Amatér pred kúpou ebiku

Rád by som sa s vami podelil o mojich začiatkoch prechodu z klasiky na elektrobicykel. V prvom rade musím konštatovať, že som dôchodca a mám za sebou operácie obidvoch kolien.

Za mladi som jazdil na striebornom Favorite. Mal kazetu 3 kolečko a tým to končilo. Šanca zohnať doplnky na rozšírenie bicykla sa rovnala nule. Takže po mladíckom období jazdenia som pre zabezpečenie rodiny skončil s bikom a len sporadicky som na klasických výjazdoch spravil po asfaltových cestách nejakých 200 km za rok.

Časom som zistil, že ak chcem niečo vidieť alebo si užiť jazdu na biku, nedokážem to s klasikou. A tak som začal surfovať po internete a hľadať možnosti. Ako prvé som si prebral možnosti, ako a kde chcem jazdiť, na čo mi stačia sily a čo všetko sa zmenilo od mojich mladých čias na Favorite.

Zváženie podmienok a situácie

Premávka na cestách zhustla. Mal som pár nepríjemností so šoférmi, ktorí si neuvedomujú, že aj cyklista je účastníkom cestnej premávky a tiež mu patrí časť cesty. Preto som sa rozhodol, že nechcem klasický bicykel, ale horský, aby som sa vyhol smradu na cestách a nepríjemným šoférom, ktorí nás ohrozujú.


Následne som zhodnotil svoje fyzické možnosti a zistil som, že najlepší bude elektrobicykel. Mám už svoj vek a nechcem sa voziť 20 km denne po okolí bydliska, lebo viac nezvládam. Nastal krutý čas bádania a študovania materiálov na internete u výrobcov bicyklov, predajcov, ale hlavne recenzií u odborníkov – nadšencov, čo vlastne existuje, kde sú plusy a kde mínusy.

Batéria a motor. Kam s nimi?

Ďalšie rozhodovanie prišlo pri voľbe umiestnenia motora na bicykli. Predný pohon (predné koleso), zadný pohon (zadné koleso), alebo pohon stredový na stredovú kľuku? Tu som po prečítaní recenzií a hlavne po rôznych návštevách u odborných predajcov a ich skúseností dospel k názoru, že najlepší bude elektrický pohon s umiestnením v strede.

Výkon motora a typ. Tu nechcem opisovať, pre ktorého výrobcu som sa rozhodol, lebo parametre majú všetci na 95% rovnaké, ale rozhodol som sa pre motor s najlepšie zabezpečeným servisom a značkou. Batéria a dojazd na nej je hádam pri ebikoch posledným a rozhodujúcim faktorom. Samozrejme, záleží od spôsobu jazdy a využívania výkonu motora a tým aj dojazdu. Môžem povedať, že 250W motor a batéria s kapacitou 500Wh ma v pohode odtiahne na 100 km a to aj so stúpaním a nielen jazdou po rovine. V horskom teréne spravíme 35 km s prevýšením 1500 metrov, za čo jej ďakujem.


Oplatí sa priplatiť?

Môžem povedať, že náhon na stred je najdrahší zo všetkých možností, ale bicykel máte super vyvážený a motor na tlak pedálov spoľahlivo reaguje. Kapacita batérie tiež zvyšuje cenu, no ak máte šliapať hoci len po rovine proti vetru, pridáte pomoc na vyššiu úroveň a už sa len usmievate. V danej dobe som sa nerozhodoval, či celoodpružený rám, alebo nie, čo dodnes trochu banujem, lebo som zobral pevný. V tom prípade ale treba zásadne odpruženú prednú vidlicu.


Čo sa týka servisu, za dané obdobie som nespozoroval zvýšené náklady na servis, alebo domácu údržbu ebiku oproti klasike. Snáď len reťaz je o niečo drahšia od tých klasických. Elektrobicykel osobne odporúčam ako únik z civilizácie a istotu parádnej cyklistiky po cestách a horskom teréne bez veľkej námahy, alebo len takej, akú ju vy sami chcete.
flash_on
Viac o elektrobicykloch, ich výbere a používaní nájdeš v sekcii Elektrobicykle v skratke.
report_problem Našiel si v texte chybu?
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Reportáž: Svätojurský MTB maratón v podaní WLRMcc – v jednote je sila

Reportáž: Svätojurský MTB maratón v podaní WLRMcc – v jednote je sila

Typické aprílové počasie ukázalo všetky svoje tváre a potrápilo účastníkov na každej trati. S WLRMcc tímom sme sa 20. 4. postavili na štart prvého kola Škoda Bike Open Tour 2024 vo Svätom Jure.
Liptov Ride 2024 – najťažší dojazd v stúpaní u nás?

Liptov Ride 2024 – najťažší dojazd v stúpaní u nás?

Prvý štart na pretekoch je často odpoveďou na otázku, čo si robil v zime. Bol skialp dobrou prípravou a ako nás preveril úplne nový dojazd, ktorý sa môže smelo radiť k najťažším u nás?
Reportáž: Ako odštartoval 11. ročník Detskej tour Petra Sagana?

Reportáž: Ako odštartoval 11. ročník Detskej tour Petra Sagana?

Za krásneho počasia bikeri tejto tour prvýkrát okúsili nástrahy trate v Trenčíne. Trate v krásnom parku Brezina v blízkosti Trenčianskeho hradu mladých cyklistov poriadne preverili.
keyboard_arrow_up