Amatér pred kúpou ebiku
Rád by som sa s vami podelil o mojich začiatkoch prechodu z klasiky na elektrobicykel. V prvom rade musím konštatovať, že som dôchodca a mám za sebou operácie obidvoch kolien.
Za mladi som jazdil na striebornom Favorite. Mal kazetu 3 kolečko a tým to končilo. Šanca zohnať doplnky na rozšírenie bicykla sa rovnala nule. Takže po mladíckom období jazdenia som pre zabezpečenie rodiny skončil s bikom a len sporadicky som na klasických výjazdoch spravil po asfaltových cestách nejakých 200 km za rok.Časom som zistil, že ak chcem niečo vidieť alebo si užiť jazdu na biku, nedokážem to s klasikou. A tak som začal surfovať po internete a hľadať možnosti. Ako prvé som si prebral možnosti, ako a kde chcem jazdiť, na čo mi stačia sily a čo všetko sa zmenilo od mojich mladých čias na Favorite.
Zváženie podmienok a situácie
Premávka na cestách zhustla. Mal som pár nepríjemností so šoférmi, ktorí si neuvedomujú, že aj cyklista je účastníkom cestnej premávky a tiež mu patrí časť cesty. Preto som sa rozhodol, že nechcem klasický bicykel, ale horský, aby som sa vyhol smradu na cestách a nepríjemným šoférom, ktorí nás ohrozujú.Následne som zhodnotil svoje fyzické možnosti a zistil som, že najlepší bude elektrobicykel. Mám už svoj vek a nechcem sa voziť 20 km denne po okolí bydliska, lebo viac nezvládam. Nastal krutý čas bádania a študovania materiálov na internete u výrobcov bicyklov, predajcov, ale hlavne recenzií u odborníkov – nadšencov, čo vlastne existuje, kde sú plusy a kde mínusy.
Batéria a motor. Kam s nimi?
Ďalšie rozhodovanie prišlo pri voľbe umiestnenia motora na bicykli. Predný pohon (predné koleso), zadný pohon (zadné koleso), alebo pohon stredový na stredovú kľuku? Tu som po prečítaní recenzií a hlavne po rôznych návštevách u odborných predajcov a ich skúseností dospel k názoru, že najlepší bude elektrický pohon s umiestnením v strede.Výkon motora a typ. Tu nechcem opisovať, pre ktorého výrobcu som sa rozhodol, lebo parametre majú všetci na 95% rovnaké, ale rozhodol som sa pre motor s najlepšie zabezpečeným servisom a značkou. Batéria a dojazd na nej je hádam pri ebikoch posledným a rozhodujúcim faktorom. Samozrejme, záleží od spôsobu jazdy a využívania výkonu motora a tým aj dojazdu. Môžem povedať, že 250W motor a batéria s kapacitou 500Wh ma v pohode odtiahne na 100 km a to aj so stúpaním a nielen jazdou po rovine. V horskom teréne spravíme 35 km s prevýšením 1500 metrov, za čo jej ďakujem.
Oplatí sa priplatiť?
Môžem povedať, že náhon na stred je najdrahší zo všetkých možností, ale bicykel máte super vyvážený a motor na tlak pedálov spoľahlivo reaguje. Kapacita batérie tiež zvyšuje cenu, no ak máte šliapať hoci len po rovine proti vetru, pridáte pomoc na vyššiu úroveň a už sa len usmievate. V danej dobe som sa nerozhodoval, či celoodpružený rám, alebo nie, čo dodnes trochu banujem, lebo som zobral pevný. V tom prípade ale treba zásadne odpruženú prednú vidlicu.Čo sa týka servisu, za dané obdobie som nespozoroval zvýšené náklady na servis, alebo domácu údržbu ebiku oproti klasike. Snáď len reťaz je o niečo drahšia od tých klasických. Elektrobicykel osobne odporúčam ako únik z civilizácie a istotu parádnej cyklistiky po cestách a horskom teréne bez veľkej námahy, alebo len takej, akú ju vy sami chcete.
Komentáre Zobraziť komentáre (4)