A na ktoré pokročilé technológie pre napríklad taký 29" HT sa toľko čakalo, keď sa smiem spýtať? V roku 2004 som mal celoodpruženú Meridu Transmission Elite s inteligentným tlmičom so zdvihmi 120. Vtedy ešte neboli tie pokročilé technológie, aby tá Merida mohla mať 29" kolesá? Ktoré pokročilé technológie a ktoré vychytávky jej chýbali?
Bolo to čiastočne napísané aj v tom článku.
Tá Merida by s 29" kolesami bola
a) málo tuhá - XC vidlice nemali pevnú os, tapered hlavovka neexistovala. Pevnú os vzadu v XC kategórii taktiež neexistovala. Vidlice mávali užšie vnútorné nohy a ich celkový návrh zaostával - však si stačí pozrieť skok medzi Rebou s 32mm vnútornými nohami prvej generácie a Rebou s 32mm vnútornými nohami novšej generácie s inými vonkajšími nohami.
b) ťažká - rozdiel v hmotnosti rámu by nebol nejaký hrozný, ale kolesá a
plášte boli vtedy inde. Nástup iných profilov ráfikov, TLR plášťov atď. je pozorovateľný až v posledných rokoch.
c) neobratná - s 26" kolesami mala zadnú stavbu dlhú 435mm ak pozerám geo k ročníku 2009, nepredpokladám že bude kratšia na tom staršom. Riešením by bol iný systém pruženia, aj napríklad v kombinácii s tvarovaním sedlovej trubky a direct mount prešmykom (no v tej dobe to bolo na akom bicykli?). Alebo výraznejšie zmeniť hlavový uhol, čo tiež nie je najideálnejšie riešenie.
d) drahá
Takže kto by si ten
bicykle kúpil? Aj keby ho Merida vyrobí a nanúti pretekárom, tak by bežný zákazník po odskúšaní (ak by ho neodradili skúsenosti iných) ohrnul nosom a išiel by ďalej, lebo by to bola poriadna mrdka a na 26" bicykle by sa nechytala.
K HT-čku - najmä platí to ohľadom vidlíc a kolies. Rozdiel v hmotnosti a tuhosti rámu by bol minimálny, to by ľuďom nevadilo. Ale že by bol veľmi slabý výber vo viacerých ohľadoch "zlých" komponentov, to by už vadilo. Nebol teda dôvod sa hrnúť do rozsiahlej výroby bicyklov s inými kolesami, keď sa 26" dobre predávali a 29" by mali výrazne zaostávať s neistou budúcnosťou.
Cannondale a ich štandardy, súčasné "podarené" 29" bicykle a
komponenty do ďalšej debaty nepliesť
Aby sa niečo presadilo, musia mať viacerí výrobcovia bicyklov schopné možnosti v strednej a vyššej triede, ktorá vyhráva preteky a robí reklamu, v nižšej triede dostatok akceptovateľných možností.
Samozrejme tento príspevok nezohľadňuje všetky možnosti a fakty, ale má naznačiť, že vyrobiť dobrý a dobre predajný 29"
bicykel je v posledných rokoch o dosť jednoduchšie a nie je to len marketing. Vďaka staršiemu vývoju a aj mnohým pokusom s 29" kolesami bolo možné dosiahnuť tento stav.
Dlhý príspevok, môj názor, chyby a nelogické veci môžu byť prítomné.