Kazdy jazdi inym sposobom, iny bike, ma inu vahu, jazdi v inom terene a roznou rychlostou. Preto ta moznost nastavit si rychlost odskoku. Pre kazdeho je teda optimalne nastavenie odlisne. Samozrejme ak sa niektory parameter zmeni (napriklad teren, rychlost) tak sa opat meni mozne najoptimalnejsie nastavenie.
Ako uz bolo spomenute, rebound alebo tlmenie urcuje rychlost
vidlice s ktorou sa po stlaceni ci roztiahnuti vrati do povodnej polohy a bola opat pripravena spracovat prekazku v plnom rozsahu a tym udrziavat kontakt
kolesa s povrchom. A tu ta uz mozno napadlo ze sa
vidla bude inak spravat pri rychlej jazde po korenoch a inak pri pomalsej jazde kde je len obcas nejaka prekazka.
Pri rychlej jazde po korenoch kde su napriklad korene od seba vzdy 0,5 sekundy jazdy, nemozes mat nastaveny rebound tak, ze bude vidlici trvat navrat do povodnej polohy 2 sekundy. Po jednom dvoch korenoch uz nebudes vyuzivat cely zdvih a
vidlica bude takmer pernamentne stlacena. Ak si ale nastavis rychlost odskoku tak, aby sa vidlica stihla vratit do povodnej polohy skor ako prijde dalsia prekazka, tak mozes na tuto prekazku vyuzit opat plny zdvih.
No dobre, preco sa ale vidlice nenastavuju na najrychlejsi rebound bez moznosti spomalenia ? Predstav si ze ides hladkou lesnou cestickou pomaly a nabehnes na nejaky hrbcek. Dajme tomu ze kym sa dostanes prednym kolesom na vrchol hrbceka tak to trva 2 sekundy a za tento cas sa vidlica stlaca. Akonahle sa prestane stlacat, zacne sa opat roztahovat a ak mas nastaveny rychly rebound napriklad na 0.25 sekundy tak ta vidlica kopne. Preco ? Ak sa pri konstantnej rychlosti stlaci na doraz za dve sekundy a vrati do povodnej polohy za 0,25 sekundy tak proste pocitis rozdiel a navrat ti pride prudky, akoby vidlica vystrelila.
Takze zavisi od terenu a rychlosti s akou sa budes pohybovat. Samozrejme nikto od teba nechce aby si kazdych par metrov zastavoval a menil si nastavenie. Staci ked si najdes take nastavenie, pri akom ti nebude vadit pomalsi navrat pri "rychlejsich prekazkach" a naopak rychlejsi navrat pri "pomalsich prekazkach". Ak ale budes chodit nejake trailiky tak to budes mat nastavene na napriklad strednu hodnotu ale ak sa rozhodnes jeden den jazdit po nejakych korenenych tratiach a rychlejsie (zjazdy) tak si to mozes docasne nastavit na rychlejsie.
Cele tlmenie (ak je olejove) funguje v podstate na principe rychlosti pretekania oleja otvorom/mi ktoreho/ych velkost vies reboundom menit a tym upravovat rychlost prietoku oleja. Pomalsi prietok je pomalsi navrat do povodnej polohy (dlhsie trva kym
olej pretecie), pri rychlejsom prietoku naopak. Takze ak rovnako nastevenu vidlicu zatazis 100kg a 50kg chlapom tak tam moze byt rozdiel i v rychlosti navratu vidlice do povodnej polohy aj ked je otvor rovnaky, takze isty vplyv bude mat i rozdielna vaha jazdca. Preto tazsim jazdcom bude i na pomalsie useky vyhovovat o nieco rychlejsi rebound. O nieco menj to bude zavisiet i od geometrie ramu (hlavovy uhol) kde mozes pri rovnakej vahe inou silou zatazovat vidlicu.
Preto ta moznost zmeny, co vyhovuje mne nemusi vyhovovat tebe a zaroven je fajn mat moznost si rebound pre rozne typy bikovych vyletov nastavit inak.
Osobne sa na vidlici s reboundom moc nehram a mam ju nastavenu na najrychlejsie, pri tlmici to ale obcas zmenim o jeden az tri kliky.
Moc sa do toho ale nevyznam, takze pravda moze byt uplne inde. Tak snad mi to niekto vyvrati a zistim ze som sa cely cas mylil.