Kliknutím prejdeš na
www.marinbikes.com
Reklama
Test: Marin Gestalt 1 2019 - cestou aj necestou

Test: Marin Gestalt 1 2019 - cestou aj necestou

7 komentárov

wiedrzensky 22.05.2019 24 fotografií   Bicykel Marin Gravel Test Cestny Bike Cykloturistika Cestna Cyklistika

Marin sa snaží svoje dlhoročné skúsenosti s vývojom horských bicyklov využiť aj v segmente gravel. V teste som sa preto zameral práve na to, ako sa táto ich snaha odzrkadlila v prípade modelu Gestalt 1 2019.

 

Značka Marin prináša svoje výrobky na cyklistický trh už od roku 1986. V jej portfóliu síce nenájdete žiadny cestný bicykel - značka sa totiž už od svojho počiatku venuje výlučne horským bicyklom - no v segmente gravel má v ponuke zhruba tucet bicyklov. Jednotlivé modely sú rozdelené do troch kategórií: Utilitour, CX/Gravel a Beyond Road.



Modelový rad Gestalt spadá do kategórie Beyond Road („mimo cesty“), teda medzi bicykle, ktoré čiastočne vychádzajú aj z geometrie cestných bicyklov, ale ich poslanie sa na asfalte rozhodne nekončí. Svoje meno dostal po pivárni Gestalt Haus v Marin County v Kalifornii.



Geometria a veľkosti


Marin svoje skúsenosti súvisiace s vývojom horských bicyklov rozhodne pretavil aj do výroby tohto modelu. Chcel zhotoviť „cestný“ bicykel inšpirovaný v koreňoch MTB a zdá sa, že sa mu to podarilo. Dizajnovo vychádzal zo súčasnej vlny pevných horských bicyklov s dlhšou, uvoľnenejšou geometriou a kratším „kokpitom“.



Pri svojej výške 184 cm som konkrétne testoval rám veľkosti 56 cm, pričom som tabuľkovo niekde na jeho hornej hranici. Jediný problém súvisiaci s nižším rámom som zaznamenal pri efektívnej vzdialenosti hornej rámovej trubky, kde mi pocitovo chýbalo zhruba 5 mm. Za normálnych okolností by som však volil veľkosť 58 cm, kde je „reach“ takmer o centimeter väčší.

Ďalšou z možností bola výmena pomerne krátkeho 90 mm predstavca za dlhší, ten mi ale sedel dobre a inak dlhý bicykel (wheelbase 1019,9 mm) práve vďaka tomu výborne reagoval na zmeny v teréne.



Uhol sedlovej trubky a hlavový uhol sa v závislosti od veľkostí líšia, ale v prípade 56 aj 58 cm rámu sú ich hodnoty pri sedlovom 73° a hlavovom 72°. Kolmejšia sedlová trubka vás tak drží viac vpredu. Bicykel je ale aj napriek dlhému rázvoru pomerne živý a núti vás šprintovať zo sedla, koľko vám sily stačia, zatiaľ čo predné koleso stopu pekne drží.



Komponenty a osadenie


Gestalt disponuje hliníkovým rámom s označením Series 3 Beyond Road. Vidlica je karbónová s „tapered“ krkom. Čisté zvary, bowdeny vedené rámom a farebné vyladenie i dizajn navodzujú dojem luxusu, hoci ide o pomerne dostupný bicykel. Je vybavený mechanickými kotúčovými brzdami a pevnými osami, samozrejmosťou je aj množstvo úchytov na blatníky a nosiče.




Kolesá sú postavené na ráfoch Marin s vnútornou šírkou 19 mm (vonkajšia šírka 24 mm) s možnosťou osadenia tubeless. Plášte 700x32 - model Exposure od WTB, majú síce pomerne hladký dezén, no aj napriek tomu podržali na rozbitých poľných a štrkových cestách zakaždým spoľahlivo.



O radenie sa stará Shimano Sora tak v prípade prehadzovačky, ako aj prešmykača. Za mierne sklamanie považujem osadenie lacnejšej verzie kľúk Shimano R345, ktoré hoci svoju úlohu plnia dobre, z dizajnového hľadiska sa na inak vydarený Gestalt príliš nehodia.

Radiaci pohon dopĺňa reťaz KMC a 9-rýchlostná kazeta SunRace. Beyond Road koncept sa prejavil aj na rozsahu prevodov, vpredu sú k dispozícii 50 a 34 zubové prevodníky, kazeta má rozsah 11-32 zubov.



Brzdenie majú na starosti mechanické dvojpiestové kotúčové brzdy Tektro MD-C500 so 160 mm kotúčmi. Zvyšné komponenty: sedlo, sedlovku, predstavec a riadítka, zaobstaral Marin. Hlavové zloženie je od FSA, stredové zloženie Shimano Octalink V2. Nameraná váha predstavovala v tejto konfigurácii a pri veľkosti 56 cm hodnotu 10,6 kg bez pedálov a košíkov.




V teréne


Ako som spomenul už v úvode, Gestalt spadá do podkategórie Beyond Road, čomu je podriadená jeho geometria, pneumatiky, ale aj radenie bicykla. Jednoznačne najlepšie si počínal na poľných a štrkových cestách, nezaostával však ani na lesných asfaltkách, ktorých máme snáď v každom kúte Slovenska skutočne neúrekom.



Dvojprevodník síce v zvlnenom teréne ponúkal pomerne široký rozsah, v prudších lesných stúpaniach nad 10 % už ale koleso strácalo trakciu a najľahší prevod bol zľahka obmedzujúci. No pokiaľ ste pripravený postaviť sa zo sedla a šliapnuť do pedálov aj trochu silovejšie, dostať ho do strmšieho kopca nie je nemožné.

Na cestných úsekoch sa pri rozsahu 50/34 a 11-32 rýchlostnej kazete určite nemusíte báť situácie, že by ste si nevedeli zvoliť ten správny prevod.



Pneumatiky WTB držali trakciu počas všetkých výjazdov, nesklamali dokonca ani v odklopených pasážach rozbitých poľných ciest. V prípade, že ale plánujete s Gestaltom jazdiť častejšie v teréne, než na ceste, by som uvažoval nad vyšším a širším vzorom.

Do rámu by sa mali bez problémov zmestiť pneumatiky až do šírky 35 mm, rozhodne odporúčam tiež prechod na bezdušový variant, ktorá prinesie väčší komfort a bezpečnosť.



Mechanické brzdy Tektro sa správali spoľahlivo, avšak nemožno zabúdať na to, že mechanické „kotúčovky“ majú trochu neskorší nástup. Ak ste teda chodom hydrauliky rozmaznaní podobne, ako ja, budete si na ne musieť chvíľu zvykať. Výhodou je, samozrejme, cena brzdovej sady a možnosť jednoduchého servisovania.



Gestalt má tuhý rám, vďaka čomu dobre reaguje pri jazde zo sedla a v zrýchlení. Keď som s ním však zamieril do náročnejšieho terénu, táto tuhosť so sebou prinášala istú mieru nekomfortu. Prejavilo sa to najmä na lesných chodníkoch či vodou vymytých cestách s väčším množstvom koreňov a kameňov.

Bicykel si síce s týmto typom terénu poradí, ale viac mu sedia poľné a štrkové cesty, kde sa cíti ako ryba vo vode. V momente, keď sa opriete do pedálov, ide do zrýchlenia a pneumatiky WTB sa odvaľujú výborne tak na asfalte, ako aj na jemnom štrku.

Do voza i do koča


Gestalt bude určite dobre slúžiť jazdcom, ktorí preferujú asfalt, no zároveň sa neboja trochu zašpiniť od prachu na poľných cestách. Najväčšiu radosť z jazdy na ňom mi prinášala práve možnosť slobodne odbočiť na lokálne neudržiavané vidiecke cesty. Teda tam, kam by som sa s cestným bicyklom už neodvážil, pričom zvládol aj krátke odbočky do lesa. Jednoznačne ide o bicykel určený na drvivú väčšinu slovenských cyklociest.

Využitie rozhodne nájde tiež ako dopravný prostriedok po meste a na dochádzku do práce s malou odbočkou do terénu. Gestalt je skôr univerzálnym letcom, než ortodoxným pretekárom. Je to bicykel za prijateľnú cenu, ktorý si môže získať priaznivcov medzi horskými, ako i cestnými cyklistami. Vďaka dlhšiemu rázvoru je dlhý a stabilný, no kratšia efektívna rámová trubka ho razom mení na príjemne hravý stroj.

Cena tohto modelu je stanovená na 1 049 €. Viac informácií, vrátane jeho geometrie a technickej špecifikácie, nájdete na stránke dodávateľa.

Fotogaléria k článku

 

Páči sa ti tento článok?

Článok je zle napísaný
V článku sú chyby
Nepáči sa mi obsah
Nepáčia sa mi predstavované produkty
Iné
Odoslať

Podobné články

Komentáre

bikemartin 22.05.2019 (12:14)

"značka sa totiž už od svojho počiatku venuje výlučne horským bicyklom " Áno, Marin je primárne bajková značka, ale v katalógoch zo začiatku ´90-rokov nájdeš aj cesťák na 105-ke http://www.retrobike.co.uk/gallery2/d/12560-2/1991.pdf

 
init 22.05.2019 (22:50)

"farebné vyladenie i dizajn navodzujú dojem luxusu" . Posobi asi tak luxusne ako bicykel z Decathlonu .

 
motopalic 22.05.2019 (14:13)

Zase rajecká dolina. Sa vám tu u nás zaľúbilo chalaniská testovači

 
katko motopalic 22.05.2019 (14:29)

však keď bývajú v Žiline, kde inde by asi tak mali jazdiť

 
motopalic 22.05.2019 (15:09)

No predsa na najlepšom mieste na zemi. U nás 😎

 
hurmikak 22.05.2019 (13:38)

bikemartin ta dostal btw, preco si nepouzil slovo strkolet? A pochval sa aky najdrsnejsi trail si na marinade dal.

 
wiedrzensky hurmikak 22.05.2019 (14:59)

bikemartin ma plusovy bod za to ze ma nachytal, priznavam ze som nelistoval katalogy az tak do hlbky ale vychadzal z wiki informacii

Zvladol traily nad Ovciarskom, pod Zibridom ale najdrsnejsi bol zjazd z Polomu na Rakytie

 
Pridaj komentár