Kalendár podujatí

Bike fest XC race Malinô Brdo

Reportáž z podujatia

Reportáž: XC race Malinô Brdo a Čutkovský šlak

Počas minulého víkendu sa pri Ružomberku uskutočnil Bike Fest Malinô Brdo a MTB časovka Čutkovský šlak. Aké boli tieto akcie pohľadom Radovana Bíroša, si môžete pozrieť v nasledujúcej reportáži.

Piatok - Bike Fest Malinô Brdo

Posledný júnový víkend pred letnými prázdninami patril Bike Festu na Maline brde. V poradí už 3. ročník so sebou priniesol atraktívne dni určené bikerom ale aj širokej verejnosti. Festival odštartoval už piatkovým extrémnym XC výšľapom po zjazdovke. Jednalo sa o krátky asi 200m výšľap s rôznymi prírodnými prekážkami (skaly, korene,...). Princíp bol jasný, ktorý pretekár vyšlape čo najvyššie bez toho, aby zložil nohu a pritom to zvládne čo najrýchlejšie sa stáva víťazom a odnesie si tak krásnu finančnú odmenu 200€. Ale pekne od začiatku.
Pretek bol naplánovaný na 18hod. Cca hodinku pred tým som si bol obzrieť trať a naštudovať si optimálnu trasu. Očakával som väčšinou domácich jazdcov, ale prekvapil ma príchod bratov Lamiovcov, ktorí cestovali na XC pretek kat. C1 niekde do Rakúska. A po ceste sa stavili si to vyskúšať. Úsmev rázom klesol, ale hovorím si je to o šťastí „buď to vyjde alebo nie“.
Štartovalo cca 15 bikerov, ktorí prišli preveriť svoje technickézručnosti a silu. Medzi hlavných ašpirantov na prémiu patrili nepochybne bratial Lamiovci Michal a František, Matej Ulík, Marek Litvaj, ale prekvapiť mohol ktokoľvek. Prvá jazda pre mňa nezačala práve super. Skončil som asi v polovici stúpania, kde som doplatil na pomalšiu rýchlosť a štrkový podklad. Po prvom kole viedol Mišo pred Matejom a Ferom. Iba prvým dvom jazdcom sa podarilo pokoriť celé stúpanie. V druhom kole som dal do toho všetko, no ostal som visieť asi meter pred vrcholom s časom 1‘15“. Rovnaký čas zašiel aj vekom veterán Milan Jánošík. Celkovo druhé kolo bolo asi u všetkých rýchlejšie. Michal mal čas tesne pod minútu no tiež ostal visieť meter pred vrcholom. Matej Ulík to mal rozbehnuté na čas okolo 1‘25“, no rovnako ako mi všetci pred ním posledný meter sa zdal byť nezdolateľný. Posledný, kto mohol zamiešať s poradím bol Feri, časovo to mal rozbehnuté excelentne posledný meter zvládol s odretými ušami, ale na vrchole ho rozhodilo a musel zložiť nohu. Z víťazstva sa tak radoval Michal s časom 1‘09“ pred Matejom - 1‘45“, tretí bol Feri a ja som sa delil o 4.miesto s Milanom Jánošíkom. Krásny večer sme ešte s priateľkou zakončili prechádzkou v meste a návštevou miestneho koktail baru.

Sobota - Čutkovský šlak

Sobota patrila vyslovene chalanom s downhillovým srdcom a zdvihom nad 120mm? Najskôr deň začali klasickým downhillovým pretekom na dve kolá. Išlo sa o pekné finančné ceny v celkovej hodnote 800€. O program sa starala tiež súťaž vo varení bikefest-ovských halušiek. Osobne moc neholdujem zjazdom. Ja som sobotu strávil o dolinu ďalej v Čutkove, ale predbieham.
Poobede atmosféru na Hrabove rozprúdil raper Rytmus a rivalvové skupiny Kabát a AC?DC. Podvečer program pokračoval BIG AIR BAG Jumpom, kde odvážne skoky, hodnotila odborná porota (ktorá hodnotila prevedenie, náročnosť skoku a dopad). Čerešničkou bol DIRT JAM Exhibition. Sobotný adrenalínom naplnený deň bikeri zakončili after párty.

Moja sobota s priateľkou patrila Čutkovskému šlaku. Išlo o MTB časovku. Organizátorom z Černovej spolu s Kolibou u dobrého pastiera prialo šťastie. V čutkovskej doline to žilo už od rána futbalovými zápasmi a miestnymi atrakciami pre deti. K peknej atmosfére prispel aj druhý ročník tohto preteku. Na štart, sa tohto roku postavilo skoro 60 bikerov a bikeriek. Pretekalo sa na štyroch tratiach: deti do 10r – 500m, deti do 16r – 1,6km, Hobby muži a ženy 6,7km a Elite mix – 10,6km. Po včerajšej návšteve baru mi nesadol nejaký koktail a tak som sa po ťažkej noci zobudil so zvýšenou teplotou a o „zábavu“ bolo postarané. Štart bol naplánovaný až na 14hod, takže som si dal ráno jeden paralen a zdriemol si dlhšie. Na obed sme si dali niečo ľahké a poď ho do Čutkova. Ja som si zvolil dlhú trať a moja polovička volila technicky jednoduchšiu hobby verziu.

Štartovalo sa v 30 sekundových intervaloch najskôr hobby a posledný elite. Nie v optimálnych podmienkach, ale od štartu som bojoval, ako to šlo. Po cca 4km dobieham polovičku, ktorá šla super a v kopci brala aj chalanov. Ja som mal v ten deň asi najväčšieho súpera, domáceho jazdca a dobrého kamaráta z Černovej Jožka Martyšku, ktorý obhajoval prvenstvo. Záver stúpania na dlhej trati predstavoval hlinený podklad v lese s 20-25% sklonom. Takže núdza o tlačenie nebola. Nejak som sa teda vyškrabal hore a potom nasledovala už len tá ľahšia časť, zozjazdovať to do cieľa. Celé mi to trvali cca 34min, ale v cieli som myslel len na to, ako si ľahnem do postele. Nakoniec mi to stačilo na víťazstvo pred Jožkom Martyškom, ktorý zvádzal počas preteku pekný súboj s Mirom Hulejom na treťom mieste. Medzi ženami zvíťazila Monika Pastrnáková pred Petronelou Bystričanovou tretie miesto, so stratou 19sek obsadila moja polovička. PS: dotrénovať zjazdy " title="
Po vyhlásení výsledkov, hneď valíme domov a nasadzujeme liečbu, aby som skúsil ešte zabojovať v nedeľu na XC.

Stupne víťazov

Nedeľa - XC race Malinô Brdo

Záverečný deň bike festu patril cross country. Ja som sa po jednodňovej rehabilitácii cítil celkom fajn a tak teda obaja vyrážame zapretekať si. V nedeľné ráno sa na Hrabove zišla asi kompletná slovenská špička v XC, (haring, bratia Lamiovci, Barényi, Bebčák, Višňovský, Ulík, Bíroš a zavítal aj vlaňajší víťaz Karel Hartl) a mnoho ďalších.
Pretekalo sa o krásne finančné odmeny v celkovej hodnote 800€, tak zato tie „otvorené majstrovstvá“.

Pripravené boli dve verzie trati. Hobby mala dva okruhy o celkovej dĺžke 16,5km a Elite, kde jazdci absolvovali 35km okruh so všetkým čo biker môže na preteku zažiť.
V krátkosti sa pokúsim opísať eliťácku trať. Po štarte nasledovalo 4km asfaltové stúpanie, ktoré malo za úlohu pelotón roztrhať pred šotolinovým zjazdom. Odtiaľ sa jazdci presunuli cez lesné cesty do susednej Čutkovskej doliny, kde absolvovali časť včerajšieho čutkovského šlaku. Po tomto „rozjazde“ nasledovalo tiahle šotolinové stúpanie na Šiprúnske sedlo (1350 m.n.m.), ukončené strmými trávnatými výšlapmi. Z vrcholu sa po hrebeni bikeri presunuli zjazdom k vlkolínskym lúkam, následne ešte 500m asfaltové stúpanie k Májekovej chate a potom „už len“ zjazd po novej downhillovej trati a vysnívaný cieľ.

Na trati
S dlhou traťou sa prišlo popasovať 35 jazdcov. Po štartovnom výstrele o 10:30 som balík chvíľu viedol ja, no len dovtedy, kým sa tempa neujal Haring a spol. a nezačalo sa skutočne hrotiť. Asfaltové stúpanie balík riadne rozťahal, ja som sa pohyboval okolo 10. miesta. Po včerajšej teplote a črevných problémoch som si povedal, že si pôjdem svoje. Od začiatku si čelo závodu strážil Haring pred Michalom Lamim, Bebčákom, Hartlom, Višňovským. Väčšinu preteku som šiel sám, až pred vrcholom na Šiprúň ma obehol Milan Barényi s Matejom Ulíkom, ktorí zablúdili niekde medzi Hrabovom a Čutkovom (v jednom zjazde z dialky natiahnutá páska klamlivo naznačovala iný smer a jednoducho ju borci prestrelili, inak neboli na trati problémy). Pri zjazde Matej dostal defekt, tak som získal aspoň jednu pozíciu späť. Posledný zjazd som už nejako dobúchal a bol som nesmierne rád, že som bol konečne v cieli. Nakoniec z toho bolo 10. miesto a totálna únava. Vyhral Haring pred Mišom Lamim a Bebčákom.
Po veľkých pretekoch bolo pripravné niečo aj pre tých najmenších v rôznych kategóriách. V cieli sa bikeri mohli občerstviť na pridelené listky, či dať si pizzu alebo sladkú lapacinku " title=" .
Celý víkend vydržalo skvelé počasie, takže spokojnosť na oboch frontoch ako u organizátorov tak aj u bikerov. Vapky nedostali moc zabrať. Tri dni bikovačky na domácej liptovskej pôde hodnotím super. Bike fest splnil to, čo mal a prilákal širokú MTB komunitu ako aj veľa rodín s deťmi a turistov. Chalanom sa páčilo a o rok by tu radi uvítali slovenský pohár v XC.
Za tri dni organizátori rozdali na prémiách vo všetkých disciplínach skoro 2300€. Čo nikde inde na SR asi nenájdeme. Do budúcna by mohli skúsiť usporiadať spomínané XC a možno zahrnúť aj nejaký krátky maratón. Už teraz sa teším na budúci ročník.