Shimano predstavilo nové 12 rýchlostné sady Shimano XT a SLX

Shimano predstavilo nové 12 rýchlostné sady Shimano XT a SLX

42 komentárov

bimjeam 30.05.2019 48 fotografií   Sezona 2019 Horska Cyklistika Kluky Brzdy Radenie Novinky Shimano

Kým americký SRAM ponúka dvanásť-rýchlostné sady prakticky vo všetkých cenových kategóriách, Shimano doteraz ponúkalo alternatívu len v podobe top sady XTR. Dnešným dňom je tomu však koniec. S príchodom nového XT a SLX nastáva éra jednoprevodníkov!

 

Dobiehanie rozbehnutého vlaku


Sada s označením XT bola vždy etalónom v pomere ceny a kvality. Absencia cenovo dostupnej 12-rýchlostnej sady v portfóliu Shimana tak hnala vodu na mlyn hlavnému konkurentovi – značke SRAM. Tá má v ponuke celkovo už 5 sád s prívlastkom “eagle”.
Prevaha komponentov tohto koncernu na väčšine modelov 2019 však donútila japonského giganta k niečomu, čo sa doteraz ešte nestalo. Upustila zo zabehnutého 4-ročného cyklu obmieňania komponentových sád a spolu so sadou XT M8100 predstavila nečakane súčasne aj dostupnejšiu variantu v podobe sady SLX M7100, ktorá mala uzrieť svetlo sveta až budúci rok.



Záruka úspechu a lá Shimano: DNA z XTR a dostupné ceny


Z konštrukčného hľadiska vychádzajú sady M8100 aj M7100 takmer identicky z XTR M9100, ktorá bola predstavená pred rokom. Najzásadnejším a najradikálnejším krokom je definitívny prechod na orech štandardu Micro Spline, ktorý zatiaľ moc rozšírený nie je. Ak ste dúfali, že Shimano príde aj s nejakou spätne kompatibilnou HG kazetou, ktorá by začínala na jedenástich zuboch a končila na 51, máte smolu. Nič také sa neudeje. Vybrať si môžete z kazety 10-51 s 510 % rozsahom alebo z XC (resp. 2x12 kazety) 10-45, ktorá má miernejšie skoky medzi pastorkami. Okrem pastorku naviac samozrejme kazety a reťaz dostali do vienka novú profiláciu zubov označovanú ako Hyperglide+, ktorá by mala zaručiť ešte lepšie, rýchlejšie a presnejšie  radenie, ako tomu bolo doteraz. Po vzore XTR boli navrhnuté aj brzdové páky, ktoré majú posunutý úchyt smerom dnu a ďalší bod kontaktu s riadidlami, aby sa navýšila tuhosť pri intenzívnom brzdení. K tým sa dá pripojiť radenie prostredníctvom štandardu i-spec EV a okrem pridania štvor-piestikových strmeňov do ponuky sa nezabudlo ani na kľuky s priamym uchytením prevodníka – tzv. direct mount. 



Hlavné zmeny oproti predchádzajúcej generácii


  • 12-rýchlostné kazety 10-45 a 10-51 určené pre orech Micro Spline
  • kľuky s direct-mount prevodníkmi
  • v ponuke aj 4-piestikové brzdy
  • nový úchyt i-spec EV
  • brzdové páky s pevnejším uchytením na riadidlách
  • jednopáčkové ľavé radenie MONO
  • ICE TECH Freeza rotory (sada XT)




Koniec dvojprevodníkom? Ani náhodou!


Že Shimano nedá "utrum" výrobe prešmykačov a dvojprevodníkovým kľukám, bolo viac-menej jasné. Nestalo sa tak ani v prípade vrcholovo orientovanej sady XTR pre elitu a čakať, že tomu bude inak v prípade sád dostupných pre masy, by bolo málo pravdepodobné. Kto v sebe chová aj v roku 2019 odpor voči jednoprevodníkom, má tak stále možnosť voľby dvojprevodníkovej sady, ktorá pozostáva z kľúk s prevodníkmi 36/26 a kazety 10-45. Nič iné sa nepripúšťa a zaobstarať si budete musieť aj špecifický prehadzovač, ktorý má inú konštrukciu, ako ten určený pre konfiguráciu 1x12. V porovnaní so sadou XTR, kde je v ponuke šalter s ramienkom GS (pre 10-45z kazetu) a SGS (pre 10-51z kazetu) však nové XT ani SLX takouto možnosťou nedisponuje.



Kazety, prehadzovače a prešmykače


To hlavné ste sa síce už dozvedeli, no určite viacerých z vás bude zaujímať konštrukcia kaziet a ich hmotnosť. Kým XTR-ko ťaží z použitia titánu, XT ani SLX si z finančných dôvodov takéto ušľachtilé kovy dovoliť nemôžu. Kým SRAM zvolil taktiku dutých a drahých kaziet frézovaných z jedného kusu, resp. kaziet znitovaných stovkou pinov, Shimano pokračuje v klasickom type konštrukcie aj v prípade Micro Spline kaziet. V praxi to znamená, že na oboch sadách nájdete spoločný hliníkový unášač a dvojicu najväčších  hliníkových pastorkov v prípade kazety XT, resp. posledný pastorok z načierno anodizovaného hliníka v prípade kazety SLX.



Váhová penalizácia v neprospech kazety SLX činí 64 gramov. Kazeta XT 10-51z pritom váži 470 gramov (údaj výrobcu), čo je zhruba o 10 gramov viac, ako konkurenčná kazeta GX z dielne SRAMu. Tá je však pomerne neslávne známa ohýbaním zubov na pastorku.



Čo sa týka prehadzovačov, tak tie vyzerajú tvarovo ako tmavšia nenaleštená kópia staršieho “ikstéerka” a v ich útrobách rotujú rovnako 13-zubové kladky. Konštrukcia Shadow+ je identická a jediný rozdiel je absencia karbónu a titánových skrutiek.
V ponuke sú dve verzie, jedna pre pohon 1x12 a druhá pre pohon 2x12.
Prešmykače sú k dispozícii výlučne vo vyhotovení side swing, pre tri typy úchytov: E-type, objímka a na priamy úchyt (Direct). Zaujímavosťou je, že popri sade XT M8100 ani SLX M7100 neboli zverejnené vodítka, tak ako tomu bolo pred rokom v prípade sady XTR.



Radenie – veľký krok vpred na poli ergonómie


Radenia oboch sád prešli príjemným faceliftom, ktorým je v prípade ľavého radenia zredukovanie dvoch páčok na jednu MONO páčku, ktorou ovláda prešmykač v oboch smeroch jedným pohybom páčky. Druhou príjemnou zmenou je umiestnenie protišmykovej gumy v oblasti palca do páčky odraďovania. Túto vychytávku má ale len radenie XT, v prípade SLX je táto plocha len vytvarovaná z plastu. PR-materiály však uvádzajú dvojcestné odradzovanie (two-way release) len v prípade XT. Čo však majú spoločné obe radenia je použitie rovnakého úchytu i-spec EV, ktorým si viete radenie umiestniť priamo do objímky bŕzd. Niežeby to nebol síce už v poradí tretí štandard tohto typu úchytu, ktorý nie je spätne kompatibilný s i-spec A, B ani i-spec II, ale po novom umožňuje posun páčky radenia horizontálne, aj vertikálne v rozsahu 14 milimetrov. Ak ste uvažovali, že by ste si ponechali svoje staré brzdy, tak si musíte zaobstarať radenie s objímkou. Iná cesta nie je. No a aby som nezabudol, z obrázkov je evidentné, že medzigeneračne sa môžete rozlúčiť aj s ukazovateľom zaradeného prevodu.



Brzdy a rotory – viac piestov, viac sily, viac možností


V prípade sady XT ste si posledný rok síce mohli zaobstarať verziu so štvorpiestikovým strmeňom nesúcu číselné označenie 8020. Jednalo sa však o štandardnú XT páku v kombinácii s prebrandovaným strmeňom ZEE/SAINT s logom XT. Nové brzdové páky majú iné objímky, ktoré sú na riadidlách pevnejšie. SLX od XT zaužívane odlišuje absencia nastavenia free-stroke a vrúbkovanie na vonkajšom konci páčky brzdy za účelom lepšieho gripu. Po novom však obe sady majú v ponuke brzdy s dvoj a štvorpiestikovými strmeňmi. Dvojpiestiky bez chladičov na platničkách sú určené primárne pre XC/XCM jazdenie a štvorpiestové kotvy skôr pre technické trailové a enduro jazdenie, ako aj umiernenie 23-kilových e-bikov.



Kotúče úrovne XT sa ponášajú viac na sadu XTR, majú Freeza chladiče a väčší hliníkový unášač. SLX kotúče majú rovnako sendvičovú ICE TECH technológiu, no tvar je konzervatívnejší a alu unášač menší, čo má za dôsledok vyššiu hmotnosť.
Typická je aj absencia kotúčov pre štandard INTL. Ak nemáte centerlock náboje, na nové kotúče SLX a XT si teda radšej moc zuby nebrúste.



Kľuky – konečne trochu zmeny


Reč je o možnosti namontovať na kľuky priamy – direct mount prevodník. V prípade dvojprevodníkových kľúk je demontovateľný pavúk, takže viete jednoprevodníkové kľuky prerobiť na dvojprevodník a opačne. Benefitom tohto riešenia je okrem iného aj mierna redukcia hmotnosti. Tomuto počinu rozhodne dávam palec hore. O tom, či sa zmenila rozteč skrutiek (BCD) sa však nepíše. Čas ukáže. K dostaniu sú samozrejme boost aj non-boost varianty. Čo zostáva nemenné je 24 mm oska a technológia hollowtech II. Vybrať si môžete narow-wide prevodníky s ozubením 28, 30, 32, 34 a 36 zubov, označené ako Dynamic Chain Engagement +.



Kolesá, náboje, pedále a iné


Kým Micro Spline náboje sú dostupné pre obe sady, bonusovými komponentami, ktorými disponuje len sada XT, sú sety zapletených kolies a pedále. Továrne záplety sú dostupné v dvoch variantoch ako XC a ENDURO a v dvoch rozmeroch 27,5” a 29”.
Oba varianty sú zapletené na 28 drôtoch, no XC kolesá majú priamy výplet a ENDURO zahnuté J-bend dráty. Rozdielna je aj vnútorná šírka ráfika, ktorá činí v prípade XC kolies 24 mm, v porovnaní s 30 mm ENDURO kolesami. Oboje sú našťastie tubeless ready a pochopiteľne majú orech štandardu Micro Spline.

Z ponuky pedálov môžete vyberať buď nášľapné SPD vo verzii XC bez klietky, alebo TRAIL s klietkou. No a k dispozícii by mala byť aj dvojica “flatov”, ktoré sa líšia šírkou aj hrúbkou, ktorá však zatiaľ nebola bližšie špecifikovaná. Z fotiek je zrejmé len toľko, že sú osadené desiatkou pinov.



Hmotnosti, ceny a dostupnosť


Čo sa týka hmotností jednotlivých komponentov, tie vám ponúkame  rozpísané v prehľadnej tabuľke pod týmto odstavcom. Ceny zatiaľ známe nie sú, každopádne budú obdobné, ako ceny pri uvedení predchádzajúcej sady XT M8000 a SLX M7000. Predpoklad je však, že XT sa bude pohybovať zhruba na úrovni GX Eagle a SLX orientačne na úrovni NX Eagle. Každopádne, keď budeme vedieť viac, ceny doplníme do článku. Rovnako nebola zatiaľ uvedená ani dostupnosť samostatných dielov. Ak však zostane dobrým zvykom, samostatné komponenty sa zvyknú objavovať v ponuke e-shopov koncom leta. Na kompletných bicykloch modelovej sady 2020 však už môžete s úplnou určitosťou počítať s novými 12-rýchlostnými sadami SLX a XT.



Záver – nové karty v hre


Hoci doposiaľ bežný človek nemal moc na výber pri voľbe 12-rýchlostnej sady a musel siahnuť po komponentoch SRAM (pokiaľ chcel zachovať rozsah), po novom bude možnosť výberu opäť zaujímavejšia. Pri upgrade súčasných “bikov” to však mierne komplikuje nutnosť použitia nového orecha Micro Spline. Čo je však najpodstatnejšie, je to, že víťazom tohto boja je len a len zákazník, lebo konkurencia pozitívne vplýva jednak na vývoj cien, ako aj na technologický progres.

Fotogaléria k článku

 

Páči sa ti tento článok?

Článok je zle napísaný
V článku sú chyby
Nepáči sa mi obsah
Nepáčia sa mi predstavované produkty
Iné
Odoslať

Podobné články

Komentáre

AdMich 30.05.2019 (18:18)

Konečne môžem prestať hejtovať 1x12,len preto, že nemám rád SRAM a môžem hejtovať komplet celý SRAM 😂

 
Rudolf69 AdMich 31.05.2019 (14:01)

Kebi nebol SRAM tak tu teraz jazdia setci 3x6.

 
Sarinator Rudolf69 31.05.2019 (14:07)

Zo vsetkou uctov je to kravina, najprv bolo Sachs potom z toho ESP a potom SRAM. V 96 od stx-rc hore bolo 8kolo a aj Sachs neos smerom hore bolo 8 kolo. Uznavam ze Shimano zapalo ale 3x6 je kravina

 
vladoNM 30.05.2019 (21:56)

Tomu, kto má rád japonca, muselo zaplesať srdiečko💕

 
outsiiider 31.05.2019 (06:38)

Ja len či aj vydrž bude taka ospevna lebo posledne roky sa z cyklistiky stal vyhodny biznis retaze uz vopred natiahnute kolecka z hliniku kazdu chvilu nieco menit ale bezny biker ako ja co spravi par km v lese asfalte mam vydavky po sezone viac ako do auta..

 
Sarinator 31.05.2019 (09:53)

@bimjeam Velmo si vazim promptnost clanku, dal si to vonku rovnako ako top pagesi na svete, si mastic

 
bimjeam Sarinator 31.05.2019 (16:00)

Sarinator ďakujem za uznanie! Bol to zámer, lebo chcem, aby aj MTBIKER bol svetový

 
PetoPeto21 30.05.2019 (18:42)

1000€ za sadu je dosť

 
Jackob47 31.05.2019 (00:51)

Sram niečo spraví, ľudia na fóre: eagle je hovadina, načo je komu 12 prevodov, cirkularka.... Shimano okopci Sram(ako posledné roky pri mtb), ľudia na fóre: hurá konečne 1x12, ten vlak práve predbehol sram...

 
Plazzer Jackob47 31.05.2019 (09:58)

Bohaca ze si to niekto vsimol. Presne tak.

 
Laro22 30.05.2019 (18:05)

Ten vlak práve predbehol Sram vlak...

 
kofollo 30.05.2019 (18:29)

..nemecké eshopy to už majú nacenené, dodanie do 10 dní

 
Tecka 30.05.2019 (22:52)

Neries tu pravopis ani štylistiku, to chod na ine weby hejtovat.

 
jaro127 31.05.2019 (12:18)

Spisovná slovenčina bola a je vždy len jedna. Kto ju neovláda, hľadá výhovorky. Súhlasím však s názorom, že je zbytočne komplikovaná.😋

 
Rudolf69 jaro127 31.05.2019 (14:16)

Presne tak, H CH K G D T N L tvrde spoluhlaski a aj naprek tomu zijeme v digitalnom veku. Darmozraci z jazikovedeckeho ustavu na slovesnkom rozhlase diskutuju ako pisat smajlík, ci s tvrdim, alebo mekkim I. Pravidla Slovenskeho pravopisu to je ako svetelna krizovatka v Mumbai, cervena ides, zelena ides.

 
Sarinator jaro127 31.05.2019 (14:21)

Nebola, prezri si vyvoj, co predchadzalo kodifikacii nesir polopravdy. Dopadlo to ako to dopadlo, ale slova: " Spisovná slovenčina bola a je vždy len jedna" su somarina, nebola, ale je a je pokrkvana. Skus sa porozprava s Anglicanom co ti povie na to, ze Sjl sa u nas uci na strednej ( bude pozerat ako puk ), skus sa porozrpavat s ludmi co robia zo spracovanim prirodzeneho jazyka v oblasti umelej inteligencie (vysvetlia Ti, ako su pravidla naseho jazyka uplne nezmyslene dementne zlozite v porovnani s inou kodifikaciou ) a potom zastan nazor. Prepac, ze som sa "rozohnil", ale tato tema ma henva, chalan dal vcas paradny obsah a Ty riesi uplne somariny este raz sorac za vylev.

 
nocnyjazdec 31.05.2019 (13:26)

Krasne vypada to nove XT-cko Planujem kupit novy trail/AM fullik z modelovej rady 2020. Rozmyslam, u ktorych znaciek sa da asi najskor ocakavat 2x12 XT radenie. Drviva vacsina dava 1x12, co som videl.

 
jaroslav.gocal 04.06.2019 (08:45)

Zdravím, bute uchytenie na brzdach kompatibilné so saltrami z predchádzajúcej verzie?

 
bimjeam jaroslav.gocal 04.06.2019 (11:05)

Neviem, či správne chápem otázke, ale nové radenie nebude pasovať na staré páky, ani nové páky na staré radenie. Je tam nový štandard I-spec EV , ktorý pasuje iba na XTR M9100 2019

 
jaroslav.gocal bimjeam 04.06.2019 (12:02)

Jop, presne tak som to myslel. Ďakujem za odpoveď. Potom z toho plynie otázka ci budu nové šaltre fungovať na prešmykač a prehadzovač predchádzajúcej generácie (mam 2x11). Chcem tam nejak dostať brzdy M7100 na priamu montáž....

 
bimjeam jaroslav.gocal 04.06.2019 (12:31)

11-rýchlostné sady nie sú kompatibilné s 12-rýchlostnými.
Tak ako neboli kompatibilné ani 10-rýchlostné s 11-rýchlostnými
a 9 rýchlostné s 10-rýchlostnými.
12-rýchlostné sady sú však kompatibilné medzi sebou SRAM so SHIMANO - Eagle s novým XTR, XT a SLX.

 
jaroslav.gocal bimjeam 04.06.2019 (12:54)

Uff... No tak nič z toho. Zrejme to budem musiet namontovať každé na vlastnú obimku, šaltre a brzdy. Vďaka za info.

 
jaroslav.gocal majko.the.matador 04.06.2019 (18:54)

Super správa, pozerám sa na to ale neviem presne ci je ten adaptér na pravú aj ľavú stranu. Viete niekto?

 
jaroslav.gocal jaroslav.gocal 04.06.2019 (19:24)

Takže na základe odpovede priamo od výrobcu je to len na PRAVÚ páku.

 
Plazzer 30.05.2019 (17:54)

Akosi ma to Shimano neoslovilo... Ten vlak asi uz davno usiel.

 
Strenki Plazzer 30.05.2019 (18:10)

Sram nevie podradovat o 2 naraz!

 
mirecBB Strenki 30.05.2019 (18:46)

ale no... ked chcem tak 12 prevodov preletim jednou supou. je pravda ze to vyuzijem malokedy, ale uz aj take sa stalo. a navyse to tam viem narvat uplne na hulvata pod plnym zaberom...

 
svacoma Strenki 30.05.2019 (18:50)

treba skusit ci nebude pasovat packa xt na eagla

 
bimjeam svacoma 30.05.2019 (21:50)

Bude. Ma to rovnaký pákový pomer.
12 spd sady az na retaze a prevodniky su kompatibilne

 
svacoma bimjeam 30.05.2019 (23:18)

a este keby to pasuje na ispec b tak hned robim objednavku

 
bimjeam svacoma 31.05.2019 (08:24)

Tu môže zauradovat akurát tak značka Problemsolvers, ale to bude na dlhšie

 
lajdak bimjeam 31.05.2019 (10:58)

Majo čau ,takže nové XTR-ko nebude chodiť na sramáckych reťaziach?NX ? GX??? no to si ma nepotešil.

 
bimjeam lajdak 31.05.2019 (14:48)

lajdak bude, ale údajne nie s rýchlospojkou od shimana. Tá má užšie vnútorné články a na Sram prevodníkoch skáče.
Je lepšie použiť buď 12spd prevodník shimano + 12spd reťaz shimano , alebo reťaz 12spd SRAM + Prevodník nie shimano.
Radenie a kazetu 12spd podľa ľubovôle, tam nie je problém

 
bimjeam bimjeam 31.05.2019 (14:50)

Ešte sa dá použiť na shimano reťazi rýchlospojka sram , takto to jazdí Tina údajne bez problému, ale neviem na akom prevodníku, tuším wolftooth.

 
lajdak bimjeam 31.05.2019 (15:00)

Vyzerá to takto.kazeta, riadenie,salter-vsetko XTR9100 ,kľuky a prevodník E13 a ekonomika nepustí takže plánujem pôvodnú reťaz XTR9100 vymeniť za sram NX , prinajhoršom za GX tieto reťaze sú dodávané so spojkou takže by to mohlo fungovať, či???🤔

 
lajdak bimjeam 31.05.2019 (10:55)

Majo čau, takz

 
jaro127 30.05.2019 (22:09)

Pri všetkej úcte k odbornému výkladu článku, ktorý je jasný a zrozumiteľný, ale autor by nemal používať slovíčko " moc" , ktoré v danom kontexte nepatrí do spisovnej slovenčiny.

 
bimjeam jaro127 31.05.2019 (08:25)

Moc sa ospravedlňujem

 
Sarinator jaro127 31.05.2019 (09:57)

To je strasny problem nasho jazyka, mnzostvo dialektov a len "jedna" spravna cesta a aj ta pokazena, potrebou byt vynimocny . Bernolak dokonca aj Stur chceli "pis ako pocujes" a ako to dopadlo .

 
jurajc Sarinator 01.06.2019 (20:05)

tak, ze uz "pisete" po anglicky

...inac fajn 36/26 - 10/45...

 
Pridaj komentár