to video obsahuje v principe vsetko co potrebujes. Koleso je zotrvacnik, v prvom priblizeni je to kruh s hmotnostou M, a teda moment zotrvacnosti si najdes napr. tuna:
http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hbase/mi.htmlnechce sa mi to odvadzat si vsetko a spominat, ale v principe to mas nakoniec zhrnute v tom videu co si sem dal v predoslom prispevku - ten rozdiel medzi kolesami s "o par gramov" rozdielnou vahou nebude iste ziadne zavratne cislo, o to menej ked vezmes do uvahy cely system - jazdec+bike+teren.
Dovolim si skromne odhadnut, ze vacsina ludi co pozoruje rozdiel je kombinacia dalsich faktorov, ako napr:
* zmena tuhosti rafika
* nove naboje s novymi loziskami
* zmena celeho
biku * zmena rozmeru
kolies (priemer, sirka)
* zmena niecoho ineho - napr. lepsia kondicia
Tvrdim ze ale nebude ziadny rozdiel pri vsetko ostatnom presne rovnakom (keby sa take da dosiahnut):
to urcite netvrdim a rozdiel tam pravdaze bude. Ale ako si mal na konci toho videa, tam ti to dokonca vycislil - na 500g neodpruzenej vahy to tam odhadol v lepsom pripade na jednotky percent. Btw, ak sa to nezmazalo, tak niekto sem par rokov dozadu tiez daval take porovnanie, ma to svoje vlakno, a tusim prikladal aj excel tabulku s nejakymi simulaciami. Treba si ale uvedomit, ze napr. pre TdF aj tento drobny rozdiel moze znamenat rozdiel medzi vyhrou vs dojdenie do ciela v pelotone - pretekar ma na zachytenie sprintu radovo nizke jednotky sekund a ak ho nezachyti tak konci - a tu sa hodi kazdy usetreny wat.
Pre ilustraciu, usetrena rotacna energia pri prechode 2.5kg -> 2kg
koleso vs translacna kineticka energia zvysku biku+jazdca - to je to co ta zaujima ked brzdis/zrychlujes (i.e. neuvazujem teraz translacnu kineticku energiu kolies, ktora je "zhodou nahod" exaktne rovna rotacnej energii v tomto priblizeni):
v = 40km/h = 11.11m/s
obvod 29" plasta ~= 2300mm=2.3m
polomer ~= 366mm = 0.366m
w = rychlost / polomer = 11.11ms-1/0.366m = 30.4 s-1
M1 = 2.5kg
M2 = 2kg
I = M*R^2
I1 = 2.5kg * (0.366m)^2 = 0.335 kg*m
I2 = 2kg*(0.366m)^2 = 0.268
E1 = 1/2*I1*w^2 = 0.5*0.335kg*m*(30.4s-1)^2 ~= 155 J
E2 = 2/3*I2*w^2 = 0.5*0.268kg*m*(30.4s-1)^2 ~= 124 J
dE = E1 - E2 ~= 31J
zvysok biku + jazdec = 60kg
Ek = 1/2 m*v^2 = 0.5*60kg * (11.11m/s)^2 = 3700J
dE/Ek * 100% ~= 0.84%
Cize ako vidno, potencial pre nejaky efekt tam je - oproti usetreniu 0.5kg "nerotovanej" hmotnosti usetris raz tolko (neviem z kade sa zobral faktor 4 v sterbovi).
Dalsie miesto na efekt je (ta druha cast videa ktoru som postol) - tym ze koleso je zotrvacnik, tak musis vydat energiu na jeho vychylenie ked sa rotuje - toto bude mat vplyv na to "ako tazko sa ti zabaca". Opat ale, pochybujem ze efekt bude vyrazny.
Resp. lepsie je povedat - treba to brat relativne voci vahe celej sustavy = jazdec + bike. Napr. v pripade deti/velmi lahkych jazdcov to moze robit uz zaujimavy rozdiel, ale detske
bicykle su imo temou z ineho sudka.
Z "mojho" pohladu su omnoho dolezitejsie ine vyhody ktore ziskas vymenou za "lepsie" kolesa, nie usetrena rotacna hmotnost sama o sebe. Pravdaze, hovorim o pripade slusne vs superdrahe
kolesa s primeranou vahou danemu jazdcovi. Opat ale, to je cela pointa odlahcovania/zlepsovania - stoji to za to?.... napr. asi len tazko by som vseobecne oznacil upgrade z shimano brzd ~mt200 na mt410 ako "oplati sa" - coz neznamena ze pre niektore situacie to nemoze byt vhodne, pripadne vyhodne