15. tisková zpráva, 15. 7. 2015
Stupně vítězů jsou obsazeny, ale boj pokračuje
Včera jsme se dočkali. Vítěznou metu ve Skalné projeli tři závodníci, Filip Degl, Jan Tyxa a Petr Tichý. O více jak 24 hodin později do cíle drsného závodu ISOMA 1000 Miles Adventure napříč přírodou Čech a Slovenska dorazil biker Michal Veber se startovním číslem 23.
Čtvrté místo bylo pro Michala jen snem. Po loňském závodě, kde skončil na 15.-17. místě, chtěl skončit do první desítky. Nic v přípravě nepodcenil a před startem najel 13 000 kilometrů . Po dojetí seděl pod cílovým obloukem, zmožený, se znatelnou únavou a zároveň lehkým úsměvem ve tváři, uvažoval nahlas, že pokud nepojede i příští rok, nebude mít vůbec motivaci na kole jezdit. Na druhou stranu se myšlence tohle utrpení absolvovat znovu brání, pak ale nakonec tu možnost připustil, že vlastně se má stále kam zlepšovat a proč tedy nezkusit dojet ještě lépe, možná i nejlépe.
Pak srovnával loňský a letošní ročník. Vloni jel celou dobu s někým, letos sám a to se mu líbilo daleko víc, přineslo mu to prý víc svobody i poznání. A na rozdíl od loňska, kdy za závod utratil 9 tisíc, tak letos za vše jen 2 tisíce korun a 36 euro. Je to prý podle toho, jak si to kdo nastaví. Michal se letos ubytoval někde jen dvakrát, jinak spal stále venku, a kolo servisoval pouze jednou v Peci, víckrát nepotřeboval. Mechanik byl velký fanoušek závodu a peníze za seřízení nechtěl. Michal vlastně dává odpověď všem, kteří tvrdí, že utratí během závodu hodně peněz. Pokud bych se na náklady během závodu zeptal Honzy Tyxy, bylo by to pravděpodobně ještě míň, než utratil Michal.
V nočních hodinách očekáváme dojetí do cíle i dalšího závodníka. Ale to vše se uvidí, počasí je v těchto hodinách velmi záludné a závodníkům trasu komplikuje. V horách prší, je mlha, zima a jen chvílemi přes den občas vykouklo sluníčko. Takže mílaři moknou, brodí se blátem, bojují sami se sebou a možná si pokládají otázku, zda jim to stojí za to... Stojí! I když nedojedou první, jsou vítězi sami nad sebou. Nad tím, jak překonat své síly, jak rozvrhnout energii, jak dojet nebo dojít, jak celou trasu plnou zážitků prožít a ne přežít!
Za vše hovoří i SMS přímo z trasy:
„Opět nevšední zážitky, znám každý kořen Šluknovského výběžku, všechna zapadlá údolíčka Českosaského Švýcarska…. Kdo nezkusil – neuvěří, nepochopí.“
První polovinu závodu již v pondělí v podvečer ujeli i tandemoví jezdci na dvojkole (mezi závodníky označovaném jako limuzína) Lukáš Kopecký a Milan Panzer a v úterý oblouk v X-Parku ve Františkově prošel i první chodec-běžec Vlastimil Dvořáček. A všichni pokračují dál a chtějí zdolat 1000 mil nejtěžšími terény Čech a Slovenska.
16. tisková zpráva, 16. 7. 2015
První nováček v cíli a dalších 10 hrdinů
Podle večerních zpráv plánoval Vladan Moravec jet i přes noc a odhadoval svůj příjezd mezi druhou a třetí hodinou ranní. Bereme to s rezervou, víme, jak je závěr těžký hlavně psychicky. Každý má pocit, že už je v podstatě v cíli a poslední kilometry mu vůbec neutíkají. V noci a ve špatném počasí, což panuje v Krušných horách právě teď, je to ještě horší.
Vladan přijel až ve 4 hodiny ráno a vše potvrdil. Nechtěl už spát, a proto jel poslední den a noc nonstop, ale nešlo to tak hladce. Na kole usínal a motal se. Když už to nešlo, lehl si na trávu i v zimě a dešti jen tak a spal 10 minut. Na chvíli to pomohlo, i tak v noci u něj nastaly halucinace. Měl pocit, že s ním jede kamarád a povídal si s ním, pak se svou ženou, pak se svým psem. Halucinace se objevily ve všech dosavadních ročnících u všech, kteří dojížděli do cíle přes noc. Nevíme, zda je to dané jen únavou nebo „temnými“ silami. Cesta vede kousek od ruin staré tajné nacistické továrny s koncentračním táborem ukryté v lesích v nadmořské výšce 1000 metrů. Bez dobré mapy není jednoduché tohle místo nedaleko státní hranice najít.
Krajina však nemá jen ponurou minulost – oplývá i přírodními krásami. V okolí ruin jsou rašeliniště, Velký močál a Velké jeřábí jezero. Celá oblast byla vyhlášena chráněným přírodním parkem. Někteří z mílařů tuto krásu vnímají, na mnoho z nich ale působí tato oblast Krušných hor opravdu ponuře.
I přes pozdní příjezd ráno Vladan vstal už v osm, prý je za poslední dny naučený moc nespat. Přijel pátý jako první nováček, což bylo velké překvapení i pro něho samotného. Najeto měl od minulého října celkem jen 4,5 tisíce kilometrů, od nového roku pouze 3000 a 700 km naběháno.
Kolem poledne dorazil Radim Bláha, poslední noc strávil na Hoře Sv. Šebestiána v bordelu. Tam ho nepronásledovaly temné síly ale holky, tak si připlatil navíc, aby mu daly pokoj (myšleno klid i místo k přenocování).
Pár minut po něm se pod obloukem objevuje gynekolog Lukáš Dostálek. Od Šluknovského výběžku spal jen ¾ hodiny. Dojížděl sice přes den, přesto závěr byl i pro něho psycho!
Jako osmý se objevuje Ondra Semerád, startuje potřetí, ale do cíle dlouhé trasy se dostává poprvé. Když projel cílem, úplně ho to sebralo, vyplavily se v něm emoce, možná se objevily i slzy.
Jako první cizinec a devátý celkově přijel Uwe Mosig z Německa. Jede taky potřetí, dvakrát dojel jen do cíle krátké trasy 500 mil, teprve letos se mu podařilo celých 1000 mil. Závod si pochvaloval, prý nádherná příroda hlavně na Slovensku, Česko bylo ale těžší.
První desítku uzavřel další veterán závodu Michal Laifert a druhou desítku načala málomluvná dvojice Petr Jiroušek a Tomáš Ölveczký. Potkali se třetí den a od té doby jedou spolu. Na otázku, jestli spolu budou kamarádit i nadále odpověděli, že se prý uvidí.
Po nich opět dvojice Tomáš Doležal a Martin Sovadina. Kluci spolu jeli plánovaně od počátku. Vzhledem k tomu, že dvojice je vždy pomalejší než jednotlivec, neboť se oba vzájemně zdržují, je to ze strany obou dvojic super výkon.
V pořadí patnáctý přijíždí Jirka Beyk Míl. Velký bojovník tohohle ročníku. Připravoval se celý rok. Pět týdnů před startem spadl a ulámal si výběžky na obratlích. Velice bolestivé zranění. Jirka start nezrušil a i přes nedoléčený úraz vyrazil na start s ostatními. A přes tréninkové manko posledních týdnů si vedl skvěle. Z cíle krátké trasy v Jeseníkách vyrážel úplně první. Vichřice v Jeseníkách způsobila obrovské polomy a zasáhla do regulérnosti závodu. Filip Degl dostal bonus za čekání na přetrasování a přepsání v GPS, neboť chtěl podle jeho slov odjet. Trasa byla vytvořena podle dostupných informací a první část vedla Jeseníky, které opustila až v oblasti před Králickým Sněžníkem. První na trasu vyrazil ze zázemí checkpointu právě Beyk ještě večer. Ostatní zvolili odjezd až ráno a šli spát včetně Filipa, přestože dostal k dobru čas za čekání na odjezd odpovídající době vytvoření objížďky a bonifikaci za zkrácení doby jízdy za světla.
Beyk po třech hodinách jízdy v Jeseníkách a prodírání se polomy (i v místech, kde údajně neměly být) nakonec uvízl a musel se vrátit. Přijel úplně zničený a muselo se přetrasovávat znovu. Beyk dostal také bonus za ztrátu času 6 hodin.