Karbón – čo robiť, keď praskne?

Karbón – čo robiť, keď praskne?

Karbón hrá v našom cyklistickom svete veľmi dôležitú úlohu. Veď v porovnaní s duralom, má skoro 3x väčšiu pevnosť, a to pri jeho oveľa menšej hustote. Navyše sa dá veľmi ľahko opraviť.

V tomto momente by mal spozornieť každý cyklista, ktorý má na svojom tátošovi nejaký karbónový komponent. Je totiž úplne prirodzené, že aj pri opatrnom zaobchádzaní sa môže poškodiť, nakoľko je pri silných bočných nárazoch, alebo pádoch „krehký“ a náchylný na prasknutie.

Ako som spomínal v úvode, karbón je pre nás cyklistov veľmi vhodný materiál. Už dlhé roky sa z neho vyrába čím ďalej, tým viac produktov pre cyklistiku. Každý rok sa vyprodukuje cez 100 000 ton uhlíkových vlákien. Technológie výroby a spracovania sa stávajú dostupnejšie a cena klesá. To znamená, že ceny za karbónové bicykle sú dostupné širokej verejnosti.



Jeho vlákna majú hustotu 1,7 g/cm3 a sú zložené prevažne z uhlíka. Atómy sú viazané v mikroskopických kryštáloch, ktoré sú paralelne orientované k pozdĺžnej osi vlákna, a tým je zabezpečená jeho vysoká pevnosť v ťahu. Z toho vyplýva, že pokiaľ je rám bicykla vyskladaný správne, ponúka vysokú tuhosť, odolnosť, pevnosť, ale stále je náchylný na poškodenia pri silných nárazoch. Pod správne vyskladaným rámom myslím fakt, že uhlíkové vlákna sú ukladané takým smerom, aby spevňovali požadovaný smer namáhania. Pri silnom bočnom náraze je možné, že sa v momente nárazu oddelí niekoľko vrstiev uhlíkovej tkaniny a toto miesto ďalej praská, alebo je poškodené tak, že znemožňuje ďalšiu bezpečnú prevádzku bicykla. Nie je vhodné, ani neodporúčam používať bicykel, pokiaľ ste si vedomý praskliny na ňom. Primárnym dôvodom je vaša bezpečnosť a sekundárnym sa stáva fakt, že prasklina sa bude ďalej šíriť, až sa môže trubka rámu úplne deformovať. Vtedy môže cena opravy siahať do výšky niekoľko sto €. To je niekoľkonásobne viac, ako keby sa problém riešil včas.



Keď je prasklina ešte malá a nie ste si istý, či sa jedná o vážne poškodenie alebo len o poškodenie laku, tak vám odporúčam označiť si okraje praskliny. Ideálne nejakou odolnou fixkou, ktorá sa vám nezmyje po prvom tréningu. Pre istotu si môžete označené miesto odfotiť, aby ste neskôr mohli fotku porovnať s aktuálnym stavom. Na rýchlosť šírenia praskliny pôsobí mnoho faktorov: hmotnosť jazdca, náročnosť terénu, spôsob jazdy, intenzita a početnosť tréningov...



Veľmi rád by som vám poradil, ako karbónové komponenty nepoškodiť. Bohužiaľ, žiadny „tajný“ trik neexistuje... Najlepšie, čo môžete urobiť, je dodržiavať maximálne limity zasunutia sedlovky (pokiaľ máte nad 90 kg, odporúčam ešte o 1 cm navyše) a dodržiavať hmotnostné limity na vybrané karbónové komponenty (napríklad sedadlá majú často limit do 80 kg). Samozrejme, skrutky na predstavci, riadítkach, sedlovke alebo uchytenie prasaťa brzdy doťahovať s citom. Ak nemáte cit, prenechajte túto prácu profesionálom . Keď si predstavíte, že priemer jedného uhlíkového vlákna je 0,005 mm až 0,010 mm, čiže asi 15x menej ako priemer ľudského vlasu, tak môžeme byť vďační za jeho technické parametre.



Kto som?


Volám sa Ľubomír Malich. Výrobe z uhlíkových vlákien a kompozitných materiálov sa venujem od svojich 17 rokov. Vtedy som pracoval 2 roky s karbónom v oblasti leteckých RC modelov, dronov a výroby ich príslušenstva. Posledné 3 roky sa venujem vlastnej značke MAMO Carbon, ktorá má pod sebou okrem opráv karbónových komponentov aj celokarbónové tretry pre cestných cyklistov. Tretry vyrábam ručne vlastnou originálnou technológiou ako jediný na svete. Mojimi rukami už prešli rôzne výrobky pre cestných, horských, či trialových cyklistov, motorkárov, doplnky do áut, pre potápačov, lukostrelcov, hokejistov, lyžiarov... Okrem servisovania karbónu viem vyrábať aj rôzne komponenty na mieru a viac sa dozviete na mojej stránke mamo-carbon.sk.

Tento článok je sponzorovaný spoločnosťou MAMO Carbon.
report_problem Našiel si v texte chybu?
Páči sa ti tento článok? thumb_up35thumb_down comments 27 komentárov report_problem
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

comment Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Uhlík, kevlar či kompozit – osobnosti

Uhlík, kevlar či kompozit – osobnosti

V ďalšom, voľnejšom pokračovaní dávnejšej trilógie „Uhlík, kevlar či kompozit...“ by som sa rád zameral na osobnosti, ktoré na Slovensku pôsobia v oblasti malosériovej výroby karbónových rámov.
Test: Super B TBA3000 - profi náradie nielen pre domáci servis

Test: Super B TBA3000 - profi náradie nielen pre domáci servis

S pribúdajúcimi videonávodmi servisu sa čoraz viac ľudí púšťa do servisovania bicykla doma. Často však narazia na potrebu špeciálneho kľúča alebo náradia, ktorých vám pre bicykel treba neúrekom.
Unboxing: Sada náradia Super B TBA300 – poznáš všetky nástroje?

Unboxing: Sada náradia Super B TBA300 – poznáš všetky nástroje?

Ako vyriešiť domáce náradie tak, aby ste ho mali pekne na jednom mieste a malo slušnú kvalitu? Väčšine cyklistov bude stačiť takáto sada náradia, doplnili by ste tam niečo?
keyboard_arrow_up