Test: Wilier Cento 10NDR – keď nemusíte voliť medzi rýchlosťou a pohodlím
Cestný bicykel Cento 10NDR je už tretím kúskom tejto talianskej značky, ktorý som mal možnosť testovať. Hoci už tie predchádzajúce boli poriadne chuťovky, tak NDR-ko nasadilo latku ešte o niečo vyššie.
Po minuloročnom teste ľahučkého hybridného elektro-cesťáku Cento 1 a tohtoročnom teste celoodpruženej XC strely FX110 (na ten sa ešte môžete tešiť) som mal, samozrejme, viac než vysoké očakávania, keď som prikývol na test endurance žiletky Wilier 10NDR, osadenej na elektrickej sade Dura Ace Di2. Napriek všetkému boli moje očakávania tromfnuté! Tak, ako ma minulý rok nadchol „dvojplošníkový” gravelbike Grail, tak tento rok v mojom osobnom rebríčku v kategórii bicyklov s baranmi jednoznačne kraľuje Wilier s modelom Cento 10NDR. Ak vás zaujíma, ako som dospel k tomuto názoru, čítajte ďalej.Výbava a komponentové osadenie – žiadny priestor pre kompromisy
O tom, že tento model hrá prvú ligu, je jasné už od začiatku. Kompletná najvyššia elektronická sada Dura Ace Di2 9170, vrátane kľúk nenechá nikoho na pochybách. Spoločnosť jej robia hydraulické páky s kotúčovými brzdami, vďaka čomu bolo možné všetku kabeláž plne integrovať do rámu. Oproti katalógovej špecifikácii mi však došiel do testu bicykel so zapleteným párom kolies Ursus Miura TC37. Priamy výplet a UST karbónové ráfiky s rovnomennou výškou 37 mm tak nijako nevybočujú od zvyšku karbónových komponentov, ako riadidlá a predstavec Wilier Barra alebo sedlovka Ritchey Pro.V znamení rýchlosti a komfortu – endurance rýchlejší ako čistokrvné žiletky
Celková hmotnosť bicykla vo veľkosti M s nezrezaným krkom je 8 kg aj s 300 g pedálmi. Z celého konceptu možno badať tri hlavné rysy, ktorými sú komfort, aerodynamika a rýchlosť. O komfort sa stará najmä tlmiaci element osadený vo dvoch čapoch v časti zadnej stavby, ktorý pripomína elastomer. Okrem tohto zaujímavého riešenia sa o navýšenie pohodlia starajú 28-milimetrové plášte Vittoria a karbónové ráfiky s vonkajšou šírkou 28 mm.Aerodynamiku myslím netreba nejako bližšie rozoberať. Tu kraľujú riadidlá s predstavcom vlastnej výroby, zakapotovaná kabeláž a integrované hlavové zloženie. Vďaka nízkej hmotnosti, aerodynamickému tvaru, dokonale presnému elektronickému radeniu a karbónovému setu kolies letí bicykel naozaj neskutočne či už do kopcov, alebo po rovine.
Teória v praxi: reálne dojmy z jazdy
Ako prvú destináciu testovacej trate som si zámerne vybral trasu, ktorá má cca 13 km hore s prevýšením cca 450 metrov. Cesta dole je potom celkom slušný asfaltový tankodrom, typický pre slovenské cesty 2. triedy. Jazdu smerom hore som si neskutočne užíval. Bicykel šliapal ako hodinky a ja som mal pocit, ako keby som zo seba zhodil olovenú vestu. Výsledkom boli vylepšené časy na väčšine segmentov a status na Instagrame, že nutne potrebujem nový „cesťák".Útok na špicu leaderboardov
Jazda smerom dole bola napodiv omnoho komfortnejšia ako na mojom osobnom cestnom bicykli a aj 28 mm plášte držali v zákrutách výrazne lepšie. Na zadnom „tlmiči” nerovností sa mi páčilo, že fungoval iba pri jazde v sede a nemal tendenciu húpať sa pri silovej jazde v stoji, alebo pri dupaní do kopca. Aby človek reálne zaregistroval pohyb pod zadkom pri šliapaní, tak by musel v neprirodzene nízkej kadencii tlačiť do pedálov na maximálny výkon. Keď mi došlo, akú tajnú zbraň to vlastne parkujem doma, pustil som sa systematicky do naháňania segmentov a KOM-ov. Zrazu to bolo jednoduché, ako pár rokov dozadu, keď ručičky váh ukazovali čosi menej a popri škole bolo viac času na trénovanie.Pokiaľ by som NDR-ko prezul na bezduše, prípadne vymenil 28 mm plášte za 23-milimetrové nabombované na 8 atmosfér, radšej si ani nechcem predstaviť, ako by to letelo potom. Tak, či onak v pomere rýchlosť/komfort táto žiletka ťažko hľadá konkurenciu. Elektronická Dura radí rýchlo a strojovo presne. Zabudnite na nejaké medzipolohy prešmykača a nastavovacie skrutky. Servomotor si vďaka funkcii autotrim sám nastaví vzdialenosť klietky od reťaze. Pozitívum je aj to, že brzdové páky sú pevné a pri brzdení vám poskytnú omnoho lepšiu oporu aj v krízových situáciách. Na záver musím ešte vyzdvihnúť celkovú ergonómiu pák, ktoré padnú do rúk ako uliate.
PLUSY
- nízka hmotnosť celku aj kolies
- pohodlný rám s tlmiacim elementom
- bezchybný chod radenia a výkonné brzdy
- tuhé a ľahké bezdušové kolesá
- tuhý rám
Všestranný endurance express – elektrika, hydraulika aj elastomer pod jednou strechou
Wilier Cento 10NDR je naozaj výnimočný bicykel, ktorý má žiaľ aj výnimočnú cenovku. Jazda na ňom je ako použitie „cheatu” v počítačovej hre. Kopce sú zrazu menej strmé a v protivetre vám rýchlosť na tachometri ukazuje nejako podozrivo vysoké hodnoty. A to všetko napriek tomu, že v zadnej stavbe sa nachádza pružiaci prvok a kolesá sú obuté na 28 mm plášťoch. NDR-ko jednoducho spája všetky kľúčové vlastnosti, ktoré by mal mať cestný bicykel snov: rýchlosť, pohodlie, aerodynamiku a bezchybný chod. Doplňte k tomu atraktívny zovňajšok limitovanej edície RAMATO a razom tu máte dvojkolesovú srdcovú záležitosť, ktorá vám nedá spávať. Tomuto bicyklu naozaj po funkčnej stránke nie je čo vytknúť. Pre mňa to bolo zatiaľ jedno z najlepších zvezení vôbec. Bude to opäť ťažké lúčenie .Cena katalógového modelu na sade Shimano Dura Ace Di2 sa pohybuje okolo 10 300 €. Všetky podrobnosti nájdete na domovských stránkach Wilier.