Pokial planujes zavodne XC, tak ani jeden. Pokial planujes vyskusat zavodne EN, tak hociktory ti v nasich koncinach postaci. Pokial chces len trosku lepsi
bike do lesa/Karpat/Nizkych Tatier, tak ktorykolvek z nich bude fajn. Do bikeparkov radsej ani jeden. Dnes sa uz na vsetkych
bikoch da zavriet pomala kompresia aj na tlmici aj na vidlici, takze sa nemusis bat toho, ze by si na tom nevedel slapat, alebo ze centi zdvihu naviac bude hupat - odost viac ta ovplyvnia
plaste a to ako ich mas nafukane. Ak tie
biky vazia plusminus rovnako a daju sa privriet tlmice, tak fakt tie rozdiely budu minimalne pri slapani. Alebo dofukas tlmenie na tuhsie. Zial, musis pogooglit testy aby si zistil, ktora geometria pruzenia je najviac
pedal friendly, ci najcitlivejsia - osobne si myslim, ze to bude prast jak uhod.
Moj nazor z pohladu jazdca hladajuceho skor EN bike na agresivnejsie jazdenie, nie dlhe celodenne vyslapy:
CTM Scroll Pro - Slusne osadeny bike s univerzalnou geometriou. Hlavovy uhol je tak medzi endurom a trail bikom, bude to dost ovladatelne a kedze zadna stavba je skor z tych dlhsich, tak to aj trochu bude drzat smer. Vo vysledku ani ryba ani rak, no moze to fungovat. Slusna volba, hoci z dnesneho pohladu tie uhly/rozmery su uz prekonane, no este 2 roky dozadu by to bolo top geo.
Kellys Swag 50 - opat slusna vybava, nie je co riesit, len ta geometria! Neviem, ci to navrhoval diletant alebo zjazdar... zadna stavba s dlzkou 455 je ako na mojom oldschool zjazdaku a ver mi, ze do zavretych tociek, manualov a switchbackov sa tomu
biku nebude chciet. Hlavak 65stupnov je presne to co moderne enduro vyzaduje - stabilitu v rychlosti, opat, nejake extra manevrovanie mu moc vonat nebude. Na druhu stranu, spomedzi tychto bikov to bude letiet dolekopcom po rovnej priamke asi najstabilnejsie. Rychly a stabilny.
Spectal AL6.0EX - junior enduro. Pokial nemas v plane vletiet s bikom do rozbitej pasaze hlava-nehlava, tak ti tieto zdvihy postacia. EX modely maju 150mm vpredu, aj vdaka tomu je ta geometria bez vyhrad z pohladu moderneho endura. S pomedzi menovanych bikov to bude najobratnejsi vdaka hlavaku 66.4 co je skor trailova geometria a zadna stavba 430mm tomu tiez pomoze. Rovnako pri slapani to nebude od veci. Dolekopcom asi najmenej stabilne, no stale sa bavime o marginalnych rozdieloch. A ta nizka hmotnost je len a len vyhodou, usetrili najma na kolesach, cize tam, kde sa to obzvlast rata. Akurat ten wheelset nie je urceny na EN, ale kym ho rozbijes prejdu aj 2 sezony a dovtedy uz beztak bude zase v mode novy rozmer kolies/nabojov/plastov. Ak mas v plane vela slapat ci jazdit technickejsie traily, jasna volba spomedzi tychto troch. Obratny a lahky.
Este doplnim mojho kandidata z danej cenovej kategorie, vhodnejsi aj na tvrdsie jazdenie -
Radon Swoop 170 http://www.radon-bikes.de/en/mountainbike/fullsuspension/swoop-170/swoop-170-70/ Takze preco Radon? Tiez direct-sale znacka, nepreplatis
170-170 zdvihy postacia uz na vsetko mozne vratane freeridu a nebal by som sa to zobrat ani do bikeparku. Rozhodne najviac vzdialene od XC spomedzi tychto bikov a rozhodne nie kandidat cislo 1 ak ta trapi slapanie - pripominam, ze dnes su uz tie rozdiely marginalne (tlmenie, hmotnosti, lockout, atd). Osadenie biku bez vyhrad, RS Yari je mozno "lacnejsia" volba nez Pike ale skus si blind test... Geometriu si mozes menit vdaka ich flip chipu na spodnom oku tlmica - od modernej enduro geo az po este modernejsiu a zjazdovejsiu. Dalsim bonusom tohto biku je zadna stavba s cca 430mm, co je taky standard, hoci kratsia by nebola od veci. Velkou devizou je vsak bezkonkurencny BBdrop (az o centi a pol menej nez cokolvek ine na trhu!), co spravi bike pocitovo odost ovladatelnejsi aj stabilnejsi. Uhly a progresivitu si mozes naladit podla toho, co jazdis viac a tento bike moze by aj napriek papierovo najvacsim zdvihom najuniverzalnejsi, pricom cena ta ista.