Čaute, potrebujem poradiť s výberom nového bicykla. Jazdiť by som chcel 35%asfalt, 35%lesne cesty, luky, polia a 30% singletraily. Jazdil som doteraz iba na cestnom bicykli, občas som si požičiaval horský na nejaké výjazdy. Mám rád stúpania. Vyberám si medzi Kona Honzo a Ctm Zephyr xpert https://kubicasport.eu/kona-honzo-29-2022-gloss-metallic-pewter
O polozenejsej vidlici som uz pisal. Dlhsia stavba znamena ze mas koleso dalej od stredovej osy - bicykel je stabilnejsi vo vacsich rychlostiach, pri slapani do kopca nema tendenciu sa tolko stavat na zadne, celkovo je to lepsie na take pluzenie a plynulu stopu, klopky pekne zosiroka a rozdiel citit aj na dlhych trasach a rovinkach ze sa tolko nenadres. Kratsia zadna stavba je zase hravejsia, bicykel je zabavnejsi, obratnejsi a ide lahsie do manualu. Mam posuvne patky takze to mam vyskusane na rovnakom biku, uz 1cm je citit rozdiel. V podstate na dlhe trasy, vyslapy a zjazdy jazdim radsej najdlhsiu zadnu stavbu, pumptrack co najkratsiu. Ak ale vyberas podla tohoto udaju tak si treba dat pozor na to ci sa berie v geo dlzka trubky alebo vodorovna dlzka medzi stredovou osou a osou kolesa. A samozrejme na jazdne vlastnosti nema vplyv len jeden udaj z geo, treba to brat komplexne, aj s kratkou zadnou stavbou vies napr docielit pohodlny vyslap (dlhsi reach a strmsia sedlova trubka)
Robo52. reach je vodorovna vzdialenost stredoveho zlozenia od hlavovej trubky a preto pri dvoch podobne dlhych bicykloch reach priamo suvisi s uhlom sedlovej trubky (kedze ta vychadza skoro vzdy zo stredoveho zlozenia hore) a tak je jasne, ze ked uhol sedlovej trubky iny, tak bude aj reach. A dlhsia zadna stavba (surprise, surprise) tiez vyhadza z uhla sedlovej trubky, lebo 29" koleso ma nemenny obvod a sedlova trubka sa ho nemoze dotykat. Realne ma ale CTM iba o kusok kratsi razvor, takze celkovou stabilitou budu na tom aj tak asi podobne.
Ale kludne to tu prezentuj ake su tie bicykle strasne rozdielne kvoli tej nahnutejsej sedlovke na CTM, trapko...
opatrny-lenochod Reach a dlzka zadnej stavby priamo suvisia s uhlom sedlovej trubky? Vysvetli mi prosim este raz ze AKO??? Na obrazku dole je reach oznaceni velkym R a dlzka zadnej stavby F. Velmi som zvedavy ako toto planujes obhajit.
opatrny-lenochod wtf, ked sa povie A tak treba povedat i B. Je to tak ako pisem ze sa neda pozerat len na jednu hodnotu. Reach sa zmenou uhlu sedlovky nemeni, ak si to myslel tak ze pri rovnakom dlhom TT a inom uhle sedlovky tak ano ale treba povedat ze sa meni preto ze predlzujes predny trojuholnik (cize je to samozrejme). Ale treba potom povedat aj to ze sa reach meni i zmenou stacku a teda vysky v ktorej sa meria (cim nizsie to budes merat tym bude reach dlhsi).
Rovnako je ta tvoja info ze dlzka stavby zavisi od uhlu sedlovky neuplna a nepresna. Jednak to (z casti) plati len ak chces mat co najkratsiu zadnu stavbu a potom do toho rovnakou mierov vstupuje i rozdiel vo vyske medzi osou kolesa a stredovou osou pretoze cim vyssie mas stred voci osi kolesa tym vies sedlovku viac polozit bez toho aby si musel menit polohu kolesa. A zabudol si na zasadny fakt ze sedlove trubky sa uz celkom casto zohynaju takze ten vplyv ktory tu popisujes nie je az taky markanty ako si myslis.
Plus pisem ze uz 1cm v dlzke zadnej stavby na rovnakom biku je znacne citelny a markantne ovplyvnuje spravanie sa biku. Mam to dlhodobo odskusane s posuvnymi patkami, ak by som to netestol tak neverim ze taka mala zmena spravi taky velky rozdiel. Ze tam je rozdiel uz citim i na rovinke, najvacsi rozdiel je pri manualy, skokoch atd. Oproti kratsej zadnej stavbe ked nahodim dlhsiu tak zo zaciatku neviem spravit ani manual a nauceny na kratsi zadok neviem zdvihnut predne koleso tak aby som nieco manualom presiel. Pumptrack je samozrejme obrovsky rozdiel a zakruty samozrejme tiez + plus s kratkym zadkom mam pocit ze dozadu nemam tolko opory (klopky i rovinky) a dole kopcom to je nestabilnejsie - a to je rozdiel 1-1,5cm na rovnakom biku. A teraz si pozri ako sa tie biky lisia v geo.
vrabc0Al, ak su dva rovnake ramy a na jednom sa mierne nahne sedlova trubka pri zachovani razvoru, tak sa o nieco automaticky zmeni viacero rozmerov. Stale ale ide hlavne o posun sedla dozadu a stredu dopredu. Pri sedeni sa tym eliminuje pocit predlzenia zadnej stavby, lebo clovek stale sedi vo viac-menej rovnakej polohe nad kolesom.
Pri tychto dvoch bicykloch ani toto natocenie sedlovej trubky nema podla mna taky vyznamny efekt pre bezneho cloveka, ktory bude jazdit max. v miernom terene, na ktory su oba tie bicykle stavane.
A porovnavat jeden bicykel a menit na nom jeden rozmer, ktory je nezavisly od inych je nieco ine ako menit uhol sedlovky a dodrziavat pritom ostatne rozmery.
Robo52 urob uhol D o nieco ostrejsim, t.j. nahni celu sedlovu trubku viac dozadu (proti smeru hod.ruciciek), ale stale tak, aby bola v rovnakej vzdialenosti od pneumatiky ako povodne. Za predpokladu, ze stredove zlozenie je stale upevnene v rovnakej polohe voci osi sedlovej trubky a teda sa stredove zlozenie pohlo dopredu, kedze sedlovka sa "natocila" proti hod. rucickam, tak aky vznikne novy reach a chainstay length, hm? Nebude reach kratsi a zadna stavba dlhsia?
Tak teraz som sa stratil. Pises o tom ze pri rovnako dlhych bikoch reach zavisi od uhlu sedlovej trubky co je samo o sebe blbost tak som si myslel ze ako dlzku v tomto pripade myslis ETT. Teraz uz pises o rovnakom razvore. No a bud rychlo pises alebo si nieco zabudol napisat alebo tomu uplne nerozumies. Ak totiz nahnes sedlovu trubku dozadu tak sedis viac nad zadnym kolesom a zmeni sa ti len ETT ktore sa predlzi. Zadna stavba sa nijak nemeni.
- Ak si myslis ze sa automaticky zmeni i ETT tak sa mylis, pretoze ak je cielom zachovat rovnake ETT tak tu dlzku musis povazovat za druhu upravu cielom ktorej je kompenzovat posun sedla dozadu. A teda aby si ponechal rovnake ETT a posunul sedlo dozadu tak musis skratit predny trojuholnik co ti zmensi reach a razvor ktory ale pises ze ma byt nemenny.
- Ak to myslis tak ze posunutim sedla dozadu a teda zalomenim sedlovej trubky ti bude sedlovke zavadzat zadne koleso a preto musis automaticky predlzit zadnu stavbu a posunut tym koleso dozadu tak to je tiez chybne uvazovanie a po spravnosti robis zmenou zadnej stavby dalsiu zmenu geo ktoru treba zmienit ako zmenu. Neviem preco by sa ale mala automaticky posuvat napriklad zadna stavba ked sa moze napriklad zdvihnut stred a pritom docielis to iste len inym sposobom a teda to ze sa ti nedotkne koleso a sedlovka (a tiez bez zmienky zmenis inu hodnotu na rame). A stale mozes mat to koleso v takej vzdialenosti a zahnutie na takom mieste ze sa sedlovka ani po zmene kolesa nedotkne takze zadnu stavbu posuvat nijak nemusis takze povazovat zmenu dlzky zadnej stavby pri zmene sedlovej trubky je celkom vtipne.
V podstate vobec nerozumiem co chces povedat ale to xc od ctm a honzo su rozdielne bajky na ine urcenie ci sa ti to paci alebo nie.
Tak edit, ty to myslis este uplne inym "kreativnym" sposobom. Ked menis jednu hodnotu na rame tak si to predstavuj tak ze ju menis na stolici do ktorej sa upina ram pri zvarani a kde je ram upnuty hlavovym, stredovym a zadnou osou. Cize to su pevne body ktore chces mat na tom mieste na ktorom su pretoze tak si si ten bajk navrhol. Ak si teda povies ze chces zmenit niektory udaj, napriklad posunut sedlo viac dozadu tak sa to snazis spravit tak aby tie body zostali nemenne. Ak sedlo nevies posunut dozadu pretoze nevies zohnut sedlovu trubku alebo zmenit jej uhol bez toho aby nekolidovala s kolesom tak budes musiet zmenit jeden z tych pevnych bodov a to bud stred ktory posunies viac dozadu alebo dohora, alebo zadnu os ktoru posunies viac dozadu alebo dodola. V podstate su to 4 moznosti ktore vies upravit a my nie sme jasnovidci aby sme vedeli ktory z tychto udajov si automaticky upravil bez akehokolvek spomenutia (i spomenutia toho ze tam akoze doslo ku kontaktu sedlovej trubky a kolesa)
vrabc0, ja pisem o Zephyre od CTM, co nie je XC. Hore mas aj link na porovnanie geometrii. Mozno sa to tebe zda ako rozdiel medzi nebom a zemou, mne teda nie a myslim, ze bezny clovek (vratane mna) na oboch bikeoch prejde absolutne to iste bez rozdielu v pocitoch (ak sa vyluci placebo efekt u niektorych, ze zakladna Kona je strasne enduro ).
vrabc0, nie, nemyslim, ze by si napisal nieco zle. Iba sa mi zda, ze si trochu nadniesol tie schopnosti Honza a umelo ich oddialil od Rascalu. Podla mna su tie bicykle dost podobne. Honzo je len trosku viac down-country. Z tvojho popisu to ale vyznieva ako keby to bol skoro enduro hardtail. Co je podla mna trosku prehananie...
Robo52 urob uhol D o nieco ostrejsim, t.j. nahni celu sedlovu trubku viac dozadu (proti smeru hod.ruciciek), ale stale tak, aby bola v rovnakej vzdialenosti od pneumatiky ako povodne. Za predpokladu, ze stredove zlozenie je stale upevnene v rovnakej polohe voci osi sedlovej trubky a teda sa stredove zlozenie pohlo dopredu, kedze sedlovka sa "natocila" proti hod. rucickam, tak aky vznikne novy reach a chainstay length, hm? Nebude reach kratsi a zadna stavba dlhsia?
Preco by sa prosim ta nahnutim sedlovej trubky viac dozadu mal posuvat stred? Stred ostane tam kde predtym akurat vyrobca navari sedlovu trubku pod inym uhlom (viac dozadu nad zadne koleso). Na reach ani dlzku zadnej stavby to nebude mat ziaden vplyv. Zmeni sa ti TT a ETT akurat.
A btw, do toho tvojho porovnania Zephyr vs Honzo si dal Zephyr model 2021 a nie tohorocny.
To je zase ina tema... Vsetky posledne prispevky boli reakciou na Robov vypad, kde to bolo o tom, ze Zephyr a Honzo su strasne rozdielne a ja hovado som to uplne odignoroval.
To, ze som napisal, ze Rascal nema az tak daleko ku Honzo som myslel v kontexte toho, ze si to zacal podavat tak, ze Rascal je akoze iba na polnacky a Honzo black trailova masina. Tak aby nedoslo k omylu, ja zas hovorim, ze v realnom svete su oba do podobneho mierneho terenu, ale jeden je lahsi a viac pre sliapanie na cas a vykon a druhy tazsi, ale zas istejsi aj sem tam na nejakych vacsich kamenoch alebo malych skokoch. No vidlice, brzdy a ani ine komponenty nepredurcuju ani jeden na nejake pravidelne odvazne zjazdy.
Robo52, uz prestan... Na tom obrazku snad aj ty vidis tu natocenu sedlovku a dosledok na reach a zadnu stavbu.
A ano dal som 2021 model, lebo novy tam na vyber nebol, ale vsetky rozmery som doplnil podla 2022 modelu. Co by si aj videl, keby si si ich racil skontrolovat...
opatrny-lenochod Racil som si ich skontrolovat a seat tube angle tam mas 73 stupnov kdezto 2022 CTM Zephyr ho ma 72 stupnov Zadnu stavbu si zadal 440mm a novy Zephyr ju ma 435mm. Ach jaj...
On to myslel tak ze ked chces zmenit uhol sedlovej trubky a zaroven ponechat rovnaku vzdialenost medzi sedlovou trubkou a kolesom v mieste kde su najblizsie tak tu sedlovu trubku budes tocit cca okolo toho miesta. Tym dostanes vrch sedlovej trubky dalej od riadidiel a spodok blizsie k riadidlam, takze posunies stred viac dopredu cim sa ti zmenia hodnoty reachu, zadnej stavby a dlzky sedlovej trubky aj ked zostane razvor rovnaky. Par veci proste zabudol spomenut ked o tom pisal.
On to myslel tak ze ked chces zmenit uhol sedlovej trubky a zaroven ponechat rovnaku vzdialenost medzi sedlovou trubkou a kolesom v mieste kde su najblizsie tak tu sedlovu trubku budes tocit cca okolo toho miesta. Tym dostanes vrch sedlovej trubky dalej od riadidiel a spodok blizsie k riadidlam, takze posunies stred viac dopredu cim sa ti zmenia hodnoty reachu, zadnej stavby a dlzky sedlovej trubky aj ked zostane razvor rovnaky. Par veci proste zabudol spomenut ked o tom pisal.
Tu su opravene rozmery. Neviem ako sa mi tam dostali tie predosle. Jedine, co urcite nesedi teraz je seat tube length, lebo na tej stranke to automaticky natiahne ram do vysky, tak som dal 450 mm namiesto 480, aby tie ramy boli porovnatelnejsie.
Ked uz tak by som porovnaval Zephyr L vs Honzo M alebo Zephyr XL vs Honzo L cize co najblizsi ETT a reach. Tam sa lepsie ukaze v com sa tie biky lisia, ze CTM ma vysoku sedlovku ale inak je viac agresivny a aj pri vacsej velkosti a 15mm viac A2C ma o kusok nizsi stack plus dlhsi zadok i WB.
Osobne by som z tych dvoch bral cisto podla geometrie Honzo pretoze:
- nizsi zdvih
- nizsi stred
- strmsia sedlovka ale na tvoje pouzitie by mohla byt ta zadna stavba mozno az moc kratka
Honzo bude v podstate hravsi, zabavnejsi bike. Zephyr bude istejsi v rychlych a rozbitejsich zjazdoch (pri o cislo vacsej velkosti). V rovnakej velkosti sa zephyr az tak neoplati pri porovnani voci Kone, kratsi reach pri cca rovnakom whealbase, posed vyssie a viac vzadu ako na Kone.
Zasielanie zaujímavých akcií a noviniek emailomZasielanie zaujímavých akcií a noviniek emailomZasielanie darčekov a možnosti výhodnejšieho nákupuZasielanie Akcie týždňa
Zvoľ si, prosím, o ktoré informácie máš záujem:
Raz za týždeň / mesiac posielame súhrn toho čo pribudlo na MTBIKERi. Nikdy neposielame reklamu ani iný spam.
K narodeninám a meninám posielame menší darček s možnosťami výhodnejšieho nákupu a občas posielame email s akciami na tovar, ktorý Ťa môže zaujímať.
Raz za týždeň posielame súhrn našej Akcie týždňa a občas posielame email o špeciálnych akciách a novinkách v našom e-shope.
Dávam spoločnosti MTBIKER community s.r.o., so sídlom 225, Hrádok 916 33, Slovensko, IČO: 52 770 222, súhlas na zasielanie bezplatných informácií podľa špecifikácie uvedenej vyššie a so spracúvaním mojich osobných údajov na tento účel. Môj súhlas je dobrovoľný a beriem na vedomie, že mám právo ho kedykoľvek odvolať v sekcii Nastavenia e-mailov. Zároveň potvrdzujem, že som sa oboznámil(a) s informáciami v sekcii Ochrana súkromia a osobných údajov.
check_circle
error
MTBIKER používa cookies
Súbory cookies používame na zabezpečenie funkčnosti webu a na personalizáciu obsahu. S Tvojim súhlasom ich budeme používať na meranie užívania webovej stránky, k personalizácii a na zobrazenie relevantných reklám a informácií. Ak nám udelíš súhlas, môžeš ho zrušiť alebo môžeš zmeniť svoje preferencie v sekcii Nastavenia cookies. Ak nesúhlasíš s ukladaním cookies, môžeš ich odmietnuť. Viac o cookies si môžeš prečítať v sekcii Ochrana súkromia a osobných údajov.
Ale kludne to tu prezentuj ake su tie bicykle strasne rozdielne kvoli tej nahnutejsej sedlovke na CTM, trapko...
Rovnako je ta tvoja info ze dlzka stavby zavisi od uhlu sedlovky neuplna a nepresna. Jednak to (z casti) plati len ak chces mat co najkratsiu zadnu stavbu a potom do toho rovnakou mierov vstupuje i rozdiel vo vyske medzi osou kolesa a stredovou osou pretoze cim vyssie mas stred voci osi kolesa tym vies sedlovku viac polozit bez toho aby si musel menit polohu kolesa. A zabudol si na zasadny fakt ze sedlove trubky sa uz celkom casto zohynaju takze ten vplyv ktory tu popisujes nie je az taky markanty ako si myslis.
Plus pisem ze uz 1cm v dlzke zadnej stavby na rovnakom biku je znacne citelny a markantne ovplyvnuje spravanie sa biku. Mam to dlhodobo odskusane s posuvnymi patkami, ak by som to netestol tak neverim ze taka mala zmena spravi taky velky rozdiel. Ze tam je rozdiel uz citim i na rovinke, najvacsi rozdiel je pri manualy, skokoch atd. Oproti kratsej zadnej stavbe ked nahodim dlhsiu tak zo zaciatku neviem spravit ani manual a nauceny na kratsi zadok neviem zdvihnut predne koleso tak aby som nieco manualom presiel. Pumptrack je samozrejme obrovsky rozdiel a zakruty samozrejme tiez + plus s kratkym zadkom mam pocit ze dozadu nemam tolko opory (klopky i rovinky) a dole kopcom to je nestabilnejsie - a to je rozdiel 1-1,5cm na rovnakom biku. A teraz si pozri ako sa tie biky lisia v geo.
Pri tychto dvoch bicykloch ani toto natocenie sedlovej trubky nema podla mna taky vyznamny efekt pre bezneho cloveka, ktory bude jazdit max. v miernom terene, na ktory su oba tie bicykle stavane.
A porovnavat jeden bicykel a menit na nom jeden rozmer, ktory je nezavisly od inych je nieco ine ako menit uhol sedlovky a dodrziavat pritom ostatne rozmery.
Ak by si niekto chcel zarovnat ramy vzhladom napr. na stred, sedlo alebo nieco ine, tak tu je link:
https://99spokes.com/en-EU/compare?bikes=ctm-zephyr-xpert-29-2021;*z.LG|w.29|s.640|tt.641|st.457|sa.73|ht.115|ha.67|cs.440|wb.1188,kona-honzo-2022
- Ak si myslis ze sa automaticky zmeni i ETT tak sa mylis, pretoze ak je cielom zachovat rovnake ETT tak tu dlzku musis povazovat za druhu upravu cielom ktorej je kompenzovat posun sedla dozadu. A teda aby si ponechal rovnake ETT a posunul sedlo dozadu tak musis skratit predny trojuholnik co ti zmensi reach a razvor ktory ale pises ze ma byt nemenny.
- Ak to myslis tak ze posunutim sedla dozadu a teda zalomenim sedlovej trubky ti bude sedlovke zavadzat zadne koleso a preto musis automaticky predlzit zadnu stavbu a posunut tym koleso dozadu tak to je tiez chybne uvazovanie a po spravnosti robis zmenou zadnej stavby dalsiu zmenu geo ktoru treba zmienit ako zmenu. Neviem preco by sa ale mala automaticky posuvat napriklad zadna stavba ked sa moze napriklad zdvihnut stred a pritom docielis to iste len inym sposobom a teda to ze sa ti nedotkne koleso a sedlovka (a tiez bez zmienky zmenis inu hodnotu na rame). A stale mozes mat to koleso v takej vzdialenosti a zahnutie na takom mieste ze sa sedlovka ani po zmene kolesa nedotkne takze zadnu stavbu posuvat nijak nemusis takze povazovat zmenu dlzky zadnej stavby pri zmene sedlovej trubky je celkom vtipne.
V podstate vobec nerozumiem co chces povedat ale to xc od ctm a honzo su rozdielne bajky na ine urcenie ci sa ti to paci alebo nie.
Tak edit, ty to myslis este uplne inym "kreativnym" sposobom. Ked menis jednu hodnotu na rame tak si to predstavuj tak ze ju menis na stolici do ktorej sa upina ram pri zvarani a kde je ram upnuty hlavovym, stredovym a zadnou osou. Cize to su pevne body ktore chces mat na tom mieste na ktorom su pretoze tak si si ten bajk navrhol. Ak si teda povies ze chces zmenit niektory udaj, napriklad posunut sedlo viac dozadu tak sa to snazis spravit tak aby tie body zostali nemenne. Ak sedlo nevies posunut dozadu pretoze nevies zohnut sedlovu trubku alebo zmenit jej uhol bez toho aby nekolidovala s kolesom tak budes musiet zmenit jeden z tych pevnych bodov a to bud stred ktory posunies viac dozadu alebo dohora, alebo zadnu os ktoru posunies viac dozadu alebo dodola. V podstate su to 4 moznosti ktore vies upravit a my nie sme jasnovidci aby sme vedeli ktory z tychto udajov si automaticky upravil bez akehokolvek spomenutia (i spomenutia toho ze tam akoze doslo ku kontaktu sedlovej trubky a kolesa)
Preco by sa prosim ta nahnutim sedlovej trubky viac dozadu mal posuvat stred? Stred ostane tam kde predtym akurat vyrobca navari sedlovu trubku pod inym uhlom (viac dozadu nad zadne koleso). Na reach ani dlzku zadnej stavby to nebude mat ziaden vplyv. Zmeni sa ti TT a ETT akurat.
A btw, do toho tvojho porovnania Zephyr vs Honzo si dal Zephyr model 2021 a nie tohorocny.
To, ze som napisal, ze Rascal nema az tak daleko ku Honzo som myslel v kontexte toho, ze si to zacal podavat tak, ze Rascal je akoze iba na polnacky a Honzo black trailova masina. Tak aby nedoslo k omylu, ja zas hovorim, ze v realnom svete su oba do podobneho mierneho terenu, ale jeden je lahsi a viac pre sliapanie na cas a vykon a druhy tazsi, ale zas istejsi aj sem tam na nejakych vacsich kamenoch alebo malych skokoch. No vidlice, brzdy a ani ine komponenty nepredurcuju ani jeden na nejake pravidelne odvazne zjazdy.
A ano dal som 2021 model, lebo novy tam na vyber nebol, ale vsetky rozmery som doplnil podla 2022 modelu. Co by si aj videl, keby si si ich racil skontrolovat...
Ok, v tom pripade ano. To uznavam.
https://99spokes.com/en-EU/compare?bikes=ctm-zephyr-xpert-29-2021;*z.LG|w.29|wb.1191|rakeMM.51|st.450,kona-honzo-2022
Osobne by som z tych dvoch bral cisto podla geometrie Honzo pretoze:
- nizsi zdvih
- nizsi stred
- strmsia sedlovka ale na tvoje pouzitie by mohla byt ta zadna stavba mozno az moc kratka
Honzo bude v podstate hravsi, zabavnejsi bike. Zephyr bude istejsi v rychlych a rozbitejsich zjazdoch (pri o cislo vacsej velkosti). V rovnakej velkosti sa zephyr az tak neoplati pri porovnani voci Kone, kratsi reach pri cca rovnakom whealbase, posed vyssie a viac vzadu ako na Kone.