Výmena duše, kontrola a obúvanie plášťa a duše, lepenie defektu.

Výmena duše, kontrola a obúvanie plášťa a duše, lepenie defektu.

Prvá časť nášho seriálu o servise, nastavení a výbere biku a všetkých jeho súčastí. V tejto časti sa dozviete ako správne vymeniť, či zalepiť, dušu a správne ju do kolesa vsadiť.

Tento základný servisný úkon by mal zvládnuť každý cyklista.

V prvom rade potrebujeme odmontovať koleso z bicykla. V prípade véčkových bŕzd treba najprv odpojiť vôdzku lanka (fajku). Na ľahšiu demontáž zadného kolesa je vhodné zaradiť reťaz na najmenší pastorok.

Na vyzutie plášťa je najvhodnejšie použiť plastové monterpáky. Pri použití kovových monterpák alebo skrutkovača hrozí poškodenie ráfika, plášťa, prípadne duše.

Z duše najprv vypustíme vzduch. Následne po celom obvode povytláčame pätku plášťa od ráfika.

Vymena duse

S vyzúvaním plášťa je dobré začínať oproti ventilu. S monterpákou podoberieme plášť a vysunieme ho z ráfika. Ak je pätka tvrdšia, použijeme ešte jednu monterpáku, s ktorou podoberieme plášť na ďalšom mieste cca 10-15 cm od prvej monterpáky a potom ťahom po obvode plášť vyzujeme.

Vymena duse

Ďalší dôležitý úkon je kontrola plášťa, či v ňom nezostal zapichnutý pôvodca defektu. Opticky aj hmatom skontrolujeme plášť zvnútra aj zvonku.

Vymena duse

Pri zapichnutom malom tŕni sa osvedčilo vyberanie pomocou špendlíka.
Nemenej dôležitá je zároveň aj kontrola vložky ráfika. Vložka musí prekrývať matičky, pri dvojstennom ráfiku musí prekrývať diery.

Vymena duse

Aby sa nám ľahko manipulovalo s plášťom pri obúvaní a aby sme ho dobre usadili, treba dbať aj na to, aby vložka nezasahovala do bočných stien ráfika a neprekrývala ich. Do ráfika určeného na autoventil a klasický ventil nevkladajte dušu s galuskovým ventilom. Po nafúkaní by hrozilo vytrhnutie ventilu z duše. Ak by ste to však predsa chceli spraviť, použite plastovú redukciu na galuskový ventil do veľkej diery v ráfiku.

Vymena duse

Ak je toto všetko v poriadku, môžete sa pustiť do obúvania novej duše. Pozor si dávajte na správny smer rotácie nasadzovaného plášťa. Výrobcovia uvádzajú smer rotácie na plášti – podľa toho sa treba riadiť. Novú dušu najprv mierne nahustite a až potom vkladajte do sčasti nasadeného plášťa na ráfik. Zároveň dušu nasaďte tak, aby ventil voči ráfiku trčal kolmo z diery.

Vymena duse

Predídete tak možnému poškodeniu ventilu po nafúkaní. Plášť sa vám možno spätne podarí nasadiť na ráfik aj bez monterpák. Ak nie, pomôžte si s nimi tak ako pri vyzúvaní.

Po nafúkaní duše sa niekedy stane, že plášť sa dobre neusadí do ráfika a koleso vyzerá, akoby na ňom bola tzv. osmička alebo vajíčko. V tomto prípade pomôže nafúkať dušu na vyšší tlak, vďaka čomu dosadnú pätky plášťa do ráfika. Ak by ani vyšší tlak nepomohol, použite ďalší trik: Naneste mydlovú vodu na strany plášťa a opätovne nafúkajte dušu.

Ideálny tlak v pneumatikách sa pohybuje pri horských bicykloch od dvoch do štyroch barov v závislosti od hmotnosti jazdca a terénu v ktorom jazdí. Pri cestných bicykloch sa používa vyšší tlak a to často až 11 barov. Na každom plášti výrobca uvádza minimálny a maximálny odporúčaný tlak pneumatiky.

Vymena duse

Malý tip na záver. Poistnú maticu na ventile doťahujte len jemne. Predídete tak vytrhnutiu ventilu z duše.
Dušu teda nafúkajte na požadovaný tlak a „hajde“ dobehnúť partiu, ktorá vás nebola ochotná počkať pri výmene defektu.
Čo dodať na záver? Žeby hehe? hehe

Lepenie defektu.
K lepiacim sadám je zvyčajne priložený návod na lepenie defektu. Takže v skratke.
Poškodené miesto prebrúsime brúsnym papierom.

Vymena duse

Očistíme od jemne zbrúsenej gumy, na dušu nanesieme vrstvu lepidla a necháme zavädnúť.

Vymena duse

Zo záplaty odstránime fóliu a priložíme na dušu. Záplatu lepíme na dušu zo strany odstránenej ochrannej fólie. Záplatu na duši pevne pridržiavame asi 5 minút. Doba zaschnutia závisí od lepidla, niekedy stačia 2 minúty inokedy musíte vydržať aj 10 minút. V návode k lepiacej sade by ste sa tento čas mali dozvedieť.

Ak máte otázky, alebo svoje overené postupy, napíšte ich do komentárov pod článkom!
report_problem Našiel si v texte chybu?
Páči sa ti tento článok? thumb_up2thumb_down comments 33 komentárov report_problem
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

comment Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Chceš zlepšiť prejav svojho biku? Začni tu!

Chceš zlepšiť prejav svojho biku? Začni tu!

Každý poznáme kamoša, ktorý nás bude presviedčať, že kúpa karbónového predstavca za stovky eur s vidinou ušetrenia 20 gramov je práve to, čo posunie naše jazdenie do nebeských výšin.
Test: Lezyne Pocket Drive PRO - skladná pumpa vhodná na každý výjazd

Test: Lezyne Pocket Drive PRO - skladná pumpa vhodná na každý výjazd

Pumpu sa vždy oplatí mať na výjazde, či už pri zle dofúkaných plášťoch alebo pri nečakanom defekte. Ako dokáže model od značky Lezyne vyriešiť nepríjemnú situáciu?
Video: Prečo je dôležitý správny tlak v plášťoch? play_arrow

Video: Prečo je dôležitý správny tlak v plášťoch?

Málokto si uvedomuje, že nesprávne nahustené koleso môže potrápiť nielen váš bicykel, ale aj vás samotných. Okrem rizika poškodenia niektorých komponentov, si koledujete aj o nepríjemný úraz.
keyboard_arrow_up