Kliknutím prejdeš na
www.force.cz
Reklama
Výmena duše, kontrola a obúvanie plášťa a duše, lepenie defektu.

Výmena duše, kontrola a obúvanie plášťa a duše, lepenie defektu.

32 komentárov

Turbi 09.05.2013   Servis Dusa Defekt Rady

Prvá časť nášho seriálu o servise, nastavení a výbere biku a všetkých jeho súčastí. V tejto časti sa dozviete ako správne vymeniť, či zalepiť, dušu a správne ju do kolesa vsadiť.

 

Tento základný servisný úkon by mal zvládnuť každý cyklista.

V prvom rade potrebujeme odmontovať koleso z bicykla. V prípade véčkových bŕzd treba najprv odpojiť vôdzku lanka (fajku). Na ľahšiu demontáž zadného kolesa je vhodné zaradiť reťaz na najmenší pastorok.

Na vyzutie plášťa je najvhodnejšie použiť plastové monterpáky. Pri použití kovových monterpák alebo skrutkovača hrozí poškodenie ráfika, plášťa, prípadne duše.

Z duše najprv vypustíme vzduch. Následne po celom obvode povytláčame pätku plášťa od ráfika.

Vymena duse

S vyzúvaním plášťa je dobré začínať oproti ventilu. S monterpákou podoberieme plášť a vysunieme ho z ráfika. Ak je pätka tvrdšia, použijeme ešte jednu monterpáku, s ktorou podoberieme plášť na ďalšom mieste cca 10-15 cm od prvej monterpáky a potom ťahom po obvode plášť vyzujeme.

Vymena duse

Ďalší dôležitý úkon je kontrola plášťa, či v ňom nezostal zapichnutý pôvodca defektu. Opticky aj hmatom skontrolujeme plášť zvnútra aj zvonku.

Vymena duse

Pri zapichnutom malom tŕni sa osvedčilo vyberanie pomocou špendlíka.
Nemenej dôležitá je zároveň aj kontrola vložky ráfika. Vložka musí prekrývať matičky, pri dvojstennom ráfiku musí prekrývať diery.

Vymena duse

Aby sa nám ľahko manipulovalo s plášťom pri obúvaní a aby sme ho dobre usadili, treba dbať aj na to, aby vložka nezasahovala do bočných stien ráfika a neprekrývala ich. Do ráfika určeného na autoventil a klasický ventil nevkladajte dušu s galuskovým ventilom. Po nafúkaní by hrozilo vytrhnutie ventilu z duše. Ak by ste to však predsa chceli spraviť, použite plastovú redukciu na galuskový ventil do veľkej diery v ráfiku.

Vymena duse

Ak je toto všetko v poriadku, môžete sa pustiť do obúvania novej duše. Pozor si dávajte na správny smer rotácie nasadzovaného plášťa. Výrobcovia uvádzajú smer rotácie na plášti – podľa toho sa treba riadiť. Novú dušu najprv mierne nahustite a až potom vkladajte do sčasti nasadeného plášťa na ráfik. Zároveň dušu nasaďte tak, aby ventil voči ráfiku trčal kolmo z diery.

Vymena duse

Predídete tak možnému poškodeniu ventilu po nafúkaní. Plášť sa vám možno spätne podarí nasadiť na ráfik aj bez monterpák. Ak nie, pomôžte si s nimi tak ako pri vyzúvaní.

Po nafúkaní duše sa niekedy stane, že plášť sa dobre neusadí do ráfika a koleso vyzerá, akoby na ňom bola tzv. osmička alebo vajíčko. V tomto prípade pomôže nafúkať dušu na vyšší tlak, vďaka čomu dosadnú pätky plášťa do ráfika. Ak by ani vyšší tlak nepomohol, použite ďalší trik: Naneste mydlovú vodu na strany plášťa a opätovne nafúkajte dušu.

Ideálny tlak v pneumatikách sa pohybuje pri horských bicykloch od dvoch do štyroch barov v závislosti od hmotnosti jazdca a terénu v ktorom jazdí. Pri cestných bicykloch sa používa vyšší tlak a to často až 11 barov. Na každom plášti výrobca uvádza minimálny a maximálny odporúčaný tlak pneumatiky.

Vymena duse

Malý tip na záver. Poistnú maticu na ventile doťahujte len jemne. Predídete tak vytrhnutiu ventilu z duše.
Dušu teda nafúkajte na požadovaný tlak a „hajde“ dobehnúť partiu, ktorá vás nebola ochotná počkať pri výmene defektu.
Čo dodať na záver? Žeby hehe? hehe

Lepenie defektu.
K lepiacim sadám je zvyčajne priložený návod na lepenie defektu. Takže v skratke.
Poškodené miesto prebrúsime brúsnym papierom.

Vymena duse

Očistíme od jemne zbrúsenej gumy, na dušu nanesieme vrstvu lepidla a necháme zavädnúť.

Vymena duse

Zo záplaty odstránime fóliu a priložíme na dušu. Záplatu lepíme na dušu zo strany odstránenej ochrannej fólie. Záplatu na duši pevne pridržiavame asi 5 minút. Doba zaschnutia závisí od lepidla, niekedy stačia 2 minúty inokedy musíte vydržať aj 10 minút. V návode k lepiacej sade by ste sa tento čas mali dozvedieť.

Ak máte otázky, alebo svoje overené postupy, napíšte ich do komentárov pod článkom!

Páči sa ti tento článok?

Článok je zle napísaný
V článku sú chyby
Nepáči sa mi obsah
Nepáčia sa mi predstavované produkty
Iné
Odoslať

Podobné články

Komentáre

pade 31.10.2009 (15:19)

Zdravim,ja som mechanik a mozem len potvrdit,ze turbi to opisal velmi dobre a tak ako by sa to malo robit. Samozrejme,ze kazdy(kto to vie) ma svoju zauzivanu techniku a svoje triky na svoje plaste, ktore pouziva. Existuje nekonecne mnozstvo kombinacii plastov rafikov,na niektore nepotrebujete paky,na niektore potrebujete dokonca aj zeleznu, tzv downhillovu moterpaku. A co sa tyka toho nasadzovania a zhadzovania plasta je dobre zacat oproti ventilu. Pri zhazovani je to v tom,ze ventil nam nezavadzia pri manipulovani s monterpakmi a pri nasadzovani v tom,ked uz nam chyba nasadit poslednych cca 15-20cm plasta,ventil nam pomaha drzat dusu mimo ohrozeneho miesta medzi plastom a rafikom,kde by sme mohli poskodit dusu,tym,ze ventil vtlacame smerom k plastu.
Nechcem tu nikoho kritizovat,hovorim iba z vlastnych skusenosti,kedze som sa stretol uz so vseliakymi plastami a tuto operaciu robim min 10krat denne...

 
N/A 21.04.2010 (07:19)

nechapem, ze ked niekto nieco napise, hned sa spusti vlna kritiky. Preco kritici doteraz mlcali? Jasne, ze kazdy "majster" ma nejake tie svoje vychytavky, no nemoze ich vediet kazdy! Stolar sa uci na skole zakladne veci.....no po rokoch praxe v dielni zisti, ze si nasiel aj mnoho inych, lepsich, sposobov - teda svojich grifov. Takze tak

 
66peter 04.06.2011 (14:00)

Moje záplaty sú opatrené z jednej strany čírim celofánom a z druhej "alobalom". Čo z toho je papier a čo fólia? Aj v návode pribalenom v sade na lepenie je to popísané presne ako v tomto článku, že z jednej strany papier a z druhej fólia. čo je čo?

 
66peter 10.05.2013 (09:17)

Chlapi,veď keď zatlačím ventil, tak to miesto je také isté ako zvyšok kolesa, takže je takmer jedno kde začnem a kde skončím

 
Petrraft 22.05.2013 (08:52)

Ako starý skaut viem odstrániť defekt = dôjsť na biku kam potrebujem bez ničoho, len tak v prírode. Realizované niekoľkokrát. Ako ?
Poškodzenú dušu vyberiem. Plášť vypchávam, vypchávam, vypchávam, trávou, alebo čo je poruke. Nasadím - a dôjdem. Bezdušové HeHe.

 
mailer 30.10.2009 (06:51)

Este pri tlaku by som dal pozor na max. povoleny tlak rafika. Ja som si tak znicil (praskol) Mavic, ked som do 2,1 tlacil 4bary, a rafik mal pre taky plast povolene max. 3,3 tusim.

 
peter_s 30.10.2009 (07:27)

tak niesom mechanik ale toto som vedel(:

 
scottman 30.10.2009 (08:04)

keby ste s vyzuvanin začali pri ventile, a obuvanie končili pri ventile tak monterpaku na 99% nepotrebujete.....
Aj keby ,tak je lepsie zacat pri ventile....
Koli takym amaterskym clankom sa potom ludia trapia s defektom pol dna.....Pardon len ma to vytočilo.....Jasne, važim si že niekto niečo napisal......

 
LittleFox scottman 30.10.2009 (08:49)

to ventilkové vyzu/obuvaniem musím potvrdiť.

 
katko LittleFox 30.10.2009 (13:48)

ja naopak súhlasím s turbim, jednoduchšie je začať aj skončiť oproti ventilku

 
scottman katko 30.10.2009 (14:01)

možeš mi vysvetliť prečo ?

 
katko scottman 30.10.2009 (14:05)

ono pri vyzúvaní je to v podstate jedno, samozrejme nezačneš pri ventilku, ale niekde vedľa..ja z princípu začínam oproti...naspäť mi to príde samozrejmé, keď začnem pri ventilku tak mi pri konečnom nasadení nezavadzia... presne tak ako tento borec - http://www.youtube.com/watch?v=Jc1VjxsPRe8 zhruba od 3 min.

 
Turbi katko 30.10.2009 (14:21)

Možno by skôr žiletkári potvrdili, že pri vyzu/obuvaní je lepšie začať ďalej od ventilku. A podstatné pre ľahšiu manipuláciu je po vyfučaní duše ventilok zatlačiť aby sa odlepil od ráfu a to som do článku nenapísal.

 
iceman Turbi 11.05.2013 (14:02)

Trochu rozdiel môže byť pri obúvaní bezdušákov. Tam nahadzujem plášť pri ventilku. Po obvode patka plášťa zasadne do žliabku ráfika (UST ráfiky Mavic, Fulcrum...). Keby obúvam plášť oproti ventilku, tak ventilok by plášť trochu nadniesol a nahadzovanie by išlo ťažšie. Celkovo UST plášťe sú o poznanie ťažšie na nahadzovanie ako klasika.

to Turbi: možno by stálo za to doplniť článok aj o bezdušáky a veci s tým spojené.

 
masto scottman 09.05.2013 (13:47)

Tvrdenie že nepotrebuješ na 99 percent montpáky je vysoko scestné . Možno na plášte a ráfiky čo jazdíš ty. Ja zasa tvrdím že mám doma 4 bicykle a 3 bez pák vôbec neprezuješ a pri jednom budeš rád ak plastové páky nepolámeš. Podľa mňa je článok dobrý, hlavne pre začiatočníkov a z technického hľadiska mu nieje čo vytknúť.

 
peter_s 30.10.2009 (08:14)

med mozem k tym montpakam dodat, ked som jazdil plaste ritchey stacilo vypustit vzduch a plast skoro sam spadol z rafu, oproti tomu pri hutchinsone sa mi zdali aj tri montpaky malo/nie nemam tri ruky pouzival som dve co mam a nohu/ teraz mam mitchelini a pouzivam jednu montpaku.

 
Turbi 30.10.2009 (08:53)

Samozrejme, že sa plášť dá vyzuť aj bez monterpák ale úlohou článku bolo vysvetliť širšej verejnosti ako sa to robí. Ak by každému zliezol plášť z ráfika po vyfučaní duše sám bolo by nám sveta žiť a nebolo by treba písať okolo toho nič. hehe
Je diskutabilné kde začínať pri vyzúvaní.
Jfab korektúra článku je na svete no zatiaľ červo nenahodil bohužiaľ túto verziu keďže som mu to posielal neskôr. A to by si sa divil nad spisovnými výrazmi. hehe
A bolo by fajn ak by vaše komentáre dopĺňali článok o vaše skúsenosti. Rozanalizovať všetko do jedného celku je častokrát nemožné.

 
porto 30.10.2009 (09:01)

Super, Turbi!
Len nabuduce si pred fotenim ostrihaj nechty
Uz sa tesim na dalsie clanky....

 
N/A 30.10.2009 (10:46)

turbi....já te žeru

 
palkovic 30.10.2009 (13:56)

Ďakujem za článok.

 
maxx 30.10.2009 (20:08)

Začať nahadzovať plášť pri ventilku je zvlášť vhodné pri úzkych ráfikoch. Dôvod je ten, že ak začínate inde, môže sa stať, že v mieste ventilku si pätka plašťa nesadne dobre do ráfiku (pretože je duša našponovaná k ráfiku ) a o pár metrov je po duši .

 
maxx 30.10.2009 (20:11)

Berte to len ako konštruktívnu poznámku.

 
Ja?No! 31.10.2009 (19:04)

to som zvedavy na ohlasy k mojmu vytvoru

 
triki 01.11.2009 (15:30)

Ja si pamätám,že pred nalepením záplaty sa miesto ešte odmastilo...

 
jfab triki 02.11.2009 (08:16)

Kedysi som to poctivo odmastoval, ale po zisteni, ze je to uplne zbytocne, tak nerobim uz par desatroci.
Tento komentar je aj testom cervovho riesenia nevyziadanych sprav.

 
mariangela 20.11.2009 (14:39)

Ja by som mal pripomienku ohladom manipulacie moterpaky. Neodporucam vyzuvat plast druhou zasadenou monterpakou tahanim po plasti. Hrozi tak olupanie gumy až na samotny kord resp. dratovej/kevlarovej patky a tym jeho nasledne znicenie. Paky treba skor v cca 10-15cm rozostupoch postupne striedat...

 
fake man 30.12.2009 (18:03)

Aj ja pridám svojou troškou. Pri opätovnom nasadzovaní plášťa si treba pozrieť smer rotácie plášťa a podla toho ho nasadiť späť.

 
Turbi 06.06.2011 (08:09)

Lepiaca záplata zo strany fólie /alobalu/ sa prikladá na dušu - ide na ňu lepidlo.

 
Catto32 25.12.2012 (19:24)

Super clanok, uz vobec to, ze si niekto dal tu namahu ho napisat. Ja zacinam vyzuvat oproti ventilku a zacinam pri ventilku. Co sa tyka lepenia, tak napr. ziletka sa mi este zalepit nepodarila, vzdy to po 5minutach vyfucalo, asi velky tlak, ta samolepka to nejako nezvlada. Inak ja nosim so sebou vzdy nahradnu dusu aj na horak aj na ziletku, pre istotu.

 
kuro 09.05.2013 (20:36)

Ahoj ľudia.Prekvapilo ma že koľko komentárov,keby ste boli na cyklozraze tak sa aj pobijete. A ak môžem ,tak sa aj ja pridám. Ja kolesá pri oprave vôbec nezhadzujem z rámu,načo? A vyzúvam plášť pri ventile lebo práve oproti ventilu môže plášť hlbšie vniknúť do ráfika a preto sa pri ventile viac uvolní a obúvanie začínam oproti ventilu a končím pri ventile ale ventil zasuniem čiastočne do ráfiku.

 
corsair 03.06.2013 (15:37)

No... Na ziletkach sa to neda lepit. Jedna vec je ze treba prestrihnut zplatu napolovicu, po druhe nevydrzi to ten tlak

 
jfab 30.10.2009 (07:54)

Iba namatkovo:
"...nebola ochotná čakať pri výmene defektu."
Pred zverejnenim by nebolo odveci dat si clanok gramaticky a slohovo skontrolovat.

 
Pridaj komentár