To hlavné čo pri MTB určuje veľkosť brzdnej sily je trakcia medzi povrchom a pneumatikou. Nie je problém zablokovať predné
koleso už 160 mm kotúčom a táto sila kde dôjde k strate trakcie je rovnako veľká pre 160 ako pre 203 mm kotúč. Táto sila tiež aj najväčšia sila namáhajúca vidlicu či už na krut alebo ohyb. marecej má pravdu, že časť sa pri kotúči trochu inak rozloží pri rôznych veľkostiach kotúčov. Táto zložka nemá až taký veľký vplyv na vidlicu a jej púzdra, skôr viacej zaťažuje pri väčšom kotúči úchyt strmeňa, či už závit vo vidlici alebo skrutku.
Väčšie kotúče sa používajú hlavne kvôli potrebným nižším ovládacím silám na pákach/pedáloch (pri rovnakej ovládacej sile má samozrejme väčší kotúč vyššiu účinnosť) a lepšiemu chladeniu. Ale pri reálnom brzdení väčšinou používaš rovnaký brzdný
výkon s väčším aj menším kotúčom, len sa rozdielna sila na páčkach potrebná na jeho dosiahnutie.
Ale ak sa v niečom fakt mýlim, tak ma opravte. Nikto nie sme neomylní a je to celkom zaujímavá téma.