Novinka: Odhalenie novej rakety – Giant XTC Advanced 2020
Hardtaily stále nie sú mŕtve. Aj keď sa svetové poháre v cross-country stávajú čoraz technicky náročnejšími, hmotnosť a tuhosť týchto „sporadicky“ odpružených modelov je vždy ich silnou stránkou. Modelový rad XTC od Giant je toho jasným príkladom.
Výrobca Giant, ktorý je jedným z najväčších dodávateľov horských bicyklov na svete, postupne odkrýva modelové rady pre budúcu sezónu. Po Reigne prišiel rad aj na vytrvalostného špecialistu, XTC.V jeho základe môžeme ľahko postrehnúť hlavné charakteristiky: karbónový rám, 100 mm odpruženia vpredu, 29“ kolesá a geometriu, stavanú pre zdolávanie akýchkoľvek stúpaní ale i zjazdov. Avšak poďme si predstaviť každý z týchto prvkov postupne.
Nízka hmotnosť a tuhosť rámu – priorita č. 1
V tomto ohľade nemožno argumentovať proti šetreniu hmotnosti. Ak chcete v stúpaniach ušetriť čo najviac wattov, najjednoduchšia cesta vedie práve skrz odľahčovanie. Giant vypočul hlasy pretekárov a v modelovom rade XTC Advanced prichádza so skutočne ľahkými rámami. Dvojica čiastočne odlišných vyhotovení, XTC Advanced a XTC Advanced SL, neprekračuje hranicu jedného kilogramu. Ba čo viac, v druhej uvedenej verzii s označením „SL“ (ktoré zodpovedá anglickému termínu „superlight“) je hmotnosť rámu vo veľkosti M na úrovni 920 g.Informácie samotného výrobcu podporujú všeobecne vzaté predpoklady, spájajúce hardtaily so zvýšenou tuhosťou rámu. Navyše inžinieri dokázali pri odľahčení nových verzií tohto modelového radu získať doposiaľ najlepší pomer hmotnosti a tuhosti, v rámci vývoja bicyklov Giant XTC.
Samozrejmosťou je vnútorné vedenie laniek a to aj v prípade, ak je daný model osadený jednoprevodníkom. Špecifickou časťou je zámok sedlovky, ktorý je polo-integrovaný s krivkami rámu. Pre tých, ktorí sa obávajú nešťastných odlietajúcich kameňov a vetví, pripravil Giant rýchle riešenie. Už od základu sú rámy vybavené ochrannými doplnkami na spodnej rámovej trubke.
"Odpruženie" je stále potrebné
Jedným z pozitív, ktoré uhlíkové vlákna v konečnom dôsledku majú, je schopnosť pohlcovať nárazy a vibrácie. Samozrejme, nepredstavujte si pod tým ekvivalent elastomeru alebo malého tlmiča. Špeciálne tvarovaná a umiestnená zadná stavba – teda predovšetkým horné vzpery a ich plochý tvar, dokážu spríjemniť každý výjazd.K tomu sa pridáva aj 100 mm klasického odpruženia vpredu, ktoré ma na starosti vidlica, disponujúca už zaužívaným modernými technológiami, využitými pri všetkých ponúkaných variantoch. Konkrétne hovoríme o pevnej osi, Boost rozmere nábojov (a teda aj osy), a v neposlednom rade aj oversized hlavové zloženie, ktoré prispieva k tuhosti vďaka rozmeru 1,5“ v spodnej a 1 1/8“ v hornej časti. Kónická hlava je označovaná aj ako tapered.
Veľké kolesá a rýchla geometria
Svet cross-country už dlhú dobu preferuje len jeden rozmer – predovšetkým čo sa týka mužskej kategórie, a to 29“. Veľké kolesá ovládli vytrvalostné športy a presunuli sa aj do endura či zjazdu. Dôvod je jednoduchý. Ich zväčšený priemer a teda aj obvod oproti „klasickým“ 26“ kolesám prispieva k lepšiemu udržaniu točivého momentu a súčasne aj stability bicykla. V technickom teréne ponúkne jednoduchšiu priechodnosť terénom. Navyše sa Giant rozhodol všetky modely osadiť kolesami s Tubeless ready verziou, čím uľahčil život nejedného skúseného jazdca.Giant pri modeli XTC Advanced a Advanced SL snáď ani nepremýšľal o inom čísle. Aj preto je samotný rám prispôsobený tomuto využitiu. Dôsledky vidíme aj v hodnotách jednotlivých častí rámu. Kratšia zadná stavba, 425 mm, skrátená dĺžka hlavovej trubky pre agresívnejší posed, ktorá v M je „len“ 95 mm, a nakoniec aj hlavový uhol, 69,5 (S, M) až 70 (L, XL) je jednoznačným ukazovateľom miesta XTC Advanced – pre zdolávanie všetkých horských výziev.
Pätica verzii pre každého
Ak nahliadneme do katalógu Giant, nájdeme v ňom dve spomenuté kategórie jednotného základu, teda XTC Advanced SL a XTC Advanced – rozdiel sme si už uviedli vyššie (odlišný karbónový základ s nižšou hmotnosťou).Prvý, nesúci označenie „superlight“, prichádza s dvojicou prevedení. Tým najvyšším a súčasne aj najlepšie vybaveným, ktorý je možné si zaobstarať, je XTC Advanced SL 29 0. Priam stroho zaodetý do čierno-sivého sfarbenia s jemnými detailmi dúhy, vysiela každému jednoznačnú správu, že jeho priority sú vo výkone. Vo výbave nechýba jednoprevodník s 12-rýchlostnou kazetou z elektronickej sady Sram XX1 Eagle AXS, odpruženie RockShox Sid Ultimate Carbon, kolesá Giant XCR a rovnako tak aj karbónové doplnky. Cenovka je priamo úmerná kvalite, 8 399 €.
Druhou možnosťou získať najvyššie vyhotovenie rámu superlight je XTC Advanced SL 29 1, ktoré súčasne neponúka žiadne kompromisy. Aj tu bola vyberaná výbava podľa zamerania bicykla – jednoprevodník od Shimana v sade XT ušetrí nejaký ten gram, vidlica RockShox Sid Select Plus a kolesá Giant XCR sú dostupnejším ekvivalentom jeho staršieho brata. Cenovka je o čosi príjemnejšia, 4 199 €.
Každodenný jazdci možno skôr uprednostnia niečo ekonomickejšie, akou je aj napríklad verzia XTC Advanced 29 1. Taktiež si zachováva rýchle kolesá Giant XCR, karbónové komponenty a sadu Shimano XT s jednoprevodníkom. Zmenou oproti predchádzajúcim modelom je vidlica Fox Float Stepcast 32 Performance. Cena je 3 599 €.
Prostrednou voľbou v nižšej kategórii je XTC Advanced 29 2. Pôsobivé zlato-sivé prevedenie je doplnené opäť jednoprevodníkovou sadou Shimano SLX s 11-rýchlostnou kazetou, kolesami Giant XCT a vidlicou RockShox Recon RL SoloAir. V konečnom dôsledku výbava korešponduje s cenou, ktorá je na úrovni 2 299 €.
A posledným, avšak stále dostatočne výkonným variantom, je XTC Advanced 29 3. Aj napriek skromnejšej výbave prichádza s najradikálnejším sfarbením, ktoré zaručuje, že si vás na pretekoch všetci zaiste zapamätajú. Aby to nebolo len o výzore, spoľahlivosť nájdeme v základnej sade Sram SX, vzduchovej vidlici s uzamykaním z riadítok či kolesách Giant XCT. Cena 1 899 € poteší viacerých záujemcov.
Viac informácii získate na stránkach dovozcov, alebo priamo na www.giant-bicycles.com
Komentáre Zobraziť komentáre (8)