Začínam s gravelom - výber biku, vhodného terénu a prvé pocity

Podľa čoho som si vyberal gravel bicykel a ako som ho hneď upravil? Dlhšie jazdenie mi upravilo názor na vhodný terén pre gravel, takto to teraz vidím.

Stále sa mi niekto smeje, že Trnava je len rovina a polia, ale mne to nevadí, mám tento región rád a podľa mňa má aj veľa výhod oproti miestam s bezprostrednou blízkosťou kopcov a hôr. Chcel som napísať „kopec” výhod, ale to by vyznelo divne, keď píšem o rovine. Takýto charakter krajiny, kde dominujú polia, lúky a menšie pohoria, sa úplne ponúka na jazdu na gravel bicykli, čo som síce vedel, ale roky ignoroval.


Po „polňačkách", najčastejšie smerom do Malých Karpát, som jazdil na MTB fulle, účel zbaviť sa premávky bol splnený, ale že by si celoodpružený bike prišiel na svoje, sa nedá povedať. Malá odmena vždy prišla až po 20 km, keď som sa dostal do lesa, alternatíva bola presúvať sa ku Karpatom alebo k Inovcu autom. A tak som si povedal, že nebudem ďalej odolávať gravel jazdeniu, chcem to poriadne vyskúšať a na vlastnej koži si spraviť názor. Takto to dopadlo…


Výber gravel bicykla

Dopredu som mal predstavu, aké prevedenie biku bude na moje jazdenie najvhodnejšie, úplne na prvé miesto som dal geometriu. Vedel by som si predstaviť spraviť kompromis, že nebudem mať karbónový rám, ale určite som nechcel ísť do veľkosti a geometrie, ktorá by mi nesedela, bicykel by mi bol malý, alebo by som v sedle vyzeral ako výkričník. Hľadal som niečo medzi posedom na cesťáku a MTB, ako to dopadlo a prečo som si vybral Marin Headlands 1, vysvetľujem vo videu.


Priority

Už som naznačil, že som preferoval karbónový rám, na druhú stranu som nepotreboval top sadu alebo drahé kolesá. Predstavoval som si to tak, že chcem, aby komponenty hlavne dobre fungovali, neriešil som hmotnosť a počítal som s tým, že gravel bike dostane aj pekne zabrať v teréne, takže som rád oželel top komponenty, kde by každý škrabanček zabolel ešte viacej, prípadne ich výmena by bola drahá.

Top gravel by som riešil až vtedy, ak viem, že ma to definitívne chytilo tak, že to je moja priorita, prípadne by som dostal chuť googliť slovné spojenie „gravel preteky na Slovensku”. Ozaj, máme doma niečo také? Ak áno, chcelo by to pridať kategóriu do Kalendára.

Z komponentov spomeniem ešte jednoprevodník, hovorím o tom aj vo videu, či bude lepšia alternatíva jedna alebo dve „placky” záleží, kde sa bude na bicykli jazdiť a či sa bude používať aj ako cestný bike. Ja si jednoprevodník pochvaľujem, ešte nenastala situácia, že by ma limitoval, 11 pastorkov na kazete mi stačí.


Tuning

Na novom Marine som mal chuť meniť jedinú vec. A to je obutie, jednak kvôli tomu, že od výroby osadené plášte neboli v maximálnom rozmere a tiež preto, že na gravel biku sú plášte veľmi dôležité z pohľadu pohodlia a celého zážitku, tak som bol ochotný ísť do nejakého top modelu.

Dobré skúsenosti mám s Pirelli, hovoril som o tom aj pri MTB biku, podľa mňa ich skúsenosti z motošportu cítiť aj pri ich cyklo obutí. Model Cinturato v rozmere 45 mm som zvolil v prevedení H, čo je menej agresívny dezén na tvrdší a suchý podklad, takže presne to, čo mám okolo domu, polia, lúky, družstevné a lesnícke asfaltky a mini pohoria. Inak vo foto galérii článku je aj prerábka na bezdušáky.


Ideálny podklad a čo je už príliš?

Pred mojím prvým gravel som mal len jednu skúsenosť, krátky test biku, čo mi bol malý, nemal som správne nahustené plášte, takže ma to vtedy úplne nechytilo. V duchu som špekuloval, ako sa dá pohodlne a zábavne jazdiť na podkladoch, ktoré som videl na fotkách na IG. Teraz si trúfnem povedať, že to základné know how po desiatkach hodinách v sedle už mám, už si viem predstaviť, v akom teréne bude gravel ako doma a kde to je už príliš.


Hodiť sa vám môže video, kde som sa zameral len na terén, na rôzne povrchy, môžete si ľahšie zhodnotiť, či bude pre vás gravel bike to správne rozhodnutie. Nejdem do totálnych detailov, to jazdec na začiatku ani nepotrebuje a ja tiež nechcem mudrovať po jednej jari s novým bicyklom, ďalšie skúsenosti prídu určite s časom.


Chytilo alebo nechytilo?

Vo videách z tohto článku sa dozviete aj to, či a ako veľmi ma gravelovanie chytilo, vďaka svojej práci mám doma 4 rôzne biky, takže konkurenciu má každá disciplína veľkú. Beriem aj do úvahy, že nová vec vždy baví viacej, lebo je jednoducho nová a neopozeraná, preto som sám zvedavý, ako často budem štrkolet venčiť aj v lete a ďalšie roky, teraz mám pocit, že s touto témou sa k vám neprihováram naposledy.

Aktuálna ponuka gravel bicyklov sa bude v priebehu roka zlepšovať, kolegovia naháňajú nový tovar, kde sa dá.

Praktické je, že obutie na gravel má extra kategóriu, dajte len pozor, či objednávate na klasický cestný rozmer (622 resp. 700 čiže 28 palcov), alebo menší (584 čiže 27,5).
report_problem Našiel si v texte chybu?
cepooo 
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Video: Ako jazdiť na pumptracku? Radia reprezentanti Slovenska

Video: Ako jazdiť na pumptracku? Radia reprezentanti Slovenska

Pumptrack je dráha, na ktorej zrýchľujeme pomocou správnej techniky pumpovania. To znamená, že počas jazdy nešliapeme. Ako na správnu techniku na pumptracku?
Gravel vs. MTB – o koľko viac sa narobím na horskom bicykli?

Gravel vs. MTB – o koľko viac sa narobím na horskom bicykli?

Už sa stalo tradíciou, že v zime dobehnem do Trnavy na dokonalú zmenu prostredia. A teraz sme s Cepom popri výlete porovnali rozdiely na rovine a v protivetre medzi gravelom a MTB. Vedecky...
Video: Cítiš každú zmenu posedu? Pozor na tieto komponenty

Video: Cítiš každú zmenu posedu? Pozor na tieto komponenty

Domáce nastavovanie posedu na bicykli má svoje nástrahy, pozor hlavne pri výmene týchto komponentov.
keyboard_arrow_up