Test: Marin Nicasio – vstúpte do sveta gravelu
Ako nadšenec horskej cyklistiky som už dlhšie túžil skúsiť rýchlejší stroj určený na asfalt, no zároveň som sa nechcel vzdať jazdy po lese. Po zvážení všetkých okolností bola voľba jasná: gravel bike Nicasio od americkej značky Marin. A ako sa na oceláčiku jazdí?
Marin je kalifornská značka, ktorá má v ponuke zhruba tucet gravel bicyklov. Jednotlivé modely sú rozdelené do troch kategórií: Utilitour, CX/Gravel a Beyond Road. Nicasio nesie označenie Beyond road („mimo cesty“) – ide o bicykle, ktoré prevetráte nielen na ceste, ale uplatnenie nájdu aj na lesných asfaltkách, šotolinových cestách, a ktoré sa zároveň nezľaknú ani pekného trailu.
Špecifikácia a geometria
Nicasio je poskladaný z oceľových trúbok (CrMo) s guľatým profilom, čo sa mne osobne pozdáva. Marin vyrába bicykle už viac ako 30 rokov a práve s týmto materiálom má bohaté skúsenosti. Pružnosť oceľových trúbok navyše výrazne prispieva ku komfortu počas jazdy.Osadené kolesá majú rozmer 700C x 30 mm. Pohon zabezpečujú kompaktné 2-prevodníky FSA 50-34 zubov, 8-rýchlostná kazeta s rozsahom 11-32 zubov a prehadzovačka Shimano Claris. V kombinácii s mechanickými kotúčovými brzdami napovedajú, že pôjde o takmer bezúdržbový kúsok.
Testovaný bicykel mal rozmer 56 cm a pri mojej výške 178 cm mi sadol ako uliaty. Necítil som sa zbytočne natiahnutý a ani po hodinách užívania si jazdy ma nič nebolelo, teda okrem nôh.
Viac informácií o technickej špecifikácii a tabuľku veľkostí nájdete na tomto odkaze.
Objavujem svet
S Nicasiom som si užil veľa zábavy, no najviac ma dostala odozva bicykla pri akcelerácii. Najmä ten pocit, keď pri zašliapnútí do pedálov stroj okamžite reagoval a ja som sa následne pohyboval rýchlosťou cez 40 km za hodinu. Znamenalo to pre mňa nový rozmer jazdy a patrične som si ho užíval.Na zoznámenie som si vybral asfaltový úsek, aby som vedel, čo očakávať a ako sa bude bicykel správať. Širšie 30 mm obutie odvaľovalo na hladkej ceste bez problémov, ale prednosti sa ukázali až na menej kvalitnej ceste so zrnitým asfaltom, kde sa tieto plášte cítili ako doma.
Poďme na štrkové a poľné cesty. Zo začiatku som bicyklu veľmi nedôveroval, obával som sa, že na každom rohu dostanem defekt, ale na moje počudovanie som nezaznamenal problém. Napriek tomu by som povedal, že je dezén určený viac na asfalt ako do extrémneho terénu.
Najviac som ocenil možnosť ísť na môj obľúbený kopec priamo lesom, presne tak, ako by som išiel aj na horskom bicykli. Veľký potenciál Nicasia vidím v tom, že rám a vidlica je kompatibilná s obutím 700C x 40 mm alebo 27,5” o šírke 47 mm. S agresívnejším vzorom a správnym tlakom zdolá bez zaváhania aj ťažší terén.
Testovacie výjazdy som sa snažil namixovať variabilne. Jazdil som po hladkých asfaltových cestách, po hrubozrnnom asfalte, na rovine, v kopcoch, po zvážniciach a občas aj v blate. Nakoniec som si neodpustil vyskúšať aj ľahký singletrail dolu kopcom. Cieľom bolo nájsť limity bicykla a mojich jazdeckých zručností, a zistiť, do čoho sa na tomto stroji dokážem pustiť.
Pri dlhších stúpaniach by som ocenil kazetu s väčším rozsahom, než je osadená 8-rýchlostná 11-32 zubová kazeta od SunRace. Milo ma prekvapili brzdy. Ide o mechanické kotúčovky Promax Render R, ktoré po správnom nastavení brzdili bez problémov počas celého testu, za každých podmienok, bez toho aby sa ich brzdné vlastnosti menili zo dňa na deň.
Ak často jazdíte v nepriaznivých podmienkach, môže byť odhalené vedenie radiacich laniek malou nevýhodou. Lanká sú nechránené po celej dĺžke rámovej trúbky a do bowdenu vchádzajú až pri stredovom zložení. Na druhej strane rozumiem tomu, že vedenie bowdenom by narušilo celkový dizajn bicykla.
Plusy
- CrMo rám aj vidlica
- kotúčové brzdy
- vzhľad
- pomer cena/výkon
- v balení sú aj pedále – ready to ride
Mínusy
- rozsah kazety môže byť limitom pri dlhých stúpaniach
- odhalené lanko radenia
Pre koho je určený?
Nicasio by som odporučil jazdcovi, ktorý k svojmu horskému bicyklu hľadá rýchlejší stroj určený na cestné výjazdy, no zároveň sa nechce ukrátiť o možnosť odbočiť aj do ľahšieho terénu. A kto by chcel posunúť prednosti tohto stroja ešte o čosi ďalej, stačí len použiť širšie plášte alebo druhú sadu kolies.Vďaka množstvu úchytov na blatníky a nosiče sa z neho stáva víkendový dopravný prostriedok za dobrodružstvom a cez týždeň spoľahlivý dopravný prostriedok do práce.
V mojich očiach Marin splnil všetky očakávania, ktoré som do neho vkladal. Spoznal som nové miesta, užil si rýchlosť na ceste hore aj dole kopcom, prešiel cestičky, ktoré chodím aj na horskom bicykli a zabavil sa pri „zjazdovaní” v teréne.
Doporučená cena tohto modelu je stanovená na 799 €. Viac informácií, vrátane jeho geometrie a technickej špecifikácie, nájdete na stránke dodávateľa.