
Ovládateľný, rýchly a spoľahlivý elektrobicykel, ktorý neurazí svojou hmotnosťou, prekvapí vás výkonom motora a očarí dojazdom.
So superlight elektrobicyklami som až do tohto testu nemal žiadne skúsenosti. Aký silný bude motor? Ako sa bude prejavovať nižšia hmotnosť v teréne? Bude bicykel dostatočne tuhý a odolný? Mal som veľmi veľa otázok…
Parametre
Nebudem chodiť okolo horúcej kaše. E-bike je postavený na karbónovom ráme (pre 29" kolesá) so zdvihom 140 mm. O pruženie sa stará Fox Float Factory 2-Pos a Fox 34 Float Factory 140 Grip X. Na tlmiči máte páčku, ktorou viete pruženie „uzamknúť“ a ovládať tak aj ďalšie nastavenie low speed kompresie.Vidlica taktiež disponuje nastaviteľnosťou dvoch kompresií a odskoku. 34-ka od Foxu nemá páčku na zamykanie, no na highspeed točidle má výstupok, pomocou ktorého si vidlicu jednoducho pritlmíte.

RISE funguje na motore Shimano EP801 RS Gen2 MC s krútiacim momentom až 85 Nm. Batéria má kapacitu 630 Wh. Pri výbere modelu RISE máte možnosť medzi 420 a 630 Wh batériou. To bude mať vplyv aj na hmotnosť. K dispozícii je range extender s kapacitou 210 Wh.
Prekvapením boli 2-piestové XT-čka od Shimana. Očakával som skôr 4-piesty, keďže ide o e-bike. Aj keď je to SL-kový elektrobicykel, stále sa pohybujeme na hmotnosti okolo 20 kg. XT-čka spolupracujú s Galfer kotúčmi (180 mm), rovnako nájdeme na bicykli prehadzovačku z rovnakého modelového radu XT, ktorá spolupracuje s ostatnými komponentmi pohonu od rovnakého výrobcu, ale už z nižšieho radu SLX.

Kolesá, riadidlá, predstavec a teleskopku si dodáva ORBEA a sú označené pod značkami Oquo (kolesá) a OC (ostatné komponenty). Pri veľkosti M je to 40 mm predstavec OC Mountain Control MC20, 0°, 800 mm riadidlá s 20 mm risom OC Mountain Control MC21 Alu SL, 200 mm teleskopka OC Mountain Control MC22 a kolesá poskladané z ráfikov Oquo Mountain Control MC32TEAM (32 mm vnútorná šírka), nábojov DT350 a špicov Sapim D-Sprint/Race.
Kolesá sú obuté do plášťov Schwalbe Wicked Will (29x2,40") v modrej speedgrip a oranžovej soft zmesi.
Prvá jazda
Prvú jazdu na modeli RISE som absolvoval hneď po daždi. Snažil som sa načítať všetky moje dojmy a postrehy, až kým neprišiel zjazd. Ten sa premenil na boj o prežitie. V Bratislave máme krásny trail Slalomka, ktorého čierna časť je pomerne strmá. Je tam prašný podklad, na ktorý keď naprší, tak to nie je bohviečo. Minimálne s plášťami, ktoré mal RISE obuté.Schwalbe Wicked Will nemajú ani zďaleka dostatočne agresívny dezén na to, aby prerazili počiatočnú časť blata a zaryli sa do tvrdého podkladu. To znamenalo šmýkanie - ako zadného, tak aj predného kolesa.
Dobre, prvé pocity možno neboli tie najlepšie. Vedel som však, že RISE má veľký potenciál.

Testovanie - dojazd
Pred ďalším testovacím dňom som sa napojil na ovládanie motoru pomocou appky E-TUBE. Nastavil som si najvyšší možný výkon - až 85 Nm, agresívne odpojenie prípomoci po 25 km/h a čo najväčší dojazd motora, aby ešte chvíľu pomáhal, keď prestanem šliapať. Mal som dostatok času na to, aby som hneď otestoval dojazd. Do vybitia vydržal RISE úctyhodných 27 km a cez 1500 v. m - podotýkam že to bolo na najvyššom móde prípomoci. Takže dojazd sa zhoduje s tým, čo deklaruje výrobca.Teraz k motoru. Ten mi prišiel jednoznačne slabší od bežných plnohodnotných elektrobicyklov. RISE vyžadoval, aby som silnejšie šliapal do pedálov. Ani s najvyšším módom prípomoci sa nedá ísť štýlom lahodného točenia kľukami. Na druhej strane sa nebál silu znásobovať. Ak šliapem slabo, slabo pomáhal. Ak som išiel bomby, tak bola dopomoc viac než dosť.

Agresívnejší prejav a dojazd motora mi s kombináciou najvyššieho možného krútiaceho momentu vyhovoval. RISE bol svižný, rýchly a musím povedať, že ma v ničom neobmedzoval.
Nastal jeden moment, keď som bol pomerne ďaleko od domu a už začala blikať kontrolka batérie. Išiel som s minimálnou prípomocou a namakal som sa v princípe rovnako ako na klasickom bicykli. Najviac mi vyhovoval asi stredný režim - o čosi rýchlejší od klasiky, ale stále som musel ísť dosť aj za svoje.
Ovládanie
Ovládač je malý, šikovný a jedinou nevýhodou je, že neukazuje percentá ani paličky batérie. V podstate údaj o stave batérie zobrazuje jedna malá ledka. Keď začne blikať, mali by ste zvládnuť cca 300 v. m. Teda tak to bolo v mojom prípade. Výhodou však je, že si viete cez Bluetooth ovládač spárovať a percentá batérie uvidíte buď na mobile, alebo na cyklopočítači.
Prejav v teréne
S RISEom som sa zžil po pomerne krátkej dobe. Postrehol som niekoľko plusov aj mínusov. Začnem najskôr negatívami.Prvé negatívum je pukajúce „hlavko“. Možno by chcelo servis - premýšľate. Ale tak som bicykel dostal, preto to sem píšem. Je ale pravdou, že ide o testovací model, ktorý bol predtým na viacerých akciách. Keď sme už pri tom, cez „hlavko“ idú káble. Škoda, bude to robiť mierne problémy pri čistení alebo menení ložiska, preto sa mi do toho ani nechcelo.
Druhým negatívom sú plášte, no to je moje subjektívne hodnotenie. Sú rýchle, ľahké… Ale absolútne vôbec nedržali na blate, no to som aj očakával. Nevedel som však poriadne otestovať bicykel aj v bežnom teréne, nakoľko keď som začal tlačiť na pílu, trochu ma šmýkali. Brzdný účinok nebol taktiež najlepší. Urobil som výnimku a na pár jázd som tam nahodil moje obľúbené Maxxisy. V rámci MyO light programu je možné si priamo u výrobcu navoliť agresívnejšie Maxxis DHR II a Assegai.
Tretie negatívum je vo forme nedostatočnej brzdnej sily. RISE má stále tesne pod 20 kg - bez pedálov. A tu by boli 4-piesty aspoň na 200–vkách kotúčoch nevyhnutnosťou. Dvojpiesty aj v spolupráci s Galfer kotúčmi kúsali dobre - brzdný účinok bol veľmi dobrý, no postupom času sa znižoval. Na niektorých úsekoch som musel dobrzďovať trochu skôr. Opäť, tak ako pri plášťoch, aj tu si viete zameniť brzdy v rámci MyO za silnejšie Shimano XT M8120. Program personalizovania sa však netýka iba komponentov, ale aj dizajnu, teda farby rámu či nálepiek. Všetky tieto upgrady stoja ale o niečo viac.
Štvrté negatívum je klepanie motora.

Plusy vs. mínusy
No a teraz prejdem na pozitíva, ktorých tiež nie je málo. S RISEom som sa zžil pomerne skoro a sadol mi hlavne čo sa týka geometrie - je dostatočne obratný a hravý. Reach už bol skôr na hornej hranici, ale limity som nepociťoval - v mojom prípade (výška 175 cm) by sa dal vymeniť za kratší. Stabilita bola postačujúca, no ak by som sa mal prikloniť iba na jednu stranu, tak by som povedal, že RISE bol viac obratnejší ako stabilný. Je na to však predurčený. Má iba 140 mm zdvihu. Prečo iba?
Pokiaľ máte nesprávne nastavené pruženie, môžete mať zdvihu koľko chcete. Rovnako sa inak správa Factory pruženie oproti bežným performance verziám - teda v tomto prípade 2 nastavenia kompresie.
Prejdem teraz na najzábavnejšiu časť testu. Vymenil som plášte za Maxxisy - aby som mohol stopercentne veriť bicyklu, ktorý testujem, a potom sa išlo na nastavovanie pruženia.
Ak nie je ideálne nastavené pruženie, tak cez 140 mm zdvihu iba „preletí“ a skôr prídete na limity. Existuje aj opak - že bude extrémne „tupé“ a nebude fungovať celý zdvih. V mojom prípade som cez 10-krát jazdil jeden trail, kde boli rôzne typy nerovností, vyššie aj pomalšie rýchlosti, dropy a podobne.

Nebolo to jednoduché, no dovolím si tvrdiť, že som pruženie nastavil výborne. Citlivosť a opora v zdvihu mi posunula schopnosti RISEu pomaly na úroveň endura. Veľmi dobre som sa na ňom cítil, v podstate som sa na limity dostával iba pri extra vysokej rýchlosti, kde už nestačili ani brzdy. Samozrejme, pri poriadne veľkých skokoch sa ani 140 mm už nedá oklamať a pocítite dorazy.
V rozbitom teréne mal RISE dostatok gripu, no stále je to skôr rýchly elektrobicykel ako žehlička, ktorá by zvládla všetky terény, do ktorých ju pustíte. Postupne som začal prichádzať aj na limity 34-ky vidlice, ktorá sa pri drsnejšom zaobchádzaní trochu krútila.

Krutá realita
„Ak toto zvládol RISE SL, čo zvládne LT verzia?“ pýtal som sa sám seba. Na druhej strane, keď som RISE vrátil, tak prišiel „reality check“ – cena. Najvyšší model exceluje pružením, to je kategória komponentov, ktorú som ocenil a za ktorú som ochotný priplatiť asi najviac. Cena 8 000 € je pre mňa ale stále úplne iný vesmír a ak by som niekedy do tak prémiového bicykla išiel, asi by som si zvolil LT verziu. Ak by som ju vyšperkoval a vyladil, asi by som mal svoj dreambike na domáce vozenie.Elektrobicykel bol testovaný vo veľkosti M. Nameraná hmotnosť s pedálmi bola 20,12 kg. Parametre testovacieho jazdca: výška 175 cm, hmotnosť 73,5 kg.
Testovaný Orbea RISE SL M10 nájdete na našom shope za cenu 8 199 €.
Momentálne sa tu nenachádzajú žiadne hodnotenia