Hodí sa gravel bike aj na asfalt? Boli sme to zisťovať na Stelviu.

Ako reálne funguje prezúvanie obutia na gravel biku, dá sa na ňom jazdiť s hladkými plášťami ako na cesťáku?

Priateľka sa s myšlienkou na cestný alebo gravel bicykel pohrávala už dlhšie, prekvapivo som bol ja tou „brzdou", tvrdil som, že nech si to najprv dopredu vyskúša a až potom kupuje nový bicykel, keďže mala skúsenosti len s klasickým horákom. Takže keď sa vyskytla príležitosť na testovanie gravelu CTM Koyuk, išli sme do toho, o svojich pocitoch zo začiatkov s gravelovaním píše vo svojom článku.


Od tejto skúsenosti sme začali zhánať gravel, bola si istá, že ju to bude baviť, chudák MTBčko, stálo počas testovania celý čas nevyužité. Problém bol však dostupnosť bicyklov, všetko bolo vypredané, taký dobrý pomer cena/výkon, ako má CTM, sme nevedeli inde nájsť, ideálny by bol Koyuk aj kvôli tomu, že mala vyskúšaný posed a veľkosť. Navyše nás tlačil aj termín spoločného výletu do Bormia, chcel som jej ukázať moje obľúbené miesta.

Úprava gravelu pred cestou

Nakoniec sa mi podarilo zohnať rovnaký bicykel, ako testovala, dokonca sme dopredu ani nechceli meniť plášte, na tých pôvodne osadených gravelových sa jej chodilo dobre aj po asfalte. Predsa len som však radšej kúpil cestné plášte, ktoré som jej tam vymenil, Stelvio a Gavia nie sú ako okolie Trnavy. Ako to celé fungovalo, či jej stačili prevody a či zvládla na gravel bicykli s cestnými plášťami ultimátne kopce, o tom budú ďalšie riadky.


Testovacia jazda na hrádzi a potom priamo do kopcov

Na dobrom fungovaní gravelu sa nič nezmenilo, ani keď sa dĺžka kopca dostala na číslo 20 km...
Posledné obdobie mám najviac skúseností s obutím Pirelli a tak som nešpekuloval a na Koyuk kúpil cestný plášť P Zero v rozmere 28 mm a gravel plášť Cinturato H v šírke 40 mm, rovnaký o trošku širší jazdím aj ja. Dnu išli klasické duše, tým, že sa budú plášte častejšie prehadzovať, bezduše by boli pracnejšie.


Využil som požičaný Multivan a išli sme sa previesť a všetko otestovať na Vážsku cyklomagistrálu, z H. Stredy do Trenčína a späť, všetko fungovalo k spokojnosti, na rovinke bol gravel ako strela. Po príchode do Talianska sme vybrali na začiatok menšie stúpanie k jazeru Cancano, menšie v kontexte oblasti Bormio znamená dĺžka 8 km a priemer 7 %.


Výhody a nevýhody gravelo cesťáku

Koyuk 3 má len jednoprevodník, vzadu 11 pastorkov, od pohľadu bolo vidieť, že jej najľahší prevod s prehľadom na toto stúpanie stačí, my na cesťákoch sme mali najľahšie prevody o niečo ťažšie (ja som mal 39/34). Miestne kopce nevyžadovali časté radenie, väčšinou sa ide najľahší, takže nevadili ani väčšie skoky medzi pastorkami, takže v tomto profile 1:0 pre gravel.


Ako som spomínal vyššie, toto CTM má posed veľmi pohodlný, Marcelke vyhovuje, dokonca na jej MTB sedí agresívnejšie. Ak by mala klasický cesťák, tak pohodlne by určite nesedela, takže aj v tomto ohľade vyhráva gravel. V stúpaniach môžem spomenúť aj hmotnosť, hliníkový gravel je ťažší od podobne drahého cesťáku len mierne, rozdiel bude v detailoch ako napr. širšie ráfiky, ale určite to nebola zásadná vec, ktorú by v kopci cítila, alebo nejako spomenula. V tomto porovnaní remíza.

A čo zjazdy?

Smerom dole z kopca to v našom prípade nebolo o šliapaní, prudké zjazdy si vyžadovali max. pozornosť menej skúsenej cyklistky a tak jednoprevodník s ľahkými prevodmi nebol problém, lebo sa vlastne dole nešliapalo. Toto by bolo limitom pre skúsenejších a silnejších cyklistov, ktorí keby išli na výjazd s „cestármi”, chýbali by im ťažšie prevody. V takomto prípade by bolo čiastočné riešenie mať dvojprevodník, ako má napr. model Koyuk 2.


GRX brzdy sú parádne

V úvode pri úpravách katalógovej zostavy Koyuku som zabudol spomenúť, že som menil aj kotúče, vedel som, kam sa chystáme a čo nás tam čaká. Ani tie pôvodné lacnejšie neboli zlé na domáce jazdenie, ale do 20 km zjazdov som chcel pomôcť aj brzdám. Ultegrové kotúče v rozmere 160 mm fungovali bezchybne, páky sa dajú nastaviť aj na menšie ruky, sady Shimano GRX brzdia výborne.

Dizajn

A keďže som tu počítal skóre gravel vs. cesťák, tak aby to bolo fér, jeden bod dávam žiletke za dizajn, uzučké plášte vyzerajú v gravel ráme ako dočasné rezervné koleso na SUV. Koľko miesta okolo cestného plášťa v ráme bolo, vidieť na fotkách v galérii článku.


Gavia a Stelvio

Po týchto spoločných jazdách a malom zaškolení sa dámska polovica zájazdu vydala na top kopce, vo svojom tempe úspešne zdolali legendárne stúpania. Na dobrom fungovaní gravelu sa nič nezmenilo, ani keď sa dĺžka kopca dostala na číslo 20 km, len okoloidúci občas uznanlivo pozerali na takýto bike, asi si nevedeli predstaviť, že by svoje karbónové žiletky vymenili za takýto hybrid, keďže aj na nich boli tie kopce o prežitie.


Späť do reality

Po návrate išli na CTMko gravel plášte Cinturato,
V tomto momente si myslím, že časom MTB pôjde z domu, že zostane nevyužité.
vyššia trieda obutia vo väčšom rozmere, v porovnaní s tými pôvodne osadenými fungovali v teréne podľa majiteľky lepšie. Pre objektívnosť spomeniem aj to, že samotné prehadzovanie plášťov nie je úplne jednoduchý úkon, neviem si predstaviť, že by sa niekomu chcelo meniť plášte niekoľkokrát do týždňa. U nás to budú skôr také obdobia, kedy bude na biku dlhšie raz jeden typ a potom druhý. Alebo sa neskôr kúpia extra kolesá, to ukáže až budúcnosť a chuť cyklistky do striedania povrchov.


Gravel je najuniverzálnejší bike

Dobré bolo, že všetko sme si vyskúšali na vlastnej koži, neviem, či by som niekomu veril, že gravel sa dá takto používať. V našej situácii to je ideálne riešenie, aj keď zároveň dodám, že svoju rolu zohráva fakt, kde človek býva a ako sa cyklistike venuje. V tomto momente si myslím, že časom MTB pôjde z domu, že zostane nevyužité.

Ak vás zaujal model CTM Koyuk, nejaké kúsky majú z Turej ešte prísť, otázky a rezervácie vybavíte na objednavky@mtbiker.sk.
report_problem Našiel si v texte chybu?
cepooo 
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Test: Liv Devote Advanced 2 - parťáčka na cesty aj necesty

Test: Liv Devote Advanced 2 - parťáčka na cesty aj necesty

Jeden bicykel a dvoje kolies? Recept na viac zábavy, ale nezabudnite aj na ďalšie detaily.
Last minute vlakom do Talianska

Last minute vlakom do Talianska

Okrem bicyklovania odmalička milujem aj cestovanie a minulé leto sa mi konečne podarilo tieto dve vášne spojiť.
Tip na výlet: Costa Cálida – neznámy raj pre cyklistov

Tip na výlet: Costa Cálida – neznámy raj pre cyklistov

Ak vás už omrzela Malorka alebo Kanárske ostrovy a túžite po objavovaní menej známych turistických miest, Costa Cálida je práve pre vás. Pokojné a nikým nerušené prostredie na juhovýchode Španielska ocenia začiatočníci aj pokročilí.
keyboard_arrow_up