Lago di Garda - 2/5

Kde je vôľa, tam je cesta! alebo Zo zásady ideme v protismere a nikdy sa nevraciame... (druhá časť reportu z výpravy do Lago di Garda)

Deň druhý ( piatok, 21. 3. 2008 )

Vstal som o niečo skôr, aby som stihol dať dokopy bike, ktorý sa do auta nakladal ešte čiastočne neskompletovaný po zimnej údržbe. Po raňajkách (ešte zo zásob) a nejakej tej príprave, sme vyrazili v ústrety našej prvej výzve - Monte Tremalzo. Plán bol vystúpať od Lago di Ledro (655 m), kde sme boli ubytovaní, do Passo Nota (1205 m) a prípadne na Monte Tremalzo (1973 m), resp. kam až to pôjde vzhľadom na sneh hore. Úspešne sme sa dostali cez číslom cesty neoznačené šotolinové a betónové stúpania, v ktorých sme pochopili, načo sa vyrába 34 zubový pastorok, ktorý samozrejme nikto z nás nemal. " title=" Len upresním, že betónové spevnenia sa robia v najexponovanejších miestach s veľkými sklonmi kvôli erózii a nie preto, že by sa miestni cestári nudili. Po cca hodine a pol trvalého stúpania do sedla Bocca dei Fortini (1245 m) s priemernou rýchlosťou pod 10 km/h a následnej krátkej jazde po hrebeni po cestičke č. 421 a prejazde okolo Malga Bestana (1305 m), sme prišli až na horskú chatu v sedle Passo Nota (1205 m). Teplota bola luxusný 1° C " title=" a chata bola zavretá, takže sme tlačili vlastné zásoby v podobe müsli tyčiniek a iných blufov, ktoré sme si poctivo všetci niesli ako nevyhnutnú súčasť výbavy. Doplním, že niekde medzi sedlom Bocca dei Fortini a chatou v sedle Passo Nota sa mi pokazil foťák a tak sme už po zvyšok výjazdu boli odkázaní len na Duryho mašinku (ďalšie dni som fotil aspoň mobilom).

Po pauze na chate a spoločnej foto sme sa optimisticky pustili po ceste č. 457 do ďalšieho stúpania k nebesám (našťastie už miernejšieho), smerom na Monte Tremalzo. Betón sa úplne stratil vďaka menším sklonom a šotolinovými serpentínami, z ktorých bol nádherný výhľad na všetko, čo sme nechávali pod sebou, sme sa dostali až do sedla Passo Pra della Rosa (1446 m). Kúsok povyše sedla však začínal na šotoline súvislý snehový koberec ako sme aj predpokladali a tak sme sa po krátkej mapovej porade "in english" s ďalším bikerom idúcim kúsok za nami, rozhodli nepokračovať vyššie a urobili sme prvé z viacerých rozhodnutí z kategórie tzv. osudových. Vtedy sme to však ešte samozrejme netušili, veď sme na mape videli značený chodník. Ešte skôr, než sme sa s bikerom stihli rozlúčiť, prifrčal zhora cez sneh od Tremalza chlapík v texaskách a teniskách na crossovom bicykli a než sme stačili zavrieť v úžase otvorené ústa, prišla za ním na brzdách aj jeho partnerka na niečom podobnom ako mal on, ale s tým rozdielom, že ona mala ešte aj blatníky. Proste hanba najväčšia - my všetci oblečení vo funkčnom, na kvalitných bikoch a s SPD si netrúfame stúpať ďalej a oni sa tam veselo premávajú akoby len šli nakúpiť pečivo. Tento obraz mi tak trochu pripomenul podobnú situáciu na Slovensku, keď poniektorí extémisti vraj jazdia Horal Krejzi v šľapkách. " title=" Biker, s ktorým sme sa radili, sa na tomto vydarenom páriku tiež dobre pobavil, rozlúčili sme sa a pobrali sme sa svojou trasou (on pokračoval skúšať šťastie v snehovom stúpaní).

Aj vzhľadom na pokročilý čas a nutnosť stihnúť nakúpiť niečo na jedenie, sme začali klesať späť k Lago di Ledro. V klesaní sme sa ako v jedinom faktore zvolenej trasy 457 B nemýlili - naozaj sme šli dole. Len ten spôsob... Na nosenie biku dole kopcom nie som príliš zvyknutý a tu jednoducho tých absolútne nezjazdných úsekov pár bolo. Boli aj miesta, kde by bolo omnoho jednoduchšie pustiť bike dole a aj tak by bolo ešte dosť roboty so sebou samým, problém však bol v tom, že keby sme bike pustili z ruky, nezastavil by sa asi najbližších 200 výškových. Ale nesťažujem sa, bola to svojim spôsobom sranda a dali sa tam pojazdiť perfektné technické veci, aj keď väčšina z našej cykloturistickej partie so mnou určite súhlasiť nebude a asi by ma za toto tvrdenie najradšej ukameňovali (rovno tými kameňmi, po ktorých sme šli dole). " title=" A áno, dobre ste čítali - použil som označenie cykloturistická partia. Týmto klesaním sme totiž zahájili ďalšiu etapu nášho pôsobenia v Alpách a z bikerov sme sa zmenili na vysokohorských turistov kráčajúcich povedľa bikov. Nesmiem zabudnúť, že keď sme už takto klesali, Danka aj skúsila navrhnúť, či sa nevrátime, ale vtedy padol Gabov povestný výrok " Kde je vôľa, tam je cesta!" a bolo rozhodnuté. " title=" To však Gabo ešte netušil, že on tej vôle bude nakoniec potrebovať na zostup snáď najviac... Za spomenutie stojí aj to, že na tom tzv. "značenom chodníku" značky akosi neboli. Ako sme v priebehu ďalších dní zistili, značenie nie je práve silnou stránkou niektorých talianskych chodníkov zakreslených v mape. A keď Danka ten náš "chodník", ktorý sme skôr tušili než videli, prirovnala k chodníku lesnej zveri, nebola podľa mňa ďaleko od pravdy. Potom sme však našli jeden strom rastúci krížom cez chodník a na ňom zárezy od prevodníkov nejakých podobných šialencov ako sme boli my, náladu nám to však vzhľadom na ďalší vývoj terénu nezlepšilo. Dokonca sa dá povedať, že sme veľmi silno pochybovali o tom, či na chodníku sme, ale po analýze mapy na svahu so sklonom dobrých 40 stupňov sme sa dopracovali k tomu, že naozaj to je "chodník" a že ideme správne.

Pol hodina zostupu aj s prestávkou na navigáciu už mohla byť za nami a tu zrazu kde sa vzal, tu sa vzal, pribehol zhora náš horský bežec Miro. Slušne nás povzbudil v štýle " To čo za je..... cestu ste si vybrali?" a bežal ďalej. " title=" Z útrap spomeniem snáď už len fakt, že Gabo (snažiac sa ísť dole na biku) jeden úsek neodhadol, preletel cez rajdy, pri páde odtrhol jeden roh a dobre si doudieral nohy. Po krátkom rozjímaní už radšej pokračoval peši, zbierajúc všetku tú vôľu, ktorú 100 výškových metrov predtým hlásal. Keď sme konečne dorazili na chatu po hodinu trvajúcom zostupe, tak Miro (bežec) už pekne leňošil.

Bilancia:
bežec - 30 km / 2000 m
bikeri - 27,5 km / 1203 m

V ten deň to bola naša prvá, ale nie posledná porážka. Nebudem ale predbiehať, nech sa máte na čo tešiť v ďalšom pokračovaní. " title="

Trasa: Mezzolago - Molina di Ledro - Bocca dei Fortini - chodník 421 - Passo Nota - Monte Nota - chodník 457 - Passo Pra della Rosa - chodník 457 B - Val di Pur - chodník 419 - Molina di Ledro - Mezzolago

GPS dáta (vrátane orientačnej mapy a profilu): http://trail.motionbased.com/trail/activity/5298663

Dôležité linky:

on-line webkamera a aktuálne počasie Garda - sever (Torbole)
predpoveď počasia pre jednotlivé regióny Talianska
predpoveď počasia pre jednotlivé regióny Európy
ubytovanie - apartmány
ubytovanie - kempy
mapa Lago di Garda vo formáte pdf (možné vyhľadávanie cez " search")