Pružiť, či nepružit? To je otázka...

Keď som si vyberal svoj prvý horský bicykel, tak som výlučne šiel po modeloch so zadným pružením.

V dobe mojej laickej nevedomosti sa mi to zdalo ako jasná voľba, aj keď na úkor iných komponentov. Po rokoch jazdenia som situáciu trochu prehodnotil.

Písal sa rok 2015 a ako úplný začiatočník, ktorý dostával rozumy len od staršieho brata, som sa plný očakávania obrátil s otázkami ohľadom výberu môjho prvého MTB na miestnych nadšencov z fóra MTBIKER. Nakoniec z toho vyšiel starší model Trek Superfly FS 7 2014, ktorý určite mnohí poznáte. Na danú dobu kvalitný pretekársky ladený stroj, osadený kombináciou komponentov Sram a Shimano spolu s legendárnou Rebou.


Na tom nemôže byť nič zlé, skonštatoval brat a výpredajová cenovka ma nenechala dlho chladným. Vôbec som nevedel, čo fúkať, ako fúkať, kde mazať, kde naopak nemazať. Časom som sa to s pomocou vedomostí, ktoré drží všemocný internet v hrsti, naučil a jazdenie začalo byť príjemnou zábavou. Samozrejme, ak si odmyslíme ten nekončiaci proces ladenia, skúšania, posúvania všetkého čo sa len dalo a občasné frustrácie zo servisných úkonov, ktoré vo videách idú tak ľahko, ale v realite... veď to poznáte.


Pocity po mesiacoch jazdenia

Dva prvky bicykla ma ale trápili stále. Brzdy a tlmič. Brzdy boli zo základnej sady a pri mojej hmotnosti dostávali tak zabrať, že sa neustále krivili kotúče. S odstupom času to hodnotím, že som brzdil viac, ako by bolo treba a moc som im nepomáhal. Pud sebazáchovy fungoval na jednotku. Neskôr som ich vymenil za SLX a nastal pokoj.

Druhý problém bol tlmič, ktorý pohupoval aj v zamknutej polohe. Pri jazde v teréne som to necítil, ale pri presunoch na asfalte to bol naozaj boj a cítil som sa ako tie hompáľajúce sa postavičky, ktoré si dávajú ľudia do áut na palubovku. Dodnes netuším, prečo. Tlmič som radšej nechal otvorený a efektivita šliapania bola na nízkej úrovni, ale pohup bol plynulejší a dalo sa s ním žiť. Žiadnym nastavením som to nedokázal vyriešiť a nakoniec išiel bicykel z domu a nahradil ho iný, ale opäť mal tlmič a šokujúco aj brzdy .


Do lepšieho sa ide s radosťou

Pri výbere nasledovníka som mal už nejaké skúsenosti a vedel som, čo by mal byť výsledok mojej snahy. Po týždňoch porovnávania bol víťaz výberového konania jasný, ľahká karbónová XC raketa Orbea OIZ.


Bezdušáky a teleskopická sedlovka už neboli tabu a opäť bolo čo študovať, nastavovať a skúšať. Bicyklu ako takému nemám naozaj čo vytknúť, ale postupom času som začal jazdiť celoročne a za takmer každého počasia. Podvedome som ale bicykel šetril a keď v lese panovali neľudské podmienky, tak som šiel radšej jazdiť cestu. Stal som sa väzňom svojho stroja. Údržbe tlmiča a zadnej stavby som sa ale aj tak nevyhol, sem tam sa ozval škrípavý zvuk aj napriek mojej šetrnosti. Svinské blato je predsa aj v lete a vždy čaká na cyklistov.

Rokmi som sa naučil čo to porobiť na bicykli vo vlastnej réžii, no zložitejšie úkony nechávam na špecialistov. Servis zadnej stavby a tlmiča sa môže hravo vyšplhať na dve stovky, čo rozhodne nie je málo a aspoň raz za rok by sa mali tieto úkony vykonať, aby sa predišlo fatálnemu poškodeniu. Primárne jazdím v Malých Karpatoch, kde mám na väčšine trailov pruženie v polohe firm, teda skoro zamknuté a nerovnosti "žehlia" primárne plášte. Myšlienkam, či mi to vážne treba, som sa nakoniec neubránil a pred zimou som si spočítal, že servis na full je naozaj nákladná záležitosť a spravil som si na Vianoce radosť v podobe nového bicykla.


Zmena je život

Od roku 2018 poškuľujem po biku Rock Machine BLIZZ CRB, nakoľko je iný ako to, čo som jazdil doteraz. Nehrá sa na zabijaka na preteky, ani zjazdové enduro, ale vie ponúknuť vlastnosti bicyklov z oboch svetov v jednom balíku, samozrejme za cenu miernych kompromisov. Hlavnou zmenou je fakt, že nemá tlmič a ani potencionálne škrípajúcu zadnú stavbu. Karbónový rám je extra tuhý a inžinieri naozaj na priemere rúrok nešetrili. Okoloidúci turisti sa ma naposledy v lese pýtali, či je to ebike .


Pánko si dovolil aj preveriť to klepnutím paličkou do rámu. Našťastie tam mám ochrannú nálepku, tak som ostal v kľude. Siahol som po modeli, ktorý sa navyše odlišuje aj od jeho bratov. Ako jediný má v základe teleskopickú sedlovku, ktorú považujem za prínosnejšiu pre môj štýl jazdy ako tlmič a široké 2.4” plášte s vysokým dezénom určené aj do nepohody, ako je blato a sneh. To robí z daného stroja v podstate tank, ktorý na 29” kolesách prejde skoro všetko. Bol som veľmi zvedavý na jeho jazdné vlastnosti, nakoľko som úplne nevedel, do čoho idem. Geometria bola pre zmenu trailovo ladená a s ňou spojený zdvih vidlice 130 mm a predstavec s dĺžkou 35 mm na mňa dodnes pôsobí úsmevne. Ovládateľnosť je ale extrémne dobrá, za čo vďačím aj širším riadítkam, gripy som ale okamžite vymenil za Esi Extra Chunky, zvyk je železná košeľa. Komfort ako na „harlejke“, paráda.


Aj tak sa stále porovnáva

Jedným dychom dodám, že do kopca nejde tak rýchlo ako OIZ, aj keď je prenos sily určite lepší z dôvodu absencie tlmiča, ale ostatné črty BLIZZ-u ho v tomto ohľade posúvajú mierne vzad. Čo ale stratí do kopca, minimálne vyrovnáva smerom nadol, kde naozaj nemám pocit, že by mi tlmič chýbal, široké plášte s nízkymi tlakmi robia presne to, čo očakávam a pocit istoty je na vysokej úrovni. Miernu obavu mám opäť z bŕzd, ale aktuálne použité 4 piestové sa zatiaľ javia ako spoľahlivé, uvidíme v lete, keď sa vonku oteplí. BLIZZ sa rýchlo stal pre mňa parťákom, ktorý s použitím blatníkov ide so mnou ochotne do nečasu, aj keď sa mne zrovna nechce. Jazdenie je predsa hlavne o tom byť vonku a zabaviť sa a nie čakať, kým všetko preschne. Len na ten sneh stále čakám.


Diskusií na tému full vs. hardtail je tu určite mnoho a kontroverzné sú ako neutíchajúca vojna prevodníkov. Pre mňa dáva HT stále zmysel a považujem ho za najuniverzálnejší bicykel, a to jazdím veľmi často aj na graveli, ale o tom nabudúce.


Zaujímalo by ma, aké sú vaše skúsenosti. Prešli ste, alebo ste verní svojmu prvému rozhodnutiu?
report_problem Našiel si v texte chybu?
zwARO 
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Video: Ako funguje automatické elektronické pruženie? Fox Live Valve

Video: Ako funguje automatické elektronické pruženie? Fox Live Valve

Zabúdate zamknúť alebo odomknúť pruženie počas jazdy? Nechce sa vám stále meniť jeho nastavenie?
Od základu: Celoodpružený vs. hardtail MTB – rozdiely a benefity

Od základu: Celoodpružený vs. hardtail MTB – rozdiely a benefity

Dva rôzne svety, dva rozdielne princípy, dva odlišné pocity z jazdy, ale jedna rovnaká zábava. Aké sú rozdiely medzi pevným a celoodpruženým rámom bicykla?
Unboxing: BMC Fourstroke LT ONE – nenásytný maratónec

Unboxing: BMC Fourstroke LT ONE – nenásytný maratónec

Hľadáš nekompromisný bicykel do prichádzajúcej maratónskej sezóny, s ktorým si užiješ výlet hrebeňom aj moderné cross-country trate? Máme pre teba skvelý tip.
keyboard_arrow_up