jedine, ze by sa tam pouzival kvoli jeho inym vlastnostiam :)
13.12.2023 - 15:45:08
01
cdn1.byjus.com
78 vs 100%
13.12.2023 - 16:23:29
02
Ako sa spomína aj v inej téme.....vidno, že veľa ľudí nedávalo v škole pozor
13.12.2023 - 16:27:49
00
Dusík sa používa v pneu v motošporte a v letectve, kde na zmenách tlaku vplyvom teploty záleží, takže v tomto budem veriť praktickej aplikácií postavenej na fyzikálnych zákonoch, ako nejakému "pokusu". Tie zmeny tlaku sa vylúčiť nedajú ani pri dusíku, ale v niektorých prípadoch je zmena 1 psi na 5 stupňov celzia významné. Koniec koncov, fakt, že obyčajný vzduch obsahuje 78% dusíka hovorí jasne, že ten rozdiel je triviálnych aplikáciách nebadateľný. Takže áno, môžete si kľudne natlakovať IFP aj vzduchom, rozdiel nezbadáte ani pri zmenách teploty okolia, ani v opotrebení materiálu. Ale zaujímalo by ma, aké iné vlastnosti DanoL91 myslí, žiadne zmysluplné ma totiž v prípade IFP komory nenápadajú, zvlášť ak sa dajú rovnaké vlastnosti dosiahnuť použitím patričného materiálu.
13.12.2023 - 17:36:43
00
V letectve sa pouziva kvoli bezpecnosti, nakolko kyslik obsiahnuty vo vzduchu moze chemicky reagovat s gumou, sposobit jej oslabenie a nasledne prasknutie a to fakt nechces pri pristavajucom lietadle plnom ludi.. dalsi dovod je, ze obycajny vzduch obsahuje vlhkost, ktora v letovych vyskach moze skondenzovat, zamzrnut a poskodit pneumatiku, opat, s rovnakym zaverom ako v prvom pripade..

ad "nejaky" pokus.. fyz. zakony su bez tych nejakych pokusov, ktore ich dokazuju, uplne k nicomu...
13.12.2023 - 18:05:02
02
Ako vsetky plyny, aj dusik sa rozpina pri zvysovani teploty a kondenzuje pri ochladzovani, takze nemas pravdu. Hustenie dusikom je zauzivane v obchodnom a vojenskom sektore letectva, v motosporte a pri velkych zemnych a dopravnych strojoch. Ako vidis, ta aplikacia nie je vobec vyhradne v letectve a kvoli bezpecnosti.

Hustenie dusikom znizuje prirodzeny tlak (bez vonkajsieho zasahu) v mensej miere ako hustenie kyslikom. Je vhodne pre auta, s ktorymi sa casto nejazdi, pre privesy a karavany.
Dusik je navyse plyn, ktory reaguje velmi mierne na zvysenie teploty pri valivom odpore pneumatik. Umoznuje dosiahnut vysoku rychlost na trati bez toho, aby narusil vykon pneumatiky. A prave ta rychlost vzletu a pristavania je dovod, preco sa pouziva v letectve dusik. Male sportove lietadla ho totiz nepouzivaju, pretoze nemaju take vzletove rychlosti.

Ad pokus, nie kazdy pokus je relevatny a viem o com hovorim, 3 roky som bol vyskumnym pracovnikom.


Naposledy upravil dodo58 dňa 13.12.2023 - 18:16:45, celkovo upravené 1 krát.

13.12.2023 - 18:13:01
01
....o nič nejde,len diskutujeme takže narážky či niekto dával či nedával v škole pozor nie su na mieste.Mňa by v prvom rade zaujímalo že o akom plyne je vlastne reč ?O tomto ?...https://sk.wikipedia.org/wiki/Dus%C3%ADk
alebo o tomto :... https://sk.wikipedia.org/wiki/Vzduch
Teda suchý vzduch ktorý sa medzi nami lajkmi nesprávne volá dusík
13.12.2023 - 18:13:05
00
Use of Nitrogen or Other Inert Gas for Tire inflation in Lieu of Air

SUMMARY: This amendment to the Federal Aviation Regulations (FAR) requires that an inert gas, such as nitrogen, be used in lieu of air, for inflation of tires on certain transport category airplanes. This action is prompted by at least three cases in which the oxygen in air-filled tires combined with volatile gases given off by a severely overheated tire and exploded upon reaching auto-ignition temperature. The use of an inert gas for tire inflation will eliminate the possibility of a tire explosion.

https://www.nitrogentiremachine.com/federal_aviation_administration.htm

Kto chce, si to precita cele, ale v skratke - v letectve sa to pouziva kvoli bezpecnosti, aby sa zvysila samozapalna teplota plynov, ktore sa uvolnuju z pneumatiky po jej zahriati pri pristavani/brzdeni.. problemom je proste kyslik, ktory vytvara vybusnu zmes..
v texte nie je ziadna zmienka o tom, ze by tam bol dusik kvoli, tomu, ze jeho tlak po zahriati rastie pomalsie nez obyc vzduchu, co je najcastejsi argument preco sa dava dusik do IFP komor..
predpokladam, ze v motosporte bude dovod rovnaky/podobny..

preco sa teda pouziva v IFP komorach? uprimne neviem, mozno su dovody ekonomicke, mozno procesno-vyrobne.. viem len, ze tam nie je kvoli jeho akoze lepsej tepelnej/tlakovej stalosti
13.12.2023 - 20:03:48
02
Dusik ma vacsie molekuly, plus kyslik je agresivny plyn, tak si myslim, ze menej bude leakovat cez gumove tesnenie ifp komory aj ta guma dlhsie vydrzi. Ale realne neviem, asi prd na tom zalezi na bajku.
13.12.2023 - 21:06:19
02
Dusík aj kyslík majú takmer rovnakú hustotu aj tepelnú kapacitu, takže z termo mechanického hľadiska sú rovnaké v podmienkach nízkých rýchlostí na MTB. Hlavným rozdielom dusíka je to, že neraguje s inými plynmi. Používal sa preto, že kedysi boli tesnenia v tlmičoch buď príliš tesné alebo netesnili a keď netesnili tak sa prirodzene zmiešal s kyslíkom z druhej časti komory, ale nezmenilo to mechanické vlastnoti v komore, pretože tie plyny sú z tohto hľadiská takmer identické.
Ak ho dnes ešte niekto používa napr. FOX stále ?, tak asi len preto, aby donútili zákazníka vyhľadávať vybraný servis aspoň v záruke.
13.12.2023 - 21:23:41
02
Ahojte,

na zenim ebiku chcem vymenit vidlu X-Fusion MIG32 Air, Tapered, 15x110mm 100mm zdvih co ma na Cube Reaction Hybrid ebiku za
RockShox Recon Silver RL 29" Solo Air 120mm Tapered Boost.

Niesom si ale isty rozmerom ktory udava Rockshox a to "Crown Outer Diameter:61mm" . Pre X-fusion vidlicu tento rozmer neviem nikde najst. Viem ze na tieto bike(mozno predosly model) davali aj Rockshox Judy TK a tam som nasiel Crown Outer Diameter:53mm.

Bude pasovat Recon vidlica na tento ebike?V popise na bike-discounte pisu ze chyba "starnut" (jezko), aky teda dokupit?

Posledna moznost by bola vidlicu vybrat a odmerat,momentalne ale nieje nato cas.

Vidla Rockshox Recon Silver RL 29 SoloAir 120mm:
https://www.bike-discount.de/en/rockshox-recon-silver-rl-29-solo-air-120-tapered-boost-1

Vidlica X-FusionMig32 Air 100mm:
https://www.xfusionshox.com/products_detail/100.htm

E-Bike Cube Reaction hybrid:
https://archiv.cube.eu/sk/2022/534102

Dakujem
15.12.2023 - 08:29:37
00
pasovať bude (stara aj nova vidla je tapered, aj rám je taperred) , ježko normálny ... ale počitaj že sa trošku zmení geometria kedže v odkaze máš 120mm (povodna má 100mm)
a osobne by som skôr možno uvažoval nad Rock Shox 35 kto ma lepšiu tuhosť
ale pokial sa s bicyklom jazdi len po ceste tak bude stačit aj Recon

Inak netrafil si tému - je tu aj osobitná téma ,,vidlica,,
15.12.2023 - 10:57:01
01
Aj Rockshox 35 Silver som zvazoval kvoli lepsej tuhosti ale nebudem to jazdit ja, takze 32mm nohy by mali byt OK.Jedine ze nema motion control,aspon tu 35ku co som pozeral.A mas pravdu,asi lepsie zvolit inu temu, diky za upozornenie
15.12.2023 - 13:43:29
00
Rockshox 35 gold som mal raz v rukach na servis a bola to asi najhorsia vidla co som skusal. Puzdra tam extremne drhli. Ta vidlica chodila strasne. Od RS jedine revelation alebo yari ked chces lacne.
15.12.2023 - 19:55:22
00
No ja som objednal RS 35 silver,už je na ceste,cena aj z poštovným 115 eur,tak som neváhal-som zvedavý,aká bude-ide to na e-bike,kde je orig. namontovaná RS RECON silver-tá žehlí fajn,ale má len 32 mm nohy a je to v zjazde trochu cítiť,tak dúfam,že si nepohorším v citlivosti :^)
16.12.2023 - 08:50:15
00
keyboard_arrow_up