Postup v originálnom servisnom manuáli sa mi zdá veľmi komplikovaný, podobne ako aj popis v sekcii "Domácí servis kol" na stránkach iVelo.
Použil som radšej jednoduchší postup, ktorý som používal pri odvzdušňovaní bŕzd Shimano, alebo tiež pred cca 25 rokmi pri odvzdušňovaní bŕzd automobilu Škoda 120L. Princíp je vždy ten istý. Do vyrovnávacej nádržky sa dolieva brzdová kvapalina, pri kolese sa uvoľní odvzdušňovací šrób, na ktorý je natiahnutá hadička smerujúca do zbernej nádoby. Pumpovaním brzdovým pedálom/páčkou sa kvapalina prepumpováva z hornej nádržky do zbernej nádoby. Tým sa vytlačí vzduch.
POSTUP:
Náradie - kľúč torx 10, odvzdušňovacia sada Avid, brzdová kvapalina a veľa servítiek. Namiesto odvzdušňovacej sady nám stačia aj dve veľké injekčné striekačky, na ktorých je natiahnutá gumová hadička z tvrdšej gumy a vhodného priemeru (aby sa jej koniec dal "zašróbovať do otvoru po vybratí odvzdušňovacieho šróbu). Nie sú potrebné žiadne škrtidlá hadičiek, ako sú v originálnej sade. (Na obrázkoch ich je vidno, ale sú otvorené, nepoužívam ich - treba si ich odmyslieť.)
1. Roztiahneme od seba brzdové doštičky na maximum (plochým šróbovákom, alebo ako sme zvyknutí). Ja to zvyknem robiť so založeným kolesom, radšej odšróbujem brzdy. Potom ich našróbujem iba jemne tak, aby mali vôľu a mohli sa trochu hýbať všetkými smermi.
2. Natiahneme plnú injekčnú striekačku brzdovej kvapaliny. Vzduch z nej vytlačíme podobne, ako to robia sestričky v nemocniciach. Odšróbujeme odvzdušňovací šrób pri brzdovej páke a do prázdneho otvoru zašróbujeme koniec hadičky. Injekčnú striekačku gumkou upevníme do zhruba zvislej polohy.
3. Z druhej injekčnej striekačky vyberieme piest. Nebude nám ho treba. Bude slúžiť iba ako zberná nádoba. Vyšróbujeme odvzdušňovací šrób pri kolese (prasati) a do prázdneho otvoru zašróbujeme koniec hadičky. Injekčnú striekačku gumkou upevníme do zhruba zvislej polohy.
4. Zo striekačky pri páke POMALY pretlačíme cca tretinu objemu do druhej striekačky (zbernej nádoby). Súčasne sa vytláča vzduch.
5. Skoro celý zbytok kvapaliny pretlačíme trochu iným štýlom. Budeme postupne stláčať brzdovú páku (pumpovať). Kvapalina sa nám prepumpováva do druhej striekačky (zbernej nádoby). Všimneme si, ako sa nám podtlakom vcucáva piest prvej striekačky (pri páke). Prestaneme pumpovať, keď nám ostane v striekačke cca 1 cm kvapaliny.
6. Odgumkujeme striekačku pri kolese a kvapalinu prelejeme do fľaštičky. Striekačku pri kolese odšróbujeme a zašróbujeme na pôvodné miesto odvzdušňovací šrób. Prípadnú slzičku brzdovej kvapaliny z prasaťa hneď zotrieme.
7. Odgumkujeme striekačku pri páke, odšróbujeme ju a zašróbujeme na pôvodné miesto odvzdušňovací šrób. Prípadnú slzičku brzdovej kvapaliny z páky hneď zotrieme.
8. Prasa máme voľne prišróbované. Roztočíme zadné koleso a súčasne rýchlo pumpujeme brzdovou pákou. Opakujeme viackrát až kým sa nám automaticky nenastavia správne vzdialenosti doštičiek. Brzdovú páku necháme stlačenú a prasa opatrne (aby sme zachovali jeho polohu) prišróbujeme.
HOTOVO.
posledný komentár: 28. 6. 2023 o 18:36
Strašne veľa. Principiálne je to to isté. Ale každý nech si to robí po svojom a ktorým smerom chce. Staršie Shimano brzdy sa napr. odvzdušňujú podobným spôsobom, ako popisujem ja a žiadne prasa sa nezavzdušní kvôli tomu, že sa kvapalina nepretláča zdola hore, ale naopak. Nájdeš to v servisnej dokumentácii Shimano, alebo aj tu: http://www.ivelo.cz/servis-tipy-rady/domaci-servis-kol/udrzba-kotoucovych-brzd-shimano/
A taktiež vyvrátim ďalšiu tvoju múdrosť o tom že čisto nová brzdovka neobsahuje vzduch. Natiahni si pol striekačky "čistej" brzdovky, zatvor škrtidlo, potiahni piestom a sleduj čo sa deje. Sranda že!
Je logicke ze nadobka na aute je vacsia ved cely ten brzdovy system je podstatne vacsi, naviac su tam 4 prasce, na biku je jedno aj to mrnave. Nadobka na elixiroch podobne ako na shimano brzdach je samozrejme uzavreta a bez vzduchu pretoze od brzd na biku sa ziada aby ked otocis bike hore znak sa ti brzdy nezavzdusnili, toto sa na aute samozrejme riesit nemusi, pretoze auto sa zvycajne na strechu otaca len nechcene
Aj Elixiry aj Shimana, obe používajú otvorený systém. Súvisí to s tým, či je v systéme expanzná nádoba, alebo nie je. Je jedno, či je uzavretá, alebo "otvorená". Brzdový systém je otvorený. Preto je jedno, či sa použije princíp odvzdušnenia popísaný v manuáli pre Shimano na brzdy Elixir a naopak. V oboch prípadoch sa systém odvzdušní. Kto chce odvzdušňovať zložitejšie (principiálne aj možno trochu správnejšie) nech tak robí a bude to mať eňo-ňuňo. Kto sa hlási k lenivcom, použije jednoduchší spôsob. A tiež to bude mať dobre.
EDIT:
- Zo stránok Sramu o Elixiroch: "With TaperBore Technology™ we’ve integrated the reservoir and master cylinder on our hydraulic disc-brake levers to create a super-sleek (and even lighter) lever design."
reservoir = expanzná nádobka
- Alebo z MTBR.com: "What's the difference between Open and Closed hydraulic systems?"
The difference here is simply that an open system has a brake fluid reservoir and a closed system doesn't. The Hope C2 is the only closed system disc brake on the market. All other disc brakes have open systems which means they have a reservoir for oil expansion (due to heat) and oil supply (for automatic pad pad wear adjustment). The Hope C2 has a manual adjuster knob on the lever which adjusts a piston for fluid expansion and pad wear.
To sú základné veci. A je úplne jedno, či je tam minerálny olej alebo brzdová kvapalina.
... a prosím, v ďalšom sa už nehádajme, nezhadzujme sa navzájom. Je to smiešne
Prečo treba pred odvzdušňovaním roztiahnuť brzdové doštičky? No je to preto, aby sme do systému nedali viac kvapaliny, ako treba. Sú dve možnosti ako ich roztiahnuť. Podmienka je, aby sme sa dostali nejakým napr. plochým šróbovákom do medzery medzi doštičkami. Prvá možnosť je odmontovať koleso. Druhá je odmontovať prasa. Tú využívam ja, pretože keď už brzdy odvzdušňujem, tak si ich aj chcem potom vycentrovať voči kotúču.
Takže: Predstavme si, že máme doštičky dosť zošúchané. Neroztiahneme ich a systém naplníme kvapalinou podľa uvedeného postupu. Všetko bude fungovať. Ale, .... ale iba dovtedy, kým ich nejdeme vymeniť za nové. Tie sú samozrejme hrubšie. A ajhľa. Nevieme ich tam strčiť. Piestiky nejdú dostatočne roztiahnuť.
Pre pedantov a fajnšmekrov je v originálnej Elixir sade tzv. "bleed block". Je to taký kus umelej hmoty špeciálneho rozširujúceho sa tvaru, ktorý sa má vsunúť medzi piesty, ktoré roztiahne práve do správnej šírky, aby sa systém pri odvzdušňovaní nepreplnil.
... ale tieto podrobnosti neboli cieľom môjho návodu. Cieľom bolo poradiť najjednoduchšie odvzdušnenie "pre lenivcov".
http://youtu.be/IoaPUw5DliA?t=1m12s
Kukaj aka mineralka
To tlacenie kvapaliny (a zaroven vzduch. bublin) zhora dole je tiez nejake divne, kedze vzduchove bubliny sa pohybuju zdola smerom hore, tak preco ist naopak.
A ked je uz brzda naplnena tak, z nej treba ostavajuce bublinky odsat podtlakom, lebo obycajnym pumpovanim paky a pretahovanim kvapaliny sa zo systemu vsetky len tak nedostanu.
Tiez by som neporovnaval auto/bajk. Je to mozno podobne ale v aute par bubliniek (pripadne neodstraneny vzduch z brzdovky) naviac ziadny vyrazny rozdiel nespravi, ale pri bajku, kde je v systeme max max 20ml, spravi aj 1ml vzduchu vela. Cim mensi objem tym dokladnejsie musis odvzdusnit.
V akom intervale zhruba odvzdusnujes brzdy?
Keby to bolo take jednoduche ako vo Vele, robili by to tak vsetci vyrobcovia. (Nemuseli by odvzdusnovat zdola hore, z (brzdovej kvapaliny) odsavat vzduch, odvzdusnovat zvlast prasa a zvlast paku.)
Ale napr. Avid, Formula, Magura to tak ako vo Vele nerobia.
V akom intervale zhruba odvzdusnujes brzdy?
Predtým som cca 10 rokov používal brzdy Shimano Br M525. Za celý čas prevádzky som ich odvzdušňoval možno 3-krát. Vždy tým istým spôsobom.
TAKÉTO diskusie sa dajú viesť do nekonečna. Každý si bude obhajovať tú svoju pravdu. Preto sa už viac do tejto diskusie NEBUDEM ZAPÁJAŤ. Považujem to už za zbytočné. Čo som chcel povedať, som povedal v prvom príspevku.
Človek by sa z toho potom mohol zbláznieť - viď ilustračný obrázok. Pôjdem radšej na pivo - viď môj avatar.