Lokalizácia
Formulár sa odosiela
arrow_leftKaper napísal:
to znamena ze zakusnuty pedal by sposobil to iste ako ten kluc.Odtiahol by sa z kluky

s tým súhlasím (ako som písal, bol som si to overiť priamo na biku :)) - otázka je, či sa "nezakusnutý" pedál chová rovnako, ako "zakusnutý", ale na to sa vzhľadom na moju nedostatočnú znalosť fyziky necítim...
Zobraziť komentár 15.04.2016 - 13:09:10
00
Chova ako chova.V normalnom stave je tam len minimalny valivy odpor,ktory ma sice snahu osku povolit,ale samozrejme ju nepovoli,kedze sa pedal voci oske toci lahucko.
Zobraziť komentár 15.04.2016 - 13:12:50
00
arrow_leftmiro33333 napísal:
...ak nie si schopný pochopiť ani takú trivialitu a to ešte na videu, ktoré si sám postol...

tak ja ti teraz neviem ako je to s tymi trivialitami, ale to video nepostol kaprak...ak si na tom podobne aj pri tejto teme, nacim sa zamysliet predtym ako niekoho nazves blbeckom
Zobraziť komentár 15.04.2016 - 14:46:16
01
tak za nesprávne určenie autora postu sa ospravedlňujem!
za ostatným - aj oslovením blbeček, bola to aj tak len reakcia na kaprakovu invektívu - si stojím, tí dvaja "myslitelia" vyššie - kaprak a bedo - a nielen oni by si mohli uvedomiť elementárny fakt, že v každom ložisku, teda aj v pedáli pôsobí odpor (trením, odvaľovaním guličiek) PROTI sile, ktorá ho vyvolala, teda PROTI otáčaniu pedála okolo osky a tento odpor namáha osku - táto sila, pôsobiaca opakujem PROTI otáčaniu pedála sa snaží pootočiť oskou pedála. pretože pravý pedál sa voči oske točí proti smeru hodinových ručičiek a odpor pôsobí v smere hodinových ručičiek, čo je na pravej kľuke smer uťahovania závitu, na ľavej kľuke sú otáčania samozrejme naopak. dúfam, že to už pochopili aj tí, ktorí chýbali na fyzike pre cca siedmakov ZŠ a som len rád, že kedysi dávno pred stáročiami nevymýšľal pohon prabicyklov niekto ako kaprak....
Zobraziť komentár 15.04.2016 - 16:49:06
02
Je to tak. Nepriamym dôkazom je aj fakt, že ľavý závit sa používa tam, kde by prevádzkové sily mohli spoj uvolniť a stroj by sa sám "rozobral". :-)
Zobraziť komentár 15.04.2016 - 17:09:11
00
To je iny pripad.Ale tuto je uz diskusia zbytocna...
Vím sví :-D
Zobraziť komentár 15.04.2016 - 18:28:54
01
pche, fyzika kašle na to, čo si kto myslí, že vie, našťastie platí všade a bez výnimky
Zobraziť komentár 15.04.2016 - 18:47:36
00
kedze som pred chvilou nasadzoval krytky na kluky, daval som dole pedale. takze nech sa paci...robim to na lavej kluke (na pravej je to samozrejme rovnako). najprv prilozim pedal (drzim ho za osku) a tocim DOZADU - pedal sa ZATACA a drzi. potom tocim DOPREDU - pedal sa ODKRUTI. este raz to, co vidite: tocim DOPREDU a pedal sa ODTACA...
pedal sa odtacaOtvoriť v novom okne thumb_up0thumb_down
Zobraziť komentár 15.04.2016 - 18:49:50
01
je to takto: pravdu ma miro33333 aj Kaprak. Problem je v tom, ze to kazdy chape inac. Ja som to tiez najprv nepochopil (konkretne podmienky za akych sa to deje). Ale pokial pedal nie je s poskodenym loziskom - alebo inym problemom, ktory sposobi, ze sa zvacsi trenie medzi pedalom a oskou (to som na videu simuloval drzanim za osku) - tak sa naozaj pri pedalovani zatahuje. Dovod preco to tak je sa vola precesia. Precesia totiz sposobuje vacsi tocivy moment ako valivy odpor lozisiek. A hlavne v opacnom smere.
edit: tu to vidno (precesiu) na animacii, potom sa to da predstavit lepsie: https://en.wikipedia.org/wiki/Precession_%28mechanical%29
edit2: a ako tak pozeram predchadzajuci odkaz, tak nizsie sa spomina prave pedalovanie

problem solved
Zobraziť komentár 15.04.2016 - 20:06:34
04
perez: super, takže pre "nezakusnutý" pedál to predsa len funguje trochu inak, ako pre "zakusnutý" :)

Nebyť toho zbytočného napádania, celkom prínosná téma, povedal by som.
Zobraziť komentár 16.04.2016 - 07:44:27
00
Myslim si ze jednoznacne ma pravdu "miro5x3", a keby Kaprak pridal male ospravedlnenie za vyrok: "ze su medzi nami aj trochu "jednoduchsi" jedinci.... tak by to tu vyzeralo lepsie.
Faktom je, ze pedale sa pri normalnej cinnosti musia dotahovat. Hladal som nejake video k tej precesii ale okrem fyzikálnych vypoctov som nenasiel nic. Treba si vsak uvedomit, ze ak by sa lozisko v pedali okamzite zakuslo a neslo pohnut ani o mm, pedal si odkrutis. Ale ak sa normalne odvaluje (ved na to tam ma gulicky), a navyse ak nan posobi sila (zhora), tak vysledny moment je (na pravom pedali) presne ako spominal miro v smer hodinových ruciciek.
Zobraziť komentár 17.04.2016 - 10:45:57
01
a este kAPRAK... ta stavka o sto piv este plati..:) ja preferujem Bernard..
a tak sa nad tym do hlbky zamyslam..., a zistujem, resp polemizujem, ze (virtualne) ak by boli obycajne trecie lozicka v pedáloch, tak by ta sila posobila naopak. Ale tym ze su tam gulickove loziska tak nazvime to "prevod" cez tu gulicku prave vyvolava silu dotahovania ...
Zobraziť komentár 17.04.2016 - 11:00:49
00
Inaač aj ja mam zaseknutý pedal a ani za boha nejde :/ na imbus 6 je
Zobraziť komentár 17.04.2016 - 13:00:44
00
Ta stavka samozrejme plati.Pridite pojazdit a beriem piva.Priznam sa ze o nejakej precesii som v zivote nepocul a vychadzal som len z logiky.
A ospravedlit sa podla mna nemam za co,pretoze v tom vyroku som sa nemylil a urcite taki medzi nami su...
Zobraziť komentár 18.04.2016 - 08:26:34
00
tak nazdravie :-D
Zobraziť komentár 18.04.2016 - 17:57:36
00
keyboard_arrow_up