Nová sada Shimano XTR 9100 – vlajková loď na rok 2019 vztýčila 12 plachiet

Kto pozná politiku značky Shimano, tak iste vie, že MTB sady obmieňa pravidelne v štvorročných cykloch a že inovácie predstavené na sade XTR sa postupne dostávajú k nižším sadám. Nové „ikstéerko“ bolo tak len otázkou času, ktorý nastal práve dnes.

Na predstavenie novej sady uvalilo Shimano prísne embargo a až na malé faux-pas s nechceným dvojdňovým zverejnením technickej špecifikácie na webe s technickou podporou, sa Japoncom podarilo ustrážiť vizuál komponentov pekne pod pokrievkou až do jeho oficiálneho predstavenia, ktoré bolo naplánované na piatok 25.5.2018, čo je tesne pred štartom 3. kola svetového pohára v Novom Měste na Moravě, kde ho sponzorovaní jazdci predstavia v plnej paráde.


Rozsiahla revízia naprieč celou sadou – predbiehanie rozbehnutého vlaku

Hoci Shimano jednoznačne dominuje na poli cestných komponentov, v segmente top horských bicyklov 1x11 a 1x12 hrá prvé husle konkurenčný SRAM. Shimano si je vedomé, že viacero trendov si nechali takpovediac ujsť a nová sada XTR 9100 je snaha o dobehnutie rozbehnutého vlaku 12-rýchlostných sád. Nápadmi sa rozhodne nešetrilo a okrem dorovnania americkej konkurencie sme sa dočkali aj nových vylepšení. Dosť bolo však “obkecov”, poďme si pozrieť, čo je nové a čo nás s postupom rokov neminie.


Koniec klasickým orechom – zoznámte sa so Micro Spline Scylence

Zmena rozhrania orecha bolo dlhé roky dôvodom, prečo sa vývojári snažili 10-zubovému pastorku zubami nechtami vyhnúť. Pokrok však človek nezastaví a trh si vyžiadal svoje. Nebola by to však žiadna rivalita, keby Shimano neprišlo s vlastným typom orecha (samozrejme nekompatibilným s kazetami SRAM) tak, ako to v roku 2012 urobil americký SRAM so sadou XX1. Nové orechy označené ako Micro Spline si tak budú musieť od piky raziť cestu u výrobcov nábojov a kolies. Vzhľadom na rozšírenie komponentov Shimano však možno predpokladať, že veľkí výrobcovia už dávno majú všetky potrebné parametre nachystané pre spustenie výroby na sezónu 2019.


Tiché náboje na priame aj klasické drôty

Čo sa týka nábojov, tak tu prekvapivo dáva Shimano ľudu na výber nielen medzi 100 a 142 mm a boost 110/148 mm verziami, ale aj medzi prírubami pre priame (straight pull) a klasickými zahnutými (J-bend) drôtmi. Na fórach sa šepkalo aj o konci kónusov, ktoré by mali nahradiť priemyselné ložiská, táto informácia však oficiálne zverejnená nebola. Náboje dostali do vienka aj technológiu Scylence. Technológia sa ponáša čiastočne na patent, aký využíva Chris King, no dvojica rohatiek pri netočení pedálmi odpája západky a náboj pri plachtení nevydáva prakticky ani hlások, čo nemusí byť zrovna všetkým po chuti.


Kazeta s rozsahom 10-51 zubov - dorovnávam a prihadzujem

SRAM má v súčasnosti na trhu už tri dvanásťrýchlostné sady s jednotným rozsahom 10-50 zubov a Shimano zatiaľ žiadnu. Tomuto je však koniec a od budúceho roka sa môžete stretnúť s 12-rýchlostnou sadou XTR, ktorá ponúkne potenciálnym záujemcom rovno dve rôzne dvanásťrýchlostné kazety označené ako Hyperglide+. Prvá z nich má masívny rozsah 10-51 zubov a je zložená z trojice hliníkových pastorkov (39-45-51), prostredných titánových pastorkov a oceľových najmenších pastorkov. Druhá, určená pre “gramársky” orientovaných výkonnostných jazdcov, ponúka rozsah 10-45z. K tomu ako bonus pribudne aj ešte ľahšia 11-rýchlostná kazeta s rozsahom 10-45 zubov na novom „shimano-specific“ scylence orechu, ktorá je kompatibilná s 12-rýchlostným prehadzovačom.


Rozsah kaziet je nasledovný:
  • CS-M9100-12 (10-45): 10-12-14-16-18-21-24-28-32-36-40-45
  • CS-M9100-12 (10-51): 10-12-14-16-18-21-24-28-33-39-45-51
  • CS-M9110-11 (10-45): 10-12-14-16-18-21-24-28-33-39-45

Tri kazety krotia tri šaltre

Táto koncepcia dáva pomerne logiku vzhľadom na rozdielnosť kaziet. Prehadzovač Shadow RD+ s ramienkom SGS ako jediný zvládne vykryť kazetu s rozsahom 10-51 zubov, zatiaľ čo GS ramienko bohato postačí na rozsah 10-45z. Ak patríte ku konzervatívcom, ktorých ani za svet nepresvedčí nikto o výhodách jednoprevodníka, ostáva vám ešte možnosť C a tou je 2x12 prevodov kazety 10-45 a dvojplackových kľúk. Pre túto kombináciu musíte zvoliť špecifický prehadzovač, ktorý je určený pre dvojprevodník a má inak odsadenú hornú kladku. Kladky v karbónovom ramienku budú mať po 13 zubov, miesto pôvodných 11.


Prešmykače - SIDE SWING a nič iné

V ponuke nadaľej zostáva trojica SIDE SWING prešmykačov na E-type, Direct mount a na objímku.


Daj zbohom maticiam – Spiderless kľuky prichádzajú na scénu rovno aj s vodítkami

Veteráni si možno ešte budú pamätať kľuky XTR FC-M950, ktoré ako posledné od tohto výrobcu mali odnímateľný unášač. S nástupom sady 960 na dlhé roky ostala jedinou možnosťou montáž prevodníkov na „packy“ pomocou štvorice skrutiek a matíc. K dispozícii budú v ponuke kľuky na jednoprevodník (30/32/34/36/38) a naďalej aj dvojprevodník 38/28.


Nové duté kľuky sú vďaka prevodníku s priamym úchytom ľahšie o 80 gramov a podľa môjho skromného názoru vyzerajú skvele. Ak by ste mali záujem doplniť ich o kompaktné vodítko, môžete si po novom vybrať niektoré s logom Shimano. Dostupné sú pre úchyty E-type, Direct-mount aj ISCG 05. Tento ťah čakal pravdepodobne len málokto, no pre spotrebiteľa je to len a len dobre. Na záver dodám informáciu, že nová 12-rýchlostná strieborná reťaz bude vybavená rýchlospojkou.


Prosíte si ovládanie teleskopky alebo RapidFire Mono? Jednopáčkové radenie pre dvojprevodník

Aj vy ste sa niekedy zamýšľali nad tým, na čo sú vám na dvojprevodníku dve páčky na radení, keď prehadzujete iba z malej na veľkú a opačne? Takto podobne k tomu pristúpili aj produktoví dizajnéri a ak chcete prešmykač, tak ho po novom viete ovládať jednou mono páčkou, čo šetrí hmotnosť a aj výrobné náklady. A to už znie ako obojstranne výhodná ponuka.


Pokiaľ je pre vás slovo prešmykač urážkou, tak pre vás bude zaujímavejšia pravdepodobne šikovná páčka ako SL-MT800, ktorá je kompatibilná s väčšinou teleskopických sedloviek, vrátane dcérskych teleskopiek PRO Koryak, ktorá sa uchytáva na telo brzdy pomocou rozhrania I-SPEC EV.


Pravé radenie je asi vizuálne najmenej zasiahnutým komponentom sady XTR 9100. Po stránke funkčnosti však ponúka ľahší chod v porovnaní s predošlou generáciou a novým prvkom je aj “prepínač” jedenástich a dvanástich kvaltov.


Štvorpiestové kotvy s masívnym chladičom a opäť nový I-SPEC EV

Telo brzdovej páky sa opäť redizajnovalo. Kým tvar hlavného cylindra ostal prakticky rovnaký, výrazne sa posunula objímka smerom k stredu brzdy, ktorá by tak mala ponúkať viac opory a tuhosti pri brzdení. Okrem štandardnej dvojpiestikovej brzdy zostáva v ponuke aj verzia trail, ktorá má po novom výkonnejší štvorpiestikový strmeň, v ktorom driemu sintrované platničky s masívnym chladičom. Telo XC strmeňa je vyrobené z jedného kusu materiálu, za čo si zaslúži Shimano palec hore.


Tradícia s podtitulom I-SPEC však ostáva zachovaná

Nakoľko nových I-SPEC-ov nikdy nie je dosť a nová sada ostáva verná nepopulárnej tradícii, ktorá so sebou prináša zmenu integrovaného úchytu radenia na brzdách, ktoré nie je spätne kompatibilné. Novému I-SPEC EV však slúži ku cti aspoň to, že okrem stranového rozsahu 14 milimetrov, ho možno nastaviť aj rotačne v rozsahu 60-tich stupňov.


Kotúče FREEZA - ľahšie a lepšie

Kto neznesie centerlock, ďalej čítať ani nemusí, keďže s INTL verziou sa nepočítalo. Všetkých ostatných by však mohlo potešiť, že nové kotúče sú ľahšie (140 mm o 5 g, 160 mm o 10 g a 203 mm o 30 g) a vďaka vylepšenej konštrukcii odvádzajú lepšie teplo. 203 mm kotúč sa podľa PR informácií v teste údajne zahrieval o 20 °C menej.


Pedále a iné

Posledným zverejneným komponentom sú pedále, ktoré sú dostupné v dvoch verziách: Race - bez podpornej klietky a Trail - s klietkou. Oba typy majú medzigeneračne opäť o niečo väčšiu kontaktnú plochu s tretrou, ošetrenú fluórovou vrstvou. Inak zostáva takmer všetko po starom.


Čo však vieme celkom určite je to, že nová sada XTR 9100 má našliapnuté veľmi dobrým smerom a hranicu nízkej hmotnosti a vysokého výkonu posúva zasa o kúsok ďalej. Vďaka variabilite verzií komponentov ju docenia rovnako XC pretekári, ako aj trailovo a enduro orientovaní jazdci. Viac informácií nájdete na stránke ridextr.com.


Nové vychytávky v podobe vlastného vodítka reťaze alebo ovládania teleskopickej sedlovky sú príjemným prekvapením. Z trojice kaziet a širokej ponuky prevodníkov si vyberie naozaj každý a zostáva len dúfať, že výrobcovia nábojov a kolies zareagujú dostatočne promptne na nový štandard orechov Micro Spline. Trendy na nadchádzajúcu švorročnicu sú teda jasné a hodenej rukavici zo strany značky SRAM vracia japonské impérium spätný úder.

Poznámka:
Ceny jednotlivých komponentov zatiaľ nie sú známe, no až budú zverejnené, určite ich do článku doplníme. Rovnako zatiaľ nepadla zmienka o novej generácii elektronickej verzie sady XTR Di2.
info
Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.
report_problem Našiel si v texte chybu?
bimjeam 
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Nové modely okuliarov Shimano – vidieť nevídané PR článok

Nové modely okuliarov Shimano – vidieť nevídané

Na cestách číha mnoho skrytých prekážok. Obzvlášť ak je ostré svetlo alebo, naopak, šero. Vtedy je vyhýbanie sa prekážkam obtiažnejšie. Ako to vyriešilo Shimano?
SRAM a Shimano – môže sa mixovať a čo tým získame?

SRAM a Shimano – môže sa mixovať a čo tým získame?

Je možné medzi sebou MTB sady mixovať a prečo by ste to vlastne robili? Na to skúsim odpovedať na základe vlastných skúseností.
Predstavenie: Nové sady SRAM Eagle X0, XX a XX SL AXS - návrat do budúcnosti

Predstavenie: Nové sady SRAM Eagle X0, XX a XX SL AXS - návrat do budúcnosti

Prototypy novej MTB AXS sady s logom BlackBox už pár mesiacov sledujeme v rámci jednotlivých kôl svetového pohára. Dnes je ten deň, kedy sa oficiálne odhalia všetky podrobnosti.
keyboard_arrow_up