Príprava bicykla na sezónu - toto zvládne aj mladá bikerka

Príprava bicykla na sezónu - toto zvládne aj mladá bikerka

Netykáš si so servisom? Nevadí, toto servisovanie zvládne aj začiatočník. Predĺžiš si tým životnosť bicykla, vyhneš sa častým problémom a keď si poradíš sám, tak dokonca aj ušetríš.

Z východného Slovenska vás zdraví Simona. Aktívnejšie jazdím MTB štyri roky popri gymnáziu. Môj vzťah k tomuto športu sa vyvíjal postupne. Zo začiatku to bolo jazdenie s kamoškami po okolitých dedinách, neskôr som sa odhodlala ísť na dlhšie výjazdy a postupne si zbierala kilometre. Každá jazda stojí za to, niekedy to beriem ako tréning – vtedy idem v tempe a často sa prekonávam. Bonusom sú výhľady, kadejaká zver, ale aj pády. Orientovať sa podľa mapy bol pre mňa najťažší oriešok, častokrát som zablúdila a mojím jediným prianím bolo dostať sa bezpečne domov. Viem, že sa v budúcnosti cyklistiky tak ľahko nevzdám, dokonca by som si chcela skúsiť aj nejaký maratón.



Správny biker sa o svoj bicykel musí postarať


Časom som si vybudovala správne návyky v starostlivosti o bicykel – pretože to je súčasť cyklistiky . Či už svoj bike dáš do rúk odborníka alebo si na to trúfaš sám, je samozrejme na tebe. Profesionálny servis využívam aj ja, nechcem predsa narobiť viac škody. Pravdou je, že nie raz skončil môj bicykel v servise kvôli pískajúcim či zle nastaveným brzdám – teraz si s tým viem poradiť aj sama. Žijeme v dobe internetovej a tak po zhliadnutí pár videí už niekoľko servisných úkonov ovládam, dokonca mi to robí radosť . Tento článok píšem preto, lebo to nie je žiaden extrém a zvládne to aj začínajúci biker, ako som ja.

Výbava


Jazdím na horskom bicykli Charisma CTM 3.0, takže celý checking ukážem na ňom. Spomínam to preto, lebo každý typ bicykla si vyžaduje inú starostlivosť, napríklad na karbón je vhodné použiť špecifické mazadlá a pri celoodpruženom je práce o čosi viac. Po kúpe bicykla som sa oň veľmi nestarala, resp. starala, ale údržbu som praktizovala pomocou nekvalitných prostriedkov, čo sa neskôr odzrkadlilo na stave bicykla. Naftu som zamenila za odmasťovač a olej, mydlo neskôr nahradil Cyklo Starpráčka na reťaz sa stala mojím veľkým pomocníkom. Postupne som sa tiež zoznámila s imbusákom, momentovým kľúčom, či iným náradím, ktoré využívam pri servise biku.



Čistý nielen naoko


Začneme zľahka. Umývanie bicykla praktizujem takmer po každom výjazde. Jednoducho bicykel vystriekam hadicou a čo nejde dole, prebehnem handrou. Tu sa neodporúča umývať bike hore nohami, resp. hore kolesami , aby voda nenatiekla cez otvory do rámu alebo do ložísk. Ak je blata menej, alebo sa chcem čisteniu viac povenovať, tak siaham po prípravku Cyklo Star, ktorý vlejem buď do vedra s vodou, alebo priamo aplikujem na špinavé časti bicykla, nechám pôsobiť pár minút a handričkou očistím.



Kolesá umývam zvlášť - mám tak lepší prístup ku kazete, kde čistím priestor medzi jednotlivými pastorkami. Kefou si prebehnem aj plášte, potom handrou ráfiky, výplet a náboje. Skontrolujem si stav osiek (či nie sú krivé alebo hrdzavé), tiež dôkladne očistím a po vyschnutí namažem vazelínou.



Po nahodení kolies sa presuniem k prehadzovačke. Vrstvu usadených nečistôt odstránim čističom na brzdy. Opäť nechám pár minút pôsobiť a handrou špinu utriem. Otestujem aj prevodové stupne, či náhodou nehapruje prehadzovanie. Čistenie reťaze práčkou je pre mňa rýchlejšie a jednoduchšie. Na to opäť používam prípravok od značky Force. Reťaz značne ovplyvňuje kvalitu jazdy – čistá reťaz vám zaručí ľahší chod. Nakoniec ju stačí vytrieť dosucha a aplikovať mazivo (ja to robím až v závere celého servisu).

Keďže pripravujem bicykel na novú sezónu, tak ešte skontrolujem opotrebovanosť reťaze. Mierku nemám, a preto používam osvedčenú vychytávku – skúšam odtiahnuť reťaz od prevodníka. Ak sa jednotlivé články oddialili o viac ako 1 milimeter, reťaz treba vymeniť. Môj prípad to nebol, nedávno som si reťaz spolu s kazetou, stredovým zložením a nábojom nechala vymeniť v servise. Stredové zloženie som si tiež zvykla vyčistiť a premazať vazelínou, pretože nečistota spôsobovala pri zábere pukanie, resp. nechcené zvuky.



Áno, ešte stále umývame... tentokrát pedále a tretry – nielen navonok. Počas jazdy dávame poriadne zabrať aj sedlu a sedlovke. A preto sedlo pred sezónou kompletne demontujem (najprv dôkladne pofotím, aby som montáž zvládla bez nervov), očistím všetky plochy a pred montážou nanesiem tenkú vrstvu vazelíny. Rovnaký postup pri sedlovke - odstránim nečistoty, plus vrstva vazelíny. Najprácnejšiu časť máme za sebou, môžeme ísť majstrovať!



Brzdy, brzdové platničky a kotúč


Faktorom kvalitnej jazdy sú určite aj brzdy. Vyhýbam sa titulu „hlučný biker“, a preto každý zvuk, vŕzganie či šúchanie sa pokúšam odstrániť. Prednú a rovnako aj zadnú brzdu zvládne kutil veľmi jednoducho zreparovať. Brzdové platničky si zo strmeňa vyberiem, odmastím a jemne prebrúsim šmirgľom.



Nasleduje roztiahnutie piestov – robím to pomocou montpáky. Ešte predtým, ako vložím platničky späť, sa bližšie pozriem na brzdový kotúč. V prípade, že je mastný, použijem jednorazové čistiace utierky (super tiež na výjazdy). Po montáži prichádza na rad kontrola – roztočením kolesa počúvam, či brzdy nešúchajú. Ak áno, tak príčinou je zle vycentrované prasiatko. Centrovanie robím presne ako v tomto videu:



Checking kolies


Pukanie môže ísť aj od kolies, a preto, ako pri všetkom, aj tu platí, že ich starostlivosť netreba zanedbať. Rukou kontrolujem výplet, resp. špice – tie nemôžu byť uvoľnené. Ak by boli, tak utekám do servisu. Plášťom som tentokrát nevenovala veľkú pozornosť, pretože ich výmenu som absolvovala len nedávno. Čo sa týka tlakov, tam nemám fixne určené čísla – záleží do akého terénu idem, no cca je to 2.0 bar vpredu a vzadu fúkam na hodnotu 2.2 bar.



Mazanie je prevenciou pred hrdzavením. Robím to vždy na záver, pretože všetky komponenty mi stihnú pekne vyschnúť. Tlmiče nastriekam olejom a reťaz sprejom Shimano. Zvyšky utriem handrou, nech sa olej nedostane tam, kam nemá. Tu sa držím pravidla - radšej menej a dobre ako veľa a zle.



Už len párkrát potočím kľúčom a je to. Všetko doťahujem podľa stanoveného momentu (ekonomickou verziou momentového kľúča, keďže som študent. Tam, kde hodnota nie je, to nepreháňam, lebo príliš veľkým utiahnutím by som strhla závit. Skrutky uťahujem len na riadidlách, košíku a tretrách.



Zopár užitočných rád


Ak si sa dočítal až sem, tak je veľmi pravdepodobné, že si tiež začiatočník a chceš sa niečomu priučiť. Z vlastných skúseností neodporúčam servis realizovať na trávniku, prípadne si zožeň kartón, alebo zvoľ eco-friendly produkty. Pofoť si stav komponentov pred ich demontážou – ver mi, ušetríš si tým nervy. Nie je na škodu mať rukavice - zabrániš nimi nechcenému zamasteniu brzdového kotúča či iných častí bicykla. Poslednou radou a zároveň najdôležitejším krokom je voľba správneho a spoľahlivého náradia - ak nechceš doriadiť bicykel alebo nedajbože seba.



Po cca dvoch hodinkách je bike ready na novú sezónu. Výhodou je, že tieto vychytávky môžeš využiť nielen pred sezónou, ale aj počas roka pred výjazdom či po ňom. Teším sa, ak som ťa niečo naučila a naopak, ak chceš naučiť niečo ty mňa, tak si to rada prečítam v komentároch.
Páči sa ti tento článok? thumb_up141thumb_down comments 47 komentárov
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

comment Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Dámske modely bicyklov do 2 000 €  - skutočne široký výber PR článok

Dámske modely bicyklov do 2 000 € - skutočne široký výber

Ženská cyklistika asi nikdy nemala lepšie podmienky pre rozvoj ako dnes. Výrobcovia ponúkajú celú paletu modelov výlučne určených a navrhnutých pre dámy.
Náradie a servis - tipy pre kutilov PR článok

Náradie a servis - tipy pre kutilov

Nič tak nezhorší náladu, ako keď sa vám niečo na bicykli pokazí a vy zistíte, že nemáte potrebné nástroje. Predchádzajte týmto nepríjemným stavom a zaobstarajte si kvalitné náradie nielen do dielne, ale aj na cesty.
Video: MTB komponenty - čo sa mi osvedčilo v sezóne 2020 play_arrow

Video: MTB komponenty - čo sa mi osvedčilo v sezóne 2020

Aj keď bola sezóna 2020 dosť špecifická, rozhodne sa nejazdilo menej, práve naopak. Takže nové komponenty dostali zabrať a mnohé obstáli na výbornú.
keyboard_arrow_up