Retaze by sa nemali tocit podla km, ale podla opotrebenia, niekedy staci blatistych 100km a retaz treba menit. Jedine spolahlive kriterium je mierka a to obzvlast pri 10sp. Ozubenie sa opotrebovava tocenim km , ale pokial nie je
kazeta makka, retaz tvrda , ale opacne, tak kazeta vydrzi velmi dlho, casto daleko viac ako 15tisic. Lenze to clovek nikdy nevie, kedy je co ake, lebo Shimano to nezverejni, ale viem z praktickej skusenosti, ze XT kazeta prechadzala tymto vyvojom. Tipol by som, ze dnes nebude tak tvrda (myslim povrchove veci) ako kedysi, lebo dnes leti rychla vymena. Co sa tyka prevodnikov tak u hlinikovych proste to opotrebenie je bez ohladu na dlzku retaze, akurat to menenie retazi trosku zmierni vytahanie zubov. Omnoho lepsie je vzhladom na opotrebenie mat ocelove prevodniky, ale obavam sa, ze tie dnesne ocelove Shimano nebudu v tomto az tak dobre, ako kedysi. Lebo ekonomika tocenia veci. Ale .. ak clovek meni retaze, resp. stara sa o tento fenomen predlzovania a tym dba na zivotnost
kazety , moze proste pri opotrebeni
prevodnik vymenit (obvykle pri 3pile prvy konci stredny, potom maly a vela pila vydrzi velmi dlho) a pokracovat dalej bez problemov. Ovsem pri tejto problematike je velmi dolezite spomenut vec, na ktoru sa casto zabuda a to su pastorky v prehadzovacke. Ak nemaju keramicke klzne lozisko, casto sa zadru , ked su spinave a zanesene zhorsuju silne cely prenos sily no a najdolezitejsie je, ze sa opotrebovavaju tiez a negativne to potom vplyva na vsetko. Ich opotrebenie je skor podla poctu km, urcite menit skor ako 15k, vytahana retaz na nove kladky, alebo opacne si moc nebudu rozumiet. Preto je najlepsie jazdit po cistom asfalte a je pokoj