Kalendár podujatí

Raslavický pedál

Toto podujatie ešte u nás nemá kompletné propozície - doplníme ich čoskoro.
Zatiaľ si môžeš pozrieť reportáž z minulého ročníka.

Reportáž z podujatia

Reportáž: Raslavický pedál - cyklopreteky v srdci Šariša

V nedeľu 15. septembra sa konal prvý ročník pretekov Raslavický pedál v obci Raslavice, okres Bardejov.

Tí, ktorí neodkladajú bike na zimu rovnako ako ja, zrejme Raslavice poznajú z podujatia Čergovská stopa, ktoré sa koná vo februári. Deň pred štartom som pretekal v Košiciach, tak prečo si nezajazdiť aj v nedeľu. Takto nabitý som mal aj predošlý víkend. To, že pôjdem do Raslavíc, som sa ale rozhodol už zhruba mesiac dopredu, kde bola na výber jediná trať s dĺžkou necelých 29 km a prevýšením 740 metrov.

Príchod na preteky, prezentácia, štart

Z Kežmarku vyrážame okolo deviatej, prezentácia mala byť ukončená o 11:00, čo sme s prehľadom stíhali. Parkovacích miest bolo dostatok - malé parkovisko v obci, priľahlé ulice a veľké parkovisko v blízkosti areálu pretekov. Online registrácia bola ale ukončená 2 týždne pred pretekmi, účasť bola neplánovane vysoká. Zišlo sa nás 182, tak sa prezentácia natiahla a bolo jasné, že do 11:00 to nestihnú a o 12:00 štart tiež nebude.

V taške nás čakalo štartovné číslo, lístok na obed a nápoj a pre nás, ktorí sme sa prihlásili dopredu aj pamätné tričko. Štart sa posunul na 12:25. Takú účasť na prvom ročníku nikto z organizátorov asi nečakal. Konali sa aj detské preteky, ktorých sa zúčastnilo 35 malých bikerov.

Úvodné kilometre

Klasika za sprievodným vozidlom, BMW kabriolet som veru nečakal . Štart mi veľmi nevyšiel podľa predstáv a úvodný balík mi trochu utiekol. Po asfaltovej vsuvke prichádzame na poľnú cestu, na začiatku ktorej nás čaká brod cez miestny potok. Vody tak trochu vyššie nad ráfik, čiže aspoň nenamočím tretry. Poza obec a mohla sa začať naberať výška v prvom stúpaní.

Hore - dole

Stúpame hore lúkou ponad Raslavice, trať je krátka, tak nejaké šetrenie síl neriešim a snažím sa dobehnúť, čo som stratil. No tých vpredu už aj tak nedobehnem. Po lúčnom výšľape vchádzame do lesa. Občas ešte stúpame, občas sa to trochu zvoľní. Posledné dni nepršalo, tak blata minimum, jeden kratší úsek a pár mlák, to len aby sme neprišli čistí ako z cestných pretekov. Ide sa mi fajn, v lese dobieham dvoch bikerov a trochu sa ponaháňame. V následnom zjazde do obce Podhorany im ale nestačím, v závere nás čaká celkom strmý zjazd po lúke. Celý tento úsek od obce Podhorany pôjdeme ešte raz, ale v opačnom smere, čiže do cieľa.

Haľagoš

Nasleduje druhé dlhšie stúpanie na najvyšší bod trasy, kopec Haľagoš (642 m). Úvod mierne stúpa, tak pridám či niekoho nedobehnem. No celé stúpanie po širokej lesnej ceste idem sám. Až krátko pred vrcholom sa mi podarí dobehnúť a zároveň aj predbehnúť malú skupinku. Na vrchole je aj jediná občerstvovačka (veď načo viac na 29 km), vodu ešte mám, no na pár sekúnd zastavím a dám do seba pohár vody. Dozvedám sa, že som na 15. mieste, no vyšlo mi to, že boli predo mnou 15-ti, keďže po tejto informácii som si to začal rátať, veľa pretekárov som už nestretol, tak nehrozilo, že stratím prehľad.

Opäť dole

Začiatok fajn po lúke, no kvôli môjmu krátkemu zastaveniu prepadám hneď o dve miesta. No stále ich mám na dohľad. Po rýchlom zjazde prichádza najťažší úsek trate. Strmší kamenistý zjazd, riadny rockgarden. Stopa sa vyberala ťažko. Plno ostrých kameňov po celej šírke, miestami mi to pripomínalo zjazd z Brnčalky. Každú chvíľu to tu hrozilo defektom, tak radšej opatrne na brzdách. Veľa sa tu aj tak získať nedalo a riešiť defekt by som nechcel. Na tomto krátkom úseku stretávam troch jazdcov s defektom. Po tejto kamenistej vložke sa napojíme na poľnú cestu, po ktorej prichádzame na asfaltový zjazd do obce Podhorany.

Záver = úvod v opačnom smere

Prechádzame obcou a stúpame hore lúkou nad obec po krížovej ceste. Ide o krátke, no výživné stúpanie. Na konci vidím malú skupinku asi štyroch bikerov, no sú dosť ďaleko, aby som ich stihol ešte v kopci dobehnúť, ešte pár výškových naberieme aj za týmto lúčnym stúpaním po príchode do lesa. Onedlho sa začalo mierne klesať a chcelo to trochu lepšie sledovať značenie aj keď z trasy nebolo kde zísť, maximálne tak do krovia medzi stromami, čo sa mi ani neviem ako podarilo.

Za lesom nás čakal už len lúčny zjazd do Raslavíc a trocha asfaltovania cez obec pred cieľom, ktorým prechádzam s časom 1:24:52 na 18. mieste. Kompletné výsledky nájdete na FB stránke podujatia, kde nájdete aj ďalšie fotky z pretekov. Po prejazde cieľom sme ešte obdržali pamätnú medailu.

Záverečné zhodnotenie

Preteky hodnotím pozitívne, značenie bolo kvalitné, aj keď mne sa podarilo trochu zísť zo stopy. Občerstvovačka bola jedna, to úplne stačilo a čo všetko na nej bolo, som nemal čas skúmať. V cieli nás čakal guláš a nápoj. Dĺžka trate, ak by som nešiel deň pred tým Košický singletrack maratón, by mi zrejme bola málo. Organizátorom by som ju odporúčal do ďalších ročníkov predĺžiť, alebo pridať ešte jeden variant.

Vyhlásenie výsledkov prebiehalo pomerne rýchlo, vyhlasovaní boli prví piati z každej kategórie, traja dostali okrem medaily a diplomu aj finančnú odmenu, 4. a 5. miesto aspoň symbolický diplomom. Na záver bol ešte vyhlásený celkový víťaz, ktorým sa stal Karel Hartl a bodkou za pestrým dňom bola bohatá tombola.