Ako som gravelu „nakladal“ celý rok - Marin Headlands 1

Ako vydržal gravel strednej triedy maximálne nasadenie, ktoré trvalo celú sezónu a bolo zavŕšené gravel pretekmi?

Keď sme sa vo firme na začiatku roku 2022 bavili, aký gravel by sa hodil do dlhodobého testu, ešte som nevedel, ako ma to jazdenie po poliach chytí. Preto som nemal špeciálne požiadavky na zameranie bicykla alebo na komponenty a výbava modelu Marin Headlands 1 vyzerala, že mi aj s rezervou postačí. Aká však bola realita a čo všetko som za sezónu s gravelom zažil?

Vojenský obvod Záhorie

Boli to pokojné jazdy, ale aj intervaly, občas som zaútočil na MTB segmenty s cieľom ukradnúť si KOM a v sedle som strávil často aj viac ako 3 hodiny. Nepozeral som, či je prach alebo blato a niekedy som jazdil v teréne, kde by sa viacej hodil horský bicykel. Ako si s týmto všetkým poradil Marin? Aké súčiastky som radšej vymenil a čo som stihol na biku zodrať?

Na čo sa hodí?

Detailne predstavovať výbavu nemusím, lebo som o tom natočil video. Napísal som aj článok, kde som obsiahol prvé dojmy a spomenul drobné úpravy, ktoré som na bicykli spravil hneď na začiatku. Komponentom sa budem venovať aj neskôr, ale už v kontexte toho, ako celý rok slúžili. No predtým sa môžem zastaviť pri tom, ako to kalifornská značka s modelom Headlands 1 vlastne zamýšľala.

...geometria nie je príliš vzpriamená a rám je príjemne tuhý, dá sa skutočne doňho oprieť.
Na stránke značky je model opísaný ako pokračovateľ radu Gestalt X, ktorý stojí ešte na hliníkovom ráme, no Headlands je už z karbónu. Zo stránky čítam ďalej, že testovaný model vo verzii 1 by mal byť ideálny na dobrodružné a off-road jazdy alebo na dlhšie dochádzanie (anglické „long distance commuting” znie lepšie). So všetkým súhlasím, zdôraznil by som aj využitie na bikepacking, možností na uchytenie tašiek, košíkov a blatníkov je na ráme neúrekom.


Čo sa v charakteristike vôbec nespomína, je aj možnosť športovej a v rámci zdravej miery agresívnej jazdy. Geometria nie je príliš vzpriamená a rám je príjemne tuhý, dá sa skutočne do neho oprieť. Takejto ambícii však nestíhajú sekundovať úplne všetky komponenty, poďme na výpočet silných a slabších stránok gravelu.

Rám a kolesá

Rámu som sa už dotkol. Veľkým prekvapením bolo, ako dobre je spravené lakovanie. Kto už vystriedal rôzne značky bicyklov, asi zistil, že nie je lakovanie ako lakovanie. V tých horších prípadoch je lak menej odolný, rýchlo sa oškriabe alebo vyšúcha, zle odoláva kameňom strieľajúcim od kolies alebo takej blbosti, ako je z ruky vypadnutý imbusový kľúč. A aký je Marin? Presným opakom. Takto odolný lak by mohol byť na hocijakom top modeli svetovej značky a hanbu by nespravil.


Z hliníkových kolies mám zmiešané pocity. Centrované bolo len predné koleso, ale bolo v tom nevinne, na biku som trafil auto, čo vybehlo na cyklochodník. Inak sú ráfiky aj výplet veľmi odolné, nevadilo ani tvrdšie zaobchádzanie v teréne, alebo silová jazda zo sedla. So svojou kondičkou a hlavne hmotnosťou dokážem dostať nejedny kolesá na limit.

Náboje sú vyrobené z kovaného hliníka a ložiská sa aj po celej sezóne pekne točia a necítiť vôľu. Otravné je čistenie orecha, ktorý sa rozoberá pomocou vidlicového a imbusového kľúča - asi som už rozmaznaný Ratchet systémom, kde orech stačí stiahnuť rukou. Frekvencia údržby záleží od spôsobu používania. Ja to otváram raz za mesiac, zvyčajne už cítim, že sa dnu dostal prach alebo korózia.

Výrobcovi by som vytkol, že už pri prvom čistení som zistil, že vnútro náboja vazelínu pri skladaní ani nevidelo. Preto odporúčam ošetrenie hneď po kúpe. Ja už som mal jednu krytku „zapečenú" a nebola to príjemná operácia.


Pohon a brzdy

Marin postavil odolný bicykel, ktorý v prepočte na odjazdené hodiny je takmer bezúdržbový.
Gravel sada je odolná, vydržala tony prachu a blata, niekedy som pre jeho nános nevidel ani kladky prehadzovačky. Pozornosť si vyžadovalo radenie, extrémne podmienky sa podpísali na tom, že občas ho bolo treba naladiť. Zaujímalo by ma, ako by obstálo elektronické radenie.

Na GRX pákach je zle vyriešená krytka, drží na malej šraube a ja som jednu už stratil. Asi to nebude len môj problém, žeby som ju niekde nalomil a preto stratil, lebo podobný problém riešilo už viacej ľudí. Horšie je, že ju nemáme na shope a ani u dodávateľa v Nemecku, takže jazdím bez toho, kým ju nevyrobia.

pod D1

Kazeta s 11 pastorkami bola v mojej lokalite úplne postačujúca. Prekvapilo ma, že dobre nastavené radenie nemalo problém ani v teréne, keď bicykel celý vibroval alebo poskakoval. Reťaz mi z jednoprevodníka bez vodítka spadla za celý rok možno trikrát. Shimano GRX brzdy sú úplne bezúdržbové, za celý rok som ich odvzdušňoval iba raz, taká Ultegra vyžaduje viacej pozornosti.

Lacnejšie brzdové kotúče nemali s gravel jazdou žiadne problémy. Nestalo sa mi, že by som ich niekedy prehrial alebo až pokrútil. Záleží aj od terénu, kde sa jazdí. V Trnave máme skôr roviny a zjazdy sú kratšie. Na začiatku som veľmi neveril kľukám, nie sú zo sady GRX, ale Marin tam montuje svoj model. Inšpirovali sa však značkou Shimano a až na pár detailov sa aj rovnako montujú. A ja im po celej sezóne nemám čo vytknúť. Ešte aj to čierne lakovanie vyzerá odolne a nemá na sebe väčšie šrámy (aktuálne foto komponentov je v galérii článku).

Katrínka

Sedlo išlo preč

Na biku je kopec komponentov od Marinu a väčšinou ide o kvalitné súčiastky, sedlo však nie je stavané na moju hmotnosť a také intenzívne jazdenie. Problémom nebol poťah, nikde sa nešúpal a ani netrhal, ale mäkký plast, ktorý tvorí telo sedla. Po čase sa začalo podo mnou prehýbať, buď som sa šmýkal zo špičky alebo ma otláčalo, lebo sa v strede prehlo. Zo všetkých komponentov je toto asi najmenšia strata. Sedlo si väčšinou každý mení za svoju obľúbenú značku, ja som tam nahodil Selle San Marco Allroad Supercomfort a naplno využil jeho extra polstrovanie.

Čo bolo treba servisovať alebo meniť?

Marin postavil odolný bicykel, ktorý si v prepočte na odjazdené hodiny nevyžaduje takmer žiadnu údržbu. Do servisu som s ním išiel len dvakrát, centrovanie kolesa som už spomínal, ale to nesúviselo s používaním, to bola nehoda. Druhýkrát som servis navštívil potom, ako sa mi nedarilo naladiť prehadzovanie a až v Hrádku sme zistili, že problém je v špinavom bowdene.


Cenou za parádne fotky do testu oblečenia bolo, že sa nám nepodarilo utiecť pred prietržou mračien. Na poliach doslova tiekli potoky vody a my sme nedokázali udržať rovnováhu na vyjazdenej ceste a museli sme ísť krížom cez pole. Vody a blata bolo toľko, že sa dostali až k lanku, a preto už nechodilo v bowdene, ako malo, a bola nutná výmena. Na Marine je dobré, že bowden ide od páky až k prehadzovačke v jednom kuse, pretože čím viac prerušení, tým väčšia šanca na podobný problém.


Prekvapilo ma, že som zodral už dve reťaze. Životnosť skracujú nečistoty a určite aj to, že si ľúbim na graveli zadupať. V lete som musel meniť pôvodnú omotávku, jazdil som toľko, až sa mi začala šúpať. Teraz tam mám dostupný model od BBB, omotával som z opačnej strany a prekvapivo to stále pekne drží.


Najbližšie budem musieť meniť hlavové zloženie. Asi už povolilo tesnenie, veľmi rýchlo sa mi stáva, že prestane dobre chodiť kvôli korózii. Už som ho skúšal aj vyčistiť a vymeniť vazelínu, ale pomohlo to len na chvíľu. A to je všetko. Platničky som kontroloval a asi málo brzdím, stále sú OK.


Preteky boli už cez čiaru

Ani veľmi intenzívny tréning neničí bicykel tak,
Existuje ideálny bike alebo vhodné riešenie?
ako pretekárske nasadenie. Ja som s Marinom absolvoval dve podujatia, jedno bolo dokonca MTB. Pri maximálnom úsilí v teréne bolo cítiť, že gravel už trpí a ja s ním. Nemôžem povedať, že by sa aj niečo konkrétne počas pretekov pokazilo, ale takéto dlhodobé nasadenie by sa určite skôr či neskôr negatívne prejavilo. Ja som síce enduro nejazdil, ale prirovnal by som to k tomu, ako keby ste ho išli na XC bicykli. Nie je to ono.


Race gravel alebo praktický stroj do nepohody?

V článkoch väčšinou hodnotím, vysvetľujem alebo zdieľam svoje zážitky, ale teraz by som chcel poradiť od vás. Aký gravel by sa mi hodil na ďalšiu sezónu? Chcem jazdiť rovnako ako tento rok, bicykel by som využíval takmer denne, často aj v blate a prachu. Na takýto spôsob jazdenia je Headlands 1 ideálny, komponenty veľa vydržia a prípadná výmena poškodených alebo opotrebovaných vecí nie je drahá.


Na druhú stranu sa mi veľmi zapáčili gravel preteky a predpokladám, že ich počet bude len rásť. Preto by som chcel gravel na pretekanie, ak by bol na elektrike a s karbónovými kolesami, bola by to značka ideál. Využil by som aj športovejší posed, určite by išla dole aj hmotnosť. A teraz tá dilema. Pretekársky gravel by bolo škoda ničiť pri denných jazdách po blatových poliach a Headlands zase nie je stavaný na agresívnu pretekársku jazdu. Existuje ideálny bike alebo vhodné riešenie?

doprovodné vozidlo gravel jazdca <i class='fa fa-smile-o'></i>

Koncoročné vysvedčenie

Gravel u mňa definitívne predbehol vo frekvencii používania MTB a model Headlands má na tom veľkú zásluhu. Určite v tomto zohrávajú dôležitú úlohu osobné preferencie a miesto bydliska, u mňa sa to všetko pekne stretlo. Cestný a časovkársky bicykel milujem, ale rád utečiem preč z premávky a gravel mi toto perfektne umožňuje. Dôležitý fakt je aj to, že Marin Headlands 1 je „držiak", o ktorý sa netreba starať ako o konštrukčne zložitejšie bicykle. A to mi presne vyhovuje. Sám na ňom dokážem servisovať 99 % vecí, žiadne pruženia, tlmenia alebo čapy a ja sa tak môžem sústrediť len na to príjemné, čiže užívanie si v sedle.

Zaujímavý nie je len model Marin Headlands 1, ale oplatí sa pozrieť sa aj na ďalšie a často aj netradičné bicykle značky Marin.
info
Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.
report_problem Našiel si v texte chybu?
cepooo 
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Test: Liv Devote Advanced 2 - parť&aacute;čka na cesty aj necesty

Test: Liv Devote Advanced 2 - parťáčka na cesty aj necesty

Jeden bicykel a dvoje kolies? Recept na viac zábavy, ale nezabudnite aj na ďalšie detaily.
Test: Lapierre Pulsium AllRoad 6.0 - v znamen&iacute; pohodlia

Test: Lapierre Pulsium AllRoad 6.0 - v znamení pohodlia

Je pre teba pohodlie na ceste dôležitejšie ako rýdzi športový výkon? Pulsium AllRoad ho ponúka naozaj viac než dosť.
Unboxing: Marin Headlands 1 &ndash; karb&oacute;nov&yacute; dobrodruh

Unboxing: Marin Headlands 1 – karbónový dobrodruh

Headlands je kopcovitá pobrežná časť Kalifornie, plná štrkových ciest, výhľadov na oceán aj na známy most Golden Gate. Tento karbónový gravel je poctou tomuto miestu.
keyboard_arrow_up