
Tento rok som sa po prvý raz rozhodol vrátiť späť k dušovým plášťom. A zďaleka to nebolo len z rozmaru.
Keď som si prvýkrát sadol na cestný bicykel, mal som asi 13 rokov a obuté plášte so šírkou 19 mm. Neskôr som sa dostal do tímu, kde sme už jazdili galusky a posledné roky som strávil na bezdušových plášťoch. Pamätám si, keď som prvý raz prešiel z galusiek na bezduše – mal som pocit, že som vymenil hliníkové tréningové kolesá za prémiové karbónové. Ten rozdiel bol citeľný.No tento rok som sa po prvý raz rozhodol vrátiť späť k dušovým plášťom. A zďaleka to nebolo len z rozmaru.
Prečo návrat k dušiam?
Minulý rok sme išli s partiou z Banskej Bystrice dlhý celodenný výjazd – vyše 100 km od domu. Počas jazdy mi začali bezdušové plášte prepúšťať vzduch cez bočnice. Tmel nezabral a nakoniec som musel dať dnu klasickú dušu, len aby som sa dostal domov. Vtedy vo mne skrsla myšlienka: „Načo sa trápiť s bezdušákmi, keď aj tak nejazdím preteky?“Rozhodol som sa teda pre návrat k dušovým plášťom, ale s jednou podmienkou – chcem vyskúšať TPU duše. Ako plášte som zvažoval:
- Continental Grand Prix 5000 700x30C
- Vittoria Corsa Pro 700x30C (TLR) – vyradil som ich kvôli opätovnému návratu k bezdušám
- Pirelli P ZERO™ Race RS 700x30C – nakoniec víťaz, najmä kvôli nízkej hmotnosti, valivému odporu a klasickej (nie TLR) konštrukcii
Zaujímavosťou je, že Pirelli Race RS používa aj Mathieu van der Poel – napríklad na Paris-Roubaix s 32 mm verziou. A Jasper Philipsen na Kurne-Brusel-Kurne s 30 mm šírkou. Ale plášte Pirelli Race RS jazdia aj jazdci z Lidl-Trek, či už Mads Pedersen alebo Jonathan Milan - mimochodom víťaz bodovacieho dresu na tohtoročnej TDF.

Montáž: pohodlne doma v obývačke
Plášte som obúval na kolesá Shimano Dura-Ace C50 (karbón, kotúč, pevná os), ktoré som predtým používal s bezdušákmi.- Samotný plášť sa obúval výrazne ľahšie ako bezdušový
- TPU duša ma prekvapila, aká je tenká – na prvé fúkanie som preto radšej použil klasickú butylku, aby som necvakol dušu pri zakladaní plášťu (mám s tým skúsenosti )
- Po kontrole správneho osadenia som opatrne vložil TPU dušu, nafúkal a skontroloval vyváženie – všetko bez problémov
Test 1: Časovka na Šturec
Na prvú jazdu som zvolil odporúčaný tlak uvedený na obale – cca 6 barov, čo je na 30 mm celkom dosť.
Cesta na štart ukázala excelentné odvaľovanie – pripomínalo mi to pocit, keď sme kedysi jazdili karbónové kolesá iba na pretekoch a tréningy sme šli na ťažkých hliníkoch.
- V zákrutách sa však bicykel nechcel dobre naklopiť – mal som plášte príliš natlakované
- Výkonovo som však zajazdil víťazný čas, čo hovorí za všetko
Test 2: Rozbité cesty smerom na Kyslinky
Tentoraz som už zvolil tlak podľa pocitu – 4,2 bar vpredu, 4,6 vzadu. Trasa viedla po dosť rozbitých cestách z Hrochote smerom na Kyslinky, miestami aj po štrku kvôli obchádzke.
- Komfort jazdy sa výrazne zlepšil
- Plášte prekvapivo dobre znášali aj horší povrch
- TPU duše vydržali aj úsek po štrku – čo som v minulosti jazdil bežne na galuskách, ktoré boli v tomto smere často ešte spoľahlivejšie.
Test 3: Mokrý Šturec
Do tretice som si plášte vyskúšal aj za dažďa. Tlak som ešte znížil – 4 bar vpredu, 4,3 vzadu. A hoci som nešiel pretekovo, plášte ma príjemne prekvapili:- Skvelá trakcia aj na mokrom asfalte
- Žiadne „šmyky“ pri brzdení – čo som zažil s inými plášťami v minulosti
- Pirelli držali stopu a cítil som sa bezpečne aj v zákrutách

Plusy
- Nízka hmotnosť plášťov
- Výborný valivý odpor
- Komfort na nerovnostiach
- Jednoduchá montáž (bez tmelu a neporiadku)
- Rýchla výmena defektu
- Dobrá odolnosť na horších cestách
Mínusy
- Mierne horšie jazdné vlastnosti v porovnaní s bezdušákmi
- Vyššia cenovka (ale ide o top produkt)
Záver: Rozumná voľba pre rozumnú jazdu
Plášte Pirelli P ZERO™ Race RS a TPU duše ma skutočne príjemne prekvapili. Dávam im 4 z 5 bodov – jeden bod strhávam za ten „pocitový“ rozdiel oproti bezdušovým plášťom.Na moje kolesá s vnútornou šírkou 21 mm by možno lepšie sadli 28 mm plášte – 30 mm totiž trochu pretŕčajú a pôsobia vizuálne ako „žiarovka“.
Z aerodynamického hľadiska to nie je ideálna voľba a možno práve tento detail vysvetľuje moje prvotné pocity pri zjazde počas prvého testu na Šturci – keď sa mi bicykel v zákrutách horšie nakláňal. Napriek tomu by som sa k 28 mm už nevrátil – komfort a celkový jazdný prejav 30 mm plášťov sú jednoducho návykové.

Do budúcna možno pouvažujem o nových kolesách so širším ráfikom a veľmi silno budem rozmýšľať, či sa vrátim k bezdušovým plášťom, alebo ostanem pri plášťoch s TPU dušami. A ešte tip pre vás – ak používate elektrickú pumpu s TPU dušami, vždy používajte hadičku, inak riskujete prehrievanie ventilu a defekt.
Testované Pirelli P ZERO™ Race RS 700x30C nájdete na MTBIKER shope za MOC 79,99 € pričom s vernostnou zľavou je cena 63,99 €.
Momentálne sa tu nenachádzajú žiadne hodnotenia