Kalendár podujatí

Dema Horal Alto Marathon

Reportáž z podujatia

HORAL TOUR 2010

Po vlaňajších dobrých odozvách na jediných MTB etapový pretek na Slovensku, „Horal Tour“ som sa ich rozhodol vyskúšať na vlastnej koži. V programe boli pre bikerov pripravené tri etapy: Výjazd na Kráľovu hoľu, Maratón „Krejzi“, Cross Country. Foto od roota

Kráľova hoľa

Štart prvej z troch etáp bol na Pustom poli, asi 35km od Svitu, kde bola táka centrála celej Horal Tour. Krásne slnečné počasie privítalo viac ako 100ku pretekárov, ktorý si prišli užiť krásy Nízkych Tatier. Presne o 13hod bola odštartovaná prvá etapa od Pustého pola cez Telgárt, Šumiac, na 1946metro vysokú Kráľovu hoľu a späť. Prvé kilometre do Telgártu a Šumiacu sa vpredu držala ešte početná skupina asi 6 jazdcov. Pri stúpaní na Kráľovu hoľu šlapol do pedálov Michal Lami a v čele ostala trojica jazdcov. Spomínaný Michal, Karel Hartl a Ja. Celú cestu udával tempo Michal asi 2km pre vrcholom medzi nami vznikli medzery. Karel musel zvolniť tempo a ja som sa držal za Michalom 50m. Cestou nadol som dorazil Michala a spolupracovali sme až do cieľa. Ja som sa v tento deň cítil naozaj skvelo a tak s kúskom šťastia som si pripísal na svoje konto skalp momentálne najlepšieho bikera na Slovensku Michala Lamiho. Vyhral som asi o 3cm v záverečnom špurte. Poldruha minúty za nami prišiel Karel. Aj keď som bol teraz v pozícii „lídra“ necítil som sa tak, pretože chlieb sa bude lámať až zajtra na 82km dlhom maratóne s prevýšením 2800m. Michal aj Karel budú chcieť rozhodnúť práve tu.

Maratón

Druhá etapa Horal Tour pokračovala maratónom Krejzi, prípadne kratšou verziou Lejzi. V noci z piatka na sobotu sa vo Svite prehnala silná búrka no asi o druhej nad ránom skončila. Takže trať nebola taká premočená a ráno bikerov vítali slnečné lúče. Do štartovného poľa jazdcov tour pribudli čerství jazdci, ktorí sa rozhodli štartovať iba na sobotnom maratóne. Spomeniem také mená ako Lukáš Hanus, Tomáš Hauser, Zdenko Fáber a ďalší. O deviatej hodine sa závodníci vydali na trať zo Svitu do Lučivnej a dalo by sa povedať že po Šuňavu čelo pretekov viedol početnejší balík. No prvé vážne stúpanie z Vikartoviec rozdelilo bikerov na skupiny. Tempo udávala dvojica jazdcov z tour Michal Lami a Karel Hartl, ktorým dlhé stúpanie vyhovovalo. Prenasledovateľmi im boli Lukáš Hanus, Tomáš Hauser a Ja. Na vrchu asi 8km stúpania mala vedúca dvojica náskok cca 3min a 30sek. Nasledoval trochu technickejší zjazd do Tepličky. Vedúcu dvojicu som v tom čase stíhal Ja s Lukášom, ako som sa neskôr dozvedel Tomáš pretek vzdal - žiaľ neviem prečo. Pred posledným dlhým stúpaním som si od svojich zobral dve fľašky, pretože bolo dosť teplo a dusno. Pri asfaltovom stúpaní na Panskú hoľu som cítil, že mi chýbajú sily. Tak som len Lukášovi visel na zadnom kolese a bojoval čo to dalo. No to som ešte nevedel, že práve na vrchu tohto kopca dôjde k závažnej a rozhodujúcej chybe na trati, ktorá zmenila celý priebeh pretekov. Nedostatočné značenie na trati malo za následok, že tak ako ja, aj vedúca dvojica si nevedomky skrátila trať. Nech si hovorí o mne kto chce - čo chce, vina bikerov to nebola, tu jednoznačne pochybila organizácia. Zblúdilcov bolo viacej, ale to je zase o tom istom. Do Tepličky sme sa tak viacerí vracali späť po tej istej asfaltovej ceste, po ktorej sme išli nahor. Okolo-šliapaci jazdci len nevedomky krútili hlavami. Táto nazvem to „chyba“ zmenila poradie. V čele ostala dvojica Michal s Karlom na tretie miesto som sa dostal ja so stratou cca 8min a štvrtý nasledoval Lukáš. Do cieľa už nebolo veľa, vracali sme sa viac-menej po tej istej trati späť. Mne osobne však došli úplne sily a tak som sa len trápil, cca 5km pred cieľom ma predbehol Lukáš so slovami, že kde som bol. Do cieľa som teda došiel 4 a to pravé „čoro-moro“ mohlo začať. Začala sa silná diskusia kto pochybil na trati a aké budú následky za skrátenie trate. Kto ma pozná vie, že som kľudas ale výsledné rozhodnutie a celkový prístup k vzniknutej situácii ma vytočil do červena. Vtedy už celkovo druhý jazdec tour Karel Hartl sa po nezhode s riaditeľom pretekov rozhodol rezignovať, čo ma veľmi mrzí. Výsledné rozhodnutie bolo 15min penalizácia Michala, Karla a mňa. Víťazom sa tak stal Lukáš, ktorý z nás jediný prešiel kontrolným bodom. Podľa pravidiel sme mali byť jednoznačne diskvalifikovaný, no to by si pán Zima urobil veľké fiasko, pretože vedúca trojica jazdcov z horal tour by bola mimo hru. Nebudem túto vec ďalej rozoberať vyjadrenia k penalizácii a ako to všetko bolo si môžete prečítať na http://www.cyklomania.sk/index.php?option=com_content&task=view&id=912&Itemid=1
Hneď ako som sa osprchoval a umyl bike som sa s rodinou vrátil domov.

Cross Country

Posledný deň som do Svitu prišiel skôr aby som si v kľude prešiel trať. Situácia v mieste celého diania sa dala krájať, každý si ešte v hlave vybavoval včerajšiu blamáž organizátorov. Túto etapu som už nijak vážne neriešil. Osem okruhov po 4,5km som si šiel svojím tempom. Na výsledku by sa aj tak už nič nezmenilo. Na Michala som mal veľkú stratu a po odstúpení Karla som mal dosť veľký náskok pred tretím jazdcom Vladimírom Kučerom z Českej republiky. Nedeľňajší cross vyhral tesne Michal Lami pred svojim bratom Františkom. Ja som došiel tretí so stratou necelej minúty. Moje celkové druhé miesto jednoznačne patrilo Karlovi, ktorý sa po nezhode s riaditeľom pretekov odstúpil.
Po troch dňoch som odovzdal čip, zložil štartovné číslo a bol som rád, že to konečne skončilo.

HODNOTENIE

Po prvej etape som bol z tohto podujatia nadšený. Priznávam že, tomu napomohla výhra nad Michalom čo som doteraz nikdy nedokázal. Tmavým bodom bolo vyhlásenie, ktoré sa konalo vo Svite o 19:30 hod. Keby som bol vedel, že dostanem diplom bol by som už dávno doma. Komunistické zvyky si mohli nechať organizátori pre seba.

Ja som každý deň dochádzal 80km a tom som v prvý deň spal skôr ako Karel Hartl s manželkou, ktorí sa dostali spať okolo 23hod a to bývali priamo vo Svite. Vyhlásenie mohli urobiť priamo v cieli do pol hodiny, prípadne druhý deň.

Druhá etapa nemala vážnejšie nedostatky, až na tú kritickú Panskú hoľu, inak fungovalo všetko OK. Tretia etapa sa už niesla v kľudnom tempe. Vo Svite ostali iba jazdci horal tour a tak sa debatilo vo veľkom. Každý si s každým vymieňal emócie z pretekov. Vyhlásenie prebehlo o 14hod a len čo som dobehol do auta spustil sa dážď.

Na to aké super možnosti sú vo Svite a okolí sa organizátori na čele s pánom Zimom moc nepochlabili jeho slová „že je rád tak ako to dopadlo“ nie sú na mieste. Nech nemieša politiku s cyklistikou a bude to OK. Prípadne nech to prenechá kompetentnejším ľuďom.

No isto vám môžem už teraz povedať, že na rok ma na Horal Tour isto neuvidíte.