz nevenoval pozornost). Tu by sa to dalo vysvetlit aj fyzikalne, ze hupanie (delta x) je vzhladom na posun pracovneho bodu vyssie po nelinearnej krivke mensie, ako v spodnej casti tejto krivky, ale prax je este lepsia (hupanie takmer 0), ako teoria. S pruzinovou vidlicou som to neskusal a teoria nasvedcuje tomu, ze mas pravdu. Ostava este overit to.
Zo vsetkych lockov sa mi najviac osvedcil Mul-t-lock
Ak teda vektor sily ide cez koleno a pedal (nezodpoveda kruhovemu slapaniu) a vektor, v ktorom premienam maximum energia na otacanie kluk je dotycnica kruznice opisovanej pohybom kluk, tak potom predsa tieto vektory niesu totozne. Cast sily teda ide do osi kluky a dalej do ramu a kam moze. Je mozne ze je tato sila zanedbatelna pri fulloch, kde sa cast energie straca v rame, tlmici plastoch a pohupovanie vidlice uz neni moc citit. Ine to ale je pri tuhsich HT ramoch s uzskymi plastami a mensimi zdvihmi.
Z toho celého mi vyplýva, že pohupovanie je spôsobené skôr zlou technikou, teda využitie locku vidím len pri dupaní zo sedla. Toto všetko je síce len teória ale osobne to tak pociťujem aj v praxi. Takže lock by som nebral ako nutnosť.
Aj kedy bola vidla nepravidelne nadlahcovana, tak sa predsa meni jej zatazenie a teda by mala pruzit.
Druhé tvrdenie je tiež logicky pravda, no tu bude vplyv nadľahčovania tiež minimálny, pri rovnomernom šlapní takmer nulový.
Zo všetkého mi však vyplýva, že tvrdenie: pohupovanie vidlice uberá energiu, je prehnané. Toto má možnosť pocítiť len profi závodník. Rozdiel v tuhosti bude síce cítiť každý, no v unavenosti už tak hocikto rozdiel nepocíti.
Lappier ma pravdu v tomto, na pevnaku mi vzdy strasne vadilo pohupovanie vidly ked som tam dal nejaku 100mm. Pretoze som viac jazdil zo sedla a silovejsie, viac na riaditka atd. takze pri prenose vahy dopredu som nenavidel to zapadnutie vidlice(marathon sl), ked uz bola zapruzena a slapalo sa rovnomerne tak to ako tak slo ale stejne bola dost hupacia, hlavne ked clovek este prenasal vahu zo strany na stranu. Pri zatlaceni sa v podstate zvysi predpetie pruzin co znizi citlivost vidly ale stale je tam este ten rebound takze vidla sa snazi vytlacat ked odlahcujes riaditka koli prenosu vahy cez korene atd. To vsetko sa da poladit ale aj low speed kompresiou, aby sa vidla tolik neprepadala pri statickom zatazeni a ostal furt zdvih pre bumpy. nakoniec som to poriesil F100X ktora je v podstate furt zamknuta, zacne pracovat ked dostane impuls zdola.Tu mi zas trosku vadi ze sa je furt nezanorena takze v strmych vyslapoch je dost plochy uhol.
Tento styl slapania som casto vyuzival aj na fulle a este obcas sa o to snazim aj ked je to uplne spatne. Tam clovek prave musi sediet a len naklonit trup a ola zrazu to funguje lepsie.
Hlavne moderne AM fully maju inak geometriu ako stare dobre xc HT a to je ten hlavny rozdiel preco na takom fulle lockout viacmenej zbytocny.Clovek sedi viac vzpriamenejsie takze tlak na riaditka je nizsi a aj zmeny zatazenia na ne, neviem si predstavit mat na fulle 100mm predstavec a rovne rajdy niekde nizko nad vidlicou. Tu je problem prave ta vyska predku kde sa v strmych vyjazdoch odlepuje kolo od zeme, to zvysuje napor na chrbaty kedze sa snazis pritlacit ho dole.
Siel som na janovom force s talasom RLC32 a skusil som ho aj uzamknut ale nesedelo mi to zadok furt pracoval a predok bol tvrdy.Lepsie to slo na open vidle. Mozno by pomohlo mat aj uzatvaratelny zadok, ale len pre asfalt, v terene som nepocitoval ze by to nejak nutne bolo treba.
Takze na na HT ten lock out vidim urcite ako vetsi prinos hlavne ked tam je 100mm, pretoze ide aj o zladenie celeho podvozku a kedze vzadu je 0mm je ziaduce aby sa to absolutne nehupalo ked nema a bralo len narazy.
A na AM fulla znizovanie vidle pre vyslapy.