Chalani dovolim si Vas este raz oslovit za ucelom podelenia sa o skusenosti.
Uz som sa pytal na nejake biky, ale neda mi nevratit sa k mojim oblubenym GTckam...
Ake mate skusenosti a nazor na GT Marathon (http://www.bikecentrum.kasko.sk/index.php?option=com_content&task=view&id=330&Itemid=136) a system idrive.
Triede Force drzi pokope stavbu kovany ilink, marathon "dogbone", co je ocelovy pruzok zaliaty do gumy na koncoch zasrobovany do ramu.
Pocul som rozne story o upilenych sroboch, biednej zivotnosti atd...
Pripadne pokial niekoho poznate kto to jazdi.
DAKUJEM
09.01.2009 - 07:55:42
00
PM 8)
09.01.2009 - 10:55:42
00
Preco PM? Ja som velmi zvedavy na nazory k tomuto systemu tiez. Moj osobny nazor totiz je, ze system odpruzenia zadnej stavby u GT je najhorsi mozny - premenliva poloha kluk vs sedla a väcsi prenos otrasov do kluk...
09.01.2009 - 11:05:05
00
ok je to ale tak trochu porovnanie X-control vs. I-drive
> predtým bola debata už o Lp takže preto som to riešil PM >> netvrím že je to na 100% nakoľko som I-drive nejazdil

Text PM
Vidím že Ťa zaujíma aj GT i-drive. Tak skúsim čo to k tomu systému napísať. Možno Ti to pomôže. Nepjazdil som síce tento bike a ani kamaráti nie (pokým nerátam DHI staré kde bolo niečo podobné ako i-drive). Budem písať skôr podľa programu linkage, kde sa dá vyčítať charakteristika zadnej stavby a pruženia.
Budem ho tak trochu porovnávať zo spomínaným Lp X-control.

Tak halvný rozdiel medzi bikami je v systéme pruženia. Lp funguje na princípe virtuálneho štvorčapu a GT na princípe jednočapu s plávajúcim uchytením kľúk (tiahlo drží na samostatnej časti rámu kľuky na jednom mieste). Veľkým rozdielom medzi týmito systémemi bude miera pedal kickback. Zjednodušene povedané uhol o ktorý potiahne reťaz kľuky pri prarpužení na plný zdvih pri určitom prevode. Logicky sa to meria na najľahšom prevode tam bude miera tohto efektu najvýraznejšia. Kôli tomuto má aj GT kľuky upevnené na samosstatnej časti rámu a prichytenej tiahlom. V reále sa ten uhol zmenší asi o 10° čo už môže občas cítiť. U Lp je ten uhol napríklad pri prevode píla 22 kazeta 32 .. cca 32° u GT cca 24° na tom istom prevode. V praxi sa to vlastne prejavuje ako blokovanie pruženia reťazou, pri väčších nárazoch ako potiahnutie kľúk proti smeru šlapania (pri prepružení potiahne reťaz cez kazetu kľuky späť). Je to vlastne sila ktorá pôsobí proti šľapaniu. Tento efekt má svoje negatíva a pozitíva. Hlavným negatívom je už spomínaná určitá blokácia pruženia ale len pri zábere. Pozitívom naopak lepšia akcelerácia pri odomknutom tlmiči a teda zníženie hojdavosti. Toto jsa dá u GT riešiť len propedalom na tlmiči. Preto GT bez tlmiča s propedalom/lockom by som asi nebral. U Lp je teda výhoda že je tam použitý tlmič ktorý nemá ani lock a zadná stavba je stále ochotná akcelerovať (nehojdavosť systému). Z osobnej skúsenopsti sa táto ochota neznižuje ani pri veľmi mäkkom naladení zadnej stavby, teda pri nízkom tlaku v tlmiči (SAG cca 25-30%). Takže máš zároveň veľmi komfotný bike ktorý po zábere do pedálov trochu stuhne a potom začne ochotne zrýchľovať. GT má zas výhodu že pri stúpaniach na ľahkom prevode je zadná stavba o niečo citlivejšia a pri šlapaní do pedálov v teréne o niečo lepšie reguje na nerovnosti. Teda tak to je len teoreticky, lebo otázny je chod zadnej stavby GT.
V spomínanom programe to vyjadruje krivka pomeru prepákovania. Tu je ďaľší zásadný rozdiel týchto systémov. Pomer prepákovania vlastne vyjadruje aké je prepákovanie na tlmič počas celého zdvihu. Ono sa táto veličina zvykne počas priebehu meniť a nieje konštatná, pri najlepšom len lineárne narastá/klesá. Do detailov nejdem zachádzať ale v skratke ak krivka klesá ide o zníženie pomeru prepákovania teda citlivejší chod a naopak ak krivka narastá ide o progresívny zchod. A tu je to u GT vs. Lp úplný opak. GT má spomínanu progresívnu krivku ktorá narastá a teda prepákovanie bude narastať až niekde k hodnotám 3,02 (pomer zdvih kolesa/zdvih na tlmiči). U Lp ide krivka presne opačne, od hodnoty niekde okolo 2,75 až k hodnote 1,8. Takže v praxi sa to prejaví tak že pri rovnakom SAGu na oboch bikoch budeš u GT cítiť akoby si tých 100mm nemal pod zadkom a u LP zas naopak akoby tam oblo viac ako an tom GT. Ďaľšie + je logicky pre nižší pomer prepákovania aj životnosť rámu a ložísk. Čím menšie prepákovanie tým menšie sily namáhaju čapy, rám a tým nižšie tlaky bude potrebné voziť v tlmiči.

Vybrať si z týchto systémov musíš na základe + a - čo Ti viac sedí a vyhovuje, no najlepšie je skúsiť oba biky a potom uvidíš.
09.01.2009 - 11:09:32
00
Vo VELO 1/2009 je na strane č. 66 článok SOUBOJ ČTYŘ, XC fully specialisté na maraton zdvih 100-120 mm, porovnané Focus Super Bud Team, GT Marathon Elite, LAPIERRE X - Control 310, MERIDA Mission HFS 1000-D. Celkom slusne rozpitvane biky a mozete hadat ktory obisiel v teste najlepsie.
09.01.2009 - 11:16:10
00
Vo VELO 1/2009 je na strane č. 66 článok SOUBOJ ČTYŘ, XC fully specialisté na maraton zdvih 100-120 mm, porovnané Focus Super Bud Team, GT Marathon Elite, LAPIERRE X - Control 310, MERIDA Mission HFS 1000-D. Celkom slusne rozpitvane biky a mozete hadat ktory obisiel v teste najlepsie.


nie som si isty ci mam posledne velo doma, ale skus :)
09.01.2009 - 11:18:21
00
Aj ja by som bol rád, ak by tu niekto ten test hodil 8) . Rád by som si niečo o tom prečítal a Velo momentálne nieje doma. Zároveň však treba brať do úvahy objektivitu toho testu. Samozrejme spochybniť ju nemám právo, ani nič podobné, ale občas mi tam niektoré veci prídu zvláštne (subjektívny názor 8) ).
09.01.2009 - 11:22:23
00
nie som si isty ci mam posledne velo doma, ale skus :)
Nechcem, aby to vyzeralo zaujato ale cisto matematicky zratanim hodnotiacich bodov je na tom najlepsie Lapierre X -Control 310. Samozrejme to beriem s rezervou pretoze vsetky maju svoje + aj - ale kedze sa moj zadok vozi na 310 mozem vysledok testu potvrdit. Dalsim velkym + pre LP je design ktory pri porovnani vsetkych styroch modelov vinika.
09.01.2009 - 11:23:28
00
Tu je link ale nieje tam cely clanok http://www.ivelo.cz/cislo/2009-1/ukazka2/

Prílohy:

2009_1_2_1.jpg
2009_1_2_1.jpg 13.17 KiB thumb_up0thumb_down

2009_1_2_2.jpg
2009_1_2_2.jpg 12.86 KiB thumb_up0thumb_down

2009_1_2_3.jpg
2009_1_2_3.jpg 13.89 KiB thumb_up0thumb_down

2009_1_2_4.jpg
2009_1_2_4.jpg 12.88 KiB thumb_up0thumb_down

09.01.2009 - 11:26:31
00
Pomer prepákovania vlastne vyjadruje aké je prepákovanie na tlmič počas celého zdvihu. Ono sa táto veličina zvykne počas priebehu meniť a nieje konštatná, pri najlepšom len lineárne narastá/klesá. Do detailov nejdem zachádzať ale v skratke ak krivka klesá ide o zníženie pomeru prepákovania teda citlivejší chod a naopak ak krivka narastá ide o progresívny zchod. A tu je to u GT vs. Lp úplný opak. GT má spomínanu progresívnu krivku ktorá narastá a teda prepákovanie bude narastať až niekde k hodnotám 3,02 (pomer zdvih kolesa/zdvih na tlmiči). U Lp ide krivka presne opačne, od hodnoty niekde okolo 2,75 až k hodnote 1,8. Takže v praxi sa to prejaví tak že pri rovnakom SAGu na oboch bikoch budeš u GT cítiť akoby si tých 100mm nemal pod zadkom a u LP zas naopak akoby tam oblo viac ako an tom GT. Ďaľšie + je logicky pre nižší pomer prepákovania aj životnosť rámu a ložísk. Čím menšie prepákovanie tým menšie sily namáhaju čapy, rám a tým nižšie tlaky bude potrebné voziť v tlmiči.

Mne v principe viac vyhovuje charakteristika ked ma bike zo zaciatku citlivejsi zdvih kvoli zehleniu malych nerovnosti (to su tie najneprijemnejsie otrasy) a neskor progresivita pri väcsich narazoch narasta, nie ze na zaciatku je progresivita väcsia a zadna stavba menej citliva a potom zacne zadok aj pri priemernom naraze zbytocne prepadavat do zdvihu.
09.01.2009 - 11:29:17
00
Nechcem, aby to vyzeralo zaujato ale cisto matematicky zratanim hodnotiacich bodov je na tom najlepsie Lapierre X -Control 310. Samozrejme to beriem s rezervou pretoze vsetky maju svoje + aj - ale kedze sa moj zadok vozi na 310 mozem vysledok testu potvrdit. Dalsim velkym + pre LP je design ktory pri porovnani vsetkych styroch modelov vinika.

Skoda ze netestovali v porovnani s Meridou 96, bolo by to objektivnejsie - to je totiz model ktory patri do toho porovnania viac kedze nahradza povodny LRS system.
09.01.2009 - 11:31:03
00
Mne v principe viac vyhovuje charakteristika ked ma bike zo zaciatku citlivejsi zdvih kvoli zehleniu malych nerovnosti (to su tie najneprijemnejsie otrasy) a neskor progresivita pri väcsich narazoch narasta, nie ze na zaciatku je progresivita väcsia a zadna stavba menej citliva a potom zacne zadok aj pri priemernom naraze zbytocne prepadavat do zdvihu.

Tá krivka nehovorí nič o vlastnostiach tlmiča. Je to čisto len o pomere prepákovania. Čiže keď zoberieš ešte do úvahy konečnú progresivitu tlmiča určite sa zadná stavbe nebude prepadávať.
Samozrejme, rozdiel medzi GT a LP bude veľký v tomto. Ale myslím že u 100mm je lepšie keď sa využíva maximum zdvihu. Osobne mi viac vyhovuje keď tlmič a vidlica využíva väčšinu zdvhiu. Ale toto už je o osboných preferenciách a ako som spomínal, každý si musí vybrať podľa kladov a záporov. Pre niekhoo môže byť zápor progresivita zadnej stavby pre niekoho naopak.
09.01.2009 - 11:36:04
00
To je fakt, v kombinacii s progresivitou vzduchovych tlmicov moze byt vysledok pri klesajucom prepakovani s rastucim zdvihom velmi dobry.

EDIT: Mirecku, daj sem pls. aj tie grafy prepakovania z linkage pre LP aj GT. A ak najdes, tak pridaj aj graf mojho (Kona Dawg 2005) pre porovnanie - som velmi zvedavy.


Naposledy upravil Jezus dňa 09.01.2009 - 11:41:34, celkovo upravené 1 krát.

09.01.2009 - 11:38:08
00
Skoda ze netestovali v porovnani s Meridou 96, bolo by to objektivnejsie - to je totiz model ktory patri do toho porovnania viac kedze nahradza povodny LRS system.
Do testu vybrali fully s cenovym rozpetim 45 000 - 55 000 Kč a mozno tam bol aj iny zamer. Ako som pisal treba to brat s rezervou, pretoze su porovnavane 4 biky z X moznych modelov.
09.01.2009 - 11:39:48
00
tak som to nasiel, nakolko k tomu bola dobra diskusia vo vlakne "light AM fully..."

model GT I-drive je tu: http://forum.mtbiker.sk/viewtopic.php?f=1&t=18010&st=0&sk=t&sd=a&hilit=am+fully&start=30

pozri si cele vlakno, zaujimava diskusia. inac db linkage sa da stiahnut ako demo verzia http://www.bikechecker.com/index.php?demo nemas sice moznost vytvarat modely, ale da sa to cele pozriet aj v pohybe. fajn na prvotne zorientovanie, ale nenahradi vlastnu skusenost a pocit z jazdy.
09.01.2009 - 12:52:13
00
keyboard_arrow_up