Bikecheck: Specialized S-Works Epic Ultralight - hmotnosť až na prvom mieste
Za 20 rokov modely Epic vystrelili na stupne víťazov viac pretekárov, než akýkoľvek iný celoodpružený XC bicykel.
Mnoho olympionikov, majstrov sveta a 5 až 9 hobby pretekárov získalo víťazstvo, keď sedlali XC bicykle Specialized.Staviame XC stroje, ktoré sú nielen ultraľahké, ale tiež ultra-schopné a bla bla bla… Ako vieme, marketingové oddelenie veľkého „S“ si dávalo vždy záležať na propagovaní svojich noviniek a hralo svoju vlastnú ligu . Dnes si predstavíme jeden z týchto „ultra-schopných“ bikov, navyše v custom prevedení a s limitovanou verziou rámu Ultralight. Tak dosť bolo super-ultra-mega-hyperlatívov a poďme sa pozrieť na jeden z pravdepodobne najrozšírenejších bikov široko-ďaleko.
„Ultralajt", kam sa pozrieš
Len moje nohy a kardiovaskulárny systém to stále akosi nie a nie pochopiť.Ako som naznačil v úvode, bike je postavený na ultralight prevedení rámu S-Works Epic modelového roku 2018. Neohúri a ani svojho času nedisponoval zrovna echt progresívnou geometriou, no 69,5° hlavový uhol v kombinácii s vyladenými zvyšnými hodnotami stále drží krok s modernou konkurenciou viac než len na maratónske účely. Má ultraľahkú grafiku, ktorá v porovnaní s inými modelmi S-Works ušetrí v priemere 100 gramov. „Keď sa počíta každý gram, neexistuje lepšia voľba ako S-Works Epic Ultralight.“ Zas ten hviezdny marketing. V konečnom dôsledku má rám vo veľkosti M s tlmičom Brain 2.0, pätkou a ochranou reťazovej vzpery hmotnosť cca 1970 gramov, čo na dobu nedávno minulú je viac než solídne, navyše pokiaľ uvážime „nadváhu“ systému Brain.
Pruženie a tlmenie - mozog s vadami
Na ten by sa dali nájsť chválospevy ale aj zatracujúce kliatby, nakoľko v tejto verzii mal častokrát nepredvídateľný polčas rozpadu, ktorý závisel na štýle a frekvencii jazdenia alebo prostej náhode. Inžinieri spoza veľkej mláky však čoskoro prišli s vylepšenou verziou, neskôr ešte s vylepšenou vylepšenou verziou a odvtedy už by to malo byť všetko na poriadku, spoľahlivé a hodné svojho mena. Ja len toľko, že pokiaľ funguje, tak funguje výborne, keď nefunguje, tak nefunguje. Skrátka a jasne ako pri mnohých iných „iných“ veciach, kto chce opicu, musí mať aj na banány…Komponentové osadenie - gramárov mokrý sen
A čo tam máš ďalej?Nesmieme zabudnúť na pedále XTR, ktoré sú obohatené o titánové osky.Nejaké SL, Ul, Al, Ti, karbón, karbón, karbón... Ok, tak poďme teda na to. Vidlica RockShox SID Sl Ultimate, ako je iste všeobecne známe, „najľahšia, najrýchlejšia XC vidlica na trhu, bodka“. Aj tí v SRAMe vedia, ako predať. K tomu karbónové kolesá Suncycle Ultralight s vnútornou šírkou 27 mm a hmotnosťou necelých 1 300 g a máme tu solídny základ, ako byť jedným z tých 5 až 9 hobby pretekárov, ktorí získali na tomto biku víťazstvo. Len moje nohy a kardiovaskulárny systém to stále akosi nie a nie pochopiť. Patričné odvaľovanie a grip zabezpečujú plášte Specialized v prevedení S-Works a šírke 2,35“. Ochrana musí byť a preto si v zadnom plášti našiel miesto aj 60 g insert Tubolight Evo SL.
Pohon majú pod patronátom „rybári“ z krajiny vychádzajúceho slnka, t.j. Shimano s ich najvyššou sadou XTR. Jeden by si povedal, môže byť niečo viac? Samozrejme že môže, nebudeme trocháriť. Na svojom mieste zostal len funkčne nevyhnutný a hmotnostne prijateľný základ, a to radenie a šalter. Pri každom z komponentov nájdeme nejaký ten karbónom vystužený kompozit, či už páčku alebo ramienko prehadzovačky.
No a ktoré sú to tie „vyšperkované“ diely? Kľuky RaceFace Next R, samozrejme z karbónu, na ktorých sa hrdo vyníma predprodukčný Made in Slovakia hliníkový prevodník v oválnom počte zubov 36. K tomu do páru 14-zubové kladky v prehadzovačke rovnakej výroby, skvelá dvojka! Takto vyladený šalter obhospodaruje, ako inak, 12-rýchlostnú kazetu Garbaruk s rozsahom 10-52 zubov. Aj do koča, aj do voza. Nesmieme zabudnúť na pedále XTR, ktoré sú obohatené o titánové osky. Pohon uzatvára už len ničím nezaujímavá, maximálne tak dutými pinmi nitovaná, reťaz XTR.
Karbón, horčík, titán a iné šmakociny
A čo tie brzdy? Brzdy brzdí, stírače stíraj... Opäť nevyhnutný „základ“ v podobe XTR bŕzd, ktoré taktiež majú dočinenia s karbónom, resp. karbónovým kompozitom a to na svojich pákach. A keby len s ním, magnéziové telá pák, hliníkové dvojpiestikové strmene. Doštičky s titánovou základňou zastavujú 160 mm jednodielne kotúče z nehrdzavejúcej ocele s vysokým obsahom uhlíka od španielskeho špecialistu na brzdy, Galfer. Hotová periodická tabuľka prvkov. Avšak krásne, funkčné, ľahké. A aby toho nebolo málo, tak titán si našiel miesto aj na skrutkách upevňujúcich kotúče na svojich miestach. „Bratu, 10 gramov za 40 € a ze západního Německa." Keď to miluješ, nie je čo riešiť.Pokiaľ robíš, čo ťa baví a dávaš do toho maximum, dopraj si to najlepšie, na čo máš.Kokpit sa nesie v podobnom duchu, karbón sem, titán tam... Dvojskrutkový predstavec Newmen zviera na dnešnú dobu relatívne úzke 720 mm karbónové rajdy Bike Ahead a identické logo sa nachádza na rovnako „old school“ karbónovej pevnej sedlovke. Karbonizácia neobišla ani sedlo od talianskej klasiky Selle Italia. Hádam nie je ani potrebné dodávať, že na všetkých spomínaných komponentoch sú od výroby osadené titánové skrutky. A to aj vrátane hliníkovej sedlovej objímky priamo od Specialized. Well Done! Celok dopĺňajú gripy Lizard Skins a hliníkové viečko a skrutka hlavového zloženia.
Na záver zostáva spomenúť už len dvojicu karbónových košíkov v hmotnosti po 17 g uchytených hliníkovými skrutkami s logom S-Works. Aj na takých detailoch si dali v Morgan Hill záležať. Takto vyskladaný bike ukazuje na váhe rovných 9,30 kg (aj so skrytou atrapou rýchlo použiteľných knôtov Sahmurai Sword) a plní jeden dávny sen. Aj po takmer dvoch rokoch poctivého užívania je každá jazda radosťou a aj len pohľad naň stále baví. A to je neklamný znak toho, že naše cesty sa tak skoro nerozdelia. Aj keď klamal by som, keby som nepovedal, že v pravej hemisfére sa už čosi rysuje... No necháme sa prekvapiť.
A na úplný záver jedna myšlienka, s ktorou vznikol aj tento bike: Pokiaľ robíš, čo ťa baví a dávaš do toho maximum, dopraj si to najlepšie, na čo máš. Biku zdar!