Servis kľúk HollowtechII
Predvedieme si jednoduchú demontáž a montáž najčastejšie používaných kľúk od strednej triedy a vyššie v kolekcii produktov od značky Shimano. Tento návod využijete pri montáži horských kľúk HTII triedy Deore, LX, SLX, Saint, XT a v prípade kľúk mimo zostáv s označením FC-M542, 543, prípadne aj DXR ale aj pri cestných kľukách HTII Sora až Ultegra.
V prípade horských kľúk HTII Shimano XTR /FC-M970/ sa návod nedá použiť vzhľadom na iné doťahovanie ľavej kľuky k oske a iný systém vymedzovania vôle, pričom potrebujete aj iné náradie. Pri kľukách XTR však využijete rovnaký kľúč na dotiahnutie misiek do rámu ako pri vyššie uvedených kľukách.Na montáž potrebujeme kľúč na stredové misky TL-FC32, kľúč TL-FC16 a imbusový kľúč 5mm /ideálne je použiť momentový kľúč/.
Poďme na samotnú demontáž kľúk. Na ľavej kľuke uvoľníme imbusom 5 mm obidve skrutky. Skrutkovačom alebo iným úzkym náradím vysunieme v štrbine na ľavej kľuke plastovú vložku. Táto vložka sa len čiastočne vysunie zo strany bližšie k nám, keďže je uchytená jednou imbusovou skrutkou.
Kľúčom TL-FC16 vyskrutkujeme kryt ľavej kľuky.
Následne rukou demontujeme ľavú kľuku a potom vytiahnite pravú kľuku s oskou z rámu. Ak by nešla pravá kľuka demontovať rukou, klepnite z ľavej strany na osku, aby sa uvoľnila. Použite nejaký šetrný nástroj, napríklad drevenú rúčku, aby ste nepoškodili osku.
Môžeme pristúpiť k demontáži misiek z rámu. Pri tomto úkone budeme potrebovať kľúč na misky TL-FC32. Pravú misku odkrútime v smere hodinových ručičiek, ľavú proti smeru hodinových ručičiek /závity BSA/. Pod miskami v závislosti od šírky rámovej stredovej trubky sú dištančné podložky, ktorými sa upravuje správna reťazová linka. Zapamätajte si umiestnenie týchto podložiek, pretože je potrebné pri opätovnej montáži stredového zloženia. Ak máte šírku stredovej rám. trubky 68 mm, z pravej strany treba vložiť dve podložky, z ľavej jednu podložku. Pri šírke 73 mm sa iba z pravej strany vkladá jedna podložka.
Teraz môžeme pristúpiť k čisteniu a kontrole stredového zloženia a závitov v ráme. Dobre očistíme závity na miskách aj v ráme a samotné kľuky. Ak vykazujú ložiská vôľu, treba ich vymeniť. Ak je ich chod neplynulý a zadŕhajú sa, musíme ich rozobrať, prečistiť, premazať, poprípade tiež vymeniť za nové. Keď rozoberáte plastové tesnenia, aby ste sa dostali k ložisku, dávajte si pozor, aby ste ich nepoškodili. Vybratie ložísk z duralových misiek robte s citom a tak, aby ste ložisko ešte viac nepoškodili. Existuje aj originálne náradie na vylisovanie a nalisovanie ložísk do misiek /http://enduroforkseals.com/id114.html/, našou snahou však bude, aby sme sa so zreteľom na finančné hľadisko zaobišli bez neho.
Ak sa rozhodnete vymeniť len ložiská, čaká vás úloha zakúpiť ten správny rozmer. Originálne ložiská z HTII majú tieto rozmery: vonkajší priemer ložiska = 37 mm, vnútorný priemer = 25 mm, šírka ložiska = 6 mm. Ložisko so šírkou 6mm nekúpite, takže ho musíte nahradiť štandardizovanou šírkou 7 mm. Treba zakúpiť kvalitne utesnené ložiská, napríklad SKF 61805 2RS alebo NSK 6805DD NS7S.
Nové ložisko v domácich podmienkach nalisujete do misky pomocou zveráka. Podložte si čeľuste zveráka nejakým materiálom, aby ste nepoškodili misku alebo ložisko. My sme použili zo strany ložiska nástrčkový kľúč č.27, ktorý presne sadol na ložisko a z druhej strany, aby nám čeľusť zveráka nepoškodila misku, stačí vložiť doštičku z dreva alebo plastu. Zabezpečte, aby sila pri lisovaní na ložisko pôsobila na vonkajší krúžok ložiska. Vyhnete sa tak možnému poškodeniu nového ložiska Pred lisovaním odporúčam misku jemne namastiť. Po nalisovaní nezabudnite do ložiska naspäť vložiť plastový krúžok, ktorý ste vytlačili z pôvodného ložiska, ktorý zároveň zmenšuje vnútorný priemer ložiska.
Ak vám servisný úkon výmeny ložísk „nevonia“ máte ďalšiu štandardnú možnosť a to zakúpenie nových misiek s ložiskami od značky Shimano, prípadne od iných výrobcov. Nemusíte sa teda trápiť lisovaním samotných ložísk do misiek.
Môžeme pristúpiť k spätnej montáži kľúk.
Jemne premastite závity v ráme. Na pravú misku nasaďte potrebné dištančné podložky, vnútorný kryt proti vode a nečistotám a dotiahnite pravú misku proti smeru hodinových ručičiek. Následne podľa potreby nasaďte dištančné podložky na ľavú misku a v smere hodinových ručičiek ju dotiahnite. /Uťahovací moment 35-50Nm/
Namastite osku a vložte pravú kľuku s oskou do rámu. Nasaďte ľavú kľuku, premastite závit krytky ľavej kľuky a naskrutkujte ju jemne na ľavú kľuku. /Uťahovací moment 0,7-1,5Nm/
Dotiahnutím krytky vymedzíte vôľu v systéme. Samozrejme, použijete rovnaké kľúče, aké boli potrebné pri demontáži.
Naspäť zatlačíte plastovú vložku v štrbine ľavej kľuky a môžete dotiahnuť imbusové skrutky ľavej kľuky. Opäť odporúčame imbusové skrutky pred montážou jemne namastiť. Doťahujte ich rovnomerne silou 12 až 14 Nm. Pri montáži kľúk vám pomôžu obrázky zo začiatku textu, kde sme vysvetľovali postupnú demontáž kľúk.
Pri kúpe nových kľúk výrobca dodáva návod, v ktorom sa dozviete o jednotlivých dieloch a postupe, ako sa používajú dištančné podložky pri rôznych šírkach stredovej rámovej trubky a prípadne potrebné vypodloženie pri E type prešmyku alebo použití napináka reťaze uchyteného o misku.
Verím, že vám návod pomôže k radostnej a bezstarostnej jazde na vašom obľúbenom „kolečku“.
V prípade nejakých nejasností alebo osobných skúseností môžeme rozvinúť tému v diskusii pod článkom.
S pozdravom váš Turbi
P.S. Skoro som zabudol na dôležité HEHE
Komentáre Zobraziť komentáre (54)