Shimano predstavilo nové 12 rýchlostné sady Shimano XT a SLX

Kým americký SRAM ponúka dvanásť-rýchlostné sady prakticky vo všetkých cenových kategóriách, Shimano doteraz ponúkalo alternatívu len v podobe top sady XTR. Dnešným dňom je tomu však koniec. S príchodom nového XT a SLX nastáva éra jednoprevodníkov!

Dobiehanie rozbehnutého vlaku

Sada s označením XT bola vždy etalónom v pomere ceny a kvality. Absencia cenovo dostupnej 12-rýchlostnej sady v portfóliu Shimana tak hnala vodu na mlyn hlavnému konkurentovi – značke SRAM. Tá má v ponuke celkovo už 5 sád s prívlastkom “eagle”.
Prevaha komponentov tohto koncernu na väčšine modelov 2019 však donútila japonského giganta k niečomu, čo sa doteraz ešte nestalo. Upustila zo zabehnutého 4-ročného cyklu obmieňania komponentových sád a spolu so sadou XT M8100 predstavila nečakane súčasne aj dostupnejšiu variantu v podobe sady SLX M7100, ktorá mala uzrieť svetlo sveta až budúci rok.


Záruka úspechu a lá Shimano: DNA z XTR a dostupné ceny

Z konštrukčného hľadiska vychádzajú sady M8100 aj M7100 takmer identicky z XTR M9100, ktorá bola predstavená pred rokom. Najzásadnejším a najradikálnejším krokom je definitívny prechod na orech štandardu Micro Spline, ktorý zatiaľ moc rozšírený nie je. Ak ste dúfali, že Shimano príde aj s nejakou spätne kompatibilnou HG kazetou, ktorá by začínala na jedenástich zuboch a končila na 51, máte smolu. Nič také sa neudeje. Vybrať si môžete z kazety 10-51 s 510 % rozsahom alebo z XC (resp. 2x12 kazety) 10-45, ktorá má miernejšie skoky medzi pastorkami. Okrem pastorku naviac samozrejme kazety a reťaz dostali do vienka novú profiláciu zubov označovanú ako Hyperglide+, ktorá by mala zaručiť ešte lepšie, rýchlejšie a presnejšie  radenie, ako tomu bolo doteraz. Po vzore XTR boli navrhnuté aj brzdové páky, ktoré majú posunutý úchyt smerom dnu a ďalší bod kontaktu s riadidlami, aby sa navýšila tuhosť pri intenzívnom brzdení. K tým sa dá pripojiť radenie prostredníctvom štandardu i-spec EV a okrem pridania štvor-piestikových strmeňov do ponuky sa nezabudlo ani na kľuky s priamym uchytením prevodníka – tzv. direct mount. 


Hlavné zmeny oproti predchádzajúcej generácii

  • 12-rýchlostné kazety 10-45 a 10-51 určené pre orech Micro Spline
  • kľuky s direct-mount prevodníkmi
  • v ponuke aj 4-piestikové brzdy
  • nový úchyt i-spec EV
  • brzdové páky s pevnejším uchytením na riadidlách
  • jednopáčkové ľavé radenie MONO
  • ICE TECH Freeza rotory (sada XT)


Koniec dvojprevodníkom? Ani náhodou!

Že Shimano nedá "utrum" výrobe prešmykačov a dvojprevodníkovým kľukám, bolo viac-menej jasné. Nestalo sa tak ani v prípade vrcholovo orientovanej sady XTR pre elitu a čakať, že tomu bude inak v prípade sád dostupných pre masy, by bolo málo pravdepodobné. Kto v sebe chová aj v roku 2019 odpor voči jednoprevodníkom, má tak stále možnosť voľby dvojprevodníkovej sady, ktorá pozostáva z kľúk s prevodníkmi 36/26 a kazety 10-45. Nič iné sa nepripúšťa a zaobstarať si budete musieť aj špecifický prehadzovač, ktorý má inú konštrukciu, ako ten určený pre konfiguráciu 1x12. V porovnaní so sadou XTR, kde je v ponuke šalter s ramienkom GS (pre 10-45z kazetu) a SGS (pre 10-51z kazetu) však nové XT ani SLX takouto možnosťou nedisponuje.


Kazety, prehadzovače a prešmykače

To hlavné ste sa síce už dozvedeli, no určite viacerých z vás bude zaujímať konštrukcia kaziet a ich hmotnosť. Kým XTR-ko ťaží z použitia titánu, XT ani SLX si z finančných dôvodov takéto ušľachtilé kovy dovoliť nemôžu. Kým SRAM zvolil taktiku dutých a drahých kaziet frézovaných z jedného kusu, resp. kaziet znitovaných stovkou pinov, Shimano pokračuje v klasickom type konštrukcie aj v prípade Micro Spline kaziet. V praxi to znamená, že na oboch sadách nájdete spoločný hliníkový unášač a dvojicu najväčších  hliníkových pastorkov v prípade kazety XT, resp. posledný pastorok z načierno anodizovaného hliníka v prípade kazety SLX.


Váhová penalizácia v neprospech kazety SLX činí 64 gramov. Kazeta XT 10-51z pritom váži 470 gramov (údaj výrobcu), čo je zhruba o 10 gramov viac, ako konkurenčná kazeta GX z dielne SRAMu. Tá je však pomerne neslávne známa ohýbaním zubov na pastorku.


Čo sa týka prehadzovačov, tak tie vyzerajú tvarovo ako tmavšia nenaleštená kópia staršieho “ikstéerka” a v ich útrobách rotujú rovnako 13-zubové kladky. Konštrukcia Shadow+ je identická a jediný rozdiel je absencia karbónu a titánových skrutiek.
V ponuke sú dve verzie, jedna pre pohon 1x12 a druhá pre pohon 2x12.
Prešmykače sú k dispozícii výlučne vo vyhotovení side swing, pre tri typy úchytov: E-type, objímka a na priamy úchyt (Direct). Zaujímavosťou je, že popri sade XT M8100 ani SLX M7100 neboli zverejnené vodítka, tak ako tomu bolo pred rokom v prípade sady XTR.


Radenie – veľký krok vpred na poli ergonómie

Radenia oboch sád prešli príjemným faceliftom, ktorým je v prípade ľavého radenia zredukovanie dvoch páčok na jednu MONO páčku, ktorou ovláda prešmykač v oboch smeroch jedným pohybom páčky. Druhou príjemnou zmenou je umiestnenie protišmykovej gumy v oblasti palca do páčky odraďovania. Túto vychytávku má ale len radenie XT, v prípade SLX je táto plocha len vytvarovaná z plastu. PR-materiály však uvádzajú dvojcestné odradzovanie (two-way release) len v prípade XT. Čo však majú spoločné obe radenia je použitie rovnakého úchytu i-spec EV, ktorým si viete radenie umiestniť priamo do objímky bŕzd. Niežeby to nebol síce už v poradí tretí štandard tohto typu úchytu, ktorý nie je spätne kompatibilný s i-spec A, B ani i-spec II, ale po novom umožňuje posun páčky radenia horizontálne, aj vertikálne v rozsahu 14 milimetrov. Ak ste uvažovali, že by ste si ponechali svoje staré brzdy, tak si musíte zaobstarať radenie s objímkou. Iná cesta nie je. No a aby som nezabudol, z obrázkov je evidentné, že medzigeneračne sa môžete rozlúčiť aj s ukazovateľom zaradeného prevodu.


Brzdy a rotory – viac piestov, viac sily, viac možností

V prípade sady XT ste si posledný rok síce mohli zaobstarať verziu so štvorpiestikovým strmeňom nesúcu číselné označenie 8020. Jednalo sa však o štandardnú XT páku v kombinácii s prebrandovaným strmeňom ZEE/SAINT s logom XT. Nové brzdové páky majú iné objímky, ktoré sú na riadidlách pevnejšie. SLX od XT zaužívane odlišuje absencia nastavenia free-stroke a vrúbkovanie na vonkajšom konci páčky brzdy za účelom lepšieho gripu. Po novom však obe sady majú v ponuke brzdy s dvoj a štvorpiestikovými strmeňmi. Dvojpiestiky bez chladičov na platničkách sú určené primárne pre XC/XCM jazdenie a štvorpiestové kotvy skôr pre technické trailové a enduro jazdenie, ako aj umiernenie 23-kilových e-bikov.


Kotúče úrovne XT sa ponášajú viac na sadu XTR, majú Freeza chladiče a väčší hliníkový unášač. SLX kotúče majú rovnako sendvičovú ICE TECH technológiu, no tvar je konzervatívnejší a alu unášač menší, čo má za dôsledok vyššiu hmotnosť.
Typická je aj absencia kotúčov pre štandard INTL. Ak nemáte centerlock náboje, na nové kotúče SLX a XT si teda radšej moc zuby nebrúste.


Kľuky – konečne trochu zmeny

Reč je o možnosti namontovať na kľuky priamy – direct mount prevodník. V prípade dvojprevodníkových kľúk je demontovateľný pavúk, takže viete jednoprevodníkové kľuky prerobiť na dvojprevodník a opačne. Benefitom tohto riešenia je okrem iného aj mierna redukcia hmotnosti. Tomuto počinu rozhodne dávam palec hore. O tom, či sa zmenila rozteč skrutiek (BCD) sa však nepíše. Čas ukáže. K dostaniu sú samozrejme boost aj non-boost varianty. Čo zostáva nemenné je 24 mm oska a technológia hollowtech II. Vybrať si môžete narow-wide prevodníky s ozubením 28, 30, 32, 34 a 36 zubov, označené ako Dynamic Chain Engagement +.


Kolesá, náboje, pedále a iné

Kým Micro Spline náboje sú dostupné pre obe sady, bonusovými komponentami, ktorými disponuje len sada XT, sú sety zapletených kolies a pedále. Továrne záplety sú dostupné v dvoch variantoch ako XC a ENDURO a v dvoch rozmeroch 27,5” a 29”.
Oba varianty sú zapletené na 28 drôtoch, no XC kolesá majú priamy výplet a ENDURO zahnuté J-bend dráty. Rozdielna je aj vnútorná šírka ráfika, ktorá činí v prípade XC kolies 24 mm, v porovnaní s 30 mm ENDURO kolesami. Oboje sú našťastie tubeless ready a pochopiteľne majú orech štandardu Micro Spline.

Z ponuky pedálov môžete vyberať buď nášľapné SPD vo verzii XC bez klietky, alebo TRAIL s klietkou. No a k dispozícii by mala byť aj dvojica “flatov”, ktoré sa líšia šírkou aj hrúbkou, ktorá však zatiaľ nebola bližšie špecifikovaná. Z fotiek je zrejmé len toľko, že sú osadené desiatkou pinov.


Hmotnosti, ceny a dostupnosť

Čo sa týka hmotností jednotlivých komponentov, tie vám ponúkame  rozpísané v prehľadnej tabuľke pod týmto odstavcom. Ceny zatiaľ známe nie sú, každopádne budú obdobné, ako ceny pri uvedení predchádzajúcej sady XT M8000 a SLX M7000. Predpoklad je však, že XT sa bude pohybovať zhruba na úrovni GX Eagle a SLX orientačne na úrovni NX Eagle. Každopádne, keď budeme vedieť viac, ceny doplníme do článku. Rovnako nebola zatiaľ uvedená ani dostupnosť samostatných dielov. Ak však zostane dobrým zvykom, samostatné komponenty sa zvyknú objavovať v ponuke e-shopov koncom leta. Na kompletných bicykloch modelovej sady 2020 však už môžete s úplnou určitosťou počítať s novými 12-rýchlostnými sadami SLX a XT.


Záver – nové karty v hre

Hoci doposiaľ bežný človek nemal moc na výber pri voľbe 12-rýchlostnej sady a musel siahnuť po komponentoch SRAM (pokiaľ chcel zachovať rozsah), po novom bude možnosť výberu opäť zaujímavejšia. Pri upgrade súčasných “bikov” to však mierne komplikuje nutnosť použitia nového orecha Micro Spline. Čo je však najpodstatnejšie, je to, že víťazom tohto boja je len a len zákazník, lebo konkurencia pozitívne vplýva jednak na vývoj cien, ako aj na technologický progres.
report_problem Našiel si v texte chybu?
bimjeam 
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Nové modely okuliarov Shimano – vidieť nevídané PR článok

Nové modely okuliarov Shimano – vidieť nevídané

Na cestách číha mnoho skrytých prekážok. Obzvlášť ak je ostré svetlo alebo, naopak, šero. Vtedy je vyhýbanie sa prekážkam obtiažnejšie. Ako to vyriešilo Shimano?
MTBIKER novinky – naše plány do sezóny 2024

MTBIKER novinky – naše plány do sezóny 2024

Nové značky, nové spolupráce, nová predajňa, komunitné jazdy, ale aj jeden veľký letný projekt na východe. Pozrite si prehľad toho, čo chystáme.
Predstavenie: Nové sady SRAM Eagle X0, XX a XX SL AXS - návrat do budúcnosti

Predstavenie: Nové sady SRAM Eagle X0, XX a XX SL AXS - návrat do budúcnosti

Prototypy novej MTB AXS sady s logom BlackBox už pár mesiacov sledujeme v rámci jednotlivých kôl svetového pohára. Dnes je ten deň, kedy sa oficiálne odhalia všetky podrobnosti.
keyboard_arrow_up