lenze concord letel o dost rychlejsie ako dnesne dopravne lietadla, ale aj trenie vzduchu asi hra svoju rolu
06.01.2010 - 19:50:58
00
concord sem neplette. Na to su tu kompozitne materialy.
Pozrite trup lietadiel: http://aluminium.matter.org.uk/content/html/eng/default.asp?catid=154&pageid=2144416890

Riesite tu somariny. Pri beznych teplotach dajme tomu do -15 -20°C nepodstatne...

Ako som uz spominal zaujimavejsie su spoje, pri ktorych sa epoxidmi spajaju karbonove rurky do AL mufiek.
06.01.2010 - 19:55:18
00
podla mna sa hlinik zimy nebojí, za to že je Tebe zima tak kovu je jedno či je -50 alebo +100, vnimanie chladu z našho pohladu je velmi relativné a či je to +alebo - to je jedno, to je len celziova stupnica a ta je ociachovana na zaklade vlastnosti vody, a pokial viem lahke XC ramy vodu neobsahuju, a ak hej tak sa da vyliat ked vytiahneš sedlovku

kovu zima nie je, ale mení svoje vlastnosti ako väčšina materialov pri mrazoch krehne a znižuje sa pružnosť to je jasné a z lietadlami sa to porovnávať nedá pretože tam sa s tým počíta je to na to stavané. Karbón a spoj s al. časťami môže tiež robiť problem ak aj kedysi robil v závislosti na rôznej roztiažnosti tam sa to rozliepalo. Išlo mi o to či s tým konštruktéri rátajú predsa je to len letný šport a predtým sa tak v zime nejazdilo. Danú tému asi má viac ozrejmenú Kopka ten jazdí v takých podmienkach.
06.01.2010 - 20:32:39
00
konstrukteri, nekonstrukteri vsetko je to o volbe najvhodnejsieho materialu a naslednom tepelnom spracovani pozvaraneho ramu.
Zajtra hodim rec s najpovolanejsim - kamaratom a dam vam stanovisko odbornika.
Len tak mimochodom, jazdi tiez SC aj v takychto mrazoch (bol na biku aj pred Vianocami ked bolo -12°C). Myslite si, ze by ho takto nicil ak by mu to skodilo?
06.01.2010 - 20:40:16
00
som zvedavy na zajtrajsie stanovisko najpovolanejsieho:) podla mna v rozmerzi -20 az +50 ma hlinik na ramy bicyklov plusminus rovnake vlastnosti
06.01.2010 - 20:41:38
00
o caute trochu tu do toho zabrdnem uz som to pomerne davno neratal ale este tak pred dvoma rokmi na pruznosti a pevnosti som ratal nejake take veci okolo tepelnych roztaznosti a a pevnosti materialov co v podstate suvysi ako tu asi vsetci vedia kedze tieto vlastnosti materialov zavysia aj od teploty ale samozrejem aj od inach veci a to chemickeho zlozenia,necistou, povrchovych uprav a podobne, ale zdielam nazor z ludmi ktory si myslia ze sol hlinikove ramu nemoze uskodit jednak kvoli jeho prirodzenej ochrannje vrstve tvoriacej z kyslikom Al2O3 a este asi dalsim tak 7 vrstvam laku ktore su na ramoch,ta sol moze skor uskodit capom ak mate full a nie HT pretoze tie su z troznych oceli a tam sa tal dostane najcastejsie takze by som si skor daval pozor viac nato, a tak si myslim za pokial neni pod -20 tak Al velmi vyrazne vlastnosti nemeni a taktiet ani zvari kedze zvari tie sa zavaraju materialom s rovakymi vlastnostami ako zakladny a vacsinou mau vyssiu pevnost ako na tah tak aj na strih ako zakladny material, a co sa tyka kompozitnych struktur tak tam uz aza tak doma niesom tak si radsej necham poradit, ospravedlnujem sa za tvrdky ak tu nejake su mam v sebe zopar zimnych slivovic :beer:
07.01.2010 - 00:37:04
00
Niekedy sa stane že zváraním sa okolie oslabí a v kritických situaciach čo som mal na mysli napr. mráz môže prasknuť. Praskol mi predchádzajúci rám povedal by som na najpevnešom mieste spoj stred a sedlová trubka prasklina išla cez a okolo zvaru. Možno chyba technologie a aj mi to vymenili aj po záruke bola celoživotná všetka česť im :y:

Slivovica je v zime niečo ako vitamín takže pohoda :) :d:
07.01.2010 - 00:48:31
00
Scorpi: na to tu je tepelne spracovanie po zvarani. Pri zvarani sa do spoja a jeho okolia vnasaju deformacie a existuje tepelne ovplyvnena oblast v okoli zvaru, v ktorej dochadza k lokalnej zmene struktury materialu, rekrystalizacii povodnych zrn, strate pevnosti. Preto je nevyhnutne aby po zvarani nasledovalo dodatocne tepelne spracovanie na odstranenie vnutornych deformacii.
Hovorim, nie som odbornik na AL, ale pre Fe-zliatiny by nasledovalo zihanie na znizenie vnutornych deformacii.
Vyreklamovat ti to museli, pretoze to bola vyslovene chyba technologie spracovania. Zalezi, este ci bol lom krehky resp. huzevnaty v mieste trhliny. Z toho sa dalo dedukovat miesto iniciacie trhliny.
07.01.2010 - 09:15:51
01
Takze mam vyjadrenie odbornika:
Hlinik a jeho zliatiny nemaju paradoxne kryogenne spravanie (ako u oceli) a nemaju tzv. tranzitivnu teplotu (teplotu pri ktorej sa meni huzevnaty lom na krehky -ako u oceli), skusane do teplot nieco nad -100°C.
Paradoxne sa zvysuje pevnost a taznost materialu (tym padom aj huzevnatost).
Posle mi este state ohladom mechanickych vlastnosti hlinik. zliatin a ich zavislosti od teploty.
Ak bude zaujem hodim to sem.
Takze z toho vyplyva jedine: jazdit, jazdit, jazdit bez ohladu na vonkajsiu teplotu (samozrejme pokial telo dovoli) :D
07.01.2010 - 09:56:27
00
slubena krivky zavislosti mech. vlastnosti od teploty pre zaujimavost:
Rm - medza pevnosti
Rp02 - medza sklzu
A - taznost

Z tabuliek je jasne patrne, ze sa zvysuje taznost materialu (ako schopnost plastickej deformacie materialu) so zvysujucou sa teplotou.

Hawk, dohovoril som
07.01.2010 - 10:25:30
00
Ako uz napisal Romanx , toto som uz raz pred 4 rokmi rozoberal na bikefore.cz, na kryogennu techniku sa pouzivaju hlinikove zliatiny, pretoze hlinikove zliatiny pri velmi nizkych teplotach maju paradoxne zlepsene vlastnosti oproti oceli. Ja na to odbornik nie som, ale dali sa najst materialy na webe, ktore o tom pise. Ovsem, tieto zliatiny su malinko ine, ako tie, ktore sa pouzivaju na bajkoch. V zasade plati, ze hlinik je priatel zimy, ocel nepriatel. Ale vseobecne sa to nemoze riesit, pretoze ramy a suciastky na bajku su robene vzhladom na hmotnost a nie su konstruovane este aj na teplotne zataze. Titan tiez myslim je priatel zimy.

Co sa tyka toho, ze kovu je jedno ci je zima, alebo nevnima .. no, ide o vazobnu mriezku (tusim molekularna, neviem presny termin), a ta sa vplyvom teploty meni. Takisto ako diamant a uhlik maju rovnaku atomovu strukturu, ale inu mriezku je aj ina charakteristika materialu. Preto sa pri vysokej teplote kov topi, pri nizkej zase moze krehnut.

Typicky priklad ocele a mrazu .. ocelova rucka ako ochrana na volant auta .. nastrieka sa kvapalny dusik s teplotou asi -200 stupnov (ci kolko), klepne kladivkom a je po rucke :)

Treba pamatat, ze voda je prevít, dostane sa vsade :!: .. a sneh je tiez voda :nod:
07.01.2010 - 10:43:02
00
upresnenie: vsetky kovy tuhnu, krystalizuju. Velka vacsina kovov krystalizuje v kubickej K a hexagonalnej sustave H. Atomy su vrstvene v mriezkach. Zaobera sa tym krystalografia.
07.01.2010 - 10:56:21
00
joj tak toto su krasne temy to je radost citat, konecne tu niekto pise nadherne odborne veci to obcas az lutujem ze som nesiel na materialove inzinierstvo
07.01.2010 - 11:18:46
01
zahada vyriesena a podlozena faktami:) dakujeme!
07.01.2010 - 15:25:49
00
Skvelé a primerane rozsiahle vysvetlenie :y: dikes za námahu. O metalurgii niečo viem aj ja -hlavne ocel- taktiež o zváraní a následnej úprave ale mal som obavy ako je to u tenkostenných hliníkových trubiek to mi jasné nebolo. Od školy dáky čas ubehol aj technológie sa zdokonalili a teraz sa tomu už tak nevenujem. Ako pozerám bola téma prospešná pre viacerých a o to šlo . Fajn ;) Tak nech nám to šlape


Naposledy upravil Scorpi dňa 07.01.2010 - 23:40:50, celkovo upravené 1 krát.

07.01.2010 - 17:38:02
00
keyboard_arrow_up