Karbón – čo robiť, keď praskne?

Karbón – čo robiť, keď praskne?

23 komentárov

Lubo. 02.08.2018   Horska Cyklistika Cesta Cestna Cyklistika Oprava Karbon MTB

Karbón hrá v našom cyklistickom svete veľmi dôležitú úlohu. Veď v porovnaní s duralom, má skoro 3x väčšiu pevnosť, a to pri jeho oveľa menšej hustote. Navyše sa dá veľmi ľahko opraviť.

 

V tomto momente by mal spozornieť každý cyklista, ktorý má na svojom tátošovi nejaký karbónový komponent. Je totiž úplne prirodzené, že aj pri opatrnom zaobchádzaní sa môže poškodiť, nakoľko je pri silných bočných nárazoch, alebo pádoch „krehký“ a náchylný na prasknutie.

Ako som spomínal v úvode, karbón je pre nás cyklistov veľmi vhodný materiál. Už dlhé roky sa z neho vyrába čím ďalej, tým viac produktov pre cyklistiku. Každý rok sa vyprodukuje cez 100 000 ton uhlíkových vlákien. Technológie výroby a spracovania sa stávajú dostupnejšie a cena klesá. To znamená, že ceny za karbónové bicykle sú dostupné širokej verejnosti.



Jeho vlákna majú hustotu 1,7 g/cm3 a sú zložené prevažne z uhlíka. Atómy sú viazané v mikroskopických kryštáloch, ktoré sú paralelne orientované k pozdĺžnej osi vlákna, a tým je zabezpečená jeho vysoká pevnosť v ťahu. Z toho vyplýva, že pokiaľ je rám bicykla vyskladaný správne, ponúka vysokú tuhosť, odolnosť, pevnosť, ale stále je náchylný na poškodenia pri silných nárazoch. Pod správne vyskladaným rámom myslím fakt, že uhlíkové vlákna sú ukladané takým smerom, aby spevňovali požadovaný smer namáhania. Pri silnom bočnom náraze je možné, že sa v momente nárazu oddelí niekoľko vrstiev uhlíkovej tkaniny a toto miesto ďalej praská, alebo je poškodené tak, že znemožňuje ďalšiu bezpečnú prevádzku bicykla. Nie je vhodné, ani neodporúčam používať bicykel, pokiaľ ste si vedomý praskliny na ňom. Primárnym dôvodom je vaša bezpečnosť a sekundárnym sa stáva fakt, že prasklina sa bude ďalej šíriť, až sa môže trubka rámu úplne deformovať. Vtedy môže cena opravy siahať do výšky niekoľko sto €. To je niekoľkonásobne viac, ako keby sa problém riešil včas.



Keď je prasklina ešte malá a nie ste si istý, či sa jedná o vážne poškodenie alebo len o poškodenie laku, tak vám odporúčam označiť si okraje praskliny. Ideálne nejakou odolnou fixkou, ktorá sa vám nezmyje po prvom tréningu. Pre istotu si môžete označené miesto odfotiť, aby ste neskôr mohli fotku porovnať s aktuálnym stavom. Na rýchlosť šírenia praskliny pôsobí mnoho faktorov: hmotnosť jazdca, náročnosť terénu, spôsob jazdy, intenzita a početnosť tréningov...



Veľmi rád by som vám poradil, ako karbónové komponenty nepoškodiť. Bohužiaľ, žiadny „tajný“ trik neexistuje... Najlepšie, čo môžete urobiť, je dodržiavať maximálne limity zasunutia sedlovky (pokiaľ máte nad 90 kg, odporúčam ešte o 1 cm navyše) a dodržiavať hmotnostné limity na vybrané karbónové komponenty (napríklad sedadlá majú často limit do 80 kg). Samozrejme, skrutky na predstavci, riadítkach, sedlovke alebo uchytenie prasaťa brzdy doťahovať s citom. Ak nemáte cit, prenechajte túto prácu profesionálom . Keď si predstavíte, že priemer jedného uhlíkového vlákna je 0,005 mm až 0,010 mm, čiže asi 15x menej ako priemer ľudského vlasu, tak môžeme byť vďační za jeho technické parametre.



Kto som?


Volám sa Ľubomír Malich. Výrobe z uhlíkových vlákien a kompozitných materiálov sa venujem od svojich 17 rokov. Vtedy som pracoval 2 roky s karbónom v oblasti leteckých RC modelov, dronov a výroby ich príslušenstva. Posledné 3 roky sa venujem vlastnej značke MAMO Carbon, ktorá má pod sebou okrem opráv karbónových komponentov aj celokarbónové tretry pre cestných cyklistov. Tretry vyrábam ručne vlastnou originálnou technológiou ako jediný na svete. Mojimi rukami už prešli rôzne výrobky pre cestných, horských, či trialových cyklistov, motorkárov, doplnky do áut, pre potápačov, lukostrelcov, hokejistov, lyžiarov... Okrem servisovania karbónu viem vyrábať aj rôzne komponenty na mieru a viac sa dozviete na mojej stránke mamo-carbon.sk.

Tento článok je sponzorovaný spoločnosťou MAMO Carbon.

Páči sa ti tento článok?

Zďieľaj ho:
Buď naším fanúšikom:
Článok je zle napísaný
V článku sú chyby
Nepáči sa mi obsah
Nepáčia sa mi predstavované produkty
Iné
Odoslať

Podobné články

Komentáre

perez 02.08.2018 (16:05)

Dobre vediet o alternative ku CF

 
blackman 02.08.2018 (17:02)

Uz asi len otazka casu, kedy budeme trnom v oku "Eko aktivistov" s tym karbonom

 
slobodaj 03.08.2018 (00:07)

Ahojte všetci diskutujúci a komentujúci,
Tie riaditka čo vidíte na foto boli a aj sú po oprave stále moje.
Jazdím na nich už pol roka odkedy boli opravované.
Držia skvele, ľavá strana , ktorá bola opravovaná je ešte tuhšia ako pravá(nezlomená). Jediné čo som musel spraviť bolo dovážiť pravú stranu 10gr. závažím a vlepiť ho do pravej rukoväte, lebo opravou 10gr. pribudlo na ľavej strane.
Odjazdil som na tom zatial cca 5tisíc km a nie vždy po ideálnom hladkom povrchu. Riaditka držia a neobjavili sa žiadne vady a praskliny.
Lubovi ešte raz Ďakujem za opravu a všetkým pochybovačom odporúčam nebáť sa odborného servisného zásahu/opravy.

 
Bruco slobodaj 03.08.2018 (06:58)

Nekupuju sa karbonove riaditka preto, aby svojou spravnou pruznostou tlmili drobne vibracie a zvysovali pohodlnost uchopu? V tomto pripade by som vyssiu tuhost opravovanej casti nebral ako vyhodu, skor ako dan za moznost dalsieho pouzivania. Osobne by som si karbonove riaditka opravovat nedal. Nie kvoli obavam z bezpecnosti opravy, ale z nedovery k zachovaniu povodnej funkcnosti.

 
tulenik Bruco 06.08.2018 (06:46)

Ehm. No to máš tak, že vždy je niečo za niečo.
Pri "tlmivých" rajdoch sa ti potom v špurte stane, že sa ti skrúcajú v rukách ako zašliapnuté dážďovky. Na to bolestivo prichádzajú presvedčení gramári s nejakými tými pretekárskymi ambíciami, resp. aby na to došli, musia byť prítomné nielen ambície, ale aj schopnosti (vzácne to combo v dnešnom svete) a po tejto skúsenosti si spravidla uvedomia, že rozumné gramárenie má svoje limity.
Také rajdy ti odpružia nejaký ten "road buzz", ale bezbolestné vymetenie diery alebo bezbolestný Roubaix nečakaj.
Kedysi sme hovorili, že o takom sme ešte nepočuli, že by hliník niečo odpružil. V podstate sa to dá do obrovskej miery aplikovať aj na racing grade karbón - nemať naivné očakávania inšpirované napríklad MTB odpružením. Preto dnes vidíš riešenie drsnejších cestných rámov cez nejaké tie elastomérové prvky (SAT od Lapierre na modeli Pulsium) a pod. (niečo má Trek, niečo tuším aj Spešl, ale keďže emerické biky idú mimo mňa, tak ti neposlúžim konkrétnymi modelmi).
Ak chceš tlmenie, 28 mm bezdušák je asi najlepšie riešenie.

 
Bruco slobodaj 03.08.2018 (07:13)

A este jedna otazka. Skusal si kontaktovat Syntace? Ako sa k tomu postavili? Nie v ramci "normalnej" zaruky, ale v ramci ich 10 rocnej zaruky, kde maju aj nejaky ustretovy program pri zniceni ich komponentu vlastnou chybou.

 
slobodaj Bruco 03.08.2018 (08:12)

O moznosti kontaktovat Syntace som neuvazoval nakolko som o ich 10ročnej záruke a ústretovom programe nemal informácie.

 
slobodaj Bruco 03.08.2018 (08:14)

Tie riaditka aj po oprave skvele tlmia a pohlcujú otrasy.

 
init 02.08.2018 (17:14)

Otazkou je, ktory komponent. Ak praskne pocas rychlej jazdy nejaky kriticky komponent, treba sa hlavne zacat modlit, aby bol pad s co najmensou ujmou na zdravi.
V clanku mi chyba aspon okrajova zmienka o jeho nemoznosti recyklacie.

 
init AdMich 02.08.2018 (21:42)

Ono v podstate karbon recyklovat ide, ale uz nema tie iste vlastnosti ako predtym, cize karbon zo zlomeneho ramu uz na vyrobu druheho ramu nepouzijes. Moze sa vsak pouzit napr. pri vyrobe tenisovych rakiet a pod.
Hlinik je v tomto ohlade lepsi. Prvotna vyroba je sice energeticky narocna, no pri recyklacii su naroky zlomkove a material zo zlomeneho ramu moze byt pouzity pri vyrobe ramu noveho so zachovanim si povodnych vlastnosti.

 
Demo9 02.08.2018 (17:11)

popravde tiež som čakal podľa nadpisu, že ten článok bude o niečom inom...v prvom rade keď by som našiel prasklinu, tak by som už natom nejazdil vôbec a nie to ešte ju sledovať či sa zväčší pri ďalšom jazdení...a potom som čakal nejaké fakty o pevnosti opraveného miesta...z tých fotiek čo som videl na fotkách by som sa bál používať už tie komponenty..

 
Demo9 Demo9 02.08.2018 (17:13)

trošku som sa pomýlil a malo tam byť,že z tých prasklín čo som videl na fotkách by som sa bál používať tie komponenty

 
Lubo. Demo9 02.08.2018 (17:25)

Aha, ja už som Ti medzitým odpísal. Veru, niektoré deštrukcie vyzerajú katastrofálne. Už som videl viackrát aj rám zlomený komplet na 2 časti a opravený. Pevnosť je po oprave v pohode, len otázne je, či je ekonomicky výhodné dávať opravovať takú zlomeninu. To už sú potom vyššie čiastky...

 
Lubo. Demo9 02.08.2018 (17:21)

Ahoj, každý komponent sa rieši individuálne. Pre info - konkrétne na fotkách v článku nie je dokončená oprava. Chcel som trošku priblížiť fotkami, ako asi môže vyzerať oprava v rôznych štádiach.

Čo sa týka tej "spoľahlivosti" opraveného miesta. Nikdy sa mi nestalo a ani som nepočul od kolegov, ktorí robia podobné veci od roku 2000-2005, že by sa opravované miesto opäť poškodilo. Ak Ťa zaujíma viac a toto Ti nestačí, kľudne mi napíš do správy...

K tomu nadpisu, mrzí ma, že je mierne mätúci, ale pokiaľ človek nemá prax a vedomosti o karbóne, tak neodporúčam vykonávať opravu "doma". Čiže jediné riešenie je zveriť to profesionálom, ktorí sa tým živia. Či už k nám alebo ku konkurencii. Hlavne, aby bola oprava vykonaná kvalitne.

 
triki 03.08.2018 (01:01)

nikto normálny si nedá opravovať prasknuté karb.riaditká. Veľa výrobcov v čechách to z bezpečnostných dôvodov vôbec nerobí.

 
slobodaj triki 03.08.2018 (08:19)

veľa výrobcov z Čiech to nerobí preto , lebo je to časovo veľmi náročné a oprava by stála vela loove. Ja som kontaktoval na Slovensku dve firmy(Carbonfactory a MOMO) a pre výhodnejšiu ponuku som sa rozhodol(MOMO).
Ani jedna z firiem mi neodpovedala zaporne s tym , že to neodporúčajú opravovať.

 
ppi 02.08.2018 (16:24)

Akysi domotany tuna momo racing, ide riesit ako lahko opravit karbon, dostane sa ku vsetkemu moznemu len nie tomuto. A celkom tomu neverim ze 3x pevny karbon sedlovka bezpecne unesie len 80 kg.

 
Bruco ppi 02.08.2018 (16:49)

Neviem kto je domotany. Pise o 80 kg limite pre sedadla, nie pre sedlovky.

 
Lubo. ppi 02.08.2018 (16:52)

Ahoj, nebudem sa Ťa snažiť zosmiešňovať, ako Ty názov mojej firmy. Je to detinské. Ale aj napriek tomu sa Ti pokúsim odpovedať...

Ad1 nikde netvrdím, že KARBÓNOVÉ SEDLOVKY “bezpečne unesú len 80kg”. Tvrdím, že niektoré karbónové sedlá majú ODPORÚČANÝ LIMIT. Či už 80kg alebo 90kg. Totiž pri hmotnosti sedla 46 gramov, ktoré som mal v ruke bol konkrétne limit 80kg a len na cestu. Je to individuálne a podľa výrobcu.

Ad2 To, že karbón je 3x (orientačne - záleží od konkrétnej materiálovej skladby kompozitu, či je tam prídavok kevlaru alebo prísad do epoxidu apod) pevnejší ako dural je jednoducho fakt. Ak neveríš mne, skús pozrieť testy zo zahraničných zdrojov.

Možno nie som rodený talent na písanie článkov, ale prosím Ta, keby si čítal s porozumenim, tak sa nemusíme oberať o čas a energiu.

Ďakujem za pochopenie ✌🏻

 
ppi ppi 03.08.2018 (10:10)

Ale ja nic nezosmiesnujem, len reagujem na clanok - nemam ale cas rozvadzat

 
triki ppi 03.08.2018 (14:50)

ale tí česi nehovorili nič o náročnosti a cene.cenu predsa vždy platí zákazník.Všetci hovorili len o bezpečnosti.riaditká,predstavce a sedlovky neopravujú....a záruku na opravený karbón dávajú 3 mes.

 
slobodaj triki 03.08.2018 (15:54)

Opakujem neopravujú preto , lebo asi ťažko by im zákazník pri oprave komponentu v hodnote 100-200 eur dal za opravu , ktorá trvá x hodín, zaplatil 100 a viac euro.
Samozrejme že to nepovedia pri rámoch a karbónových ráfikoch , keďže ich cena je rádovo vyššia a aj 100 či 200 eurová oprava sa oplatí.
Myslíš si že ráfik alebo rám sú menej namáhane opotrebovávané a ráfiky navyše vystavené vysokým teplotám pri brzdení?
Mal som problém s prasknutou sedlovkou AX Lightness Daedalus.
Už sa na ňu po 5tich rokoch nevzťahovala záruka , tak som oslovil výrobcu , či by mi to neupravil. Nebránili sa, avšak oprava by stála s poštou cca120€. Za 150 mi poslali novú.
AX Lightness je myslím si veľmi prestížna značka a sami na svojej stránke nabádajú zákazníkov, aby ich v prípade poškodenia alebo inej závady nimi vyrábaných komponentov kontaktovali ohľadom opravy.

 
Pridaj komentár