Nová sada Shimano XTR 9100 – vlajková loď na rok 2019 vztýčila 12 plachiet

Nová sada Shimano XTR 9100 – vlajková loď na rok 2019 vztýčila 12 plachiet

40 komentárov

bimjeam 25.05.2018 24 fotografií   Predstavenie Sada Horska Cyklistika Paul Lange Oslany Xtr Novinky Shimano MTB

Kto pozná politiku značky Shimano, tak iste vie, že MTB sady obmieňa pravidelne v štvorročných cykloch a že inovácie predstavené na sade XTR sa postupne dostávajú k nižším sadám. Nové „ikstéerko“ bolo tak len otázkou času, ktorý nastal práve dnes.

 

Na predstavenie novej sady uvalilo Shimano prísne embargo a až na malé faux-pas s nechceným dvojdňovým zverejnením technickej špecifikácie na webe s technickou podporou, sa Japoncom podarilo ustrážiť vizuál komponentov pekne pod pokrievkou až do jeho oficiálneho predstavenia, ktoré bolo naplánované na piatok 25.5.2018, čo je tesne pred štartom 3. kola svetového pohára v Novom Měste na Moravě, kde ho sponzorovaní jazdci predstavia v plnej paráde.



Rozsiahla revízia naprieč celou sadou – predbiehanie rozbehnutého vlaku


Hoci Shimano jednoznačne dominuje na poli cestných komponentov, v segmente top horských bicyklov 1x11 a 1x12 hrá prvé husle konkurenčný SRAM. Shimano si je vedomé, že viacero trendov si nechali takpovediac ujsť a nová sada XTR 9100 je snaha o dobehnutie rozbehnutého vlaku 12-rýchlostných sád. Nápadmi sa rozhodne nešetrilo a okrem dorovnania americkej konkurencie sme sa dočkali aj nových vylepšení. Dosť bolo však “obkecov”, poďme si pozrieť, čo je nové a čo nás s postupom rokov neminie.



Koniec klasickým orechom – zoznámte sa so Micro Spline Scylence


Zmena rozhrania orecha bolo dlhé roky dôvodom, prečo sa vývojári snažili 10-zubovému pastorku zubami nechtami vyhnúť. Pokrok však človek nezastaví a trh si vyžiadal svoje. Nebola by to však žiadna rivalita, keby Shimano neprišlo s vlastným typom orecha (samozrejme nekompatibilným s kazetami SRAM) tak, ako to v roku 2012 urobil americký SRAM so sadou XX1. Nové orechy označené ako Micro Spline si tak budú musieť od piky raziť cestu u výrobcov nábojov a kolies. Vzhľadom na rozšírenie komponentov Shimano však možno predpokladať, že veľkí výrobcovia už dávno majú všetky potrebné parametre nachystané pre spustenie výroby na sezónu 2019.



Tiché náboje na priame aj klasické drôty


Čo sa týka nábojov, tak tu prekvapivo dáva Shimano ľudu na výber nielen medzi 100 a 142 mm a boost 110/148 mm verziami, ale aj medzi prírubami pre priame (straight pull) a klasickými zahnutými (J-bend) drôtmi. Na fórach sa šepkalo aj o konci kónusov, ktoré by mali nahradiť priemyselné ložiská, táto informácia však oficiálne zverejnená nebola. Náboje dostali do vienka aj technológiu Scylence. Technológia sa ponáša čiastočne na patent, aký využíva Chris King, no dvojica rohatiek pri netočení pedálmi odpája západky a náboj pri plachtení nevydáva prakticky ani hlások, čo nemusí byť zrovna všetkým po chuti.



Kazeta s rozsahom 10-51 zubov - dorovnávam a prihadzujem


SRAM má v súčasnosti na trhu už tri dvanásťrýchlostné sady s jednotným rozsahom 10-50 zubov a Shimano zatiaľ žiadnu. Tomuto je však koniec a od budúceho roka sa môžete stretnúť s 12-rýchlostnou sadou XTR, ktorá ponúkne potenciálnym záujemcom rovno dve rôzne dvanásťrýchlostné kazety označené ako Hyperglide+. Prvá z nich má masívny rozsah 10-51 zubov a je zložená z trojice hliníkových pastorkov (39-45-51), prostredných titánových pastorkov a oceľových najmenších pastorkov. Druhá, určená pre “gramársky” orientovaných výkonnostných jazdcov, ponúka rozsah 10-45z. K tomu ako bonus pribudne aj ešte ľahšia 11-rýchlostná kazeta s rozsahom 10-45 zubov na novom „shimano-specific“ scylence orechu, ktorá je kompatibilná s 12-rýchlostným prehadzovačom.



Rozsah kaziet je nasledovný:
  • CS-M9100-12 (10-45): 10-12-14-16-18-21-24-28-32-36-40-45
  • CS-M9100-12 (10-51): 10-12-14-16-18-21-24-28-33-39-45-51
  • CS-M9110-11 (10-45): 10-12-14-16-18-21-24-28-33-39-45

Tri kazety krotia tri šaltre


Táto koncepcia dáva pomerne logiku vzhľadom na rozdielnosť kaziet. Prehadzovač Shadow RD+ s ramienkom SGS ako jediný zvládne vykryť kazetu s rozsahom 10-51 zubov, zatiaľ čo GS ramienko bohato postačí na rozsah 10-45z. Ak patríte ku konzervatívcom, ktorých ani za svet nepresvedčí nikto o výhodách jednoprevodníka, ostáva vám ešte možnosť C a tou je 2x12 prevodov kazety 10-45 a dvojplackových kľúk. Pre túto kombináciu musíte zvoliť špecifický prehadzovač, ktorý je určený pre dvojprevodník a má inak odsadenú hornú kladku. Kladky v karbónovom ramienku budú mať po 13 zubov, miesto pôvodných 11.



Prešmykače - SIDE SWING a nič iné


V ponuke nadaľej zostáva trojica SIDE SWING prešmykačov na E-type, Direct mount a na objímku.



Daj zbohom maticiam – Spiderless kľuky prichádzajú na scénu rovno aj s vodítkami


Veteráni si možno ešte budú pamätať kľuky XTR FC-M950, ktoré ako posledné od tohto výrobcu mali odnímateľný unášač. S nástupom sady 960 na dlhé roky ostala jedinou možnosťou montáž prevodníkov na „packy“ pomocou štvorice skrutiek a matíc. K dispozícii budú v ponuke kľuky na jednoprevodník (30/32/34/36/38) a naďalej aj dvojprevodník 38/28.



Nové duté kľuky sú vďaka prevodníku s priamym úchytom ľahšie o 80 gramov a podľa môjho skromného názoru vyzerajú skvele. Ak by ste mali záujem doplniť ich o kompaktné vodítko, môžete si po novom vybrať niektoré s logom Shimano. Dostupné sú pre úchyty E-type, Direct-mount aj ISCG 05. Tento ťah čakal pravdepodobne len málokto, no pre spotrebiteľa je to len a len dobre. Na záver dodám informáciu, že nová 12-rýchlostná strieborná reťaz bude vybavená rýchlospojkou.



Prosíte si ovládanie teleskopky alebo RapidFire Mono? Jednopáčkové radenie pre dvojprevodník


Aj vy ste sa niekedy zamýšľali nad tým, na čo sú vám na dvojprevodníku dve páčky na radení, keď prehadzujete iba z malej na veľkú a opačne? Takto podobne k tomu pristúpili aj produktoví dizajnéri a ak chcete prešmykač, tak ho po novom viete ovládať jednou mono páčkou, čo šetrí hmotnosť a aj výrobné náklady. A to už znie ako obojstranne výhodná ponuka.



Pokiaľ je pre vás slovo prešmykač urážkou, tak pre vás bude zaujímavejšia pravdepodobne šikovná páčka ako SL-MT800, ktorá je kompatibilná s väčšinou teleskopických sedloviek, vrátane dcérskych teleskopiek PRO Koryak, ktorá sa uchytáva na telo brzdy pomocou rozhrania I-SPEC EV.



Pravé radenie je asi vizuálne najmenej zasiahnutým komponentom sady XTR 9100. Po stránke funkčnosti však ponúka ľahší chod v porovnaní s predošlou generáciou a novým prvkom je aj “prepínač” jedenástich a dvanástich kvaltov.



Štvorpiestové kotvy s masívnym chladičom a opäť nový I-SPEC EV


Telo brzdovej páky sa opäť redizajnovalo. Kým tvar hlavného cylindra ostal prakticky rovnaký, výrazne sa posunula objímka smerom k stredu brzdy, ktorá by tak mala ponúkať viac opory a tuhosti pri brzdení. Okrem štandardnej dvojpiestikovej brzdy zostáva v ponuke aj verzia trail, ktorá má po novom výkonnejší štvorpiestikový strmeň, v ktorom driemu sintrované platničky s masívnym chladičom. Telo XC strmeňa je vyrobené z jedného kusu materiálu, za čo si zaslúži Shimano palec hore.



Tradícia s podtitulom I-SPEC však ostáva zachovaná


Nakoľko nových I-SPEC-ov nikdy nie je dosť a nová sada ostáva verná nepopulárnej tradícii, ktorá so sebou prináša zmenu integrovaného úchytu radenia na brzdách, ktoré nie je spätne kompatibilné. Novému I-SPEC EV však slúži ku cti aspoň to, že okrem stranového rozsahu 14 milimetrov, ho možno nastaviť aj rotačne v rozsahu 60-tich stupňov.



Kotúče FREEZA - ľahšie a lepšie


Kto neznesie centerlock, ďalej čítať ani nemusí, keďže s INTL verziou sa nepočítalo. Všetkých ostatných by však mohlo potešiť, že nové kotúče sú ľahšie (140 mm o 5 g, 160 mm o 10 g a 203 mm o 30 g) a vďaka vylepšenej konštrukcii odvádzajú lepšie teplo. 203 mm kotúč sa podľa PR informácií v teste údajne zahrieval o 20 °C menej.



Pedále a iné


Posledným zverejneným komponentom sú pedále, ktoré sú dostupné v dvoch verziách: Race - bez podpornej klietky a Trail - s klietkou. Oba typy majú medzigeneračne opäť o niečo väčšiu kontaktnú plochu s tretrou, ošetrenú fluórovou vrstvou. Inak zostáva takmer všetko po starom.



Čo však vieme celkom určite je to, že nová sada XTR 9100 má našliapnuté veľmi dobrým smerom a hranicu nízkej hmotnosti a vysokého výkonu posúva zasa o kúsok ďalej. Vďaka variabilite verzií komponentov ju docenia rovnako XC pretekári, ako aj trailovo a enduro orientovaní jazdci. Viac informácií nájdete na stránke ridextr.com.



Nové vychytávky v podobe vlastného vodítka reťaze alebo ovládania teleskopickej sedlovky sú príjemným prekvapením. Z trojice kaziet a širokej ponuky prevodníkov si vyberie naozaj každý a zostáva len dúfať, že výrobcovia nábojov a kolies zareagujú dostatočne promptne na nový štandard orechov Micro Spline. Trendy na nadchádzajúcu švorročnicu sú teda jasné a hodenej rukavici zo strany značky SRAM vracia japonské impérium spätný úder.

Poznámka:
Ceny jednotlivých komponentov zatiaľ nie sú známe, no až budú zverejnené, určite ich do článku doplníme. Rovnako zatiaľ nepadla zmienka o novej generácii elektronickej verzie sady XTR Di2.
 

Fotogaléria k článku

 

Páči sa ti tento článok?

Zďieľaj ho:
Buď naším fanúšikom:
Článok je zle napísaný
V článku sú chyby
Nepáči sa mi obsah
Nepáčia sa mi predstavované produkty
Iné
Odoslať

Podobné články

Komentáre

GaliPet 25.05.2018 (17:16)

Chválim redakciu (autora) za promptné informácie
Dúfam, že v takomto trende budete aj pokračovať.

 
bimjeam GaliPet 26.05.2018 (08:18)

Ďakujem, pokiaľ to bude v mojich silách, tak sa určite budem snažiť prinášať info o tech. novinkách ešte za horúca

 
Sesulak 27.05.2018 (17:59)

Nechapal som, co mozu zeny vidiet na novych topankach, kabelkach... Ale bude to asi dost podobne pocitu, ktory som mal pri prezerani tychto komponentov

 
Marinada 25.05.2018 (19:18)

Mat cash navyse tak hned berem kluky a lakave su aj brzdy na ktore sa da supnut ta packa na ovladanie teleskopky. Velmi podarena sada no ceny budu pre inu sortu. Ja aj tak vsetko hned doskriabem

 
lto 25.05.2018 (17:54)

Konecne tichy orech! Ale nekompitabilny a s konusmi

 
chico696 lto 25.05.2018 (19:36)

Nerád jazdím s hokejovým rapkáčom.

 
lto chico696 25.05.2018 (21:03)

Ja to neznasam .. mam jeden orech, co je skoro uplne nehlucny, aj ked skor kvoli tomu, ze je vydrety vnutri ratchet ring (ale funguje) a ked clovek len tak leti v terene a neslape , tak to ticho je nadhera.
Co je velmi vtipne, ako vela ludi nadava na presmyk, ze bucha retaz (co obvykle bucha skor o stavbu) , tak si dali 1prevodnik a potom k tomu si daju rapkac Hope. Taka mala schiza

 
Gusto0 lto 25.05.2018 (21:43)

novatec co mam teraz tiez plasi medvede v celom pohori a ked som stym zacal jazdit par krat som sa zlakol ked som prestal slapat kym som si na to zvykol. chyba mi to ticho. ale co som cital v clanku tak "dvojica rohatiek pri netočení pedálmi odpája západky a náboj pri plachtení nevydáva prakticky ani hlások"

 
milos21 26.05.2018 (18:18)

Asi 2 veci sa mi páčia a to, že Shimano dalo zbohom klasickým západkam a RapidFire Mono páčka A ak by tie náboje náhodou neboli na kónusoch, tak to by bola tretia vec... Som aj rád, že prešmyk ešte pár rokov nepôjde do preč

 
Sarinator 25.05.2018 (21:25)

Paci sa mi 10-51 ten 1 zub je paradny naskok na SRAM . Super pohotovy clanok dakujem.

 
xfce4 25.05.2018 (22:04)

To som jediný co nechápe 50 zubov na orechu keď 2x9 z 11-34 pokryje cely rozsah prevodov . Chápem výrobcov bude to mastné ale zákazníka? Neverím ze reťaz 12 vydrží ako C9 a váha aj keď odpíšem priesmyk nebude nižšia . Inak ty kľuky 2x 12 sa mi páčia

 
Sarinator xfce4 25.05.2018 (22:06)

No opytaj sa tych co jazdia eagle-a, budes prekvapeny.

 
Davac xfce4 25.05.2018 (23:37)

Moj dovod preco jednokolo je blato v presmykaci. Vazne ma sere ze sa mi to na zavode vzdy zasere a potom to neradi. Jednokolo s voditkom a mas vystarane. Padanie retaze? Neexistuje. Ja skor nechapem preco by som jazdil toto, ked si mozem za 360E kupit Eagle GX aj s klukami a prevodnikom. Stavim sa ze ta velka kazeta vyde vuac ako 360E....

 
xfce4 Davac 26.05.2018 (18:27)

závody beriem tam to pomôže .Netvrdím že padá reťaz to sa určite vyriešilo tvarom zubov . Ale osobne je cena za takú kazetu neúnosná

 
Tečka xfce4 27.05.2018 (08:53)

3x9 je dobry rozsah, ale viacero z nas ho cely nevyuzivaju. 1x12 (1x11) je jednoduchosť sama o sebe. Nemusis prepositavat prevody v hlave kolko a kam podraditi. Jazdim GX so Sunrace kazetou, ked pride nove XT... Zrejme sa vratim k XT

 
xfce4 Tečka 27.05.2018 (09:03)

súhlasím ze 3x9 sa prevody prekrývajú . 1x10 až 12je pravdaže jednoduchšie radenie žiadne myslenie netreba .Podla mňa je to kompromisné riešenie 2x9 a životnosťou a cenou a dokonca aj váhou pre mňa prijateľnejšie .

 
Kristina 25.05.2018 (22:31)

Pekný článok, skvelé práca. Inak hmotnosti komponentov sú už uvedené na stráne https://www.ridextr.com/en

 
will 26.05.2018 (10:35)

Chodte pozriet do Noveho Mesta na Morave. Atosfera paradna a mozete si sadu pozriet osobne... a este navyse uvidite aj nejakych cyklistov 😁

 
sk_wizard 25.05.2018 (18:16)

Som čakal že shimano uderí s tými ich 14stimi prevodmi (patent uz majú dlhšiu dobu) aby zničili všetkých a oni len dorovnávajú skóre. 😁

 
lto sk_wizard 25.05.2018 (21:04)

Zrejme maju trh precitany, tak davkuju pomaly ... aby bolo z coho zmykat. Dalsia verzia bude zase nekompatabilna a bude

 
Gusto0 25.05.2018 (21:09)

paci sa mi ta 11sp kazeta - mohli podla nej prerobit tu terajsiu XT 11-46

 
Palo TT 26.05.2018 (00:13)

Prave odpajanie rohatiek pri volnobehu je ten klucovy princip a genialny napad Chrisa Kinga. Robia to tie sikme drazky, na ktorych je umiestnena rohatka.
https://www.youtube.com/watch?v=pM1DJCryVEk
https://patents.google.com/patent/US5964332

CHK naboje su zname tym, ze su velmi hlucne.
Shimano po 20 rokoch, ked vyprsal patent CHK to trosku upravili aby to bolo tiche (zrejmehluk ovplyvnuje najma to, ze rohatky u Shimana sa dotykaju sikmo) a zdoraznujuc tichost si dalo patentovat v podstate to iste. V kazdom pripade som rad, ze sa to dostane medzi masy.

Som zvedavy, ako je to v reale s loziskami. Po desatrociach masirovania konusmi sa tym marketingovo chvalit nebudu aj keby tam naozaj boli. Pri takto riesenom naboji sa aspon do orechu tie loziska vyslovene pytaju. Hybrid je moznost, ako si zachovat charakter, kym prejdu na loziska uplne Vsak to niekto onedlho rozobere.

 
palicka Palo TT 26.05.2018 (07:16)

Akurat som si pozrel rozhovor s Chrisom Kingom https://youtu.be/vgPLJSTWuV4. Sranda, ze uz skoro dokoncil tichy naboj, ale ludom sa pacil zvuk, ktory pocas vyvoja naboje vydavali, tak to stopol...

 
palo14 Palo TT 28.05.2018 (07:40)

Ten hluk, je super. Ja mam Novatec a ten pouzivam na upozornenie chodcov, ze sa nieco blizi.

 
lase99 Palo TT 28.05.2018 (10:54)

Da sa nejako "stisit" orech?

 
peterg Palo TT 30.05.2018 (11:25)

Tiche orechy robil uz velmi davno slovensky rbdesign, v sucasnosti davno robi Onyx, Hyperglide (https://www.youtube.com/watch?v=ZzwgqTqnDFQ) a tiez aj TruePrecision, Stealth (http://www.trueprecisioncomponents.com/tpc-products/mtb-rear-hub/, https://www.youtube.com/watch?v=Gek4pfuS_-4). V zasade nic nove pod slnkom, ale chvalim.

 
nocnyjazdec 26.05.2018 (07:35)

Ak teda dobre citam, bude mat toto nove XTRko moznost kazety 10-51 s dvojprevnodnikom 28-38, cize 24 prevodov?

 
Kristina nocnyjazdec 26.05.2018 (07:50)

dvojprevodník bude možný iba s kazetou 10-45z.

 
nocnyjazdec Kristina 26.05.2018 (08:01)

A vies vyratat, kolko %-ny to bude mat rozsah?

 
Kristina nocnyjazdec 26.05.2018 (09:02)

610%

 
miso2012 Kristina 29.05.2018 (01:42)

Všetko je možné, určite sa do roka nájde nejaký šialenec, ktorý to sprevádzkuje aj na 51. Zároveň tak isto, ako dnes sú kazety 12sp na klasický orech a s väčším rozsahom, tak ľudia budú rôzne kombinovať.

 
nervak79 nocnyjazdec 26.05.2018 (09:14)

Na stránke https://www.ridextr.com/en píšu rozsah 612%.

 
peterg nervak79 30.05.2018 (11:28)

Kristina je blizsie, 610.7% je presne

 
jurajc Kristina 31.05.2018 (14:11)

..dufam, ze tato kazeta bude kompatibilna aj s terajsim menicom XTR RD-M9000 SGS...

 
peterg jurajc 31.05.2018 (15:01)

Co viem z nsmb.com, ta kazeta je kompatibilna len s novym 12s radenim ("The 51t cog is removable and the shifter can be switched from 12spd to 11spd for riders who don’t need to drop down to 51t (Jesse Melamed was mentioned). ... You can also use an 11spd specific hub for a better spoke bracing angle, but this means you can’t switch back to 12spd unless you have two sets of wheels". Z uvedeneho mi nie je celkom jasne, ci 11s kazeta bude na Micro Spline, alebo pre standardny orech (z textu by vyplyvalo skor to druhe, co by bolo lepsie).

 
jurajc peterg 31.05.2018 (20:01)

...myslel som tú 11-rýchlostnú....uvidíme .

 
peterg jurajc 31.05.2018 (21:04)

Ved o tej predsa stale hovorime, ved preco by sa inak prepinal shifter z 12spd na 11spd, ze - "This One Goes to 11. As well", https://nsmb.com/articles/2019-shimano-xtr-9100-10-51-12spd-here/

 
jurajc 01.06.2018 (13:52)

aha tak..po celodennej praci sa mi nechce hrat s prekladacom privitam nasu rec ,,,nechap to zle

 
peterg jurajc 01.06.2018 (14:04)

OK, rozumiem. V spornych pripadoch davam radsej citaciu, aby si to vedel kazdy precitat v originali (akosi automaticky uz predpokladam, ze vacsina rozumie anglicky, ak nie, tak Google translate funguje).

 
jurajc 02.06.2018 (14:06)

...tak nekompatibilne s terajsimi 9000-kami - co uz ..sram "teraz z trucu donesie" 10-45 kompaknu s terajsim radenim aj orechom by bola sranda

 
Pridaj komentár