To piso: My sa nehadame, my si konstruktivne vymiename nazory popri fore este aj cez telefon.
A kedze je to velmi zaujimava tema a medzitym sme s Dudom aj spolu volali, tak ju velmi rad rozvediem dalej a po konzultacii s Dudom to tu upresnime, nech nevyzera, ze kazdy tvrdime nieco ine a pritom v principe obaja hovorime to iste, len sa nam to nechce rozpisovat pocas pracovneho dna do detailov.
Takze tu je obsirna slohova praca na temu organicke vs metalicke brzdove oblozenie:
Organicke oblozenie je zmes spojiva (zivic) a urcitych primesi. V drvivej väcsine pripadov je jednou z primesi aj kov a prave preto sa niekedy oznacuje tato zmes aj ako
semi-metallic. Aj pri oznaceni semi-metallic sa ale stale bavime o zmesi z kategorie "organic", nakolko prevaznu cast zmesi tvoria nekovove prvky, ktore maju pri jemnom kontakte s kotucom lepsiu prvotnu prilnavost ako kovy a teda pri jemnom stlaceni
brzdy aj vyssiu prvotnu ucinnost brzdenia. Vhodne je pouzitie pre discipliny, v ktorych je brzdenie len obcasna nutnost, cize maratony/XC.
Zakladnymi chatrakteristickymi vlastnostami organickych zmesi je:
+ nizsia "kusavost" (vysvetlim pri druhej kategorii oblozenia)
+ lepsia davkovatelnost (cim silnejsie tlacite na paku, tym viac a relativne priamo umerne narasta sucinitel trenia)
+ setrnost ku kotucom (nizsia tvrdost zmesi a nizsi maximalny sucinitel trenia)
+ nizsia hlucnost
+ mierne lepsia izolacia strmena od tepla tvoreneho kotucom (len male mnozstvo kovu v zmesi, ostatne primesi a zivice relativne dobre teplotne izoluju)
- mierne väcsie prehrievanie kotuca (suvisi s bodom vyssie)
- nizsi
vykon v nepriaznivych poveternostnych podmienkach (voda, blato, mraz)
- nizsia zivotnost oblozenia (bud vydrzi kotuc, abo oblozenie - ziadna ina alternativa neexistuje)
- nizsia teplotna odolnost (pri vysokej zatazi sa organicka zmes na povrchu mierne natavi, vytvori sa hladky film a klesa ucinnost, ale po klesnuti teploty a zbrzdeni hladkeho filmu sa sucinitel trenia plne obnovi)
Metalicke oblozenie je taktiez zmes zivic s primesami, ale ako primesi su vo velkej miere pouzite kovy (vhodne su mäkke kovy ako med a pod.). Niekedy sa tato zmes oznacuje aj
sintered. Metalicka zmes ma pri jemnom kontakte s kotucom horsiu prvotnu prilnavost a teda pri jemnom stlaceni brzdy aj nizsiu prvotnu ucinnost brzdenia, to sa vsak meni okamzite po tom, ako paku stlacite poriadne (len bukvice steklia kotuc ked mu mozu urobit poriadny peeling).
Vhodne je pouzitie pre discipliny, v ktorych je dolezity vysoky brzdny ucinok za kazdych podmienok, cize FR/DH.
Zakladnymi chatrakteristickymi vlastnostami metalickych zmesi je:
- vyssia "kusavost" (nastup brzdneho ucinku slabsi, no po dostatocne silnom stlaceni paky naopak vyrazny "skok")
- horsia davkovatelnost (exponencialny narast brzdnej sily pri silnejsom stlaceni paky, sucinitel trenia narasta nepriamo umerne)
- nesetrnost ku kotucom (vyssia tvrdost zmesi a vyssi maximalny sucinitel trenia)
- vyssia hlucnost
- mierne horsia izolacia strmena od tepla tvoreneho kotucom (väcsie mnozstvo kovu v zmesi prenasajuceho teplo)
+ mierne lepsie chladenie kotuca (suvisi s bodom vyssie)
+ vyssi vykon v nepriaznivych poveternostnych podmienkach (voda, blato, mraz)
+ vyssia zivotnost oblozenia (bud vydrzi kotuc, abo oblozenie - ziadna ina alternativa neexistuje)
+ vyssia teplotna odolnost (pri vysokej zatazi nie je vyrazna tendencia poklesu brzdneho ucinku)
Toto vsetko vyssie uvedene je samozrejme len vseobecna teoria, vhodnou kombinaciou zivic a primesi je mozne vytvorit oblozenie so specifickymi vlastnostami. Budem rad, ak sa diskusia posunie dalej a niekto kto sa vyzna ma pripadne doplni/opravi.