Kupil som novy celoodpruzeny ramhttp://www.bicykle.net/znacky/4ever/4ever-horske/virus-sxc2-2010.html s RS Monarch 4.2 C tuning (firm platform). Nafukal som to najprv na nejakych 180 psi, no pri mojej vahe 92 kg a systeme prepakovania, to bolo tak na hrane 25-30% SAG. Chcel som tvrdsie nastavenie, tak som dal 250 psi (275 je max), SAG je cca 20% co mi vyhovuje. Akurat ked dam "lock" resp. zapnem floodgate, tak mi to pride len minimalny rozdiel oproti otvorenej verzii tlmica - po otoceni packy do pozicie gate je SAG 15%. Skusal som manipulovat aj s tym zlatym otocnym kolieskom, ale nezbadal som nejaky rozdiel. Otazka na tych ktori maju skusenosti s tymto tlmicom - da sa nejak nastavit floodgate, aby uzamknutie bolo citelne oproti otvorenemu tlmicu alebo sa musim s tym zmierit, ze viac to zamknut nejde?
Tak ten LOCK ovplyvní ten SAG minimálne, možno tak ako si uviedol z tých 20% na 15% viac určite nie. Lockout a všetky nastavenia samotného tlmiča sú závisle od tlakov a nie od pozície(zdvihu v ktorom je tlmič)!!! T.z lock môže zaberať aj pri 50% SAGu, to však znamená značne podhustený tlmič. Ale olej sa nepýta tlmiča v akom je zdvihu či 10 alebo 15% ale reaguje na rozdiely tlakov.
V tomto tlmiči tam však existuje pre olej ešte jedna cesta, ktorá funguje ako ochrana proti dorazu. A ak je táto cesta nastavená tak, že sa otvára pri nižšom rozdiele tlakov ako u iného tlmiča, tak sa bude samozrejem tlmič správať trochu menej tuho pri zamknutí. Možno sa to ťažko číta a chápe ale uzavrel by som to takto:
Ak tlmič po zamknutí a utiahnutom gate na max. značne stuhne, a pôjde ťažko do zdvihu, tak lock jednoznačne funguje. Znížením gate-u bude tlmič menej tuhý pri zamknutí. Všetko je nezávislé od zdvihu a SAGu. Neviem presne ako vyzerá vnútri tento Monarch 4.2 ale pokým funguje tlmič bez nejakých divných zvukov a odskok bez problémov, nebude tam žiaden problém. Najlepšie sa dá funkcia tlmiča pochopiť po jeho rozobraní.
No rozoberat sa ho radsej nexystam , ale uz xapem ako ten princip funguje - myslel som, ze lock vyraznejsi ovplyvni aj samotny SAG ako napr. pri prednej vidle. Po zamknuti tlmica je urcite citelne, ze ide tazsie do zdivhu a pri normalnom slapani citit mierne pracovanie zadnej stavby - tu som ocakaval, ze pracovat zacne az pri silnejsich zaberoch resp. slapani zo sedla. Rebound mam nastaveny blizsie k "zajacovi", cize na rychlejsi odskok. Co sa tyka zvukoveho prejavu, obcas pri vacsom naraze si akoby "odfukol", no inak nevydava ziadne zvuky.
Rozoberať ho určite nerozoberaj, kto s tým nemá skúsenosti a nerozumie presne ako to funguje nech to nechá tak.
U tlmiča pôsobia veľké sily a tlaky a pri Tvojej váhe sú tlaky ešte celkovo dosť väčšie ako pri niekom kto má 70kg. Ten lock by mohol byť zrejme aj tuhší ale je to takto navrhnuté a funguje to tak, samozrejme upraviť sa to dá.
Rebound pri takých tlakoch ako fúkaš by si mal mať skôr bližšie ku korytnačke. To odfuknutie čo tu spomínaš je high speed expanzia a tá sa otvára pri rozťahovaní tlmiča za väšou prekážkou. Tvojim vyšetlovaním klasického reboundu na zajaca túto funkciu viac menej odstavuješ resp. obmedzuješ. Takže pekne utiahnúť trochu rebound do rozumnej miery, radšej zlatý stred ako príliš rýchlo. Na diaľku však nemôžem povedať s istotou aké je najlepšie nastavenie. Ale keďže to fúkaš na dosť vysoké tlaky, (a čím vyšší tlak, tým rýchlejšie sa tlmič vracia) tak odhadujem že ideálne to bude až v 3/4 bližšie ku korytnačke.
Správne nastavenie reboundu zistíš najlepšie tak, že pri trochu tvrdších gumách si pár krát prebehneš krátky úsek s rôznymi nerovnosťami a poskúšaš rôzne nastavenia reboundu. Keď máš pocit najlepšieho kontaktu kolesa s terénom máš vyhrané. Treba sa však detailne sústrediť na prácu odpruženia a rozoznávať rozdiely, čo každý nedokáže.
Inak k zajacovi od RS: Všimol si už niekto toho RS zajaca s rohami? Na jednej vidlici som takého videl, asi ani netušíme čo im to tam v tom Taiwane rastie.
...Inak k zajacovi od RS: Všimol si už niekto toho RS zajaca s rohami? Na jednej vidlici som takého videl, asi ani netušíme čo im to tam v tom Taiwane rastie.
Ok, tak skusim to zatial nastavit tak, ako vravis a pojazdim, uvidim... Je mi jasne, ze nastavit idealne tlmic hned na zaciatku by bola velka nahoda a bude to xciet jazdit, skusat rozne nastavenia a tak sa dopracovat k tomu, co od toho cakas. Teraz to mam fuknute skoro na max, kedze som xcel vyskusat tvrdsie nastavenie - uvidim ako sa to bude chovat, ked to poriadne prezeniem v terene... Pises, ze sa da ten lock upravit - myslis to tak, ze priamym zasahom do tlmica t.z. rozbrat atd.?
Btw toho zajaca som si aj ja vsimol, mne to pripadalo ako srnec v behu, ale ze je to zajdolapa, tak to som fakt netusil .
To tecumseh: to je asi taka otazka ako "naco robia tlmice s lockom?"...
Áno chcelo by to priamy zásah do tlmiča a zrejme aj niečo dať vyrobiť. Sám presne neviem ako to má Monarch riešené, to by trebalo rozhodiť. Vidím to však ako zbytočné a jadi na tom ako to je. Zrejme Ti zostal syndróm HT v krvi a musíš si chvíľu zvyknúť. Ja som nikdy lock na FS nepoužíval, je mi však jasné, že niekto ho využije. Ale nečakaj od toho, že po zamknutí to bude tuhé bez zanorenia.
Inak to čo si písal vyššie, že sa po zamknutí vidlica nezanorí, tak to ani tu nefunguje. Ty len neregistruješ ten pohyb, no ona tiež klesne o tých 15% min. skôr či neskôr ale isto. Lock nikdy nikde nie je pevný (teda u tých drhaších vidlíc) pretože by hrozilo prerazenie pri zamknutom tlmiči.
Ja si tiez myslim, ze mam este taky HT syndrom a asi si musim len zvyknut . No Rebu ked zamknem, tak aj pri silnom tlaku na prednu cast sa skor nehybe ako hybe... Dole kopcom si ho zamykat nebudem, ale do kopca alebo po rovine si ho rad zamknem. By ma zaujimalo ako funguju tlmice profesionalov co jazdia XC zavody, lebo ked teraz si pozrem XC preteky, tak skoro polovica startoveho pola ide na fulloch a druha na HT. A je to citelny rozdiel, ked porovnam ako sa slape do kopca na fulle a na HTcku...
To tecumseh: zeby pre tych co xcu slapat aj do kopcov - skus si dat 30 km vystup v Alpach na fulle a na HT a uvidis rozdiel
Všetko je to o psychike a komplexe hojdania. Straty energie nie sú tak drastické skôr naopak pruženie pomáha lepšiemu kontaktu s terénom a menej si odtrpí telo. Mám pár rokov na FS odjazdené a keď vie neikto šlapať do kruhu, tak nevidím problém. Kto nemá v nohách HTčkom nedobehne. Chrti používajú všelijaké inteligentné tlimče ako Brain od Foxu pre spešl a rovnako aj Terralogic u vidlíc (2011 comeback tohto systému s vychytanými muchami) alebo nejaký lock prípadne to vozia prehustené. Ani taký Float RP23 nezamyká úplne ale len sa zvýši jeho odtrh, už taký RPL má lockout ktorý to lockne ale tiež sa tlmič zanorí, keď sedí na biku niekto. Takže ten Monarch to nemá zrejme riešené formou pevného locku ale len pritiahnutie kompresie a tá sa rádovo hýbe v nižších hodnotách ako sila locku.
Inak ak stále veríš tým drastickým stratám, sprav si na čas určitý okruh za zhruba rovnakých podmienok (vietor aj teplota s rovnakým batohom a výbavou) a potom porovnaj časy na HT a FS. A nech má ten úsek aspoň 50-70km.
Výsledok sem zaves, budem zvedavý.
Neverím, že tá Reba sa nepohne, ona sa hýbe ale Ty to nevnímaš, aj sa pekne o tých 15% zanorí. Lenže na tlmič máš zrejme pekný výhľad čo na vidlicu nemáš. Nainštaluj si tam nejakú sťahovaciu pásku, ktorá Ti ukáže aký je sag aj po locknutí.
Všetko je to o psychike a komplexe hojdania. Straty energie nie sú tak drastické skôr naopak pruženie pomáha lepšiemu kontaktu s terénom a menej si odtrpí telo...
To je jeden z dvoch dovodov kvoli comu som kupil full - prvy je asi jasny, aby som si jazdu dole kopcom mohol viac uzit a ten druhy je zvysenie komfortu v terene najma kvoli chrbtici. Co sa tyka Fox Float RP23, tak som cital viacero recenzii a porovnani na roznych zahranicnych serveroch, ze vraj floodgate na Monarch 4.2 funguje minimalne ako propedal na RP23 resp. je porovnatelny s RP23 s CT na minimum. Najlepsie ale odskusat v praxi, a kedze zatial som nemal prilezitost sa povozit na RP23, tak tazko mozem porovnavat co je lepsie. Mat dostatok financi, tak by som rovno siahol po karbonovom E***** s "brainom" .
Co sa tyka tych drastickych strat - no to budem vediet z vlastnej skusenosti povedat, az ked toho viacej pojazdim na fulle, ako aj Ty pises... Hmotnostou je len o cca 200 g tazsi ako som mal HT (11,2 kg), takze porovnanie z hladiska vahy biku bude objektivne. Nejaky Greenbike alebo Stupavsky okruh bude idealny, tak potom napisem ako to dopadlo.
Rebu mozem dnes kludne premerat, ked sadnem na bike o kolko viac sa ponori pri odomknuti vs zamknuti. Kazdopadne, keby ten lock bol na tom Monarchu funkcne adekvatny Rebe, tak toto cele tu vobec neriesim .
Takže je to jasné, RP23 nemá pevný lock, len sa zvýši kompresia. Čiže po pritiahnutí kompresie nebude úplne uzavretý ale len tuhší. No a to obmedzí pohojdávanie sa, nemá to spôsobiť pevný lock. Vyskúšaj raz RP23 a uvidíš.
Vo vidlici je podstatne viac priestoru na riešenie locku a doriešenie ochrany proti prerazeniu. V tlmiči by pri riešení tohto odpadla pravdepodobne high speed expanzia (rebound) lebo by tam nevošiel. U vidlice sa tieto dve funkcie navzájom nevylučujú keďže fungujú na dvoch odlišných miestach, rovnako ani u tlmičov s expanzkou zvyčajne nie. Ale to je asi zbytočné info.
Takže tlmič je v pohode, hlavne treba počkať až prestane liať a jazdiť.
Na ten výsledok som zvedavý, aj merania aj porovnania FS vs HT.
Takže je to jasné, RP23 nemá pevný lock, len sa zvýši kompresia. Čiže po pritiahnutí kompresie nebude úplne uzavretý ale len tuhší. No a to obmedzí pohojdávanie sa, nemá to spôsobiť pevný lock. Vyskúšaj raz RP23 a uvidíš.
V prvej vete si asi xcel napisat miesto RP23 Monarch 4.2, ci?
Nie, len píšem čo viem o RP23 naisto. A podľa recenzií si Monarch k tomu prirovnaj. Fox robí aj RPL kde je už pevný lockout, tam je to zas riešené inak ako u RP23.
vozim fox float r(bez locku) na cestu len potocim cervenym a utlmim ho, potom sa sprava velmi podobne ako moja zamknuta reba,pri nizkom nastaveni footgate...chod tlmica je vyrazne spomaleny ale nie zastaveny,sag je ako pri odomknutom stave . ale ani v slapani v stoji sa nepohybuje....ked hodne zatlacim do 3mm(na tlmici) zhupne
No problém je, že tlmič ostáva pod väčším SAGom a zanorením. Týmto nastavením robíš presný opak kompresie. Uškrtíš prietok pri návrate. Pri kompresií by si bol na 15% SAGu tu budeš možno na 25% (ak uvažujeme SAg v otvorenom stave 20%). Čiže je to opak toho čo je potrebné ale našťastie to v takomto prípade zachraňuje high speed expanzia ktorá tam je. Čiže po prejdení väčšej prekážky zhupne ako si písal. Keby tam nebola, zanáral by si sa hlbšie, dokým by tlak v + komore nebol schopný pretlačiť olej buď low alebo high okruhom. Stále to však považujem za zbytočné, keďže Rko tam má tú "hlúpu" platformu na ktorej otvorenie treba väčšiu silu a obmedzuje hojdanie sa tlmiča. Nechcelo by sa mi za jazdy hľadať spätne optimálne nastavenie reboundu.
Ak je však tá Orbea extremne hojdavá, tak to opodstatnenie má.
Osobne toto však nevidím ako najlepšie riešenie a od Reby s povoleným floodgateom to má v skutočnosti ďaleko, síce pocitovo možno nie.
...Rebu mozem dnes kludne premerat, ked sadnem na bike o kolko viac sa ponori pri odomknuti vs zamknuti. Kazdopadne, keby ten lock bol na tom Monarchu funkcne adekvatny Rebe, tak toto cele tu vobec neriesim .
takto... to zanorenie pri odomknutej/zamknutej vidlici skúšaj tak, že si na bike sadneš pri odomknutej, POTOM ZOSADNEŠ, zamkneš a znovu nasadneš. to isté aj pre tlmič. ak budeš tlmič zamykať posadený na bajku, tak ti samozrejme ostane zanorený rovnako ako odomknutý. okrem toho si myslím, že či sa tlmič zanorí pri zamknutí je úplne nepodstatné, ba dokonca by som povedal, že je lepšie, aby sa zanoril, budeš tak mať k dispozícii trochu negatívneho zdvihu na vyrovnávanie nerovností (jamy) a koleso tak bude mať lepší kontakt s podkladom. do pozitívneho zdvihu pôjde samozrejme ťažšie, o to sa postará gate ventil. preto by sa pri pedálovaní mal podstatne menej pohupovať. samozrejme záleží na polohe zlatého gate kolieska.
Zasielanie zaujímavých akcií a noviniek emailomZasielanie zaujímavých akcií a noviniek emailomZasielanie darčekov a možnosti výhodnejšieho nákupuZasielanie Akcie týždňa
Zvoľ si, prosím, o ktoré informácie máš záujem:
Raz za týždeň / mesiac posielame súhrn toho čo pribudlo na MTBIKERi. Nikdy neposielame reklamu ani iný spam.
K narodeninám a meninám posielame menší darček s možnosťami výhodnejšieho nákupu a občas posielame email s akciami na tovar, ktorý Ťa môže zaujímať.
Raz za týždeň posielame súhrn našej Akcie týždňa a občas posielame email o špeciálnych akciách a novinkách v našom e-shope.
Dávam spoločnosti MTBIKER community s.r.o., so sídlom 225, Hrádok 916 33, Slovensko, IČO: 52 770 222, súhlas na zasielanie bezplatných informácií podľa špecifikácie uvedenej vyššie a so spracúvaním mojich osobných údajov na tento účel. Môj súhlas je dobrovoľný a beriem na vedomie, že mám právo ho kedykoľvek odvolať v sekcii Nastavenia e-mailov. Zároveň potvrdzujem, že som sa oboznámil(a) s informáciami v sekcii Ochrana súkromia a osobných údajov.
check_circle
error
MTBIKER používa cookies
Súbory cookies používame na zabezpečenie funkčnosti webu a na personalizáciu obsahu. S Tvojim súhlasom ich budeme používať na meranie užívania webovej stránky, k personalizácii a na zobrazenie relevantných reklám a informácií. Ak nám udelíš súhlas, môžeš ho zrušiť alebo môžeš zmeniť svoje preferencie v sekcii Nastavenia cookies. Ak nesúhlasíš s ukladaním cookies, môžeš ich odmietnuť. Viac o cookies si môžeš prečítať v sekcii Ochrana súkromia a osobných údajov.
V tomto tlmiči tam však existuje pre olej ešte jedna cesta, ktorá funguje ako ochrana proti dorazu. A ak je táto cesta nastavená tak, že sa otvára pri nižšom rozdiele tlakov ako u iného tlmiča, tak sa bude samozrejem tlmič správať trochu menej tuho pri zamknutí. Možno sa to ťažko číta a chápe ale uzavrel by som to takto:
Ak tlmič po zamknutí a utiahnutom gate na max. značne stuhne, a pôjde ťažko do zdvihu, tak lock jednoznačne funguje. Znížením gate-u bude tlmič menej tuhý pri zamknutí. Všetko je nezávislé od zdvihu a SAGu. Neviem presne ako vyzerá vnútri tento Monarch 4.2 ale pokým funguje tlmič bez nejakých divných zvukov a odskok bez problémov, nebude tam žiaden problém. Najlepšie sa dá funkcia tlmiča pochopiť po jeho rozobraní.
U tlmiča pôsobia veľké sily a tlaky a pri Tvojej váhe sú tlaky ešte celkovo dosť väčšie ako pri niekom kto má 70kg. Ten lock by mohol byť zrejme aj tuhší ale je to takto navrhnuté a funguje to tak, samozrejme upraviť sa to dá.
Rebound pri takých tlakoch ako fúkaš by si mal mať skôr bližšie ku korytnačke. To odfuknutie čo tu spomínaš je high speed expanzia a tá sa otvára pri rozťahovaní tlmiča za väšou prekážkou. Tvojim vyšetlovaním klasického reboundu na zajaca túto funkciu viac menej odstavuješ resp. obmedzuješ. Takže pekne utiahnúť trochu rebound do rozumnej miery, radšej zlatý stred ako príliš rýchlo. Na diaľku však nemôžem povedať s istotou aké je najlepšie nastavenie. Ale keďže to fúkaš na dosť vysoké tlaky, (a čím vyšší tlak, tým rýchlejšie sa tlmič vracia) tak odhadujem že ideálne to bude až v 3/4 bližšie ku korytnačke.
Správne nastavenie reboundu zistíš najlepšie tak, že pri trochu tvrdších gumách si pár krát prebehneš krátky úsek s rôznymi nerovnosťami a poskúšaš rôzne nastavenia reboundu. Keď máš pocit najlepšieho kontaktu kolesa s terénom máš vyhrané. Treba sa však detailne sústrediť na prácu odpruženia a rozoznávať rozdiely, čo každý nedokáže.
Inak k zajacovi od RS: Všimol si už niekto toho RS zajaca s rohami? Na jednej vidlici som takého videl, asi ani netušíme čo im to tam v tom Taiwane rastie.
to je zajdalopa (jackalope) - americké bájne zviera
Btw toho zajaca som si aj ja vsimol, mne to pripadalo ako srnec v behu, ale ze je to zajdolapa, tak to som fakt netusil
To tecumseh: to je asi taka otazka ako "naco robia tlmice s lockom?"...
Inak to čo si písal vyššie, že sa po zamknutí vidlica nezanorí, tak to ani tu nefunguje. Ty len neregistruješ ten pohyb, no ona tiež klesne o tých 15% min. skôr či neskôr ale isto. Lock nikdy nikde nie je pevný (teda u tých drhaších vidlíc) pretože by hrozilo prerazenie pri zamknutom tlmiči.
To neviem,na čo ?
To tecumseh: zeby pre tych co xcu slapat aj do kopcov - skus si dat 30 km vystup v Alpach na fulle a na HT a uvidis rozdiel
Inak ak stále veríš tým drastickým stratám, sprav si na čas určitý okruh za zhruba rovnakých podmienok (vietor aj teplota s rovnakým batohom a výbavou) a potom porovnaj časy na HT a FS. A nech má ten úsek aspoň 50-70km.
Výsledok sem zaves, budem zvedavý.
Neverím, že tá Reba sa nepohne, ona sa hýbe ale Ty to nevnímaš, aj sa pekne o tých 15% zanorí. Lenže na tlmič máš zrejme pekný výhľad čo na vidlicu nemáš. Nainštaluj si tam nejakú sťahovaciu pásku, ktorá Ti ukáže aký je sag aj po locknutí.
To je jeden z dvoch dovodov kvoli comu som kupil full - prvy je asi jasny, aby som si jazdu dole kopcom mohol viac uzit a ten druhy je zvysenie komfortu v terene najma kvoli chrbtici. Co sa tyka Fox Float RP23, tak som cital viacero recenzii a porovnani na roznych zahranicnych serveroch, ze vraj floodgate na Monarch 4.2 funguje minimalne ako propedal na RP23 resp. je porovnatelny s RP23 s CT na minimum. Najlepsie ale odskusat v praxi, a kedze zatial som nemal prilezitost sa povozit na RP23, tak tazko mozem porovnavat co je lepsie. Mat dostatok financi, tak by som rovno siahol po karbonovom E***** s "brainom"
Co sa tyka tych drastickych strat - no to budem vediet z vlastnej skusenosti povedat, az ked toho viacej pojazdim na fulle, ako aj Ty pises... Hmotnostou je len o cca 200 g tazsi ako som mal HT (11,2 kg), takze porovnanie z hladiska vahy biku bude objektivne. Nejaky Greenbike alebo Stupavsky okruh bude idealny, tak potom napisem ako to dopadlo.
Rebu mozem dnes kludne premerat, ked sadnem na bike o kolko viac sa ponori pri odomknuti vs zamknuti. Kazdopadne, keby ten lock bol na tom Monarchu funkcne adekvatny Rebe, tak toto cele tu vobec neriesim
btw tu su foto Monarchu http://www.bikeradar.com/gallery/article/rockshox-monarch-42-09-19541?img=1&pn=monarch-42-09&mlc=gear%2Fcomponents%2Frear-shocks%2Farticle. Tymi podlozkami mozno upravovat tvrdost resp. citlivost ak sa nemylim...
Vo vidlici je podstatne viac priestoru na riešenie locku a doriešenie ochrany proti prerazeniu. V tlmiči by pri riešení tohto odpadla pravdepodobne high speed expanzia (rebound) lebo by tam nevošiel. U vidlice sa tieto dve funkcie navzájom nevylučujú keďže fungujú na dvoch odlišných miestach, rovnako ani u tlmičov s expanzkou zvyčajne nie. Ale to je asi zbytočné info.
Takže tlmič je v pohode, hlavne treba počkať až prestane liať a jazdiť.
Na ten výsledok som zvedavý, aj merania aj porovnania FS vs HT.
V prvej vete si asi xcel napisat miesto RP23 Monarch 4.2, ci?
Ak je však tá Orbea extremne hojdavá, tak to opodstatnenie má.
Osobne toto však nevidím ako najlepšie riešenie a od Reby s povoleným floodgateom to má v skutočnosti ďaleko, síce pocitovo možno nie.
takto... to zanorenie pri odomknutej/zamknutej vidlici skúšaj tak, že si na bike sadneš pri odomknutej, POTOM ZOSADNEŠ, zamkneš a znovu nasadneš. to isté aj pre tlmič. ak budeš tlmič zamykať posadený na bajku, tak ti samozrejme ostane zanorený rovnako ako odomknutý. okrem toho si myslím, že či sa tlmič zanorí pri zamknutí je úplne nepodstatné, ba dokonca by som povedal, že je lepšie, aby sa zanoril, budeš tak mať k dispozícii trochu negatívneho zdvihu na vyrovnávanie nerovností (jamy) a koleso tak bude mať lepší kontakt s podkladom. do pozitívneho zdvihu pôjde samozrejme ťažšie, o to sa postará gate ventil. preto by sa pri pedálovaní mal podstatne menej pohupovať. samozrejme záleží na polohe zlatého gate kolieska.
tými podložkami (červenými) sa dá upraviť progresivita (citlivosť nie).