Predstavenie: BMC Teammachine R - novinka s príchuťou Formuly 1
Aerodynamika vyhráva nad hmotnosťou a UCI mení pravidlá. A toto je výsledok.
Timemachine alebo Teammachine?
... vďaka tomuto prvku sa limituje vírenie vzduchu od kolesa, lepšie by malo byť aj jeho obtekanie okolo jazdca.V ponuke cestných modelov BMC nie je zložitá orientácia, cyklisti, ktorí to s jazdením myslia vážne, vyberajú medzi aero modelom Timemachine a univerzálnym vrchárom Teammachine. A niekde medzi tieto dva modely sa vošla novinka, Teammachine R má byť univerzálnym strojom vhodným do kopcov – ale s prepracovanou aerodynamikou, prívlastok „R“ označuje „race“ ambície.
Dôležité je povedať aj to, že BMC neprenieslo viacej prvkov z „Time“ na „Team“ model, ale predstavili úplne nový bicykel zohľadňujúci posledné trendy a aj upravené pravidlá UCI (Medzinárodná cyklistická únia - Union Cycliste Internationale). Takže skôr sa dá čakať opačná cesta – ak sa „Time“ dočká pokračovateľa, je pravdepodobné, že na ňom uvidíme kopec „R“ vychytávok.
Formula vo svete cyklistiky
BMC si dalo záležať, aby dostatočne zdôraznili spoluprácu so značkou Red Bull, stojacou za tímom F1 (Red Bull Advanced Technologies). Najhlasnejšie o tom bolo počuť už pri uvádzaní ich nového časovkárskeho a triatlonového modelu. S modelom Speedmachine som strávil nejaký čas aj na výstave v Taliansku, kto ešte nevidel, odporúčam video. Späť k cestnej cyklistike – najväčší prínos z tejto spolupráce je prepracovaná aerodynamika modelu „R“, úplne nová je vidlica a hlava rámu.Halo vidlica a presýpacie hodiny
Novým trendom, s ktorým sa už výrazne stretávame v dráhovej cyklistike, sú široko rozkročené nohy prednej vidlice. Vďaka tomuto prvku sa limituje vírenie vzduchu od kolesa, lepšie by malo byť aj jeho obtekanie okolo jazdca. Asi si na tento prvok budeme musieť zvykať, opticky to vyzerá zvláštne, ale účel svätí prostriedky. Keď Pinarello má vidlicu Onda, BMC má teraz vidlicu s názvom Halo.Ďalšia populárna vec, a aj u iných výrobcov, je tvar presýpacích hodín zakomponovaný do prednej časti rámu. Už sa budem opakovať, opäť je dôvodom lepšia aerodynamika. BMC využilo aj zopár už osvedčených prvkov, samozrejmosťou sú aerodynamické košíky na fľašu, typicky farebný kokpit ICS Carbon Aero Cockpit, ktorý mám na svojom biku aj ja.
Podľa mňa pre väčšinu jazdcov to „R“ v názve môže zavádzať.Zadná rámová vzpera pripomína riešenie modelu Timemachine a podobný tvar má aj sedlovka – už nie je subtílna ako na vrchárskom modeli. Zmenil sa aj jej zámok, pripomína mi riešenie na Pinarelle, jedna skrutka na vrchnej rámovej rúrke bola nahradená dvomi na sedlovej rúrke. Nové UCI pravidlá umožnili spraviť ešte robustnejší stred rámu, ale to už bude reč o tuhosti a jazdných vlastnostiach.
Hmotnosť zásadne neutrpela
Ak porovnám klasický Teammachine a „R“ novinku, asi nebude prekvapením, že aero prvky niečo vážia, navyše by malo byť na ráme asi 90 g. To je približne hmotnosť, ako má ich pretekársky gravel bike Kaius. Koho by zaujímalo konkrétne číslo, tak samotný rám váži 910 g (veľkosť 54, čierno-biele lakovanie).V úvode som spomínal, že novinka má pretekárske gény, čo sa prejavilo aj na jemne upravenej geometrii, rám je o 2 mm dlhší a o 1 mm nižší ako klasický „Team“. Aj preto nikoho neprekvapí, že extra široké obutie nebolo hlavným cieľom, BMC odporúča šírku 25 - 28 mm, maximálna hodnota je 30 mm. Dostupných je 6 veľkostí od 47 po 61, ja s mojou skoro 2 metre vysokou postavou jazdím tú najväčšiu.
Aj samostatný rám
Čo tá sranda bude stáť? Dostupné ceny, ktoré BMC zverejnilo pri premiére, sú už uvedené aj na ich stránke. Ak porovnám podobné konfigurácie modelu Teammachine SLR, tak sme o 500 € až 1000 € vyššie. Dostupný je aj samostatný rám s cenou 5 999 €, kompletný stroj na Ultegre Di2 stojí 8 999 € a najvyššia konfigurácia na elektronickej sade Sram Red sa vyšplhá na 14 999€.Cieľová skupina
Pre koho je takýto „race“ model určený? Podľa mňa pre väčšinu jazdcov to „R“ v názve môže zavádzať. Ako príklad uvediem seba, do poslednej chvíle som sa rozhodoval, či zvoliť vrchársky „Team“ alebo aero model „Time“, a takáto „R“ verzia by mi poskytla ideálny kompromis.Geometria rámu nie je prehnane agresívna, mojej postave by vyhovoval aj o trochu dlhší rám, takže by som mal jeden bicykel na všetko. Pár gramov hmotnosti navyše by mi nevadilo a na trnavské roviny by som rád využil ešte lepšie obtekanie vzduchu, ako mám teraz.
Sám som zvedavý, akou cestou sa BMC vyberie, či bude nasledovať napríklad spomínané Pinarello, ktoré má jeden pretekársky bicykel na všetko, alebo zachová aktuálnu koncepciu a pri živote nechá aj najmä vrchársky alebo na aerodynamiku zameraný model. Nejaké tipy?
Značka BMC má v MTBIKER shope vytvorený profil, kde sú okrem bicyklov aj ďalšie produkty a príslušenstvo, kto by mal o novinku záujem, najlepšie je sa obrátiť na zákaznícku podporu.
Koho by zaujímalo, ako sa mi jazdilo túto sezónu na BMC Teammachine SLR01 Disc Two, už som stihol napísať aj recenziu.
Komentáre Zobraziť komentáre (13)