macocha mx pro
alebo RS tora 318 Solo aur poploc ?
pozn: hladam maksiu vidlu na mojich 75 kg zdvih od 80 do 100 mm predtym som mal rs pilot 28 mm nohy zdala sa mi dost tvrda . popripade dajte odkaz na ine vidli alebo napiste skusenosti na vidlice v tejto kategorií.
thx
posledný komentár: 28. 7. 2019 o 15:36
Je to takový stále opakovaný fenomén, kdy do diskuze o levných vidlicích vtrhne se svým nadřazeným názorem majitele High endu.
Tady se projevuje zrovna jeden takový "odborník", co se prý vyzná ve věcech vkusu a má názor na všechno levné, tak si ho po přečtení zkuste zařadit a úpoložte mu nějaké otázky, kterými vám doloží on své znalosti.
Vadí mi hlavně, že informace takového člověka vedou ke shození všeho levného pro vyvýšení jeho drahého image.Kromě tohoto shození ale z něho nikdo nikdy nic kloudného nedostane, schválně si to zkuste.
Pro vysvětlování zkusím používat termíny z jiného oboru, třeba elektroniky, to aby nepopouzely ve výkladech značky.
Začneme tedy tímto srovnáním. Vezměme třeba mobilní telefony a srovnejme funkce v rozpětí nějakého času. Zatímco v počátku byl hlavní problém velikost a výdrž bateií, tak dnes již i levné mobily dosály v tomto směru parametrů, které by mohl závidět o high end starý jenom několik málo let.
Ve vidlicích můžeme říct, že máme dnes situaci velmi podobnou. To, co je zde probírané je zčásti i velký boj o to aby high end byl stále tím nedostižným a oslavovaným, ke kterému budou ostatní jenom vzhlížet. tenhle boj je mnohdy ale bojován bez znalostí skutečného stavu věcí. Tak třeba, položíme si otázku dokáže všechny současné vymoženosti vlastně opravdu každý využít? Tohle je otázka směrovaná právě a výhradně k high endu.
Dnešní high end vidlic se začíná odlišovat hlavně cestou větší pevnosti a případně nižší váhy, tohle ocení každý ale funkce? Ví o nich opravdu majitelé vše potřebné? Funkce, které se rozeznají běžnou jízdou jsou totiž dnes k mání již za velmi zajímavé peníze.
Jak je to tedy s těmi složitějšími a drahými systémy? Je samozřejmě pravdou, že některé funkce zvláště tlumičů u dlouhozdvihových vidlic jsou využívány výhradně u vidlic nejvyšší kategorie a celkem správně je zde zmíněna právě funkce Mision control. To je vlastně nastavitelná High speed a low speed komprese. Tímhle opravdu levné vidlice nedisponují . I když málo znalým faktem je to, že Lock out je vlastně totéž ale dělí ho od *****h systémů hlavně hranice a rozsah funkce ( lock pouze hruběji zavírá) a zvláště přesnější nastavitelnost. Takovými parametry prostě zatím tyhle levnější vidlice nedisponují a nutno říct, že ani nemusí.
U těch drahých a jedině dlouhozdvihových to smysl má ale zase ovšem narazíme na jiný zásadní problém. Kdo si pořídí takovouto ***** měl by o ní také něco vědět a projev člověka, který má ponětí o tom, k čemu to všechno je bývá zcela jiný, než je vidět zde u zdejšího "odborníka".
Tyto ***** systémy totiž nejsou určeny k nějakému vrtění a ověřování, že to něco dělá. Ono se o tom něčem musí také dost vědět aby to mělo smysl a dalo se to účelně využít. V podstatě se jedná o systémy, pocházející ze závodního sjezdového použití, které slouží k preciznímu nastavení a doslova doladění vidlice na konkrétní trať. Kdo použije takovéto nastavení a vyladí ho na základě svého testování pro konkrétní trať, má nespornou výhodu v závodě. A je třeba říct, že nastavení na trať jednu znamená, že vyhoví vše i na trati druhé, svým typem odlišné.
Kdo si myslí, že prostě jakýmsi vrtěním knoflíků dosáhne kýženého úspěchu a že má technický náskok proti konkurenci, tak se může velmi mýlit. Dá se to přirovnat opět k takovémo *****u telefonu, na kterém majitel náhodným stiskem kláves vyvolá určitou funkci. Tou funkcí ohromí jistě neznalého ale na smysluplné využívání složitých systémů se musí dotyčný také něco naučit a to mnohdy nebývá pravda.
Takže nenchte se ohromovat a ubíjet "znalostmi" majitelů high endu ale zkuste vždy prověřit, co oni vlastně znají. To by mohlo být třeba tématem specializovaného threadu, kde by mohl někdo kdo se cítí znalý pohovořit o svém využití.
Ono obdivované ovládání kompresí totiž má svůj význam jedině při správně naladěné pružině, to je základ. Bez tohoto je mnohdy jakákoliv snaha o ladění tlumiče zbytečná. Pokud tedy majitel *****h systémů třeba nechápe, co značí graf charakteristiky pružiny, je téměř jisté, že mu chybí základní znalosti v oboru.
Dále je třeba říct, že ono ovládání kompresí Vám vždy pokazí počáteční citlivost a výhody vhodného nastavení se mohou projevit jedině ve vyšších rychlostech ve sjezdu a zase hlavně u výrazně vyšších zdvihů. Třeba takový přínos uvedených technologií pro zdvihy okolo 100 mm by byl téměř nulový. V případě této funkce jako prvku pro potlačení pohupování potom vždy počítejte s úbytkem komfortu. Potom by se z proklamované a složité funkce stal zase prostě jenom známý Lock out. Tohle je takové zajímavé uzavření cesty a návrat k těm levným provedením.
Určitě si vážím každého, kdo chce mít na kole to nejlepší a k tomu se bude snažit zapracovat i na své znalosti techniky a jejím využití ale snob, který si koupí podle něho to nejlepší aby se vyvyšoval nad ostatní můj obdiv nezíská, ba právě naopak a když se nakonec ukáže, že jeho znalosti nedovolují využít všechny systémy, tak je to nakonec i zábavné.
Nenechte se proto shazovat od někoho, kdo má podle Vás přemíru zkušeností se ***** materiále, zkoušejte a ověřujte si sami a co potřebujete a rozeznáte, to je právě hranice, kterou by si každý měl určit sám a nespoléhat se na hodnocení jakéhosi doměle zkušenějšího.
Rozhodně si určujte si a upřesňujte své hodnocení v diskuzích. Taky by jednou za čas nebyl špatný takový slepý test vidlic. Takový test udělal bike magazín s rámy, zabalil je k nepoznání a jezdci měli provést své hodnocení bez znalosti značky i materiálu rámu. U vidlic to je těžko proveditelné ale jako takový sen a výsledky hodnocení by tohle mohlo být zajímavé. Účast od zkušených po začátečníky vítána. Tohle je moje představa o srovnávání a internetových diskuzích, ovšem, jak jsem psal, pouze jako sen.
Trafena hus ide zagagat : )
Milan, milan, uznavam tvoje znalosti ohladne odpruzenia a kludne by som si tebou nechal vidlicu vyladit ak by som to povazoval za potrebne. Urcite by sa niektore z tych co som mal dostali na vyssi level, druha vec je, ze by zrejme stratili zaruku - ak by neboli kupovane od teba.
Nechce sa mi reagovat na cely tvoj traktat bod po bode, ale myslim, ze mam slusne skusenosti v oblasti vidlic, a e*****na som nikdy nehanil pre nieco ine ako materialy a vyzor. Nepoznas ma a vyriekol si sud. Mam jednoducho rad pekne veci, to ze ti uz len toto moje konstatovanie kazi naladu je druha vec. Otazky vitam, kludne aj od teba lebo zjavne ty potrebujes dokaz o svojej neomylnej nadradenosti. Niesom ziaden odbornik, ale to ci pisem je vzdy podlozene skusenostou.
To ze si alergicky ked ti ktokolvek kritizuje suntour viem aj z ineho fora..chapem, mas na tom zalozenu zivnost, tak akakolvek kritika je zla. Suntour ma 3 schopne vidlice ktore aj bez vyladenia su vcelku prijatelne rux, axon a e*****n. Pre mna ale suntour zatial nic nevyrobil, vidlica ktora ma pevnu os, aspon 35mm nohy a normalny design od suntouru neexistuje. To ze ostatne vidlice co vyrabaju su smiesne, ti nemusim pripominat. Je to low end na tescobiky. To je fakt. Ty sa snazis aj z tych vidlic spravit vidlice a o 2 triedy lepsie a funkcne sa ti velakrat dari. Za to ti patri vdaka od vsekych co si ich kupia. Kvalitativne, ci uz na poli designu alebo materialu a vydrze to bude vsak stale low end.
PS:vyladeny e*****n je za tu cenu velmi dobra vidla na tour a xc. Neviem ako progresivne sa chova ked ide viac do zdvihu. Tam by mohol byt problem aspon u mna s dorazmi. Nemam rad totalnu linearnost, a ked uz, tak je dobre ak vidlica ma aj nastavenie vysokorychlostnej kompresie.
PS2: grafy citat viem..
Třeba design vidlic, které mě uráží se nachází zcela jinde a mohu směle tvrdit, že kdyby byl zaměněn design Tory a následně Reby a spol od RS, za E*****na a Axona, tak se budeš prohýbyt hnusem nad RS designem.
Na tvém přístupu mě vadí ghlavně to, že když se pustíme do diskuze, tak se projeví vše, co jsem napsal.
Nejsem zaměřen proti drahým a funkcemi nabitým high endem ale vím své o jeho opravdovém využití a přesně to jsem i napsal.
Neviem ci vies ake to je ked vidlica funguje presne ako chces priamo z krabice. Bez ladenia. Asi to vies. A este ked k tomu aj vidlica dobre vyzera. Mam radost z kvalitnych komponentov a je logicke, ze tieto maju navrch vo vsetkom oproti tym menej kvalitnym. Vyjadrujem svoju radost nad tym ked nieco funguje tak ako je to deklarovane. Ked nieje nutna uprava aby nieco fungovalo tak ako ma.
PS: neprohybam se hnusem, mne len ten dseign nesedi, tebe sediet moze, je to subjektivne.
PS2: tora sa mi nepaci. A cena ide väcsinou ruka v ruke s kvalitou, skoro u vsetkeho, u vidlic to neplati?
Nikdy nebudu mluvit do techniky jízdy a jistě bys poznal ty na mě, že to nebude zrovna moje parketa ale moje parketa je technika odpružení a podle toho prostě ve svém oboru poznám o co se jedná i když mnoha to bude připadat jako věštění.
ja napriklad, odkedy som zacal rozmyslat nad enduro bikom, mam dilemu, co sa vidlice tyka...viem, ze idealna moznost by pre mna bola PIKE, ale nepaci sa mi velmi designom
Bola by k dispozicii upravena vidlica SR SUNTOUR E*****N vo verzii LOD, v ciernej farbe, 120mm zdvihom + s vylestenymi nohami? Mohli by ste mi prosim vas poslat fotku vidlice farby antracitovej? Aky by bol doplatok za vylestenie noh?
Dakujem
Tenhle mýtus jsem už opustil a to na základě právě své praxe asi by ses divil, jaký je rozdíl mezi typem třeba zrovna Reba. Nemyslím nyní jenom rozdíl U turn verze od dual airu, myslím rozdíl jedné a té samé vidlice a stejného typu a přesto vybalíš mnohdy dost odlišný výsledek. Ale to abys tohle rozeznal, to musíš mít k dispozici dostatek zkušeností a ne rozbalení jedné jediné krabice.
Jak prosím tebe rozeznáš, že jsi z té karbice vybalil přesně to správné? Nezajímala by tě třeba informace, že díky rozptylu vůlí můžeš mít mnohdy výsledek tak odlišný, že to dokážeš při dobré praktické zkušenosti ihned odhalit jízdou? Tohle jsou zkušenosti a přiznám se, že už dávno mě nedokáže ohromit funkce vybalená z krabice a to i u těch velmi obdivovaných značek.
Foto je zde na stránkách již několikrát.
taktiez ste neodpovedali na otazku: Bola by k dispozicii upravena vidlica SR SUNTOUR E*****N vo verzii LOD, v ciernej farbe, 120mm zdvihom + s vylestenymi nohami?
Pike není rozhodně ošklivá vidlice. není to rozhodně ani E*****n.
Ty bys měl hledat funkce, které po vidlici chceš.
Je tady zmiňovaná progresivita vidlice.
Ty s pružinovým Pikem budeš vždy používat tvrdší pružinu, než by ti nabídl průběh křivky takového vzduchového E*****na.
Výhoda Pika je rozhodně pevná osa. A taky U turn. Snížení není zrovna pro praktickou jízdu ale výhoda to rozhodně je.
Když zvolíš Pika vzduchového, tak už budeš za E*****nem vyladěným výrazněji zaostávat. I ocelová pružina bude mít co dělat aby stíhala a vyladění i této vidlice (Pika) je možné a velmi poznatelné. To, co vybalíš z krabice bys proti laděné verzi rozhodně poznal.
E*****n s pevnou osou na matky může být smělým konkurentem právě i Piku.
Tenhle mýtus jsem už opustil a to na základě právě své praxe asi by ses divil, jaký je rozdíl mezi typem třeba zrovna Reba. Nemyslím nyní jenom rozdíl U turn verze od dual airu, myslím rozdíl jedné a té samé vidlice a stejného typu a přesto vybalíš mnohdy dost odlišný výsledek. Ale to abys tohle rozeznal, to musíš mít k dispozici dostatek zkušeností a ne rozbalení jedné jediné krabice.
Jak prosím tebe rozeznáš, že jsi z té karbice vybalil přesně to správné? Nezajímala by tě třeba informace, že díky rozptylu vůlí můžeš mít mnohdy výsledek tak odlišný, že to dokážeš při dobré praktické zkušenosti ihned odhalit jízdou? Tohle jsou zkušenosti a přiznám se, že už dávno mě nedokáže ohromit funkce vybalená z krabice a to i u těch velmi obdivovaných značek.
Samozrejme, kazda znacka a kazdy typ vidlice ma svoje vyrobne odchyky,ani objektivy niesu vsetky rovnako dobre napriek tomu ze je to takmer mikrometrova mechanika vzdy je tam nejaka odchylka, ide o ten priemer a standart ktory ma nejaka znacka. Viem, ze ked si kupim Lko od canonu tak bude lepsie ako akakolvek sigma, vo vsetkom, hoci bude stat o 3/8 viac: ) Vies na co narazam?
vím na co narážíš a vím, že jsi pochopil, na co upozorňuju já a taky jistě víš, že takovéhle postřehy přesahují možnosti a znalosti někoho, kdo právě a prostě vybalí tu jednu konkrétní věc z krabice.
PS: foto -> dufam, ze su na tom napise este nalepene ochranne folie a nieje to samotna nalepka : )
všade je:
budem mat sancu kupit vytuneny E*****n 2007 (100mm LOD) v marci / březnu 2008 ?
Ved aj 2007 ma 32mm nohy !
ja som pozeral tu http://www.kupkolo.cz/produkty/Vidlice-odpruzene-tlumice_84/SR-Suntour-2007_157/Vidlice-SR-Suntour-E*****N-LOD-100mm-2007_2271.html je tam uvedene: "sloupek 28,6/255 mm ahead CrMo"
vies co je to sloupek?
to je stlpik teda tzv. krk..........
ahaa, som si myslel ze to su nohy