GHOST 2009: nemecká precíznosť

Nemecká značka Ghost je na svetovom trhu už pätnásť rokov. S Českou republikou ju spája spolupráca v podobe montáže bicyklov v Chebe od roku 1994. Tu bolo zaisťované tiež české a slovenské zastúpenie. Ale vzhľadom k jeho malej aktivite sa Ghost do širšieho povedomia dostáva až v poslednej dobe súčasne s novým generálnym dovozcom do ČR a na Slovensko.

Nemecká firma Ghost, ktorá patrí spoločne s ďalšími známymi značkami (napr. francúzsky Lapierre, fínska Tunturri) do koncernu Accel Group a má teda silné zázemie, má v súčasnej dobe zastúpenie v 25 krajinách Európy a Ázie. História tejto značky sa začala písať pred pätnástimi rokmi a len o málo kratšie skúsenosti má s cyklistikou jej dovozca, spoločnosť Schindler s.r.o. Tá mimochodom okrem nemeckých bicyklov dováža tiež tlmiče X-fusion, prilby a okuliare SH+ a najnovšie tiež cruisery Electra.

Za značkou Ghost stojí Klaus Möhwald a Uwe Kalliwoda, pod ich rukami vznikol v roku 1993 v súkromnej kováčskej dielni na malom dvorku v bavorskom Waldsassene ich prvý horský bicykel. Už o rok neskôr ale firma rozšírila paletu troch modelov vrátane topmodelu s názvom Lector s hmotnosťou 8,5 kilogramov a postavila montážnu linku v neďalekom Chebe, kde sa Ghosty montujú dodnes. Ponuka firmy sa stále rozrastala, už v roku 1998 si zákazníci Ghostu mohli vybrať z piatich celoodpružených bajkov a z ďalších siedmych modelov. V priebehu ďalších rokov došla firma na celý rad ďalších medzníkov, jedných z nich je použitie skandia pre stavbu rámov v roku 2001, predstavenie celoodpruženého modelu AMR v roku 2006 a o rok neskôr prišla k Ghostu okrem celokarbónových hardtailov tiež aj Sabine Spitz, majsterka sveta v XC, ktorá meno nemeckej značky výrazne podporila ziskom zlatej medaily na OH v Pekingu.

Sabine Spitz


Ale poďme už k modelovej rade 2009. Tá nadväzuje na dlhoročnú stratégiu firmy, ktorá so svojimi produktami snaží oslovovať športovo založených ľudí, ktorým prináša bicykle so zaujímavou cenou, nízkou hmotnosťou a vysokou kvalitou spracovania (známa nemecká precíznosť). Bicykle má firma rozdelené do ôsmych modelových radov, kde hrajú podobne ako u iných výrobcov prím horské bicykle (tých sa predáva nadpolovičná väčšina), a to aj ako fully tak aj hardtaily. Jednotlivé modelové rady si bližšie predstavíme neskôr. Oproti predchádzajúcim modelom 2008 priniesol Ghost pre túto sezónu ucelenejší dizajn, kde na väčšine bicyklov nájdete atraktívny kontrast čiernej a bielej farby, ktorý je často doplnený linkami v ďalších farbách. Z tohoto vybočuje topmodel na pozícii ľahkých fullov RT Lector WorldCup, ktorý je rovnako ako minulý rok čierno-červený, a tiež bicykle určené pre dámy a pre deti, ktoré majú špecifický dizajn s ohľadom na cieľovú skupinu. Na väčšine bicyklov nájdete koponenty renomovaných výrobcov. Či už sa jedná o Shimano na poli pohonných mechanizmov (napriek tomu je u niektorých modelov zastúpený aj Sram), alebo Fox, ktorý sa stará o pruženie u väčšiny vyšších modelov. Tlmiče Fox sú u celoodpružených bicyklov pri niektorých modeloch nahradené značkou X-fusion, a u karbónových závodných modelov nájdete vidlice Rock Shox alebo Magura. Všetky bicykle obúva svojimi plášťami značka Schwalbe a pri výpletoch sa spoliehajú nemci na kvalitu Mavicu alebo DT Swiss. Pre výrobu rámov sa – ako je zvykom – využíva taiwanských skúseností, bicykle sa ale navrhujú a vyrábajú v Európe, a to čiastočne, ako už bolo spomenuté vyššie, aj v českom Chebe.

Ghost 2009


Horské bicykle ako najpredávanejší segment ponúkajú samozrejme celoodpružené modely aj hardtaily. Medzi maratónskymi-závodnými fullmi je topmodelom karbónový RT Lector WorldCup s výbavou XTR a kolesami Mavic Crossmax SLR. Tento full ponúka pohodlných 100mm pruženia vzadu (Fox Float RP23) aj vpredu (Rock Shox SID WorldCup). Nekompromisnému závodnému vybaveniu odpovedá aj cena, ktorá bola stanovená na 4.059 Euro (122.281,- Sk) za bicykel o hmotnosti len o pár deka nad hranicou 10 kg. Striedmejšie je osadený lacnejší model RT Lector Team o hmotnosti rovných 11 kg, ktorý je osadený „ikstéčkom“ a odpruženie je výhradne v rukách Foxa – na cenovke je uvedené 2.729 Euro (82.214,- Sk)

Pre športovú jazdu sú určené dva fully RT, ktorých rámy sú zhodné s vyššími RT Lector, ale už spoliehajú na hliníkové zliatiny. Tým je možné stlačiť cenu a vyššie uvedené technológie sú tak prístupné širšiemu poľu jazdcov. Najlacnejšie RT môžete mať za 1.849 Euro (55.703,- Sk), čím získate stroj s komponentami Shimano SLX a XT, tlmičom X-fusion O2 PVA a s vidlicou Rock Shox Recon.

Predovšetkým v Nemecku a v alpských krajinách sa veľmi uchytili takzvané all-mountain bicykle, na ich kúzlo už prišli aj slovenskí zákazníci. Pre tých sú pripravené štvorčapové modely AMR Lector a AMR, ktoré ponúkajú 120 mm zdvih vpredu aj vzadu a podobne ako u predchádzajúcich fullov pojem Lector označuje karbon v zložení rámu. Inými slovami môžete mať takéhoto fulla v rozpätí 2.749 – 4.359 Euro (82.816 – 131.319 ,- Sk) a pokiaľ sa uspokojíte s hliníkom, tak už od 1.749 Euro (52.690,- Sk). Jedným z najpredávanejších modelov tejto rady je AMR 5700 – za 2.049 Euro (61.728,- Sk) získate fulla s osadením Shimano XT/Sram X.9 s vidlicou Fox 32 RL, tlmičom X-fusion O2 PVA, kolesami Mavic CrossRide a kotúčovkami Magura Louise BAT. Konkrétne u tohto modelu sa ručička váhy zastavila na priaznivých 12,5 kilogramoch (u najvyššieho karbónového AMR Lector je ale 10,8 kg na podobný bajk veľmi netradičné.) Označenie AMR ale nesie aj all-mountain AMR Square, ktorý využíva absolutnú novinku od Truvativu – Hammerschmidt, a ďalšie modely so zdvihmi až po 160 mm určené pre zjazd.


Ghost 2009


Jazdcom, ktorí zatiaľ neprišli na chuť zadnému odpruženiu, ponúka Ghost aj hardtaily. Ponuka začína modelmi SE a vrcholí korbónovými HTX Lector, ktorému dodala Sabine Spitz zlatý nádych v Pekingu. Topmodel WorldCup za 4.059 Euro (122.281,- Sk) ponúka podobnú výbavu ako jeho celoodpružený kolega, teda kompletné Shimano XTR, vidlicu SID World Cup, komponenty WCS od Toma Ritcheyho a kolesá Crossmax SLR. Dohromady 9,1 kilogramu pre závodné vyžitie.
Ponuku horských bicyklov Ghost doplňujú modely pre 4X, dirt, street a freeride a špecifickou ketegóriou sú v Ghoste bicykle pre ženy. Tie sú svojim majiteľkám prispôsobené dizajnom a geometriou, a to nie len pevné bicykle, ale aj fully RT a AMR. Svoje miesto v ponuke majú samozrejme tiež cestné stroje, detské bicykle, alebo crossy a bicykle pre fitness.


Ghost 2009


Modely pre rok 2009 sú zastrešené uceleným dizajnom, ktorý sa spolieha na osvedčené farebné kombinácie a triezvosť. Keď sa k tomu pridá zmysel pre detail, ktorý je pre Ghosty skoro synonymom, výsledkom je atraktívna modelová rada v zaujímavých cenových reláciách. Zrejme máme tú česť s ďalším silným hráčom na našom poli cyklistických značiek.

O kvalite Ghosta svedčia aj výsledky niekoľkých nezávislých testov modelov 2009, ktoré môžete nájsť na týchto odkazoch:

http://cykl.cz/item/test-kola-ghost-lector-team
http://bikenet.cz/?q=test-ghost-amr-lector-7700
http://www.mtbs.cz/Biketech/Testy/horskekolo-ghost-amr5700-test.html

Viac informácií a testov môžete nájsť na www.ghost-bikes.sk
report_problem Našiel si v texte chybu?
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

Komentáre

Momentálne sa tu nenachádzajú žiadne komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Test: Ghost RIOT AM CF Full Party – nečakaná hravosť

Test: Ghost RIOT AM CF Full Party – nečakaná hravosť

Nemecký Ghost zobral svoj model RIOT Trail a pár úpravami spravil z rovnakého rámu all-mountain verziu. Stačilo to?
Unboxing: Ghost Asket Essential - všestranný „štrkolet“

Unboxing: Ghost Asket Essential - všestranný „štrkolet“

Uprednostňujete skôr bočné cesty s hrubým asfaltom, rôzne lesné chodníky, štrkové a poľné skratky? Ideálnym riešením bude gravel – možno práve Ghost Asket…
Video: Trochu iný hardtail alebo dlhodobé skúsenosti s Ghost Lector SF

Video: Trochu iný hardtail alebo dlhodobé skúsenosti s Ghost Lector SF

Pomerne extrémna geometria, vzpery, ktoré by mali výrazne pohlcovať vibrácie, integrovaná teleskopická sedlovka a ďalšie zaujímavé prvky. Poďme sa pozrieť na moje dojmy po cca 2 sezónach jazdenia.
keyboard_arrow_up