odlahcovanie kolies - co si o tom myslite pri MTB XC

Anketa bola ukončená dňa 15.07.2021 - 22:10:24

odlahcenie kolies ma vacsi zmysel ako inych casti bicykla pre vsetkych jazdcov, 52% [ 14 ]
odlahcenie kolies ma obzvlast zmysel pri netrenovanych (napr. deti) pri jazde do kopca a tam kde je nerovnomerna jazda, 11% [ 3 ]
odlahcenie kolesa prinasa takmer podobny efekt ako odlahcenie akejkolvek inej casti bicykla, 4% [ 1 ]
dajte mi uz pokoj s odlahcovanim bicykla a je jedno ktorej casti, radsej zhodim speky a je mi jedno kolko vazi bicykel 33% [ 9 ]
Celkový počet hlasov : 27
zakladam tuto temu aby som zistil aky mate nazor na odlahcovanie kolies pri mtb xc jazdu.

chcel by som poprosit aby prispevky obsahovali odkaz na nejaky test a externy odkaz (ci uz video alebo stranku je jedno v akom jazyku) a vase komentare.

Samozrejme uvitam aj Vase skusenosti ktore su oprene na zaklade nejakych merani (napr. powermetrom) napr. pri rovnakych plastoch ale inych rafikoch a kompezacia vahy na bicykli t.j. rovnakej celkovej vahy.

osobne pocity ako zmenil som za lahsie rafky o 50 gramov a zrazu som bol ako strela prosim nepublikovat. Ani ked Vam to odskusaju traja dalsi kamosi ;)

uvitam aj navrh na novu otazku (netusim ci sa da nasledne doplnit) snad ano .. popripade rad zrusim temu ak niekto ju obsiahne komplexnejsie :)

DAKUJEM!
16.04.2021 - 22:10:24
00
Tak moj prvy prispevok, ano viem ze nie z oblasti mtb ale predsa len to co odstartovalo vela komentarov v inej teme

https://youtu.be/0QDnUkUaQfk

nazor Jean-Paul Ballard heads up Swiss Side

kde vysledok je: aerodynamika ma ovela vacsi vplyv ako hmotnost kolesa, hmotnost kolesa podla merani nema takmer ziaden vplyv (cestna cyklistika)
16.04.2021 - 22:20:48
00
https://www.youtube.com/watch?v=XPUuF_dECVI
16.04.2021 - 22:35:00
00
zaujimava simulacia.

https://youtu.be/kj9IKhLqSlg

Skoda ze v nej je tak velky rozdiel neodpruzenej vahy 4 kg vs. 6 kg a zaroven skoda ze ten rozdiel nepresunul do odpruzenej vahy.
16.04.2021 - 23:04:17
00
stanos4 napísal:


toz stanos4 to 50 minutove video z prednasky beriem ako pomstu zato ze som prednasky ako student nenavstevoval ;)

sledoval som do 23 minuty a takmer ziadne ponaucenie okrem 9:30- ca 14:00 minuty som nenasiel.
plny (solid) valec pri zrychlovani neovplyvnuje pri plnom rolovani ani hmotnost ani dlzka.
plny solid zrychluje rychlejsie ako trubka

takze som asi spomalena "trubka" a nenasiel ziadne ponaucenie k teme a rad si precitam ktoru cast videa si mam obzvlast vsimnut a ake ponaucenie to ma k teme :)

DIK
17.04.2021 - 10:09:54
00
to video obsahuje v principe vsetko co potrebujes. Koleso je zotrvacnik, v prvom priblizeni je to kruh s hmotnostou M, a teda moment zotrvacnosti si najdes napr. tuna: http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hbase/mi.html

nechce sa mi to odvadzat si vsetko a spominat, ale v principe to mas nakoniec zhrnute v tom videu co si sem dal v predoslom prispevku - ten rozdiel medzi kolesami s "o par gramov" rozdielnou vahou nebude iste ziadne zavratne cislo, o to menej ked vezmes do uvahy cely system - jazdec+bike+teren.

Dovolim si skromne odhadnut, ze vacsina ludi co pozoruje rozdiel je kombinacia dalsich faktorov, ako napr:
* zmena tuhosti rafika
* nove naboje s novymi loziskami
* zmena celeho biku * zmena rozmeru kolies (priemer, sirka)
* zmena niecoho ineho - napr. lepsia kondicia

Tvrdim ze ale nebude ziadny rozdiel pri vsetko ostatnom presne rovnakom (keby sa take da dosiahnut): to urcite netvrdim a rozdiel tam pravdaze bude. Ale ako si mal na konci toho videa, tam ti to dokonca vycislil - na 500g neodpruzenej vahy to tam odhadol v lepsom pripade na jednotky percent. Btw, ak sa to nezmazalo, tak niekto sem par rokov dozadu tiez daval take porovnanie, ma to svoje vlakno, a tusim prikladal aj excel tabulku s nejakymi simulaciami. Treba si ale uvedomit, ze napr. pre TdF aj tento drobny rozdiel moze znamenat rozdiel medzi vyhrou vs dojdenie do ciela v pelotone - pretekar ma na zachytenie sprintu radovo nizke jednotky sekund a ak ho nezachyti tak konci - a tu sa hodi kazdy usetreny wat.

Pre ilustraciu, usetrena rotacna energia pri prechode 2.5kg -> 2kg koleso vs translacna kineticka energia zvysku biku+jazdca - to je to co ta zaujima ked brzdis/zrychlujes (i.e. neuvazujem teraz translacnu kineticku energiu kolies, ktora je "zhodou nahod" exaktne rovna rotacnej energii v tomto priblizeni):

v = 40km/h = 11.11m/s
obvod 29" plasta ~= 2300mm=2.3m
polomer ~= 366mm = 0.366m

w = rychlost / polomer = 11.11ms-1/0.366m = 30.4 s-1

M1 = 2.5kg
M2 = 2kg
I = M*R^2
I1 = 2.5kg * (0.366m)^2 = 0.335 kg*m
I2 = 2kg*(0.366m)^2 = 0.268

E1 = 1/2*I1*w^2 = 0.5*0.335kg*m*(30.4s-1)^2 ~= 155 J
E2 = 2/3*I2*w^2 = 0.5*0.268kg*m*(30.4s-1)^2 ~= 124 J

dE = E1 - E2 ~= 31J


zvysok biku + jazdec = 60kg
Ek = 1/2 m*v^2 = 0.5*60kg * (11.11m/s)^2 = 3700J

dE/Ek * 100% ~= 0.84%

Cize ako vidno, potencial pre nejaky efekt tam je - oproti usetreniu 0.5kg "nerotovanej" hmotnosti usetris raz tolko (neviem z kade sa zobral faktor 4 v sterbovi).

Dalsie miesto na efekt je (ta druha cast videa ktoru som postol) - tym ze koleso je zotrvacnik, tak musis vydat energiu na jeho vychylenie ked sa rotuje - toto bude mat vplyv na to "ako tazko sa ti zabaca". Opat ale, pochybujem ze efekt bude vyrazny.

Resp. lepsie je povedat - treba to brat relativne voci vahe celej sustavy = jazdec + bike. Napr. v pripade deti/velmi lahkych jazdcov to moze robit uz zaujimavy rozdiel, ale detske bicykle su imo temou z ineho sudka.

Z "mojho" pohladu su omnoho dolezitejsie ine vyhody ktore ziskas vymenou za "lepsie" kolesa, nie usetrena rotacna hmotnost sama o sebe. Pravdaze, hovorim o pripade slusne vs superdrahe kolesa s primeranou vahou danemu jazdcovi. Opat ale, to je cela pointa odlahcovania/zlepsovania - stoji to za to?.... napr. asi len tazko by som vseobecne oznacil upgrade z shimano brzd ~mt200 na mt410 ako "oplati sa" - coz neznamena ze pre niektore situacie to nemoze byt vhodne, pripadne vyhodne
17.04.2021 - 11:48:32
11
Uz sa v tych poctoch zacalo brat v uvahu, ze clovek nie je eletromotor a ma mrtvu zonu pri slapani /tj neustale prekonavani zotrvacnosti pri kazdom otoceni kluky v kopci/ ?
17.04.2021 - 12:02:21
00
lto https://www.reddit.com/r/Velo/comments/29oedw/the_case_against_rotating_weight/
precitaj si to vlakno. V skratke - ak slapes "rovnomerne" - cize udrzujes rychlost as s mrtvou zonou, tak je to jedno, pretoze to co do rotacnej energie vlozis kratkodobym zrychlenim pri zabere ti ona vrati v mrtvej zone. Hovori sa tomu zakon zachovania energie.

A ako som odhadol vyssie, to 1% je hranicny (najhorsi) pripad idealizovaneho systemu - i.e. vsetka rotacna energia co das do systemu "navyse" je pre teba "zla" a nikdy ti "nepomoze", coz v skutocnosti (napr. pre vyssie spomenuty pripad) nieje pravda.
17.04.2021 - 12:11:44
13
Kokos, normalne sa divim kolko usila sa vklada do relativne jednoduchej a zaroven zbytocnej 🤪 temy pre vacsinu jazdcov. Odlahcenie samozrejme zmysel ma, pri XC urcite vacsie ako v Trail alebo nebodaj Enduro ci DH. Ale dobre sa to cita po veceroch 😁👍
17.04.2021 - 18:59:47
00
Podľa môjho názoru a skúseností, má váha kolesa ako celku - hmotnosť rotujúcej neodpruženej hmoty, citeľný vplyv na jazdu, nie vždy je však vhodné odľahčovať.

Mám dva bicykle, HT a FS.
Na HT mám 32H 30mm 29" ráfy a 2,3" XC pneu s dušou.
Na FS mám 28H 25mm 29" a doteraz jazdené 2,25" XC pneu TL

Mám 90kg, s výbavou a ruksakom teda niekedy aj cez 100.
HT mám z veľkej časti na bikepacking a biketouring, kde sa počíta s vyšším zaťažením, kolesá sú pevné ako mostné laná ale ich váhu cítiť, najmä pri udržiavaní rýchlosti (vyšší valivý odpor, odpor duše, a i)

Kolesá na FS idú do kopca ako by nič (aj keď to nie sú karbóny. DT X1700) ale na moju váhu je zrejme 28H málo a treba ich furt centrovať, čo ma štve.

Je teda treba zvážiť aj praktickú stránku a či sa plánuje odľahčovať na DH alebo XC a najmä či má jazdec 70, alebo 95 kg.

Určite je však pri jazde citeľný rozdiel, či sa váha uberie z kolies alebo z rámu, resp komponentov. Je to predsa rotujúca hmota, ktorú priamo ženieme nohami.

Ľahko vysvetlitelné. Ak by moje kolesá boli ťažšie o 20 kg, asi by ma po kilometri trafil šľak, ale keď si dám na bike 20kg brašne, viem v pohode dlhodobo fičať 25kmh +/-
17.04.2021 - 21:56:51
00
Hmotnost rotujucich casti sa neriesi len v cyklistike ale napr. aj v motorsporte. Tam urcite najdes odpovede ktore hladas.

https://mbworld.org/forums/c63-amg-w204/432257-dyno-runs-effects-wheel-tire-weights-wheel-horsepower.html

Prvy link co mi hodil google - dyno run lightweight wheels

Vykon motora je konstantny. Vykon na kolesach je vzdy nizsii ako vykon motora. Cim viac a vacsiu hmotnost bude motor roztacat, tym ma vacsi stratovy vykon...

A to plati aj na bajku. Len teda asi to bude obtiaznejsie presne zmerat.
17.04.2021 - 23:52:02
00
halopici - az na to ze prve 2 kolesa, ktore su si asi dost podobne, akorat rozdielna vaha (iny rim ale plaste rovnake?) sa vlastne uplne prekryvaju. Rozdielne je tretie koleso, ktore ovsem ma uplne ine plaste a ine rozmery ak to dobre citam. Rozdiel by som hladal tam.... vahovy rozdiel je pri tom 8lb (3.6kg) a itak si ziskal max 2% ak laickym pristupom vezmem len max vykon co tam pisu - ako iste vidis, je tam vcelku "vela" sumu v tom signaly, cize kludne to moze byt menej %.

Lery741: valivy odpor = hlavne vlastnost plasta/duse, nie rafiku. Porovnavat kolesa z 2 roznych bikov, rozneho urcenia, osadenia, etc.... je presne v tom duchu ako som pisal vyssie - mas tam miliardu inych premennych ktore absolutne nekontrolujes a preto povedat ze "ja to citim na tychto 2 paroch" je velmi nizko vypovedne.
18.04.2021 - 00:22:17
00
Tretie koleso ma iny rozmer gumy ale co sa tyka priemeru - tak ten je identicky (729mm). Ako som napisal , hodil som prvy link z googlu. To nieje nejaka moja spekulacia ale fakt. Pri autach sa to riesi desiatky rokov a je to X krat aj podlozene meraniami ze hmotnost kolies ma vplyv na vykon na kolesach.

Proste to je ako keby niekto tvrdil ze naco mazat retaz - vsak ja slapem stale rovnako. Ano, akurat sa tvoja sila neprenasa do pohybu vpred ale straca sa v suchej retazi kedy sa o seba trie XX clankov. Co ostalo z tej sily ide do roztocenia kolesa - do deformacie vystupkov na plasti a nakoniec sa konecne posunies vpred. Cim viac tychto "prekazok" eliminujes, tym vacsi vykon "na kolese" dostanes. Jedna z tych prekazok je prave vaha toho co roztacas (aj kluky, retaz, kazeta)

https://www.youtube.com/watch?v=7PRZ5IIT5Tg

https://rightfootdown.com/opinions/go-faster-with-lightweight-brake-rotors/ riesia hmotnost brzdoveho kotuca
18.04.2021 - 00:42:04
00
stanos4 napísal:

Lery741: valivy odpor = hlavne vlastnost plasta/duse, nie rafiku. Porovnavat kolesa z 2 roznych bikov, rozneho urcenia, osadenia, etc.... je presne v tom duchu ako som pisal vyssie - mas tam miliardu inych premennych ktore absolutne nekontrolujes a preto povedat ze "ja to citim na tychto 2 paroch" je velmi nizko vypovedne.


A čo som mal porovnať rovnaké kolesá? Čo by som potom na nich porovnal? Valivy odpor je okrem iného aj vlastnosť plášťa, ale narážal som skôr na dušu, keďže duša je element, ktorý niekto používa, niekto nie. Ale jej použitím vzrastá hmotnosť a zákonite aj valivy odpor a teda aj jazdné vlastnosti.

Tabuľky a grafy nechajte Sulíkovi, hmotnosť kolies má jednoznačne vplyv na jazdu a jasné, že je rozdiel, či je váha na kolesách alebo na ráme, o tom som už písal vyššie.
18.04.2021 - 00:59:48
00
keyboard_arrow_up